LEXUS IS

(1999 - 2015)

Pozitív


Remek hangú, nyomatékos soros hathengeres motor, hátsókerék-hajtás, remek futómű, közvetlen kormányzás, korához képest gazdag felszereltség, könnyű karosszéria, dinamikus forma.

Negatív


Szűk ülések, csak magasságban állítható kormány, korlátozott helykínálat, a kétliteres motor nem erőbajnok.

Méret, kényelem, kidolgozás

Kagylósra formált első és hátsó ülések, a hátsó az elsőknél mélyebben, de a fejtér így sem bőséges. Chrono-stílusú, klasszikus karórákat idéző műszerek, korának megfelelő igényességű burkolatokkal és kárpitokal, toyotás bajuszkapcsolók és gombok. Nagyon pontosan megvezetett, elképesztő pontossággal kapcsolható váltókar, mai szemmel nagyméretűnek tűnő kormánykerék. Elfogadható mértékű hátsó lábtér, sok tárhely, hat légzsák. . Nagyon megbízható autó, ismert típushibája nincs. Annak idején a legfontosabb szempontok között volt a kikezdhetetlen összeszerelési minőség, az illesztései még ma is példaértékűnek, így könnyű kiszúrni a szakszerűtlen karosszéria-javítás nyomait. Az általunk tesztelt 9 éves példány még gyári fékbetétekkel futott, az elsők épp kezdtek megérni a cserére. Vásárlás előtt a szervizkönyvet érdemes egyeztetni a kötelező átvizsgálásokat elvégző szerelőkkel, így meggyőződhetünk arról, hogy valós a futásteljesítmény.

Különleges felszereltség

Nagyon jó fogású a háromküllős kormány és a váltógomb, a Sport felszereltségű modellekben lyuggatott alumínium pedálok találhatók. Tisztességes ellátmányába hat légzsák, könnyűfém felnik, ABS, kikapcsolható, illetve havas üzemmódra állítható kipörgésgátló, hatos CD-tár, klíma tartozik, az SE és Sport modellek nagyobb, 17-es felnikkel, részben bőrözött burkolatokkal és elektromosan állítható ülésekkel és panorámatetővel érkeznek.

Ajánlott motor

A Toyota 1988 cm3 (furat x löket 75 mm x 75 mm)hengerűrtartalmú soros hathengeres G motorcsaládját 1979-ben vezették be, az IS200-at hajtó 1G-FE pedig 1988-ban érkezett. Kettős felülfekvő vezérműtengellyel érkezett, kezdetben 135 lóerővel és 176 Nm-es nyomatékkal, majd 1998-ban változó szelepvezérléssel is bővítették, amitől a teljesítménye már 160 lóerőre, legnagyobb nyomatéka pedig 200 Nm-re emelkedett. Az első generációs IS 2005-ös kifutásával a motor gyártása is véget ért.

Fenntartási költség

Alkatrészre tehát nem kell túl sokat költeni, de ha kell, azzal számolhatunk, hogy egyes alkatrészek, például a hűtőradiátor, az automata váltós példányokba akár másfélszer annyiba is kerülhet, mint a manuálisokhoz. Csere esetén drágább tétel lehet az önindító, a generátor, vagy a kipufogórendszer. A hathengeres esetében stabil 10-11 liter körüli fogyasztással lehet számolni, ez a nyomaték ára. Rendes karbantartás mellett nem igényel komolyabb javításokat.

Biztonság

Kuriózum mivolta miatt az első generációs IS nem jutott el az EuroNCAP-hez, viszont előfeszítős, överő-határolós biztonsági övek, két első, két oldal és két függönylégzsák óvja az utasokat. Menet közben masszivitás érződik a karosszérián, a jó minőségű alapanyagok mellett az összeszerelésen sem lehet fogást találni.

Típustörténet

A Japánban 1998-ban piacra dobott Toyota Altezza AS200 és AS300 változatainak nyomán jelent meg Európában 1999-ben a Lexus IS200. A Toyota Corolla AE86-ot is kifejlesztő Nobuaki Katayama vezette a tervezőcsoportot, a modell célja nem titkoltan az volt, hogy megváltoztassák vele a Lexusról kialakult, luxust és kényelmet, de egyben unalmat is sugalló imidzset. A kísérlet sikeres volt, frissességével az IS sok vásárlót elhódított a kategóriában népszerű, európai BMW 3-Mercedes C osztály-Audi A4-Alfa 156 modellektől. 1999-ben a Japán Év Autója díjat is elnyerte. Kezdetben háromféle, műszaki alapokat tekintve azonos, S, SE és Sport felszereltséggel kínálták, csak egyvalami, a mindössze 155 lóerős motor miatt érte kritika a céget. Ezekre adott választ a

nyarán 211 lóerős háromliteres sorhatossal piacra dobott IS300, mely a nagyobb GS szériától örökölte erőforrását. 2004 tavaszán sötétítették a lámpaburákat, emelkedtek az árak, és némiképp gazdagodott a felszereltség. Az eredeti IS-t 2005 végén követte a még mindig sportos, de már elegánsabb második generáció.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre