Ismét magyar autó szolgál a rendőröknél
Büntetlenül egy rendőrautóban: megnéztük a rendőrség új Suzuki Vitaráját
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén legnagyobb számban Suzuki Vitarákkal bővült a rendőrség járműparkja, a Készenléti Rendőrség központjánál nézhettük meg, illetve próbálhattuk utasként a piac kedvencének is számító modellt rendőrautóként.
Miként arról beszámoltunk, október 9-én ünnepélyes keretek között adták át a nyáron felkészítésük közben már látott Suzuki Vitarákat, illetve egyéb új rendőrautókat. Idén egyébként igen masszív járműpark-fejlesztés történt a rendőrségnél, miként azt Orbán Viktor miniszterelnök az átadáskor elmondta, idén 15 milliárd forintot fordítottak a rendőrség járműparkjának megújítására. Ez az összeg persze nem csupán a Hősök terén átadott autókra vonatkozik, hanem annál jóval többre.
Bár az esztergomi gyártású Suzuki Vitarákból, melyek 1,6-os dízelmotorral és összkerékhajtással, valamint a GL+ ellátmánnyal szereltek, mind a 250 darab felsorakozott a Hősök terén, az idén összesen 150 példányban vásárolt összkerékhajtású, 8 fős Mercedes-Benz Sprinterekből 96 volt jelen, 42 darab sorakozott fel a szintén összkerékhajtású Volkswagen Caddy Maxikból, melyekből 125 példányt vásároltak a rendőrség számára. Kint volt továbbá 4 darab olyan Mercedes-Benz Sprinter is, amelyeket hőképfelderítő rendszerrel szereltek fel. Már utóbbiból is kiderül, hogy az új autók zömét a határvadászok flottájának feltöltésére vásárolták.
A rendőrségtől azt is megtudtuk, hogy az egyes autókat milyen áron vásárolták, nem csak a Hősök terén átadottak kapcsán, hanem még több idén vásárolt kapcsán. Fontos megjegyezni, hogy az összegek az autókhoz előre megvásárolt szervizcsomaggal és a teljes rendőrségi átalakítással (szakszóval élve a rendőri jelzettel ellátás költségével) együtt értendők. Így a metálfényezéssel listaáron 7 224 525 forintos 1.6 DDiS GL+ 4WD Vitarák darabára 8 423 141 forint, a 250 autó pedig összességében 2,1 milliárd forintba került. Bár a legnagyobb számban Suzukikkal bővült a rendőrségi autóflotta idén, messze nem a Suzuki a beszerzés fő nyertese. A 175 Mercedes-Benz Sprinter ára közel 6 milliárd forintra rúgott (szervizcsomaggal és rendőrségi átalakítással), de a 250 Vitaránál a 30 darab, egyenként közel 90 millió forintos Kravtex autóbusz is drágább volt. A Volkswagenek (Amarokok és Caddyk) 1,9 milliárd forintba kerültek, ugyanakkor vélhetően a Porsche Hungária számára is befolyik idén legalább 3 milliárd forint rendőrautóból, ugyanis még temérdek új Skoda Octavia Combi és Audi A3 Limousine vár átadásra.
