Találjuk ki, melyik legyen a legjobb autó!
Év Autója 2012 - szerintünk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Pár nap múlva kiderül, melyik hét modellnek marad esélye, hogy kiérdemelje a 2012-es Év Autója-címet. Segítünk a zsűrinek, no persze a magunk szubjektív módján.
S hogy mit gondolunk mi? Először is íme főszerkesztőnk különvéleménye:
Ki lehet hetes, ki lehet győztes? - Katona Mátyás
Alaposan fel van adva a lecke az Év Autója zsűrijének. A 2011-es győztes, azaz a teljesen elektromos Nissan Leaf után mely idei modell lehetne forradalmi újdonság? Van-e esélyük egyáltalán még a hibrideknek, vagy csakis a teljesen tiszta üzeműek rúghatnak labdába? Mit keres egy Audi A6 vagy egy Chevrolet Aveo a listán?
Bizony még sokat, hiszen például az A6 már-már luxusautó a nagyautók között, az Aveo pedig talán a koreai gyártó eddigi legtökösebb kisautója. A mezőny azonban olyan erős, hogy sok kiváló autóhoz, például a Volkswagen Jettához vagy a Kia Rióhoz hasonlóan viszonylag kicsi az esélye annak, hogy a hét jelölt közé kerüljenek. Nehéz lenne megjósolni, hogy melyik hétből ismerhetjük meg a 2012-es Év Autóját.
Feltételezem, hogy „csupán” egy jó és érdekes autó, amilyen a Hyundai i40 vagy a Veloster, de akár a Honda Civic vagy a Mazda CX-5, idén már nem lesz elegendő a győzelemre esélyesek közé kerüléshez. Olyan szintű innováció kell, ami a kategóriában vagy legalább a márkánál újdonság. A biztonsági elektronikákat csokorban hozó Ford Focus és a Mercedes-Benz B-osztálya így vélhetően hibrid hajtáslánc nélkül is bejut a hét közé, a Volkswagennél pedig van akkora forradalmár az up!, hogy szintén ne legyen gondja ezzel. Listám többit tagja pedig azon túl, hogy hibrid vagy elektromos, kellően egyedi is: a Citroën DS5 az eddigi legönállóbb DS, az Opel Ampera/Chevrolet Volt páros áramtermelésével terjeszti ki hatótávját, a Peugeot 3008 összkerékhajtású és szabadidő-autós, a Renault Kangoo Z.E. pedig óriási utas- és csomagtérrel is kecsegtet. Nálam egyébként utóbbi lehetne a győztes, a zsűri döntését pedig egyelőre nem lehet tudni, majd meglátjuk.
Alaposan fel van adva a lecke az Év Autója zsűrijének. A 2011-es győztes, azaz a teljesen elektromos Nissan Leaf után mely idei modell lehetne forradalmi újdonság? Van-e esélyük egyáltalán még a hibrideknek, vagy csakis a teljesen tiszta üzeműek rúghatnak labdába? Mit keres egy Audi A6 vagy egy Chevrolet Aveo a listán?
Bizony még sokat, hiszen például az A6 már-már luxusautó a nagyautók között, az Aveo pedig talán a koreai gyártó eddigi legtökösebb kisautója. A mezőny azonban olyan erős, hogy sok kiváló autóhoz, például a Volkswagen Jettához vagy a Kia Rióhoz hasonlóan viszonylag kicsi az esélye annak, hogy a hét jelölt közé kerüljenek. Nehéz lenne megjósolni, hogy melyik hétből ismerhetjük meg a 2012-es Év Autóját.
Feltételezem, hogy „csupán” egy jó és érdekes autó, amilyen a Hyundai i40 vagy a Veloster, de akár a Honda Civic vagy a Mazda CX-5, idén már nem lesz elegendő a győzelemre esélyesek közé kerüléshez. Olyan szintű innováció kell, ami a kategóriában vagy legalább a márkánál újdonság. A biztonsági elektronikákat csokorban hozó Ford Focus és a Mercedes-Benz B-osztálya így vélhetően hibrid hajtáslánc nélkül is bejut a hét közé, a Volkswagennél pedig van akkora forradalmár az up!, hogy szintén ne legyen gondja ezzel. Listám többit tagja pedig azon túl, hogy hibrid vagy elektromos, kellően egyedi is: a Citroën DS5 az eddigi legönállóbb DS, az Opel Ampera/Chevrolet Volt páros áramtermelésével terjeszti ki hatótávját, a Peugeot 3008 összkerékhajtású és szabadidő-autós, a Renault Kangoo Z.E. pedig óriási utas- és csomagtérrel is kecsegtet. Nálam egyébként utóbbi lehetne a győztes, a zsűri döntését pedig egyelőre nem lehet tudni, majd meglátjuk.
- Citroën DS5
- Ford Focus
- Mercedes-Benz B-osztály
- Opel Ampera/Chevrolet Volt
- Peugeot 3008 Hybrid4
- Renault Kangoo Z.E.
- Volskwagen up!
Folytassuk a sort Gruber kolléga „lamentálásával” - előzetesként annyit, hogy a fenti hetes és az ő szűk listájának közös halmaza mindössze kettő autót tartalmaz.
Örülnék a koreai győzelemnek - Gruber Gergely
Nem lennék a zsűritagok helyében az idén, mivel nem látok olyan formabontó járművet a jelöltek között, amely bármilyen szempontból a többiek fölé magasodna, s így egyértelműen érdemes lenne a címre. Formaterv szempontjából két autó szereplését tartom indokoltnak, egyik a Citroën DS5, másik a Range Rover Evoque, bár egyikük sem olyan, amit magam is jó szívvel birtokolnék.
