Karácsony előtt ismét razziázott a Téligumi Kommandó

A korábbiaknál jobb eredményeket hozott a Téligumi Kommandó karácsony előtti szemléje

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Téligumi Kommandó ismét lecsapott: több mint 100 autó gumiját ellenőrizte. Az eredmények a korábbiaknál jobbak, mégsem biztatóak.

Gumiteszt-partnerünk, a nonstopgumi.hu csapatával idén tavasszal indítottuk útjára első ízben a Téligumi Kommandót. A cél nem más, mint annak feltérképezése, hogy milyen abroncsokon fut a hazai autópark. Hogy az eredmények összehasonlíthatóak legyenek, az első felméréshez hasonlóan ezúttal is a főváros-környéki bevásárlóközpontok parkolóiban vizsgált a mérőcsapat. A nonstopgumi.hu szakemberei egyetlen nap alatt több mint 100 autón nézték meg, hogy téli vagy nyári, prémiumkategóriás vagy olcsó "budget" abroncs van-e rajtuk, megmérték a gumik profilmélységét és felírták azok életkorát is. Az eredmények összesítése után elmondható, hogy a tavaszi szemle eredményénél jellemzően jobbakat mutat a karácsonyi bevásárlások ideje alatt tartott felmérés.
Téligumi kommandó - összesített eredmények, 2013. december
Téli/nyári gumik aránya 91%/9%
5 évnél idősebb abroncsok aránya 54%
Prémium/olcsó gumimárkák aránya 67%/33%
Átlagos profilmélység 5,06 mm

Elmondható továbbá, hogy az autók túlnyomó részén, 91 százalékán az évszaknak megfelelő téli gumiabroncs volt - ez két százalékos javulás a tavaszi eredményhez mérten. Az átlagosan 5 mm-es profilmélység is azt mutatja, hogy alapvetően rendben lévő gumikat használnak a magyar autósok, mindössze a vizsgált autók 12 százalékánál mértek a szakemberek a téli abroncsok esetén előírt 4 mm-esnél kisebb profilmélységet. Még jobb képet látunk, ha a prémium- és az úgynevezett budgetkategóriás abroncsok arányát nézzük, az autósok több mint kétharmada, 67 százaléka valamelyik élvonalbeli gyártó gumiját vásárolta meg autójára.

Úgy tűnik tehát, hogy a magyar autósok zöme ad az abroncsokra. Szerencsés, hiszen gumiteszt-eredményeink szerint is igencsak komoly biztonsági tényező a megfelelő abroncs. Viszont a gumikat a magyarok nem cserélik kellően gyakran, ugyanis a felmérésben vizsgált autók 54 százalékán 5 évnél idősebb abroncsok feszültek. Ezen adat tavasszal még csak 52 százalékos volt. Hiába, nem csak autó-, abroncsparkunk is öregszik. Nevezhető akár az is elszomorítónak, hogy a korábbinál jelentősebb prémiumabroncs-arány adódott. Ez az adat ugyanis akár úgy is magyarázható, hogy manapság már csak azoknak van pénzük az autózásra, akik egykor drágább abroncsokat vettek autójukra.
Hirdetés

