Hivatalos: a nők nem tudnak parkolni – nőnapi köszöntő

Boldog nőnapot kívánunk!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nőnap alkalmából megpróbálunk kicsit többet megtudni a nők és az autózás viszonyáról. Hányan vezetnek, mire figyelnek autóvásárláskor, mi a véleményük a kocsikról és hogy vélekednek az autós sztereotípiákról?


A KSH valószínűleg nem tőlünk fog adatokat átvenni éves jelentéséhez, de a hevenyészett kérdőívünk kitöltésére cégen belül és szűk környezetünkből felkért tizenhat nő szerencsére elég széles társadalmi spektrumot képvisel: 20-60 éves korosztály (körülbelül), egyedülállók és párkapcsolatban élők, kismamák, anyukák különböző korú és számú gyerekkel, városiak, vidékiek, közelebbről nem vizsgált anyagi státusszal.

Autózási szokásaik is vegyesek. Egy, jogsi nélküli kitöltőnk volt, tízen rendszeresen vezetnek, a többiek között vannak, akik autó hiányában nem gyakorolnak, akad, ahol a családi autó a férj fennhatósága alatt áll, s van, aki a főváros forgalmát szokja nehezen. Tizenegyen vezetik saját autójukat, az összkép teljesen átlagos, normális: Twingo, Yaris Verso, Swift a kicsik közül, Auris, Astra, Focus, Civic a kompakt sorban, a Felicia és a C4 Picasso kicsit kilógnak, és van egy ismeretlen típusú SEAT-unk. Több autóban is közös, hogy családi vonalon vagy régi ismerőstől szerezték be őket, és legtöbben elégedettek választásukkal: a Picasso dízelével kapcsolatban felmerül, hogy hangos és lassan fűt, a Twingo gyerek miatt kezd kicsivé válni, a Feliciából meg egy szervokormány hiányzik, ez utóbbit ex-Forman vezetőként megértjük.

Arra is rákérdeztünk, hogy milyen autót vennének maguknak. A kezdők kicsire szavaznak, felmerül a Swift, a Corsa és a Golf, aki nem vezet, az a Volvo biztonságában bízik, ketten pedig becsülendő márkahűségről tettek bizonyságot: swiftesünk SX4-re, Felicia sofőrünk Skoda Yetire váltana. Természetesen akadtak vadhajtások is, Dóri terepjáróval zúzna, Kriszti pedig a tavasz beköszöntével egy Honda CB400 SF nyergébe pattan, úgyhogy az autóknak fityisz. Amúgy lendületes kisautóra szavaz, csak ne fogyasszon sokat, és ne neki kelljen a teljesítményadót fizetni utána. A legmerészebb álmokat Fiat 500-asról, Mini Cooperről, illetve ezek tolatókamerás, önmaguktól beparkoló változatairól szőtték.

Az utolsó személyes adat, amit kértünk, a kedvenc közlekedési eszköz megadása volt: egy focicsapatnyian választották az autót, négyen gyalogolnak szívesen, hárman szeretnek bringázni, és a ló/lovaskocsi, a motorkerékpár, a vitorlás és a repülőgép is kapott egy-egy szavazatot. Ezután következett a tudományos igényességgel összeállított teszt.