Lassan eljön az idő, amikor az európai országokból érkező zsűritagoknak is meg kell hajolni a koreai fejlesztések előtt, a Hyundai i40 és a Kia Rio is hatalmas fejlődést mutatnak elődeikhez képest, így őket is szívesen látnám a végső hetes mezőnyben. A korábbi döntősök és díjazottak alapján voksolok a következő három típusra, szerintem ezek esélyesek még a döntőbe kerülésre: Fiat Panda, Volkswagen up!, Mazda CX-5. A Panda 1981-ben alig csúszott le az első helyről az akkori győztes Ford Escort mögött, 2004-ben pedig Év Autója lett, meglátjuk, hogy az általunk még csak képeken látott, gömbölyded újdonság fel tud-e nőni népszerű elődeihez.
A kisautók is gyakran szerepelnek a legjobb háromban, ezek közül pedig idén a VW up!-ja volt a legérdekesebb kísérlet, így bizalmat szavazok neki. A kategória népszerűsége folytán az utóbbi időben egyre gyakrabban szerepelnek jól SUV-k is, tavaly a kiváló ár/értékarányú Dacia Duster is ott volt a végső körben, idén talán a nagyon átgondolt Mazda CX-5 lehet befutó. Lamentálásom végeredménye tehát:
Lassan eljön az idő, amikor az európai országokból érkező zsűritagoknak is meg kell hajolni a koreai fejlesztések előtt, a Hyundai i40 és a Kia Rio is hatalmas fejlődést mutatnak elődeikhez képest, így őket is szívesen látnám a végső hetes mezőnyben. A korábbi döntősök és díjazottak alapján voksolok a következő három típusra, szerintem ezek esélyesek még a döntőbe kerülésre: Fiat Panda, Volkswagen up!, Mazda CX-5. A Panda 1981-ben alig csúszott le az első helyről az akkori győztes Ford Escort mögött, 2004-ben pedig Év Autója lett, meglátjuk, hogy az általunk még csak képeken látott, gömbölyded újdonság fel tud-e nőni népszerű elődeihez.
A kisautók is gyakran szerepelnek a legjobb háromban, ezek közül pedig idén a VW up!-ja volt a legérdekesebb kísérlet, így bizalmat szavazok neki. A kategória népszerűsége folytán az utóbbi időben egyre gyakrabban szerepelnek jól SUV-k is, tavaly a kiváló ár/értékarányú Dacia Duster is ott volt a végső körben, idén talán a nagyon átgondolt Mazda CX-5 lehet befutó. Lamentálásom végeredménye tehát:
- Citroën DS5
- Fiat Panda
- Hyundai i40
- Kia Rio
- Mazda CX-5
- Range Rover Evoque
- Volkswagen up!
Ezek után nem maradt más hátra, minthogy én is megosszam a magam véleményét. Őszintén csodálkoznék, ha kettőnél több jelöltem átmenne a való világ rostáján.
35-7=Panda és a többiek - Kántor István
Azt hiszem, utoljára az 500-as Fiat 2008-as Év Autója-díjával értettem egyet. Előtte a Toyota Prius sikerénél bólogattam még bőszen, de az utolsó olyan év, modell és döntés, amelynek tiszta szívből örültem, az 2004. volt, s a Fiat Panda győzelme. Ma is remek kisautónak tartom szögletesen mókás külsővel, elfogadható belsővel mind dizájnilag, mind helykínálati szempontból a maga csöpp területén, s habár a dízel szerintem fölösleges, az 1,2 literes benzines alapmotor, pláne a 100HP kivitel simán levett a lábamról.
Már csak ezért is indokoltnak látom az új Panda legalább hétbe kerülését. Továbbra sem a dízelre vagy az új, kéthengeres, turbós benzinesre szavaznék, maradok tisztelettel a klasszik 69-es híve, sőt a lámpakavalkáddal és a gömbölyített téglalapokkal is barátkoznom kéne. De akkor is: az én favoritom a Panda, s ha nem jut tovább, szomorú leszek.
A többiekről pár szóban: a Rióval a Kia minimum két generációnyi ugrást hajtott végre, az i40-nel pedig a konszerntestvér Hyundai dobbantott akkorát, hogy le a kalappal a fénysebességgel száguldó dél-koraiak előtt. A szintén koreai, egyben félig indiai Korandóra voksolással szimplán bizalmat szavaznék a SsangYongnak, amely annyira ronda kocsikat gyártott a közelmúltban, hogy múzeumban kéne őket mutogatni.
A B-osztálynak muszáj ott lennie a hétben, mert „magyar”, s mert végre talán Mercedes-szintű autó lesz, az Evoque pedig – pusztán a kinézetével - elérte nálam, hogy ismét tudomást vegyek a Range Rover márka létezéséről. A Porsche 911 esetében persze nem a 7 fokozatú manuális váltót, hanem a legendát értékelem.
Hárman egybevéve 14 modellt látnánk szívesen a legjobb hét között, s nincs olyan, mely mindnyájunknál favorit - ebből is látszik, hogy egyrészt nagyon nem beszéltünk össze, másrészt rendesen eltérő a véleményünk. Eredményhirdetés és mérlegvonás tehát január 9-én, akkor meglátjuk, a Leaf tavalyi sikerét követően továbbtart-e a „zöldhullám”, esetleg mégis van némi sansza egy szimplán jó konstrukciónak.
Már csak ezért is indokoltnak látom az új Panda legalább hétbe kerülését. Továbbra sem a dízelre vagy az új, kéthengeres, turbós benzinesre szavaznék, maradok tisztelettel a klasszik 69-es híve, sőt a lámpakavalkáddal és a gömbölyített téglalapokkal is barátkoznom kéne. De akkor is: az én favoritom a Panda, s ha nem jut tovább, szomorú leszek.
