Motorfelújítás négy nemzedéknyi múlttal a Fortuna Bt-nél
Fizetett hirdetés
A motorfelújítás hazai fővárosa Mezőszilas. Cikkünkből kiderül, hogy miért!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem kell újat vagy másikat venni, ha elromlik autónk motorja, a Kajári dinasztia, azaz a Fortuna Bt. a maiakból is újat tud varázsolni.
Az 1974-ben, az akkor még diákéveiket élő Kajári József és Kajári Kálmán Sándor ugyanis édesapjuk műhelyében lettek a gépek szerelmesei, de meghatározó volt életükben, hogy nagyapjuk is gépészkovács volt. A kezdetben kismotorok javítására alapított műhelyüket már 1976-ra kinőtték. Majd József 1980-ban, Kálmán 1983-ban épített házat, 3-3 állásos műhellyel, az akkori kor csúcstechnológiájával felszerelve. Komplett diagnosztikai rendszerrel, futóműállító paddal és zárt fényezőműhellyel szolgálták ki az összesen 6 álláson kuncsaftjaikat.
Ekkor már egészen nagyüzemként dolgoztak, 1985-ben egy újabb háromállásos műhellyel bővítették kapacitásukat, s mivel egyre többféle autó fordult meg náluk, egyre komolyabb raktárkészletre lett szükségük, így alakult ki raktár és alkatrészkereskedelem üzletáguk, majd 1986-ban a szereléssel párhuzamosan elkezdték a motorfelújítást is. Hamar kiderült, hogy érdemes csak azzal foglalkozniuk, ugyanis motorfelújítóból már akkor is hiány volt, szerelni pedig sokan szereltek. Ma is ez a cég fő profilja, a kiszerelt motorokat ingyenes szállítják műhelyükbe. Az persze alapvetően megváltozott, hogy míg a nyolcvanas, kilencvenes években még főként személyautó- és teherautó-motorokkal foglalkozott a gazdasági társasággá 1990-ben alapult (s akkor újabb 200 m2-es műhellyel bővült) Fortuna Bt, ma már főprofilként a kamionok, buszok, illetve mezőgazdasági nagygépek motorjai jelentik náluk a főprofilt, de természetesen megmaradt a személyautó-motorok felújítása is. Az akár 12 hengeres motorok mellett egyéb fődarabok, váltók, adagolórendszerek, önindítók javításával is foglalkoznak.
A fejlődés a kilencvenes években sem állt meg Mezőszilason, a géppark folyamatos fejlesztése mellett az üzem 1995-ben egy új, 300 m2-es műhelybe költözött, 2000-től pedig egy „készanyagraktár” is épült az üzem mellé, ahol a már felújított, a mezőgazdasági gépek és teherautók számára kínált fűzött félmotorokat tárolják, hogy szükség esetén a munkakiesést minimalizálva tudják azokat kínálni ügyfeleiknek. Az üzem 2005-ben egy újabb géppark-bővítés által új, vizes próbapadot kapott, amellyel a teljes motorok elkészítése és próbapadi járatása is lehetővé vált. Az ötéves periódusú fejlődés azóta sem állt meg: 2010-ben egy új, 400 m2-es szervizcsarnok építésébe kezdett a Fortuna Bt, melyet 2011-ben adtak át, az új szervizcsarnokban a beérkező motorok szétszedése és mosása, illetve próbapadi járatása történik, annak érdekében, hogy kiderüljön, esetleg van-e megmenthető alkatrész a felújításra hozott motorban, abban mi minden, és milyen javításra szorul.
Az üzem mellett természetesen a kereskedelmi hálózat is sokat fejlődött, a Fortuna Bt. még ma is rendelkezik temérdek alkatrésszel a volt a KGST-országok autóihoz, de mellette számos jelentős másodlagos piaci és gyári alkatrészgyártó elsődleges forgalmazója lett. Ma már a nagyobb hazai alkatrész-kereskedőket is ő látja el egyebek mellett a Moto Parts, az NPR Europe vagy a Kolbenschmidt csapágyaival, dugattyú-gyűrűivel vagy komplett dugattyúival, illetve temérdek egyéb motorikus alkatrésszel, Mannol kenőanyagokkal. A cég kereskedelmi részlegét már nem is a cégalapítók vezetik, hanem József nagyfia, Zoltán, aki a motorfelújítás hazai fővárosának ma is szülővárosát, Mezőszilast tartja, de a kereskedelmi tevékenységet már Budapestről irányítja. A ma már a Facebookon is megtalálható (rajongói számára aktuális újdonságait, illetve akcióit ott közlő) cég amúgy nem csak szolgáltatásaival, létszámával is folyamatosan bővült. A nyolcvanas években még családi vállalkozásként két-, majd négytagú volt, a kilencvenes évek második felében már 9 alkalmazottal is rendelkezett, ma pedig már több mint 30 embernek ad munkát, és sokkalta többnek felújított motorokat. A mezőgazdasági gépeken, illetve a buszokon keresztül talán nincs is ember Magyarországon, aki ne találkozna tevékenységükkel, csak vélhetően nem veszik észre, a gépek ugyanis teszik a dolgukat, a buszok szállítják az utasokat, felújított motorral ugyanúgy, ahogyan valaha újjal.
Örülök, hogy vannak ilyen vállalkozások, sok sikert Nekik!.
Nem sírni kell, hogy nincs munka, hanem kitalálni és tudást szerezni egy jó vállalkozáshoz.