A márka története
Aligha érhet el egy termék annál nagyobb sikert, minthogy köznévvé válik: hétköznapi szóhasználatban ugyanis a „dzsip” nem márkanév, hanem a terepjáró szinonimája. Hírnevét a második világháborúban alapozta meg, miután az USA védelmi minisztériuma szerény 49 napos határidőt szabott az addigi tapasztalatok alapján egy legalább négyhengeres, 60 lóerős, több mint 300 kilogramm terhelhetőségű, 55 mérföldes (kb. 88 kilométer/óra) sebességre képes, nehéz terepen is használható, jól terhelhető, összkerékhajtású és még vagy egy tucat előírásnak megfelelő könnyű katonai felderítő jármű megtervezésére. Ezzel a mozgékony, „sokcélú” szállítóeszközzel a hagyományosan használt gyenge hatékonyságú oldalkocsis motorkerékpárokat szerették volna leváltani. Utolsó körbe a Bantam, a Ford és a Willys-Overland pályázata jutott be, ezek közül a legmegfelelőbb a Willys híres „Go Devil” becenevű motorral ellátott konstrukciója lett, de a gyártásra kisebb-nagyobb mennyiségben a két versenytárs is kapott megbízást. Csak a világháború idején több mint félmillió ilyen járművet készítettek, később a koreai és a vietnami háborúban is bevetették, licenc alapján a francia Hotchkiss cégnél pedig a nyolcvanas évekig gyártották a típust. A kultikussá váló Willys Jeep márkanév egyébként valószínűleg az általános célú (general purpose, „dzsípi”) kezdőbetűiből származik, de egy olyan elmélet is tartja magát, miszerint egy 1936-os Popeye-rajzfilmben szereplő kíváncsi szereplő, Jeep Eugene ihlette. Ami biztos, hogy az ötvenes években már bejegyezték a márkanevet, és 1954-ben Willys Motors Inc.
néven működött tovább a cég. Ugyanekkor dobtak piacra egy új típust, a CJ-t is, amelynek folyamatosan fejlődő modellszériája szintén a nyolcvanas évekig kitartott. A hatvanas évek újabb névváltozást hozott – Kaiser Jeep Corporation – és olyan alapvetően is civil használatra tervezett járműveket, mint a Wagoner és a Gladiator. 1970 februárjában az American Motors lett a Jeep tulajdonosa, nem sokkal később teljesen különválasztották a hadi és a polgári felhasználásra szánt modellek gyártását, majd bemutatták az első teljesen automatikus négykerék-meghajtású rendszert (QuadraTrac) és az 1974J sorozattal startoló Cherokee-t („csirkét”). A nyolcvanas évek új fejlesztése az XJ Cherokee volt, illetve a Wrangler. Utóbbi piacra dobását követően vásárolta meg a márkát mai tulajdonosa, a Chrysler Corporation – a tranzakciót követően egy újabb nagyon sikeres időszak következett a márka történetében. 1990 márciusában elkészült az egymilliomodik XJ, a Cherokee a konszern európai bestsellerévé vált és bemutatkozott a kifinomultabb Grand Cherokee is.
2001-ben aztán a hatvanadik évfordulót új Wrangler, Cherokee és Grand Cherokee modellekkel ünnepelték. Olyan járművekkel, amelyeknek a nehéz terep sem okoz gondot, de hosszú országúti utazások vagy városi használat során is egyaránt jól teljesítenek. Hazánkban jelenleg a Wrangler, a Wrangler Unlimited, a Patriot, a Compass, a Commander, a Grand Cherokee és a Grand Cherokee SRT8 kapható.