A B-osztálynak muszáj ott lennie a hétben, mert „magyar”, s mert végre talán Mercedes-szintű autó lesz, az Evoque pedig – pusztán a kinézetével - elérte nálam, hogy ismét tudomást vegyek a Range Rover márka létezéséről. A Porsche 911 esetében persze nem a 7 fokozatú manuális váltót, hanem a legendát értékelem.
- Fiat Panda
- Hyundai i40
- Kia Rio
- Mercedes B-osztály
- Porsche 911
- Range Rover Evoque
- SsangYong Korando
Nem akartam reagálni, mert nincs értelme, de egyre mégis megteszem ennek tudatában is.
“Nincs a Földön olyan távvezeték ami több tízezer km hosszú lenne.”
Ki beszélt itt távvezetékről?? Ezt te találtad ki! Én nem ezt mondtam!
Arról beszéltem, hogy az áramot sok millió dugaszaljzathoz eljuttatni!!!!!!!!!!!
“Magyarországon a legnagyobb távolság úgy. 650 km körül van.”
Na és!!
Mi a véleményed arról, hogy egy átlagember mindössze 175 cm magas, “hosszú”, és mégis minden egyes embernek 100.000, azaz száz-ezer!! km! hosszúságú érrendszerre van szüksége ahhoz, hogy mindenhová, minden egyes sejtbe eljuthasson a vér! Nincs ez másként az elektromos energiával sem.
[i]“Nem csinál nagyobb bulit a hirdogén tartály sem, mint két mázsa lítium-ion akksi. ”
[/i]
Elhiszem.
Szerintem abszolút nem hülyeség, nyitottnak kell lenni mindennel szemben, mert ma még minden elképzelhető, nem tudjuk végül is milyen megoldás lesz a befutó. Ma még minden kiforratlan, minden megoldás gyerekcipőben jár a fosszilis energiaforrás helyettesítésére, így akármi lehet még. Ezek a start-stop rendszerek, meg hibrid stb, csak ideiglenes, átmeneti megoldások, igazi áttörést a jelenlegi problémák orvoslására nem jelentek, csak az időt tolják ki egy kicsit.
Amiket felsoroltál alternatívaként a jelenlegi fosszilis hajtóanyagok kiváltására, úgy gondolom akkor lesz létjogosultsága nagy tömegben, ha a jelenlegi üzemanyagok ára úgy 400%-al magasabb lesz világviszonylatban.
Lehet ábrándozni, amit itt sokan megtettek, hogy azonnal, de máris nagy tömegben, különböző fejlődési lépcsőket kifelejtve, elszakadva a valóságtól, realitásoktól, de ezek olyan drágák, (és nem csak a kis széria miatt, pl. titán tartály stb.!!!) hogy jelenleg nagy korlátokba ütközik a tömeges elterjedése. Arról nem is beszélve, ha egy közúti balesetben pl. egy cseppfolyós hidrogén tartály felrobbanna, na az aztán jó kis bulit csinálna, nem akkorát mint egy hasonló úthossz megtételére elegendő energiát tároló benzintartály.
Vannak itt még feladatok bőven, amik megoldása időbe telik.
Addig is valahogyan ki kellene húzni, erre talán valami kis segítséget nyújtanak a jelenlegi hibrid, stb. megoldások.
Jelenlegi válaszodat végigolvasva, a többivel együtt tökéletes kórtünet, igazolva látom azokat a megállapításaimat amiket már korábban kifejtettem veled kapcsolatban. Emiatt nem vitatkozom veled, pedig volna min. Olyan ez, mint ha valaki a részeg emberrel vitatkozna. Ezért nem teszem.
Persze nem haragszom rád.
Olvasom a másik topikban is másokkal is miket művelsz.
Minden egyes ember minden egyes hozzászólása egyben jellemrajz is.
Minden mögött maga az ember, maga az egyén áll, legyen bármiről is szó.
Egy képzettség, lehet az akár a legmagasabb is, csak annyit ér, amennyit maga az egyén ér, vagyis amennyit az egyén produkálni tud belőle.
Úgy is mondhatom, ha az ember nulla, akkor legyen akármilyen képzettsége, az is nulla.
Volt ilyen munkatársam, a legmagasabb műegyetemi képzettséggel tökéletes példája volt annak, hogy egy ilyen is hogyan lehet egyenlő a totális nullával! A 8 osztályos beosztottjai is csak a fejüket fogták, sajnáltam is őket.
Hasonló stílusa volt, mint amit itt megvalósítasz, rólad ő jut az eszembe.
Egyet jól jegyezz meg!
Egy kreatív, sikeres ember sohasem használ olyan stílust, mint amit te itt megengedsz magadnak!
Neki ugyanis nincs szüksége rá! Igazolják a sikerei, másrészt több esze is van annál, hogy ilyen mélységekbe menjen.
Ha nem mondtam újdonságot az még rosszabb, mert akkor ezek szerint szánt szándékkal terjeszted a marhaságokat.
A másik helyen is elmondtam már, hogy abszolút nem szorulok rá, hogy Te vagy más okosnak lásson, Százmilliomod rangú kérdés, hogy rólam ki mit gondol, ami fontos az az, hogy az olyan elmebeteg, népbutító ostobaságok, amiket akkor ezek szerint szándékosan terjesztesz, ne mérgezzék meg mások gondolkodását.
Vitatkozni nem is tudsz mert azt sem tudod mi az. Te egyszerűen csak betolod a néha még saját magával is ellentmondásos baromságaidat, aztán ha valaki kijavítja akkor azon megsértődsz. Ez így nagyon szánalmas, és ez a legenyhébb amit lehet rá mondani.
A sok ökörséged igazi megkoronázása, hogy a másik ember minősítésének maximális elítélése után a hozzászólásodat a másik leimproduktív szerencsétlenezted.