A rendőrség 2017-es autóbeszerzéseinek (egyelőre) ismert tételei
Darabszám | Modell | Darabonkénti ár | Összesen |
30 | Kravtex Credo 02 Optinell - autóbusz | 89 998 745 Ft | 2 699 962 350 Ft |
125 | Mercedes-Benz Sprinter - bevetési mikrobusz | 21 700 473 Ft | 2 712 559 125 Ft |
150 | Mercedes-Benz Sprinter 4Motion - terepjáró 8 fős mikrobusz | 21 583 165 Ft | 3 237 474 750 Ft |
27 | Mercedes-Benz Sprinter - tehergépkocsi | 21 653 001 Ft | 584 631 027 Ft |
250 | Suzuki Vitara 1.6 GL+ 4WD - terepjáró személygépkocsi | 8 423 141 Ft | 2 105 785 250 Ft |
50 | Volkswagen Amarok - terepjáró pick-up | 13 668 416 Ft | 683 420 800 Ft |
125 | Volkswagen Caddy Maxi Kombi 2.0 TDI SCR BMT 4Motion - bevetési járőrgépkocsi | 9 797 391 Ft | 1 224 673 875 Ft |
Összesített járműbeszerzési költség | 13 248 507 177 Ft |
Belülről, utasként az új Vitarákat tudtuk megnézni a Készenléti Rendőrség Kerepesi úti központjában. A már több mint 4000 kilométert futott példány egyelőre - nem túl meglepő módon - hibátlan volt, fedélzeti számítógép szerinti átlagfogyasztása 8 liter - az igen sok helyben járatást jelentő rendőrségi használatban. Nálunk ezzel a hajtáslánccal 4,7 literes tesztátlagot hozott a Vitara. Mint azt megtudtuk, az összkerekes Vitarák egy része is a nála komolyabb terepjárónak számító Nissan Pathfindereket nyugdíjazott, így aztán volt is félelem állományon belül, hogy miként fognak beválni a szabadidő-autók. Egyelőre pozitívok a tapasztalatok, ahogyan mi magunk is kellemesen csalódtunk a Vitarában, amikor terepen próbáltuk. Egészen sokra képes 18,5 centis hasmagasságával, elektronikusan fixre is zárható összkerékhajtásával, meg persze az 1,6-os dízel 120 lóerejével és 320 Nm nyomatékával.
A rendőrségi Vitarák a dízelmotor esetén alapnak számító GL+ felszereltség elég jó alapellátmányán túl (például automata klíma, tolatókamera, érintőképernyős, bluetooth-kihangosítós hifi) Hella fényhidakat kaptak. Utóbbiak ugyanúgy LED-esek, ahogyan a Vitara menetfénye is, de újdonságként előre tükrözött, hátra hagyományosan küldött feliratokat is képesek küldeni a menet közbeni ellenőrzések kezdeményezéséhez. Bekerült természetesen a rendőrségi rádió, az ülések alól könnyedén kikapható, a helyén automatikusan töltődő LED-es elemlámpa és az ajtókra a gumibot-tartó is jutott. A gyári kárpitokat utólagos, masszív, zömében műbőr huzat óvja - olyan igényesen kivitelezve, hogy hátul például az Isofix csatlakozókat sem blokkolják, s mindenhol kiválóan illeszkednek - nem is értem, miért nem jelent még meg hasonló az alkatrészpiacon, vagy ha megjelent, miért nem reklámozzák jobban, ugyanis bizonyára lenne rá kereslet a magánvásárlók kedvencének is számító modellnél.
Szintén rendőrségi sztenderd a csomagtérelválasztó-rács, a hátsó ajtó LED jelzőfénye, újdonság viszont, hogy a Vitarák pótkerék nélküliek, csupán defektjavítóval szereltek. Utóbbi előnye, hogy a csomagtér álpadlója alatt jut hely a testpáncéloknak, azaz a golyóálló mellényeknek, hátrány viszont, hogy oldalfalszakadásos defektnél lehet hívni a szervizt, ami különösképp a "terepjáró személygépkocsik" esetén komoly hátrány. Ugyanakkor meg kell jegyezni, a viszonylag szerény tömegű és kompakt méretű Vitarák a defektek kapcsán is kellemes meglepetést okoztak: egyelőre szerényebb kerékszakadás akadt velük, mint a korábbi Pathfinderekkel. Igaz, ez akár annak köszönhető is lehet, hogy bármilyen rossz hírű is a rendőrségi használat, a speciális vizsgákra kötelezett sofőrök - legtöbbször - nem ész nélkül hajtják az autókat, az újakra pedig bizonyára fokozottan vigyáznak. Még jó, hiszen nem olcsó gépekről van szó.