Első körben arra kértük nagyra becsült ünnepeltjeinket, hogy egy 27, szándékosan eltérő jellegű és jelentőségű feltételt/felszerelést tartalmazó listából válasszák ki a számukra autóvásárláskor legfontosabb hármat. A hármas szám azért volt lényeges, hogy tényleg a legfontosabb szempontok kerüljenek terítékre, kíváncsiak voltunk arra, hogy az elektromos ablak versenyre kelhet-e a biztonsággal, a kényelem a holttérfigyelő rendszerrel. Szerencsére igazán játékos partnerekre leltünk tesztalanyainkban, hiszen az elvileg várható 48 tollvonás helyett végül 71 gyűlt össze. Volt, aki kedvesen megjegyezte, hogy itt nem lehet háromnál megállni, aztán néggyel beérte, mások szemrebbenés nélkül jelöltek hatot-hetet, s pár plusz javaslat is érkezett: telefon-kihangosító, vonóhorog. Természetesen volt, aki átlátott a szitán, s az egymás mellé helyezett szavak konzisztenciáját kérdőjelezte meg, majd ezt egyenlettel is igazolta: automata váltó + elektromos ablak = kényelem.
Ami pedig az eredményeket illeti, uraim, jó hírünk van: nőink számára a legfőbb erény a biztonság, a teljesítményt pedig még a méretnél is kevesebbre értékelik, legalábbis autóvásárláskor. A következő sorrend alakult ki:
Mi fontos a hölgyeknek az autóban?
12 szavazat biztonság
7 szavazat légkondi
6 szavazat méret, kényelem
5 szavazat teljesítmény
4 szavazat elektromos ablak, kor
3 szavazat külső forma, kézi váltó, ajtók száma, légzsákok száma, parkolóradar
2 szavazat automata váltó, pontos kormánymű
1 szavazat garancia, mások tanácsai, szín, holttérfigyelő rendszer, kihangosító, vonóhorog
Meglepőnek találtam, hogy a csomagtér mérete és az üléskárpit egyáltalán nem játszik szerepet a választásban, és kifejezetten övön aluli ütésként ért, hogy a megvilágított sminktükör a napellenzőben egyetlen szavazatot sem kapott, remélem, az autógyártók le is állnak vele mihamarabb.
A következő részben hat, autótörténettel, technikával kapcsolatos, felszínt kaparó, valamennyire beugratósnak szánt kérdést tettünk fel, mindhez adtunk három válaszlehetőséget is. A kérdések és a beérkezett válaszok a következőképp alakultak.
Mennyire ismerik az autósvilágot a hölgyek?
Ki alkotta meg az első működő robbanómotoros autót? Tippek
Henry Ford 11
Karl Benz 5
Sochiro Toyota 0
Melyik cég találta fel a hárompontos biztonsági övet?
Volkswagen 0
Mercedes 1
Volvo 15
Melyik cég nevéhez kapcsolható a quattro összkerék-hajtás?
Subaru 3
Ferrari 0
Audi 13
Mi jellemző a turbóra?
Könnyebben megáll vele az autó 0
Több levegőt juttat a hengerekbe, fokozza a teljesítményt 16
Kényelmesebbé teszi az utasteret 0
Mi az a kanyarfényszóró?
Kanyarodáskor irányba forduló világítás 15
A fényszóró burája finoman követi a karosszéria görbületét 1
Autóúton a nagyobb kanyarokat jelző tábla 0
Melyik szocialista autótípus készült Renault alapján?
Lada 0
Skoda 3
Dacia 13
A komolytalan kérdéseknél a Henry Ford iránti lelkesedés volt a legmeglepőbb, súgásra gyanakszunk, mert az irodán belül érkező levelek zömében ez szerepelt, a kívülről érkezett válaszokban többen jelölték meg helyesen Karl Benzt. Hogy ki az a Sochiro Toyota? Fogalmunk sincs. A biztonsági övet ügyesen kötik a Volvóhoz, az egy Mercedes tulajdonképpen nem olyan rossz tipp, ahogy a Subaru is vastagon kivette a részét az összkerék-hajtás fejlesztéséből, bár a quattro akkor is az Audi védjegye. Turbóügyben nem tudtak hibázni, Dóriban fel is rémlett a matricás Turbo rágó emléke, a kanyarfényszórót egyedüliként elrontó Ágiról azt gyanítom, viccnek szánta. Ebben a fordulóban a Skoda vagy Dacia válasz a kedvenc, két aláhúzással.
Harmadik témakörként aktuális genfi újdonságok tömör jellemzésére kértük delikvenseinket, öt autóról kértünk három-három szót. Talán ez a forduló sikerült a legszórakoztatóbbra.

A Volvo V40 láttán az elegancia, kényelem és biztonság szavak szerepeltek a legtöbbször, többen szépnek, mutatósnak vagy épp drágának jellemezték, de tömörebb a kellemesen unalmas, semmi nem jut eszembe. Imádtam még a fekete és a légvonalas kifejezéseket, volt akit a hegyi út és a szép táj hozott lázba, a korábbiakban egyenletekkel támadó hölgy szakszerűen a következőket nyilatkozta: fény, üvegtető, Opel. Szép, szép!