Ezzel mindennel bebuktál amivel csak lehet. 😉
Nem mondtál újdonságokat. Másik topikban is szóltam már meg mások is, hogy sokkal szerényebben mások véleményének a minősítgetésével, mert azzal nem fogsz okosabbnak látszani, sőt!
Nem hordod a zsebedben a bölcsek kövét! Úgy is mondhatnám, a hegyre több út vezet fel, és közel sem biztos hogy pont az az egy a tuti, amit te gondolsz!
Nem pazarolom rád az energiámat, hogy vitatkozzak veled, azt meghagyom az egészséges emberekre.
Mellesleg kíváncsi vagyok arra, vajon milyen lehet egy olyan személy, aki olyan hangnemben írogat véleményeket mint te. Szerintem rendelkezik némi információs anyaggal, nagy pofával, de az életben valójában egy hatalmas nagy rakás improduktív szerencsétlenség.
Tisztelt s3000!
Köszönöm szépen az értékes hozzászólásokat! Nagyon profin leírtad és elmagyaráztad, hogy mi a Valóság.
Egyes egyedül a [b]hozzáállással[/b] van a gond, a felesleges jajveszékeléssel, az alaptalan félelmekkel, ami az emberek nagy többségében él az elektromos autókkal kapcsolatban.
Nagyon szeretnénk, ha bármilyen formában, de mielőbb elterjednének Magyarországon is! 🙂
Ez az Autonavigátor oldal nekem jobban tetszik, mint a TotalCar, remélem a szerkesztők is előrelátóbban felvilágosultabban gondolkoznak az elektromos autók terén!
Üdv.: Horatius
Nem, egyáltalán nem felejti el! Éppenhogy Te felejted el, hogy a benzin és a gázolaj is “végtermék”, kivéve ha azt hiszed, hogy ezek az üzemanyagtankban materializálódnak. A valóságban viszont a kőolajat ki kell termelni, finomítani kell, és szállítani majd tárolni kell. Ezek mind jelentős mennyiségű energiába és szennyezésbe kerülnek, mire a kőolajból fionomított termék kesz és az az üzemanyagtankba kerül, addigra 25-35%-a a kitermelt kőolajnak el is veszik veszteség formájában.
[i]A hagyományos belső égésű motorokba meg közvetlen hőenergiát táplálsz bele[/i]
Hol láttál ilyet? Mert ilyen belsőégésű motoros jármű nem létezik. Ha nem tudnád nem hőenergiával mennek, hanem benzinnel/gázolajjal, a kettő még véletlenül sem ugyanaz.
[i]Ilyen megközelítésből csúsztatás a villanymotorok dupla hatásfoka[/i]
Abszolút nem! A hamut kevered a mamuval. Egy villanymotor átlagos hatásfoka nemhogy kétszeres, hanem több mint négyszeres is lehet egy belsőégésű motor átlagos hatásfokának. A tank-to-wheel hatásfoka egy elektromos járműnek 2-3x-osa a belsőégésű motorosénak és a well-to-wheel hat’sfoka meg legalább(!) 2x-es (de ez is lehet akár 4x-es is ha pl. vízerőműből jön az áram).
[i]Csak hát azok a fránya külső tényezők…[/i]
Nem a külső tényezőkkel van a baj, hanem azzal, hogy még az alapfogalmakkal sem vagy tisztában. Ez addig nem baj ameddig nem terjeszted a hülyeségeket, itt viszont ez történt.
[i]A többi típusú erőmű részaránya jelentéktelen, az atomerőműveket meg felszámolják az egész világon. [/i]
Szintén nettó hülyeség, te egyébként melyik bolygón élsz?
[i]Persze az így megtermelt elektromos energiát sok tízezer km-es vezetéken különböző átalakításokkal el kell szállítani, ami szintén hatásfok rontó tényező. Sajnos e téren sem annyira rózsás a helyzet.[/i]
Ez már az atomhülyeség kategóriája. Nincs a Földön olyan távvezeték ami több tízezer km hosszú lenne. Csak összehasonlításképpen: Magyarországon a legnagyobb távolság úgy. 650 km körül van.
Mindent összevetve a legkisebb veszteséggel épp a villamos energiát lehet szállítani, úgyhogy nem hogy nem rózsás a helyzet, hanem ebből a szempontból a lehető legrózsásabb.
[i]Magyarországon az elektromos áram több mint 60%-át fosszilis energiahordozók elégetésével termelik (földgáz. szén, olaj).[/i]
Ez nettó hülyeség, a valóságban 49% a foszilisok aránya, lsd:
[url]http://www.haea.gov.hu/web/v2/portal.nsf/hasznositas_hu/77E9291CEDC2EC7EC12571090060BE5A?OpenDocument[/url]
[i]és elégetésük ugyanúgy környezetszennyező[/i]
Ez szintén nettó hülyeség. Egy foszilis hőerőmű hatásfoka mindig is jóval magasabb mint egy relative kis belsőégésű motoré, aminek változó körülmények között, az idő nagyrészében részterhelésen és gyakran nem üzemmelegen kell működnie míg a hőerőmű az idő nagyrészében az optimális miunkaponja közelében működik. Emiatt a kibocsájtott szennyezése fajlagosan jóval alacsonyabb mint a gépjárműveké, nem beszélve arról, hogy azokra nagy hatásfokű károsanyagleválasztó berendezések vannak szerelve míg a járműveken ilyen sokszor egyáltalán nem is lehetséges és a szennyezést sem a tüdődtől néhány méterre nyomja ki.
[i]kíváncsi lennék, az így előállított elektromos árammal milyen Ft/km-t tudsz kihozni.[/i]
Ez már jó jel, mostmár nem állítasz valami egetverő hülyeséget, hanem inkább kíváncsi vagy. OK, az elektromos autózás km költsége fele-harmada-negyede a kőolaj alapúének.
