Így született a Mercedes-Benz A-osztály

35 éves a Mercedes-Benz NAFA

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Volt egyszer egy tanulmányautója a Mercedes-Benznek, amely soha nem került gyártásba, viszont beleültette a bogarat a csillagos fülekbe, hogy érdemes lefelé terjeszkedni. Ez a NAFA.

Bár 1982-es koncepcióként mutatták be, valójában már 1981-ben elkészült a Mercedes-Benz addigi legkisebb tanulmányautója, amely új korszak kezdetét jelentette a márka életében. Hiszen ekkor még a C-osztály elődjén, a 190-esen is csupán dolgoztak Stuttgartban, hogy 1982-ben bemutathassák. Már ez a típus is komoly elrugaszkodást jelentett a márka korábbi, csupa nagyautóból álló kínálatát illetően. Ám a feltörekvő Audi és BMW középkategóriásait nem hagyhatta szó – illetve vetélytárs – nélkül a Mercedes-Benz, így megszületett a 190-es. Egy középkategóriásnál kisebb Mercedes-Benz piacra dobása viszont abszolút irreálisnak tűnt még az 1980-as években. Már csak a márka saját biztonsági elvárásai miatt sem készíthetett volna kompakt vagy pláne még kisebb autót a Mercedes-Benz, hiszen egy orr nélküli járműnek gyűrődési zónája sincs. Egy tanulmány erejéig viszont eljátszottak a mérnökök a gondolattal, hogy milyen lenne a kifejezetten városi használatra szánt mini, amibe nagyobb típusaikból ülnének át a márka vevői, amikor autópályás cirkálás helyett csak a kisboltig indulnak. Erre a célra készült a NAFA – azaz „Nahverkehrsfahrzeug“, vagyis „lóti-futi autó” – amelyről úgy nyilatkoztak akkoriban, hogy egy S-osztály kényelmét nyújtja, feleakkora méretben. Ezzel persze csupán arra utaltak, hogy a tanulmányba az akkori S-osztály üléseit építették, övfeszítőkkel, és számos további kényelmet célzó megoldással fokozták az autó használhatóságát.
Hirdetés
Az első smart hosszúságával egyező méretű, kétszemélyes NAFA egyliteres, háromhengeres, bő 40 lóerős benzinmotort kapott, automataváltóval. Ezenkívül szervokormány, légkondicionáló, sőt tolóajtók könnyítették a városi használhatóságot. A Mercedes akkori nagyautóihoz képest a parkolás eleve gyerekjátéknak bizonyult a 2,5 méter hosszú, 1,5 méter széles és ugyanilyen magas NAFA-val, amely ráadásul négykerék-kormányzást kapott. 5,7 méteres fordulókörével tehát majdnem akkora helyen fordult meg, mint amekkora egy mai – 5,5 méter hosszú – Maybach. Ezer érv szólt mellette, mégis bő 15 évet kellett várni, míg a C-osztálynál kisebb típussal, az A-osztállyal előrukkolt a Mercedes-Benz 1997-ben, majd egy évvel később a NAFA-val azonos hosszúságú smarttal. Persze a Hódgép már az 1980-as évek végén elkészítette a Mercedes tanulmányára hasonlító Pulit, hiába.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?