Sant‘Agata Bolognesében, a Lamborghini gyárban valószínűleg többen a hajukat tépnék amiatt, hogy az egyetlen példányban megépített Lamborghini Aventador J láttán ketten is Ferrarit kiáltottak. Az biztossá vált, hogy pusztán lapos sportkocsival a nők nagy részét nem lehet levenni a lábáról: sokaknak nem tetszik (miért?), van aki versenyautónak nézi (nem alaptalanul), mindenkiben felmerül a sebesség (joggal), a luxus - drága, piros fogalmak önmagukért beszélnek. Némi keserűség érződik a sose lesz nekem (nekünk se, ráadásul hatmilliárd ember közül csak egyetlen egynek lesz) összegzésből, és van, aki ellenszenves macsóhoz hasonlította, hozzátéve, hogy egyszer azért talán... Ennyit a női nemről, mármint a tagadószóról. S hogy a Star Wars és az autósműsorok nem csak kisfiúknak szólnak, azt az igazolja, hogy Darth Vadert többen kiszúrták a kormány mögött, de Stig neve is felmerült.

Következő képünkön a 2012-es Év Autója, az Opel Ampera szerepelt, de ezt nem kötöttük interjúalanyaink orrára. Kemény év áll az Opel előtt, ha a nőket is szeretnék meggyőzni a kiterjesztett hatótávú hibrid használatának előnyeiről, a külső alapján ugyanis a következő visszajelzések érkeztek: csúnya, fura lámpa, gnóm az orra, borzalom, böszme és ezek a finomabbak. Fúj, nagyon rusnya, pocakos családapa, aki menőnek akar látszani, majom és eke szóltak a keményebb bírák. Az áramvonalas és jövőbe mutató a kíméletesebb vélemények közé tartoznak, az utolsó beérkezők között pedig rajongóra akadtunk: környezetbarát, COTY 2012, kéne. Egy zseniális kérdés is felmerült vele kapcsolatban: miért áll?

Vörös sportkocsinál sokkal jobbak az esélyeink, ha fehér Evoque-on érkezünk, bár van, ki inkább feketét kérne. Magas, jó nézni, masszív, szép, terjedelmes, formás, biztonságos, ez tetszene, került a mérleg egyik serpenyőjébe, és ezt a túlárazva, nagy batár, bumburnyák arc jelzők sem tudják ellensúlyozni. Az Evoque bizony megjelenésével hódít, nőket, férfiakat ugyanazzal a lendülettel dönt le lábáról határozott formájával. Hogy bent milyen a helyzet, azt eláruljuk hétvégi tesztünkben.
Utolsónak az Év Autója 2012 választás ezüstérmese, a Volkswagen up! szupermini, illetve tanulmányváltozatának fotóját illesztettük be. Akik korábban kis autóról álmodtak, azok ebben meg is találták választottjukat: cuki, nekem való, kis cukorfalat, gazdaságos, aranyos, városi, könnyű vele parkolni, nőies, de érdekes módon heves ellentétes előjelű érzelmeket is kiváltott. Sose ülnék bele, nem kéne, formátlan, hogy néz ki, csúnya, pici, éticsiga, de a legjobb a Shrekfül-visszapillantó. Tényleg olyan, de a szériaautón már hagyományosabb formájú.
Hirdetés
Az utolsó szakaszban tabudöntögetésre buzdítottuk a lányokat. Papírra vetettünk 11, női autósokkal kapcsolatos sztereotípiát, és arra kértük őket, hogy döntsék el, szerintük igazak vagy hamisak az állítások.
Autós sztereotípiák - a hölgyek szerint
Állítás Igaz Hamis
A nők általában rosszabbul vezetnek, mint a férfiak 4 11
A nők jobb vezetők, mert egyszerre több dologra tudnak koncentrálni 3 12
A női sofőrök bizonytalanok, lassúak 2 13
A nők nem tudnak térképet olvasni 5 10
A nők nem ügyelnek autójuk épségére 5 10
A nők nem tudnak parkolni 12 3
A nők félnek autópályán vezetni 3 12
A férfi sofőrök agresszívak 5 10
A nők gyorsan vezetnek 3 12
A nők retikült csinálnak az autóból 4 11
A rendőrök elnézőbbek a női szabálysértőkkel 10 5

