Plug-in Priusokkal ünnepeltük a Toyota 20 éves hibridjét
Egymás után vezettük a Prius generációit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Húszéves Toyota Priust vezettünk, a japánok hibridjét ünnepeltük, majd az új Prius Plug-in hibridekkel kompoztunk egyet.
Magyarországon tartotta régiós menetpróbáját a Toyota Prius Plug-in Hybrid második (a Prius IV-en alapuló) verziója, ám nem csak ezen apropóból látogattak el hazánkba a még leginkább cseh és lengyel rendszámos konnektoros Priusok. Idén 20 éves ugyanis a Toyota hibridje. Na jó, persze csak bizonyos értelmezésben tekinthető 20 évesnek, hiszen már 1977-ben is volt gázturbinás hibridjük a japánoknak a Sports 800 személyében. Később haszonjárművekbe és buszokba telepítettek, akkor még csupán párhuzamos hibrid rendszereket. Egészen 1992 januárjáig kellett várni, hogy a Toyota bejelentse: a lehető legalacsonyabb üzemanyagfogyasztású személyautón dolgozik. 1995-ben be is mutatkozott a Tokiói Autószalonon a már Prius (elsőrangú, elöljáró) névvel ellátott G21 koncepció. Két évvel később debütált a már jól ismert első Prius generáció egy olyan korszakalkotó, már Atkinson-ciklusú, de egy még mindössze 58 lóerős benzinest és 40 lóerős elektromos motort kombináló hajtáslánccal, ami ma is megállja a helyét. Tulajdonképpen a Prius 20. évfordulóját ünnepeltük most a legfrissebb plug-in modellekkel.
Alcsútdobozról indultunk életünk leglassabb autóversenyére a második generációs konnektoros Priusokkal. Nemzetközi menetpróbája után már részletesen kiveséztük a legfrissebb Priust, de egy hazai próba is szokott újdonságokat tartogatni. Az eco race győztese az volt, aki a legkisebb átlagfogyasztással ér el Visegrádig. Mindez szenvedősnek hangzik, de nem az új Prius Plug-inokkal. Nem csak az 1,8 literes, 98 lóerős benzinmotor, de két villanymotor és a 8,8 kWh-ás lítium-ion akkumulátor is segítségünkre volt, hogy minimális fogyasztással és károsanyag-kibocsátással keljünk át a hegyi utakon. EV módban igazi élményautó, komolyat lép villanymotorjaival, még tetemes tömegétől függetlenül is. Persze ekkor jobban fogy NEDC ciklus szerinti 63 kilométeres emissziómentes hatótávja is, hibrid módban ellenben meglepően lassan, bár ekkor a teljesítmény is visszafogott (hiszen akkor csak az egyik villanymotorjával hajt).
180 kilóval nehezebb a hagyományos hibrid testvérénél, ezért kevésbé mozgékony a plug-in változat, a vezethetősége viszont így is közvetlen. A kormányzás él, a lábunkban érezzük a motorok minden mozzanatát és az azok közötti átváltást. A futómű puha, komfortos, a legnagyobb kátyúkon is finoman suhan át. A belső közel azonos a Prius négyesével, azért persze néhány újító megoldást elrejtettek itt is. Ilyen az oldalra nyíló könyöklő vagy a kettéosztott, de már csak kétszemélyes hátsó ülés, a műszerek természetesen plug-in specifikusak. Szerencsére benzinmotorját csak ritkán halljuk, így már talán kevesebbeknek fájó a fokozatmentes osztást adó bolygómű. Az anyagok jó minőségűek, ami 12,6 millió forintos alapárával el is várható, praktikusságából viszont vesztett a nagyobb akkumulátorpakk miatt: főleg a csomagtér látta kárát, ami így már csak 360 literes az alap Prius 501 litere helyett. Mellette szól viszont, hogy elődjéhez képest most már csökkent a plug-in felár, a villanyos hatótáv ellenben bő kétszeres. Annyi biztos, hogy nem sokat tettünk hozzá a pilisi erdők pusztulásához és a fokozott zajszigetelésnek köszönhetően számunka is csendes, nyugodt környezetet varázsoltak a konnektoros Priusok egy jó beszélgetéshez. Ez is élmény, csak más.
Egyébként mind a 8 jelenlegi hibridmodell képviselte magát a 20 éves Toyota hibrid ünneplésén, meg persze mind a négy Prius generáció. Utóbbi négyből hármat már mi is összevetettünk. Sorjában próbálva őket megtapasztalhattuk azt a fejlődést, amin az elmúlt 20 esztendőben átment a Prius, pedig már az első generáció is egy szerethető autó volt, a legfrissebb persze nem csak mindnél takarékosabb, jóval autószerűbb is. A Prius tartóssága kapcsán sokat elmond, hogy van több mint egymillió kilométert futott taxi, de tavaly magunk is bemutattunk egy több mint 400 ezer kilométert futott második generációst. Most pedig az elsőből egy 270 000 km-t futott példányt hoztak nekünk a lengyel toyotások, és ami igazán meglepett, hogy egyáltalán nem érződött rajta az elhasználódás. Mi több, rákívántam egyre, városban élhető alternatíva lehetne, bár jelenleg mindössze egyetlen eladó darab található a Használtautó.hu rendszerében. A jelenlegi negyedik generáció már jobban érezteti velünk, hogy a jövőt vezetjük (20 éve ugyanennyire tette az első is - a szerk.), karakteres külseje pedig garantáltan vonzza a szemeket, ahogy a Plug-in esetében is. Beszédes, hogy a Prius I-nek még 5,1 literes átlagfogyasztást ígértek, míg a Prius IV már kerek 3,0 literrel kecsegtet, a széndioxid kibocsátás pedig szintén közel a felére csökkent az évek során.
A fejlődés folyamatos a Toyotánál, a hibridekre egyre nagyobb a kereslet, főleg a dízelek hanyatlásának is köszönhetően. Hibrid palettájuk pedig folyamatosan bővül, legutóbb a C-HR csatlakozott, de sikeres hibrid még az Auris, az Auris Touring, a RAV4 és a Yaris is. Mára több mint 10 millió hibridet adtak át világszerte, 2020-ra további 5 millió eladása a cél. Ha a Priusra szűkítjük a kört, 3,9 millió példány kelt el az első 1997-es megjelenése óta. Érdekes adat hazánkból, hogy míg az első ezer Toyota hibrid 13 év alatt talált gazdára, addig az utolsó ezer kevesebb mint egy év alatt. Szintén beszédes, hogy a Lexus eladások 98,5%-át teszik ki a hibridek. Hazánkban a hibrid eladások 86,5%-át a Toyota és Lexus modelljei adják, 2017 első felében 623 hibridet regisztráltak, azaz idén is bőven meglesz az az 1000 példány, amire korábban 13 évet kellett várni.
Esküszöm, mihelyt piacra kerül a legalább 1000 km-es hatótávolságot tudó plug-in hibrid veszek egyet.
Be jött nekik az élet kétségtelen…………