Hova tűnt Damon Hill? és társai
Az autósport legjobb beszólásai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az autóversenyzés nem csak a száguldásról és a győzelemről szól, hanem a nyilatkozatokról is. A legjobb aranyköpéseket gyűjtöttük egy csokorba.
[kepallobal=448481]Henry Fordnak nem csak az autózásról, az autóversenyzésről is megvolt a véleménye[/kepallobal]
Az autóversenyzés története hemzseg az izgalmasabbnál izgalmasabb versenyektől, hősök születésétől vagy éppen tragikus eseményektől. Néha azonban elég, ha egy versenyző kinyitja a száját és egyetlen mondatával maradandóbbat alkot, mint más éveken keresztül a pályákon. Ilyen örök életű igazságokat gyűjtöttünk össze.
Először is helyezzük el az autóversenyzést a többi sport között az író Ernest Hemingway segítségével és határozzuk meg a születését Henry Ford definíciójával.
„Az autóversenyzés, a bikaviadal és a hegymászás az igazi sport, minden más csak játék.” – Ernest Hemingway
„Az autóversenyzés öt perccel az után született, hogy elkészült a második autó.” – Henry Ford
Az autóversenyzés a győzelemről szól, és erre minden pilótának megvan a maga elmélete:
„Gyorsabban, gyorsabban, gyorsabban, amíg a sebesség varázsa le nem győzi a halálfélelmet.” – Hunter Thopson
„Ahhoz, hogy elsőnek érj célba, először is célba kell érned.” – Juan-Manuel Fangio
„Nem az nyer, akinek a legjobb autója van, hanem aki elutasítja a vereséget.” – Dale Earnhardt
Ennél azért sokkal többről van szó, de nem szabad nagyon elveszni a részletekben, mert akkor az már az eredmény rovására megy:
„Meglepő, hogy még Formula–1-es szinten is mennyi versenyző gondolja azt, hogy a fék az autó lassítására való.” – Mario Andretti
„Nem volt jó a fék az autómban? Nem vettem észre, sosem használom.” – Gilles Villeneuve
„Ha kontroll alatt tartasz mindent, akkor nem vagy elég gyors.” – Parnelli Jones
De vegyünk egy speciális esetet, az amerikai oválpályás versenyzést, amelynek nagy mestere volt Bill Vukovich. Ő tömören összefoglalta, hogyan lehet nyerni Indianapolisban:
„Nincs titka. Le kell nyomni a gázt a padlóig, a kormányt meg csak balra kell fordítani.” – Bill Vukovich
És hogy mennyire fontos a győzelem az autóversenyzésben, álljon itt két gondolat a második helyezésről:
„Senki sem emlékszik a második helyezett versenyzőre, kivéve a második helyezettet.” – Bobby Unser
„Csak a győzelem számít. Az egyetlen, aki emlékszik arra, hogy második lettél, az a feleséged és a kutyád.” – Damon Hill
A győzelemhez vezető út persze rögös és olykor nem úgy végződik egy verseny, ahogy az ember eltervezi. Ilyenkor kell csak igazán megmagyarázni az eseményeket.
„A harmadik bukfenc után elvesztettem az uralmamat az autó felett.” – Don Roberts
„Mondhatod, hogy bajban vagy, amikor az arcod helyett a tarkódon kezded érezni a menetszelet.” – Buddy Baker
„Kb. a kanyar felénél kifogyott a tehetségből.” – Buddy Baker
[kepallojobb=448482]Idézetekben Enzo Ferrari verhetetlen[/kepallojobb]
Az autósporttal kapcsolatos idézetek közül nem maradhat ki Enzo Ferrari egy-két aranyköpése sem:
„A versenyautók nem szépek vagy csúnyák, szépek lesznek, amikor nyernek.” – Enzo Ferrari
„Amíg élek, a Ferrari nem építi a motort a versenyző mögé.” – Enzo Ferrari (A következő évben épített.)
„Amíg élek, a Ferrari nem épít turbómotort.” – Enzo Ferrari (A következő évben épített.)
„Az aerodinamika azoknak való, akik nem tudnak motort építeni.” – Enzo Ferrari (Ez akár bók is lehetne Adrian Newey-nak, aki tavaly olyan aerodinamikájú karosszériát épített a Red Bullnak, amivel még a gyenge Renault motorokkal is világbajnokok lettek.)
Ehhez kapcsolódik a Cosworth-cég egyik alapítójának, Keith Duckworth-nek a gondolata.
„A turbófeltöltő azoknak való, akik nem tudnak motort építeni.” – Keith Duckworth (Nem is volt igazán sikeres turbómotorja a Cosworth-nak.)
És hát persze itt vannak a kommentátorok. Ki ne emlékezne Palik László híres mondatára, a „Hova tűnt Damon Hill?”-re. Vagy elszólására, amikor Schumacher a brazil sportbírókkal váltott szót, amit Palik egy új nyelvet létrehozva, úgy közvetített, hogy „Brazilul kérdezték, németül válaszolt.”.
De nem csak neki vannak aranyköpései, hanem a britek legendás Formula–1-es kommentátorának, Murray Walkernek is:
„Az élen álló autó abszolút egyedi, kivéve a másodikat, ami ugyanolyan.” – Murray Walker
„Hét Monacói Nagydíj győztes állt a rajtrácson, amiből négy Michael Schumacher.” – Murray Walker
És végül az autósport és a szex kapcsolata:
„Amikor legutóbb versenyeztem, a szex biztonságos volt, a versenyzés nem. Most pont fordítva van.” – Hans Stuck
„Amikor elkezdtem versenyezni, az apám azt mondta, Christiano, senkinek sincs három golyója, de néhány embernek két nagyon jó van.” – Christiano da Matta
Először is helyezzük el az autóversenyzést a többi sport között az író Ernest Hemingway segítségével és határozzuk meg a születését Henry Ford definíciójával.