Csupán két olyan sztereotip megállapítást tudtunk tenni, amivel egyetértettek a válaszolók: a nők nem tudnak parkolni tételnél 13-2-re győzött az igaz válasz, a rendőrök elnézőbbek a nőkkel felvetést pedig 10-5 arányban találták helytállónak, s egy érdekes felvetés is érkezett: láttál már nőt ellenőrző rendőrnőt? Nem, de el tudom képzelni. Az igazságtartalmát tekintve 2-13 arányban lesöpört, női sofőrök bizonytalanságát, lassúságát firtató kérdésnél Fanninál kibújt a szög a zsákból: kesztyűs, kalapos sofőr?
Végezetül pedig jöjjön pár békéltető vélemény az előítéletekkel kapcsolatban, egyenesen kikérdezetteink billentyűzetéből.
„Egy adott ember aktuális viselkedése az autójában sokkal inkább múlik azon, hogy milyen hangulatban van, siet-e éppen, foglalkoztatja-e éppen valami fontos dolog, kettyintett-e előző este, mint az, hogy fiú vagy lány.“
„Rengeteg a sztereotípia, de szerintem mind a nők, mind a férfiak között van jó és rossz, bizonytalan sofőr. Szerintem itt is igaz: gyakorlat teszi a mestert.“
„Szerintem nem szabad különbséget tenni férfi és női vezető között. Mindkettő között lehetnek jók, kevésbé jók és rosszak.“
„Azt hiszem, nem az a fő kérdés, hogy a nő vagy a férfi a jobb vezető, hanem, hogy milyen mindennapi rutinnal rendelkezik. És ha egy nő mellett van egy igazi férfi, akkor a jobboldali ülésben utazni maga a kikapcsolódás. Mert egy olyan plusz extrával felszerelt autóban utazhatsz, amit minden más hölgy csak irigykedve szemlélhet. (Hidd el, egyik csaj se a kocsit fogja nézni elsőre.)“
„Természetesen vannak jól vezető, magabiztos és gyors női sofőrök, de tapasztalatom szerint míg egy pasi nem tud parkolni, addig én vagy öt olyan nővel találkozok, akik szintén nem tudnak. Egy pasinak az autó a szerelme, egy nőnek csak egy tárgy.“

Mindezeket mi sem tudtuk volna szebben megfogalmazni, és érzésünk szerint a teszteredmények és vélemények is önmagukért beszélnek. Úgyhogy csak annyit fűznénk ehhez az egészhez, hogy a világ összes nőjének igen kellemes, előítéletektől mentes nőnapot kívánunk!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 02:42
    Permalink

    Pedig igenis tudnak a nők két felé figyelni! Férfi létemre nem tudok vezetés közben telefonálni, mert teljesen elveszi a figyelmemet. Ugyanúgy beszélgetni sem szeretek, mert az is teljesen elvonja.

  • 2017.10.31. at 02:42
    Permalink

    szerintem a nők 1% a tud parkolni de az nagyon tud. láttam egyszer egy hölgyet két autó közé kézifékkel beállni tökéletesen beperdülve elöl hátul ugyanakkora hely volt kb 20-20 centi és a padkátol is kb 10 centire farolt be. bevertem az államat a betonba amikor kiszállt a kocsiból és láttam hogy nő

  • 2017.10.31. at 02:42
    Permalink

    Sziasztok!
    Itt 2/3 részben, a nehogymárminetudnánk jött elő. igaz hamis
    A nők nem tudnak térképet olvasni 5 10
    A nők jobb vezetők, mert egyszerre több dologra tudnak koncentrálni 3 12

    Nem tudunk több dologra figyelni egyszerre, de a térkép kezelése vezetés közben az megy. 🙂
    Ezt le kéne tesztelni velük, jókat lehetne vidulni rajta.
    Puszi a Lányoknak! 🙂

Vélemény, hozzászólás?