[i]akkor nem lenne ezernyi mód, hogy ugyan úgy adókat vessenek ki rá, mint most a hajtóanyagokra[/i]
Nem lenne ezernyi mód. De le is írta, csak nem akarod felfogni. Csak azt lehet könnyen megadóztatni, amit nem tudsz házilag viszonylag egyszerűen előállítani, no pont ilyen a benzin/gázolaj, és ezt maximálisan ki is használják örök rebszolgává tesznek. Az áram viszont nem ilyen, azzal ezt az igát örökre le lehet rázni. Persze csak azoknak akik képesek gondolkodni, a birkák továbbra is zablával a szájukban jajveszékelnek, hogy na mi lesz majd ha jön a jövedéki adó az áramra.
[i]És még ki sem tértünk a technikai problémákra, akkumulátorok, hatótávolság, töltés, erőművi kapacitás! Gondolj bele ezekbe és talán a lelkesedésed is alább hagy kissé![/i]
Ezekbe pontosan neked kellett volna belegondolnod mielőtt hozzászólsz, és akkor most nem kerültél volna ilyen helyzetbe.
Ezen nincs mit csodálkozni, Winkler (ill. a TC-s banda többsége) soha nem értette – sőt a mai napig sem érti – se a hibridek se az elektromos járművek jelentőségét, az ő faék egyszerűségű autóbuzi világukba ez nem fér bele, hiszen nem ordít, nem rángat, nem szennyez (annyira), nem mocskos. De ezt teljesen korrekt módon többször le is írták ill. a régi adásokban el is mondták.
Nem mondasz újakat.
Azért azt ne veszítsük szem elől, ha pl. 150-200 kg-os Li-ion akkukat kell szerelni több tízezres darabszámban, majd később milliós darabszámban, vajon ehhez rendelkezésre áll e a megfelelő mennyiségű és árú alapanyag? Jelen kérdés kapcsán nem a darabszámokon, vagy a tömegtermelés hiányán van a fő hangsúly. Az elektromos autó fejlődésének, elterjedésének az útja sokkal göröngyösebb, mint anno a belsőégésű motorokkal hajtottaké volt.
A Horatiust fikázókat kérdem: hallottatok már tömegtermelésről? Vajon, amit 10-es tételben gyártanak, hányszorosába kerül annak, amit 10.000-es tételben gyártanak?
Egy dologban van csak igazatok: ha tömegessé válik a villanyautók használata, akkor a villamos áramra kerül óriási jövedéki adó…
Lassan akkor közös nevezőre kerülünk. Ennek örülök. 🙂
A lényeg, hogy az autós társadalom igényli és már nagyon várja ezt a változást. Az autós magazinok újságírói hozzáállásukkal segíthetik vagy hátráltathatják ezt a folyamatot, hiszen az ő jóvoltukból értesülünk az autós világ legfrissebb híreiről, lehetőségeiről.
Nagyon szeretnénk, ha mielőbb elindulna Magyarországon is az elektromos autózás. Londonban már több, mint 1800 elektromos autó járja az utakat és 1600 töltőpontot létesítettek, amelyet rohamosan bővítenek.
Tudjuk hogy nem csak hőerőmű létezik, de erről már volt itt szó. A többi típusú erőmű részaránya jelentéktelen, az atomerőműveket meg felszámolják az egész világon.
Persze, tudom, a gázzal működő hőerőművek nagyobb hatásfokkal dolgoznak, mint egy autónak a motorja, ami elsősorban a nem állandóan változtatott teljesítményszabályozásnak köszönhető, a turbinás gőzerőművek meg be vannak állítva az alkalmazott technika hatásfokának optimális szintjére, és folyamatosan azon tartva.
Persze az így megtermelt elektromos energiát sok tízezer km-es vezetéken különböző átalakításokkal el kell szállítani, ami szintén hatásfok rontó tényező. Sajnos e téren sem annyira rózsás a helyzet.
Ettől függetlenül persze úgy gondolom, hogy nagyon helyesen az elektromos autók egyre nagyobb teret fognak nyerni az elkövetkezendő évtizedekben, csak azért ezt az egész helyzetet az általad felvázoltak ellenében sokkal óvatosabb optimizmussal érdemes kezelni.
[b]Vidi500:[/b] Nem csak hőerőműből lehet áramot termelni. Ott van az atomerőmű, ami jóval gazdaságosabb, létezik vizierőmű, szélerőmű, biomassza erőmű, naperőmű, szemétégető erőmű, stb.
A hőerőművek egyébként nagyrészt földgázzal üzemelnek és jóval nagyobb hatásfokkal, mint az autók motorja.
arni: Ez nem vicc, amit írtam. Nem létezik olyan télikabát, amiben kényelmesen lehetne ücsörögni 10-15 percig a mínusz fokos autóban, utána amikor megjelenik a fűtés rád izzad. A lábunkat nem védi semmi. Persze tudom, húzzunk 2 nadrágot, a munkahelyen meg vegyük le. Még jó, hogy autóval járunk! 🙂
A szépen felépítetted gondolatsorban egy tényező túlzottan szemet szúr, ez pedig a 2-es pont, ami kifejezetten rossz megközelítés.
Mondod: a villanymotorok [i]“ugyanannyi betáplált energiamennyiségből kétszer annyi mozgási energiát produkálnak”[/i].