„Az autóversenyzés, a bikaviadal és a hegymászás az igazi sport, minden más csak játék.” – Ernest Hemingway
„Az autóversenyzés öt perccel az után született, hogy elkészült a második autó.” – Henry Ford
Az autóversenyzés a győzelemről szól, és erre minden pilótának megvan a maga elmélete:
„Gyorsabban, gyorsabban, gyorsabban, amíg a sebesség varázsa le nem győzi a halálfélelmet.” – Hunter Thopson
„Ahhoz, hogy elsőnek érj célba, először is célba kell érned.” – Juan-Manuel Fangio
„Nem az nyer, akinek a legjobb autója van, hanem aki elutasítja a vereséget.” – Dale Earnhardt
Ennél azért sokkal többről van szó, de nem szabad nagyon elveszni a részletekben, mert akkor az már az eredmény rovására megy:
„Meglepő, hogy még Formula–1-es szinten is mennyi versenyző gondolja azt, hogy a fék az autó lassítására való.” – Mario Andretti
„Nem volt jó a fék az autómban? Nem vettem észre, sosem használom.” – Gilles Villeneuve
„Ha kontroll alatt tartasz mindent, akkor nem vagy elég gyors.” – Parnelli Jones
De vegyünk egy speciális esetet, az amerikai oválpályás versenyzést, amelynek nagy mestere volt Bill Vukovich. Ő tömören összefoglalta, hogyan lehet nyerni Indianapolisban:
„Nincs titka. Le kell nyomni a gázt a padlóig, a kormányt meg csak balra kell fordítani.” – Bill Vukovich
És hogy mennyire fontos a győzelem az autóversenyzésben, álljon itt két gondolat a második helyezésről:
„Senki sem emlékszik a második helyezett versenyzőre, kivéve a második helyezettet.” – Bobby Unser
„Csak a győzelem számít. Az egyetlen, aki emlékszik arra, hogy második lettél, az a feleséged és a kutyád.” – Damon Hill
A győzelemhez vezető út persze rögös és olykor nem úgy végződik egy verseny, ahogy az ember eltervezi. Ilyenkor kell csak igazán megmagyarázni az eseményeket.
„A harmadik bukfenc után elvesztettem az uralmamat az autó felett.” – Don Roberts
„Mondhatod, hogy bajban vagy, amikor az arcod helyett a tarkódon kezded érezni a menetszelet.” – Buddy Baker
„Kb. a kanyar felénél kifogyott a tehetségből.” – Buddy Baker
[kepallojobb=448482]Idézetekben Enzo Ferrari verhetetlen[/kepallojobb]
Az autósporttal kapcsolatos idézetek közül nem maradhat ki Enzo Ferrari egy-két aranyköpése sem:
„A versenyautók nem szépek vagy csúnyák, szépek lesznek, amikor nyernek.” – Enzo Ferrari
„Amíg élek, a Ferrari nem építi a motort a versenyző mögé.” – Enzo Ferrari (A következő évben épített.)
„Amíg élek, a Ferrari nem épít turbómotort.” – Enzo Ferrari (A következő évben épített.)
„Az aerodinamika azoknak való, akik nem tudnak motort építeni.” – Enzo Ferrari (Ez akár bók is lehetne Adrian Newey-nak, aki tavaly olyan aerodinamikájú karosszériát épített a Red Bullnak, amivel még a gyenge Renault motorokkal is világbajnokok lettek.)
Ehhez kapcsolódik a Cosworth-cég egyik alapítójának, Keith Duckworth-nek a gondolata.
„A turbófeltöltő azoknak való, akik nem tudnak motort építeni.” – Keith Duckworth (Nem is volt igazán sikeres turbómotorja a Cosworth-nak.)
És hát persze itt vannak a kommentátorok. Ki ne emlékezne Palik László híres mondatára, a „Hova tűnt Damon Hill?”-re. Vagy elszólására, amikor Schumacher a brazil sportbírókkal váltott szót, amit Palik egy új nyelvet létrehozva, úgy közvetített, hogy „Brazilul kérdezték, németül válaszolt.”.
De nem csak neki vannak aranyköpései, hanem a britek legendás Formula–1-es kommentátorának, Murray Walkernek is:
„Az élen álló autó abszolút egyedi, kivéve a másodikat, ami ugyanolyan.” – Murray Walker
„Hét Monacói Nagydíj győztes állt a rajtrácson, amiből négy Michael Schumacher.” – Murray Walker
És végül az autósport és a szex kapcsolata:
„Amikor legutóbb versenyeztem, a szex biztonságos volt, a versenyzés nem. Most pont fordítva van.” – Hans Stuck
„Amikor elkezdtem versenyezni, az apám azt mondta, Christiano, senkinek sincs három golyója, de néhány embernek két nagyon jó van.” – Christiano da Matta
„Ha kontroll alatt tartasz mindent, akkor nem vagy elég gyors.” – Parnelli Jones
Ezt én Mario Andretti neve alatt találtam meg a neten.
Az én kedvenc beszólásom a (szerintem) valaha élt legnagyobb pilótától, Colin McRae-től való: if in doubt, flat out.
Ami kb annyi tesz szabad fordításban, hogy ha kétségeid vannak, nyomd át padlón