Jó hír azonban, hogy a mérőcsapat egyetlen olyan autóval sem találkozott ezúttal, amelyen 2 mm-esnél kisebb profilmélységű abroncs lett volna, igaz, a téli abroncsok esetén már a 3 mm-esek sem számítanak jónak. A vizsgált 116-ból összesen 14 autón mérték az utóbbi értéket, akadt közöttük drága prémiummárkás luxuslimuzin és olcsó népautó is. Ez sajnos intő jel arra vonatkozóan, hogy sokan nem kalkulálják be, illetve fizetik meg az autófenntartás kötelező költségeként a megfelelő abroncsot. Miként az látható, autómárkától és értéktől függetlenül. Ugyanakkor az abroncsra nem költők ma már a kisebbséget jelentik.
Téligumi kommandó - területenkénti eredmények, 2013. december
Budaörs Dunakeszi Fót Soroksár
Téli/nyári gumik aránya 96%/4% 84%/16% 100%/0% 82%/18%
5 évnél korosabb abroncsok aránya 65% 55% 42% 57%
Prémium/olcsó gumimárkák aránya 54%/46% 52%/48% 77%/23% 79%/21%
Átlagos profilmélység 5,00 mm 5,06 mm 5,48 mm 4,64 mm
Természetes, hogy az ország egyéb területein eltérő számok adódhatnának, ahogyan az is látható, hogy az egyes főváros-környéki helyeken is más-más eredmények születtek. A szórás viszonylag alacsony, de kiemelendő, hogy a fóti parkolóban egyetlen nyárigumis autó sem akadt, s az átlagos profilmélység is ott volt a legmagasabb, sőt az volt az egyetlen hely, ahol az autókon túlnyomórészt 5 évnél fiatalabb gumik voltak. Soroksár a negatív példa, ott akadt a legtöbb nyári abroncsot hordó négykerekű, s a profilmélység is ott volt a legalacsonyabb. Bár Budaörsön túlnyomórészt téli gumival szereltek voltak az autók, az ottani gumik életkora adta a legmagasabb átlagot. Az persze nem feltétlenül baj, hiszen a korosabb abroncs is rendelkezhet még jó képességekkel, ha szakszerűen tárolták, s még nem kopott el. Idei téligumi-tesztünkön egészen jól, a középmezőnyben végeztek a használt abroncsok is, a túlkorosak azonban már egyértelműen veszélyesek. Tavalyi tesztünkön 8 éves gumi is szerepelt, igencsak rosszul. A Téligumi Kommandó természetesen a jövőben is fog razziázni, s meg kívánja mutatni, hogy miként alakul a hazai abroncspark.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Amúgy a téli gumi alkalmasságát leginkább a felületének, lamelláinak keménysége vagy puhasága alapján lehet megállapítani, nem a gyártási év alapján. Mert lehet egy 2-3 éves gumi tök kemény (az már nem jó, mert úgy fog csúszni szárazon is, mint a tejfölös lángos), de lehet még puha egy 5-6 éves gumi is, főleg, ha csak nagyon keveset volt autón, vagy sokat állt raktárban.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Én mindenképpen a 4 téli gumi híve vagyok télen. 2 autómon szinte új téli gumik vannak, a harmadikon már elkoptak, ezért úgy döntöttem, hogy idén fent hagyom a nyárit. Városban jó lesz, ha meg leesik a hó vagy hosszabb távra indulok, az egyik téli gumissal megyek. Nos az eddigi tapasztalataim a következőek: felénk estefelé elég nyálkásak az utak, a két téli gumis autó abs-e folyamatosan pattog, amelyikben van kipörgésgátló, elindulásnál sokszor dolgozik, sőt egyik este az egyik körforgalomban konkrétan az egész autó sodródni kezdett alacsony tempónál. A nyári gumis autóval ugyanezen körülmények között az abs még egyszer sem lépett működésbe, nem csúszott meg az autó, sokkal biztosabb útfogást mutat, mint a pl Bridgestonnal szerelt autóm (195 széles). Igaz, a nyári gumis autó vagy 300 kilóval nehezebb és 235 széles papucsok vannak rajta, de gázadásra is nehezebben pörög ki a kerék (pedig jóval erősebb), mint a téli gumisokon. Hóban persze teljesen más lenne a helyzet, de azért engem mégis elgondolkodtatott a szitu.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Én a ’86-os évjáratú, Y mintás Stomilokkal járok – teljesen jók, amikor vettem vadiújak voltak. Hozzá sziváknál felújított lengéscsillapítót, és a feliánnál ragasztott fékbetétet használok. Múltkor lerepült az egyik, de épp nem jött szembe senki, a gallytörőrács, amit még Joci bácsi rakott a Nívára az Afitban (a párttitkár haverjának, az erdész Fecának a gépéről lopta le) meg elég jól bírja. Abban még vót’ anyag. Múltkor a kocsma előtt átment egy kismama, babakocsival – nyomtam a dudát mint az állat, hogy igyekezzen a faszba’ mert én meg nem állok. A fröccs mellett röhögtünk is a Dodival rajta órákig, mi a rossebé’ futkározik az ilyen az utcán, nem igaz? Most őszintén, mi a pék izéjének a téligumi, ha úgysem fékezek? És nem azért, mert nincs mivel. Hehe, gecc.