Persze, csak azt felejted el, hogy a betáplált energia formája különbözik. Az elektromos energia már egy végtermék, ami hőenergiából mozgási energiává alakítás után lett termelve. Tehát kb. 5 lépcsős veszteség után jut el a villanymotorhoz. A hagyományos belső égésű motorokba meg közvetlen hőenergiát táplálsz bele, amiből kapod a mozgási energiát. Ilyen megközelítésből csúsztatás a villanymotorok dupla hatásfoka, ami persze a külső tényezők figyelmen kívül hagyásával igaz is lehet. Csak hát azok a fránya külső tényezők…
A víz nagyon stabil kémiai kötés eredménye, annak elbontása igen sok energiát igényel. Az egész ügy eredője úgy a zero körül mozog.
ja a vízbű veszik ki a zoxigént
Kedves Nick!
Nem volt sok hozzászólásom, át lehetett volna futni őket. Amit leírsz értem, csak ez pont a másik oldala annak, amit én írtam. Lehet így is látni a dolgokat, ezek is lehetnek épp olyan igazak, jók és helyesek, mint amit én írtam.
Talán annyi, hogy a makrogazdasági adatok túlbonyolíthatják az életet, és az egyszerűen megoldható dolgokat is megoldhatatlanná varázsolják. Vegyük úgy, hogy ez most mind nem számít és lépjünk tovább:
Nézzük mi van a költségeken túl:
1. A villanyautó csendes, szinte hangtalan. (Engem nagyon zavar a belsőégésű motorok hangja, mind utazás közben, mind gyalogosként, kerékpárosként vagy éppen a lakásokba beszűrődve.)
2. A villanymotorok hatásfoka nagyságrendekkel jobb, mint a belső égésűeké, így jóval gazdaságosabban üzemeltethetőek. (ugyanannyi betáplált energiamennyiségből kétszer annyi mozgási energiát produkálnak)
3. A meghibásodások lehetőség nagyságrendekkel kevesebb egy villanyjármű esetében, ami megbízhatóbb működésűvé teszi.
4. Nincs kipufogó gáz, ami közvetlenül ott szennyez, fullaszt, ahol az emberek élnek és mozognak.
5. Télen azonnal van elektromos fűtés, rövidebb távokon nem kell belefagyni az autóba, amíg a belső égésű motor felmelegszik. Ez most gyakran 10-15 perc (főleg takarékos használattal) és az hosszú idő a mínuszban ücsörögni.
6. Az otthon/munkahelyen/szállodában feltöltésnek pozitív lélektani hatása van, jobban érzi magát tőle a horror árú üzemanyagokhoz szokott ember.
Nem kérem és nem bíztatok senkit arra, hogy vegyen villanyautót 10 millióért. Persze, hogy nem éri meg.
Az USÁ-ban és a fejlett Nyugat-Európai országokban így is veszik mint a cukrot. A kereslet hatására növekszik a termelés és a termék egyre olcsóbbá válik. Óriási túlkereslet van elektromos autókból, ezért – amíg lesz aki megveszi – elbírják a jóval magasabb árakat is. (más kérdés, hogy itt Magyarországon nem)
Itthon kapható a REVA Li-ion, aminek jelentősen csökkentették az árát (8 millióról => 5 millióra) de még mindig megfizethetetlenül drága, nem éri meg megvenni. Ha 2 millió lenne a burttó ára vennék, mint a cukrot!
Hamarosan érkezik a Nissan Leaf, ami talán olyan 7-8 millió körül lesz, még hamarabb ideér a Renault Kangoo, ami 6 millió alatti árat ígér…
Egyre több típus, több lehetőség, nagyobb gyártási mennyiség és hamarosan elérhető árak fogják jellemezni az elektromos autókat.
Csak annyit szerettem volna jelezni, hogy az autós társadalom jelentős része feszülten figyeli a lehetőségeket, hogyan tudná kiváltani a mostani üzemanyagokat. Ezzel kapcsolatban kértem az újságírókat, hogy legyenek kedvesek pozitívabban hozzáállni az elektromos autókhoz, fordítsanak kiemelkedő figyelmet a témának és lássanak el bennünket a legfrissebb információkkal. Hiszen ha valami Európában már kaphatóvá válik és megéri, akkor oda mi is ki tudunk menni érte és meg tudjuk vásárolni.
Az elkövetkező 1-2 évben hatalmas változás fog végbemenni ezen a téren.
A legtöbb érdeklődő figyelme a villanyautók felé fordult, és teljesen hidegen hagynak bennünket a belső égésű motorral felszerelt járművek. Lehetnek szépek, modernek, jól felszereltek, meg is lehet venni őket, csak éppen a használatukat lehetetlenítik el, mert súlyos 20 ezreket kell otthagyni a benzinkutakon már a legalacsonyabb fogyasztású autók esetén is.
Lehet ugyan előre jajveszékelni, hogy “majd megadóztatják a villanyautót is”, csak nincs értelme. Előbb legyen egyáltalán elérhető, terjedjen el, aztán majd ráérnek gondolkodni, hogy honnan pótolják a kieső adóbevételeket. Előre fölösleges majrézni miatta.
Az autózás egy luxus a tömegközlekedéshez képest. A luxus pedig adóztatható, erkölcsileg és technikailag is alátámasztható, megoldható. Ettől még jöhet egy sokkal jobb világ, ha elterjednek az elektromos autók.
Üdv.:
H.
ui.: Messzemenően tartsuk szem előtt, hogy az autó elsődleges feladata, hogy eljuttassa az embert A pontból B pontba. Annál használhatóbb egy autó, minél olcsóbban tudja teljesíteni ezt a feladatát. A többi szempont mind huszadrangú kérdés ehhez képest ebben a gazdasági helyzetben.
Kedves Horatius!
Az összes hozzászólásod nem olvastam végig, de azt látom, hogy van egy meggyőződésed, és azt szemellenzővel követed. Nem veszed figyelembe a körülményeket, és gazdasági szempontból rendkívül felkészületlen vagy, nem ismered a markogazdaság működését.
