Autósmozit miért nem tud? Range Rover alulról
Alánéztünk az új Range Rovernek
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
"Szeretnénk egy tartalmas, és interaktív délután keretében a kezedbe adni a csavarkulcsot, és együtt górcső alá venni a vadonatúj Range Rovert" - e meghívás alapján mutatjuk az új Range részleteit.
[kepallojobb=364776]Felemelő érzés volt[/kepallojobb]
Csavarkulcs és anyacsavar ugyan csak csokiból, górcső meg hálistennek egyáltalán nem volt, de némi verbális adatcserét és araszolgatást követően belendült az emelő, és irgalmatlan csikorgás közepette - a 275 mm széles, 21 colos gumiknak köszönhetően - a fejünk fölé emelte a 2,3 tonnás monstrumot. Tulajdonképpen tökéletesen érthető, én sem örülnék, ha olyanok turkálnának 30 milliós luxusterepjárómban különféle szerszámokkal, akiknek nincs meg a Range Rover korábbi tananyagaira épülő 4 napos gyári tréningen megszerezhető szakképesítésük az új modellhez. Ők inkább maradjanak a górcsőnél.
Az új Range Rover legnagyobb különlegessége, hogy ez a világ első teljes egészében alumíniumból épített önhordó karosszériás terepjárója. Ami egyébként akkora kihívás elé állítja a márkaszervizt, amit önmaga nem is tud kezelni, így az új - és a közeljövőben érkező további ilyen építésű - autók szervizelését nem házon belül oldják meg, hanem külső partnert kerestek. Az alumínium javítására már korábban is jól felkészült csepeli Dukko-Lux-szal szerződtek, akik pár kisebb, a gyár által előírt, szigorú normáknak megfelelő színvonalat biztosító módosítással képesek voltak felnőni a feladathoz. Az alumínium ugyanis, minden nagyszerű tulajdonsága mellett igen nehezen javítható anyag, fényezése is más technológiát igényel, egy erre szakosodott szerviz felszerelésének csak a szerszámköltsége eléri a 150 000 eurót.
A friss Range Rover esetében ráadásul ponthegesztés helyett ragasztással és több ezer szegeccsel rögzítik egymáshoz a karosszéria-elemeket, ami jóval nagyobb merevséget eredményez, de tovább nehezíti az esetleges sérülések rendbetételét. A feladat annyira komplex, hogy az ukrán képviselet például nem is foglalkozik ezzel, inkább vonatra rakja, s Németországba küldi javításra a sérült Range Rovereket, hogy ott reszelgessék a magnéziummal kevert 5000-es, valamint magnéziummal és szilíciummal dúsított 6000-es szériájú alumínium ötvözetekből épített kasztnikat.
Vagy vegyük az autóban található CAN buszokat. Ezek az autókba épített jeladókból érkező információkat továbbítják: a Bosch által a 80-as évek közepén kifejlesztett megoldás biztosítja, hogy a működéssel kapcsolatos jelek megfelelő sorrendben és megfelelő ütemben kerüljenek feldolgozásra, ennek köszönhető, hogy menet közben nem robban arcunkba ötletszerűen a légzsák, vagy a nyáron ablakhúzásra nagyobb fokozatra kapcsoló automata klíma is. És még ezer más, menet közben nem is észlelt, de az autó rendeltetésszerű működéséhez elengedhetetlen mozzanat. Az autókat megtöltő modern elektronikus rendszerek működése elképzelhetetlen lenne jeladók és CAN buszok nélkül. Az új Range Roverben olyannyira hemzsegnek ezek a rendszerek, hogy nem kevesebb, mint 4 CAN buszon folyik a benne található mintegy 140 jeladó információinak továbbítása és feldolgozása.
Az alumíniummal bő 400 kilogrammal csökkentett tömegű Range Rover terepképességek terén is igyekszik luxus versenytársai fölé nőni. Légrugói szükség esetén akár közel 600 mm-es utat is bejárnak, ennyit egyik konkurense sem tud, ezzel a beállítással még az elődjéhez képest megnövelt tengelytávból fakadó terepképességi hátrányokat is ki tudták küszöbölni. Terepszögei nagyok, akár 90 centiméter mély vízen is átgázol, felezőjével - természetesen elektronikus, nem kell már megállni, külön karral bíbelődni - névleges (motorváltozattól függően 600, 625 vagy 700 Nm-es) nyomatékának többszörösét képes a négy kerék hajtására fordítani. És kívül-belül pont olyan, mint egy menő londoni klub, abban is a VIP-részleg drága dekorral, kényelmes fotelekkel, italtartókkal, nagy zenével, mindenhol bekamerázva. A forgalmat figyelő, közlekedési vészhelyzetek elkerülését segítő berendezések képében még a biztonságiak is megvannak.
A Jaguar-Land Rovernél folyó változtatások, mint az alumíniumgyártó üzem felépítése, illetve az új motorgyár folyamatban levő építése is arról tanúskodnak, az indiai tulajdonos, a Tata nagyon igyekszik, hogy új márkáiról lerázza a korábbi, megbízhatatlansággal, technológiai elmaradással kapcsolatos kifogásokat. Mostantól az összes Range Rover és Jaguar kizárólag alumíniumból készül, de egy pofonegyszerűen megvalósítható extrát még ők is kihagynak. Összeköttetés a médialejátszó és a vetítőlencsés fényszóró között: autós mozi bárhol, bármikor. Az ötlet eladó.