    Na megyek, mert megjött a Rasit, hozott párezer liter gázolajat megint. Katona Matyit meg csókútatom, remélem idén is vadiúj gumit vett, ne hozzon rám szégyent. Szeretem a csávót, ha a Joli a hentestől fejhúst lop nekem, és vacsorára telezabálom magam vele, mindig nehezen alszom el – olyankor a videós tesztjeit nézegetem, az rengeteget segít. Bár mostanában egyre ritkábban méri centivel a hátsó lábteret…

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Hiába használsz felkiáltójeleket, ha a mondanivalód teoretikusan nem állja meg a helyét. Bármilyen furcsa, de egy 2mm-esre futott nyári sportgumi sokkal jobban teljesít -2 fokban, száraz, napos körülmények között, mint egy új vagy alig használt prémium téli. Nem azért használunk télit télen, mert az mindig jobb, hanem azért, mert az esetek többségében az a jobb télen.
    Egy agyonkopott, téligumi meg felveszi a versenyt a nyárigumikkal nyáron, egész addig, amíg folyamatosan nem forszírozzuk, vagy nem jön valami csapadék.
    Az is furcsa lehet, hogy ez közepesen vagy annál jobban kopott nyári sportgumi nyáron, szigorúan száraz körülmények között jobban teljesít, mint egy ugyanolyan zsír új.
    Lényeg, hogy vezetés közben sejtsd 8-10mp-re előre, hogy mi fog történni, meg persze nézd az aszfalt minőségét és legyen fejben a gumik állapota. Ha ez megvan, akkor maximum vétlen részese lehetsz egy balesetnek…

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    1et soha ne felejtsünk el,nyáron a téligumi olyan mint télen a nyárigumi,volt már szerencsém télen februárban,annyit kanyarognom 1 száraz bár kissé hűvös hegyi úton,hogy a téligumi elmelegedett,volt kb -2 fok,mit csinál akkor 30 fokban??És kérem tessék felfogni hogy a téligumi,hidegben tuti jobb mint a nyári,ez lehet akár száraz út is!!!De minek is írok ilyeneket,azoknak akik esküsznek a nyárigumira úgyis mind1!!Ja és a téli kontra nyári egyaránt fos a jégen,aki ezt állítja nem látott még szerintem jeget sem.

    Még annyit fűznék hozzá:2006-os pirelli sottozerom van most fent,ezévben lett először kocsira rakva,eddig hűvös pincében,sok gumi közt várt rám,megítélni még nem igazán tudom,eddig még nem látott havat,de amit eddig produkált csak pozitív!Tavaj 2008 as good year ultra grip volt fel,az viszont folyamatosan futott,profilja kb 6,5 7mm volt,de azzal bárhol bármikor.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Régen internet sem volt, és? Majd ehhez a remek gumishoz menj ha vasárnap este kezd el esni a hó és hétfőn munkába kéne menned. Azt is ajánlani fogja, hogy kotródj el kivételesen igaza is lesz:D Nyáron meg a téli a jobb, mit ajánlott még, lánctalpat? Azzal még a télinél is jobban tapad! Egyáltalán kit hívunk szakembernek és mennyit tanult akármilyen képzésen szakmával vagy diplomával végezve az alapanyakogról, gumikeverékekről, rétegekről, vulkanizálásról, stb…? Asszontajaszakembőr… haggyadmá’ 😀