A “csúnya” állam nem azért pakol magas adókat a benzinre, mert valami baja van vele, vagy mert az egy “régi rossz” valami, hanem azért, mert abból a szektorból (az autósoktól) szüksége van egy bizonyos bevételre, és az a bevétele mindig meg is lesz. Ha kezdenek elterjedni a villanyautók, akkor nyilván megtalálják a módját az adóztatásnak. Pl. a bioetanolnál is elérik, hogy ne érje meg sokkal jobban, mint a benzin, vagy a dízel.
A villanyosokkal az is gond, hogy semmivel sem környezetkímélőbbek, mint “füstölő” társaik. Valamiből a villamos energiát is meg kell termelni (tipikusan erőművek), amik éppen úgy szennyeznek. Persze otthon is elő lehet állítani szerinted. Egy szélerőműnek minimum 6 méter magason kell lennie, különben nem kifizetődő. Ha 6 méternél magasabb, akkor építési engedély kell rá, amit csak akkor kapsz meg, ha minden más papírod rendben van az építkezéssel kapcsolatban, így pl. az, hogy fizetni fogod az energia adót, ami kötelességed, ha szélerőművet üzemeltetsz. Így már ismét nem nagyon éri meg, vagy ha megéri is, nem térül meg a beruházásod belátható időn belül.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a villanyautóhoz akkumulátor kell, aminek a gyártása költséges, és sok energiát nyersanyagot emészt. Továbbá, ha használhatatlanná válik, akkor szakszerűen meg kell semmisíteni. Így összességében egy villanyautó lehet, hogy károsabb a környezetre, mint egy benzines, vagy dízel.
Az igaz, hogy erre lehet építeni egy új iparáget, hogy legyen mire költeni a pénzt, és ez az a körforgás, ami agazdaságot mozgatja.
Kedves Hornet!
Ez a leggyengébb kifogás és nagyon régi lemez. Nem tudom egyeseknek miért esik ennyire jól ugyanazokat a kifogásokat hajtogatni örökké. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy helyileg hol égetik el és hol szennyezik vele a környezetet. A városokban közvetlenül az emberek orra alatt, vagy az erőműben, ami kicsit távolabb esik a sűrűn lakott részektől.
Nem akarok én sem okosnak, sem környezetvédőnek tűnni. Egyszerűen csak nagyon nem szeretem, ha minden áron, minden módszerrel el akarják venni tőlem a pénzemet, amiért megdolgoztam, amiből többszörösen leadóztam.
Az ÁFA bevételek után (ez is egy égbekiáltó dolog, hogy nálunk már 27%, máshol az Unióban pedig 19%) az üzemanyagok jövedéki adójából van az állam legnagyobb bevétele. De még ez sem baj.
A gond ott van, hogy teljesen hülyének nézik a lakosságot. A gázolaj előállítási költsége jóval alacsonyabb a benzinnél, mégis feljebb vitték az árát. [b]A gond egyedül azzal van, hogy nagyon nem áll ár/érték arányban, amiért fizetnünk kell és amit kapunk cserébe.[/b] Ez az egyetlen probléma ebben az országban.
Mivel minden utcában, házban ott van az áram. Házilag előállítható napelemből, szélerőműből, vizierőműből stb… ezért azt nincs lehetőség olyan mértékben megadóztatni, mint a hozzáférhetetlenné tett üzemanyagokat.
Az embereknek a húsbavágóan magas, egyéni közlekedést ellehetetlenítő, igazságtalanul megállapított üzemanyagárak fájnak, melyre nem nyújt megoldást a rendkívül lassú, fejletlen és kényelmetlen tömegközlekedési rendszer. Nem lenne kötelező autóznia senkinek, ha a tömegközlekedés gyors és fejlett volna, mindenhová belátható időn belül el lehetne jutni vele. Ha minden vasútállomáson elektromos taxik várnák az utasokat 100,- Ft-ban maximált kilométerdíjon!
Ezek a dolgok valóban nem változnak meg rövid időn belül. De a normálisan gondolkodó, jóérzésű emberek, akiknek autózniuk kell, minden pillanatban keresik, kutatják az elérhető árú villanyautó beszerzési lehetőséget.
Még úgy is, ha csak full hibrid, mint az Opel Ampera. Mert legalább akkor ne kelljen fizetnem, amikor rövidebb távokra megyek!
Ebben nyújthatnak segítséget az autós magazinok, honlapok, weboldalak. Ezért kérem/kérjük, hogy álljanak pozitívabban az elektromos autókhoz és segítsenek nekünk naprakész információkhoz jutni a témában!
Köszönöm: H.
ui.: Lehet itt oda-vissza háborogni, akár egymást szapulni, de nem érdemes, hiszen valahol mind egy csónakban evezünk. Szeretnénk a pénzünkből minél többet megtartani, amiért keményen megdolgoztunk. A kapitalista világ pedig szeretne minél többet elvenni tőlünk. Ez a harc megy manapság. Az üzemanyagok tekintetében nincs választási lehetőségünk, nincs helyettesíthető termék. Ezért van óriási szükség és kereslet a villanyautókra.
(aki szeret tankolgatni, az dobja csak ki a pénzét az ablakon nyugodtan, szíve joga)
Kedves Horatius! Úgy látom ma Te vagy az ügyeletes okosfiú és környezetbarát!
Azért azt nem árt tudnod, hogy a Magyarországon az elektromos áram több mint 60%-át fosszilis energiahordozók elégetésével termelik (földgáz. szén, olaj). Ezekből. mint tudjuk kevés van, és elégetésük ugyanúgy környezetszennyező. A többi forrást hagyjuk, mert több tíz oldalas értekezést lehet írni arról, hogy miből és MENNYIÉRT lehet elektromos energiát előállítani. Próbálkozz csak otthon ezzel, kíváncsi lennék, az így előállított elektromos árammal milyen Ft/km-t tudsz kihozni.
