Végre publikus a fővárosi taxik tervezett szabályzása
Elkészült a BKK terve: ilyenek lehetnek a fővárosi taxik
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Fekete-sárga megjelenéssel egységes, színvonalas szolgáltatást szeretne a főváros a személyfuvarozóktól.
A BKK információi szerint a Fővárosi Közgyűlés június 20-i ülésén dönthet az új fővárosi taxiközlekedési rendeletről, melynek tervezetét állítólag tucatnyi egyeztetés után véglegesítették és a BKK írása alapján jelenleg az utolsó egyeztetése folyik a taxis szervezetekkel. A rendelet alapján 2013-tól egységes színvonalú és arculatú taxik közlekedhetnek Budapesten, melyek 10 évnél fiatalabbak, klimatizáltak, bankkártyás fizetésre alkalmasak, legalább EURO 4-es motorjuknak köszönhetően kevésbé szennyezik a környezetet, és a méretük is elegendően kényelmes az utasok színvonalas kiszolgálására és csomagjaik elszállítására. Egyúttal a rendelet dohányzási tilalmat is be kíván vezetni a budapesti taxikban, azaz kikopnak a dohányzó kocsik. Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a kétféle verzióban (fix és maximált tarifával is) megszületett rendelettervezet valamelyikét, az 2013 januárjától lépne életbe, s az éves taxis engedélyek lejáratával 2014. január 1-ig az összes taxis kénytelen lenne az új előírásnak megfelelni vagy a pályát feladni. Az egyértelműen az indirekt létszámkorlátozást szolgáló szabályzás az alábbiakat írná elő:
- kötelező bankkártya-elfogadás
- kötelező tarifatájékoztatás egységes formátumban
- működőképes légkondicionáló berendezés
- dohányzási tilalom
- egységes arculat
- fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
- a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása
- a gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozása
- műszaki paraméterek: legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO-4-es motor
- szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé
- egységes nappali-éjjeli maximálár meghatározása vagy egységes hatósági ár (még egyeztetés alatt álló döntési alternatívák)
- pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.
A járművek elvárt környezetvédelmi besorolását a fővárosi levegőminőség érdekében tartották szükségesnek meghatározni. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása azaz a légkondicionáló és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését és a járművek kulturáltságát segíti elő a dohányzás tilalma. A Budapesti Közlekedési Központ nem csak saját elképzelése alapján döntött a fentiekről, honlapján körkérdést intézett a taxit igénybe vevő utasokhoz, amelyben a készülő új taxi rendelethez az utasigényeknek és elvárásoknak megfelelő javaslatokat és véleményeket kért, ennek nyomán is került a dohányzási tilalom, a bankkártyás fizetési lehetőség előírása és a klímaberendezés a tervezetbe.
Ha az utasok kényelmét szolgáló előírás még nem lenne elegendő, a közforgalmú közlekedés arculati koncepciójának részeként a Budapesti Közlekedési Központ egységes fővárosi taxi arculatot és szabadjelzőt javasol, mely az utasok tájékoztatásában is egyezne, s meghatározott formában engedélyezné a fuvarszervezők (taxitársaságok) nevének és telefonszámának kírását. A lehetséges változatokból a BKK írása szerint a taxis szervezetekkel egyeztetett módon került kiválasztásra az egységes arculatot biztosító fekete-sárga megjelenés, ugyanakkor állítólag még ennek egyeztetése sem lezárt kérdés. A BKK egyik, az előzetes egyeztetéseken támogatott javaslata alapján a budapesti taxik színterve egységesen fekete alapszínű járművet ír elő, amelynél az ajtók és tetőelem sárga színt kap majd - magyarán az összes autót fóliáztatni/festetni kellene.
A teljes, a BKK weboldaláról származó rendelet tervezetek (A változat - fix tarifával, B változat - maximáltarifával) tőlünk is letölthetők. Az immár publikus szabályzási tervről az Országos Taxis Szövetség véleményét is kikértük, amint választ kapunk, megosztjuk Olvasóinkkal! Feltételezzük, hogy a szavazás előtt alig több mint egy héttel nyilvánosságra hozott rendelettervezetre nem csupán egy levéllel, hanem újabb megmozdulással, figyelemfelhívással is reagálni fognak.
Forrás: BKK
Korrekt! Amúgy nem muszáj minden mögött sus-must keresni! A megadott paramétereket szerintem mindegyik magyarországi forgalmazó tudja produkálni!
Elégnek tartanám az alábbi pontokat :
Egységes arculat
Légkondis autók
Nem dohányzó sofőrök
Bankkártya elfogadás
Szigorúbb ellenőrzés
Hatósági árak
Csak szervezetbe tömörült vállalkozók ( mezitlábasok kizárva, hogy jobban lehessen ellenőrizni őket )
Maximum 5000 kvóta kiadása pályázat alapján
Esetleg az utasoknak ingyen sör, stb.
Én azt mondanám a fő cégeknek, üljenek össze és oldják meg az irányvonalak mentén. Aztán drákói szigorral betartatni az általuk hozott szabályokat.
Uff!
Mint utas a legtöbb ponttal egyetértek.
A gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozását is el tudom fogadni, ha először a BKV-nál vezetik be, és ha ott már működik, akkor a taxik-nál akár a 8 évet is elfogadhatónak tartanám.
Ebben az állapotban más f@rkának a csalánnal veregetése forog fenn.
Ami a műszaki paramétereket illeti ” legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO-4-es motor” az EURO-4 motor előírása korrektnek tűnik, a többi paraméter a győztes típus személyi számának látszik.
Csak sejtem, hogy már megvan az a tőkeerős nagybefektető, aki hamarosan uralni fogja a piacot. A többi csóró, meg vagy beáll hozzá bérmunkásnak, vagy munkanélküli lesz.