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Olyan jó ez a kommandós duma:-))) Tavasszal vajon milyen kommandó lesz? Esetleg jobb lett volna egy normálisabb fejléces cím is. Ez olyan bűnözős duma. Persze csak nekem nem tetszik.:-((

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Azért van egy kicsi vicc a dologban. Gumis szakember is bevallotta a téli gumi csak hóban teljesít jobban, na meg egy kettő esőben is. Na de ha száraz az út annyi. Tehát ha gyerek eléd rohan és elcsapod, és netán nagy baja lesz. A média kussolni fog, ha nyári gumival mész sérülés nélkül megúszhatta volna. Régen téli gumi sem volt. Mégsem volt több a baleset. Ugyanez a gumis szakember ajánlja nyáron koptasd le a maradékot, mert a téli nyáron jól fog tapadni.
    Tudtátok hogy az ABS mind hóban homokban földúton növeli a féktávot, mégis kötelező. Mert így irányítható a jármű, egy a bibi ha van menekülő folyosó nem vész-fékezek hanem arra kerülök.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Az én téli gumim, 2009-es. A mintázata, alig kopott, de már tavaly is éreztem, hogy nem az igazi, mert egy enyhén emelkedő, jeges felhajtón, csak lendületből tudtam átmenni. Korábban, nem tapasztaltam ilyet. Nem volt keret újra, így, a sebesség megválasztásakor, igyekszem kalkulálni, ezzel.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Az a kérdés, hogy mit tartunk öreg abroncsnak.
    Sok szakember szerint a helyesen tárolt abroncs még 5 évesen is újnak tekinthető, ha nincs elkopva.
    A vezetéstechnikai tréningre én új (3 hetes) Continental PremiumContact gumikon érkeztem tavaly tavasszal és elég gyenge teljesítményt nyújtott a gumi.
    Az instruktor mondta, hogy vannak gumik, amik nem igazán jól teljesítenek a pályán, tehát csak ezt nem szabad alapul venni a döntésnél. Ha a forgalomban is érzed a gyengeséget egy másikhoz képest, akkor érdemes lecserélni, de csak a kor nem biztos, hogy elegendő ok a cserére.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Miért kellene tudni róla, hogy megmérik a profil mélységet, ha nem okoznak kárt?

    Én kidobtam az előregedett, 7 mm-es Michelin téli abroncsokat. Azért ne nagyon nézz le érte kérlek. 🙂

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Nem feltétlenül. Én pl. egyből eldobtam az öreg téli abroncsokat, amikor megdöbbentően rosszul teljesítettek a vezetéstechnikai tréningen. Pedig prémium termékek voltak, ám az utánuk felszerelt abroncsok ugyanazon a pályán, autóval és vezetővel láthatóan jobban teljesítettek.

    Ha valaki számít rá, hogy az abroncsai nem állnak a helyzet magaslatán, az azért segíthet.
    A katasztrófa az, hogy annak ellenére, hogy egyik pillanatról a másikra is megváltozhatnak a körülmények, sokan még nem váltottak. Szerintem ez felelőtlenség. A téli útviszonyok nem a havat jelentik, hanem a gyorsan és szeszélyesen változó körülményeket.

  • 2017.10.29. at 15:47
    Permalink

    Nem számít az évjárat! Az számít, hogy hogyan tárolják a gumit! Én láttam 2009-es gumit, ami szét volt repedezve és láttam másikat, ami 1995-ös és semmi repedés nem volt rajta! Biztos öregszik mindegyik, de sok múlik a tároláson és hogy mennyit áll a napon. Én nyáron is garázsban tartom az autót, ha nem járok vele. A csere gumikat pedig lekezelve tárolom sötét helyen.