Mindezektől eltekintve, gondolod, hogy ha az elektromos hajtás úgy elterjedne, ahogy most a belsőégésű motorok, akkor nem lenne ezernyi mód, hogy ugyan úgy adókat vessenek ki rá, mint most a hajtóanyagokra?! És még ki sem tértünk a technikai problémákra, akkumulátorok, hatótávolság, töltés, erőművi kapacitás! Gondolj bele ezekbe és talán a lelkesedésed is alább hagy kissé!
Hát kedves Horatius igazad van, de mégis álomvilágban élsz. Drága az üzemanyag, már nem lehet autózni. Persze. Miből gondolod, hogy ha elektromos autóink lesznek, az majd olcsóbb üzemű lesz????
Megnyugtatlak nem lesz olcsóbb, az elektromos áram is energia, és kegyetlenül fel fog menni az ára.
Nem leszünk sokkal előrébb.
Másokat minősíteni meg nagyon gyerekes, primitív dolog, azzal nem fogsz okosabbnak tűnni. (Winkler dolog stb.)
megszámoljam 10 autóból mennyi megy árammal? Ez nem az a verseny, hogy ki mit szeretne…
A mai autó kedves cápa barátom már-már használhatatlanná válik a mérhetetlenül magas üzemeltetési költségek miatt. Nem tudja, nem képes betölteni a funkcióját, hogy elvigye az embert A pontból B pontba, mert rámegy a gatyája a szerencsétlen tulajdonosnak. – Ez a mai Valóság, ha nem tetszett volna észrevenni.
Az áram mindenhol ott van, ahol civilizáció van, könnyedén elérhetővé lehet tenni egyenlőre az új kutakon ingyen van, egyébként is fillérekbe kerül az üzemanyagokhoz képest és még házilag is többféle módon előállítható. Ezért később sem lehet úgy megadóztatni, mint a benzint vagy a gázolajat.
Az én elképzelésem valóban nem most aktuális, hanem már tegnap, tavaly és az elmúlt 5 évben! Tehát nagyon gyorsnak és hatékonynak kell lennünk, hogy utolérjük önmagunkat! 🙂
mielőtt belefulladsz az elektron mániádba, engedd meg, hogy a a mai autókat részesítsuk előnyben ha az ÉV autójáról van szó. Majd 2020-ban beszélhetünk a te elképzelésedről is talán…
Sajnos lesújtóan szomorú tapasztalata az autós világ iránt érdeklődő olvasóknak, hogy az autós magazinok és internetes portálok szerkesztői, cikkírói, riporterei lenézik az elektromos autókat, fitymálják őket, és feltűnően bántó, negatív jelzőkkel illetik:
“fúúú, milyen gagyi, hamar kifogy, nem gyorsul rendesen, milyen drága, nem voltam elájulva, nincs hol feltölteni… stb.”
Vállalják fel Önök a vezető szerepet ebben a témában, ha már a totalcar.hu -nál ilyen szerencsétlen kretének dolgoznak, mint a Winkler, akik nem képesek értékelni a haladást, a valódi értékeket! Amikor a Kókával kipróbálták az a svájci kis villanyautót, ez a nagyképű, félkegyelmű Winkler nem győzte lenézni, alázni az egészet, éreztetvén, hogy “hol van ennek jövője, ugyan már!”
Csak az elektromos autóknak van jövőjük! A gyártók most még direkt késleltetik, visszatartják őket, de amint piacra dobják, a többi füstölő, üzemanyag-zabáló autó az “értéktelen szemét”-tel lesz egyenlő.
Szeretnénk még több villanyautókról és full hibridekről szóló cikket olvasni, több konkrétummal, hogy mikor, hol, melyiket és mennyiért lehet kapni. Erre kíváncsi mindenki, ez érdekli elsősorban az olvasókat.
Az elektromos autókon a Világ szeme! Legalább ebben ne kullogjunk az utolsók között mi itt Magyarországon!
Üdv.: H.
ui.: Nem lakik mindenki panelban! Legalább ugyanannyian laknak családi házakban, ahol igenis megvan a lehetőség a villanyautó feltöltésére! A panellakók is vehetnek, bérelhetnek garázst, ahol máris tölteni tudják. Ez nem kifogás. Akarni kell, és akkor megoldódik. Tankolni ugyanis senki nem akar!
Ez igen! Köszönjük szépen az okos útbaigazítást.
Úúúr Isten! Még jó, hogy a főszerkesztő gondolkozik a legnormálisabban. A többieknek helye sem lenne itt ilyen hozzáállással!
Egyedül és kizárólag az elektromos autóknak és a konnektorból is tölthető hibrideknek van jövőjük, jelentőségük, értékük! Abban a pillanatban, amikor az első megfizethető árú, elfogadható hatótávolságú elektromos autó kapható lesz Magyarországon (és Európában) a többi hagyományos benzines és diesel eladhatatlanná válik.
Mindenki torkig van az autózást mérhetetlenül megdrágító üzemanyagárakkal. Egész Európa várja az elektromos autókat, amelyek valódi hatótávval és megfizethető árral rendelkeznek.
Csak elektromos vagy full hibrid lehet ezentúl az év autója. Már a 3.6 literes diesel fogyasztású Ford Focus sem jogosult egy ilyen címre, pedig ez még valódi értéket képvisel.
Az újságírók feladata az volna, hogy minél több cikkel és kutatással segítsék elő az elektromos autók elterjedését, tárják fel a beszerzési forrásokat és árakat.
Köszönjük előre is!
Ha már a koreaiakról beszélünk, az új Rio-val vállvetve a kisautó kategóriában az új Picanto ugyanakkorát lépett előre. Úgy ahogyan a Rio, a Picanto is nagyságrendekkel lett jobb elődjénél.