  • 2017.10.29. at 15:48
    Permalink

    Gratulálok! És tessék mondani, hogy zajlik egy ilyen razzia? Tudnak az autók tulajdonosai arról, hogy vadidegenek a kerekeik közt turkálnak? És miért írják konzekvensen azt, hogy előírt a 4mm-es profilmélység, miközben az új szabályzás továbbra sem teszi kötelezővé a téligumi használatát, csak ajálnja, ahogy a 4 mm-es profilmélységet is? Pontosan úgy, ahogy teszik azt Európa jelentős részén, a vonatkozó előírások. Hogy a búbánatba lehet komolyan gondolni azt, hogy valaki ki fogja hajítani a méregdrága pénzen megvásárolt téli abroncsait azért, mert elmúltak öt évesek? Egyáltalán, olvassa még valaki ezt a szar szemét, trágya szájtot? Én az utóbbi években mást itt nem láttam, csak ezwash, nonstopgumi, és téligumiteszt reklámot. Förtelem.

  • 2017.10.29. at 15:48
    Permalink

    Igazán irigylem azokat az autós társaimat akik egyik nap télivel a másik nap nyárival autóznak ebben a jelenlegi nyálkás 1-2 fokos időben és bizonyossággal állítják, hogy “rendkívüli módon” (leírni is vicces) jobb a téli gumi hatásfoka a nyárihoz képest. 😀

  • 2017.10.29. at 15:48
    Permalink

    A nem sokat futott, de koros téli gumit logikus módon sajnálják kidobni az emberek.
    Én fent szoktam hagyni nyárra is, ha már öreg, és kikeményedett, aztán a következő ősszel kidobom.
    Lehet, hogy többet fogyaszt egy kicsivel az autó, és zajosabb is, de addig sem kopik a nyári,
    aminél nem számít a kor(?)

    Idén vettem Conti TS850-et, de sehol nem látok rajta a DOT számot, vagy bármilyen 4 jegyű számot.
    Az eladó persze azt mondta, hogy 2013-as.

  • 2017.10.29. at 15:48
    Permalink

    Éppen az ilyen nyálkás, enyhe minuszban is már nagyon jól érezhető a téli és a nyári gumi között a különbség.
    Vagy mikor kezdődik a tél, ha nem tart már ilyenkor is javában?! A hosszú, puha lamellák pedig nagyon jól ‘átölelik’ az út finom egyenletlenségeit és rendkívüli módon javítják már most a tapadást, nem kell ahhoz hó!

    “A téli abroncs lefagyasztva, légmentes zsákban tárolva akár 50 év múlva is újnak számít!” 😉

  • 2017.10.29. at 15:48
    Permalink

    Ha valaki vesz egy új téli gumi, nem jár vele sokat és 8 év után is még 5-6mm a profilmélysége, az nem fogja csak a “túlkorosság” miatt kidobni. Ez teljesen érthető.
    Az, hogy pár autón még nem volt téli gumi, nem feltétlenül katasztrófa hiszen idén még nem voltak télies körülmények Pest megyében az utakon. Én is csak most az elmúlt hétvégén tettem fel a télit. Ezeken a nyálkás utakon 1-2 fok körül teljesen mindegy, hogy téli vagy nyári van az autón, szinte egyformán csúszik mindkettő. 🙂

  • 2017.10.29. at 15:48
    Permalink

    Tisztelt Szerkesztőség!

    Nagyon jó a cikk, osztom az öregedési folyamatokkal való összefüggéseket, de tudnak-e arról, hogy a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) kiadott egy sajtóközleményt 2013.április 17.-én a DOT szám jelölésről melyben megdöbbentő dolgokat írnak, leginkább saját érdekeiket szem előtt tartva. Gyakorlatilag nem létező fogalom a “túltárolt abroncs” és az “öregedés”
    ilyenek vannak benne:
    [i]“a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető”
    “A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak. A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik”[/i]

    Tisztelettel

Vélemény, hozzászólás?