Nem csak erős, praktikus is – Toyota Proace
Toyota Proace nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy kishaszongépjármű, ami hihetetlen fürge rakomány nélkül, mégis azzal együtt érzi magát igazán jól. Kipróbáltuk a PSA-Toyota közös termékét.
Már a Citroën Jumpy/Peugeot Expert franciaországi bemutatója óta vártam, hogy egyszer vezethessem az EMP2 moduláris platformra épülő dobozosok egyikét. Akkor még nem gondoltam, hogy pont a japán változat lesz az első, ami a kezeim közé kerül. A vadiúj Proace a legerősebb, 2,0 literes, 174 lóerős HDi erőforrással és kishaszonjármű kivitelben vallott. Az utasszállító Versoból sajnos nem hoztak a lengyel bemutatóra. A francia bemutató után, most is meggyőzött – a Jumpy/Expert/Proace trió méltó lesz arra, hogy elődjei nyomdokaiba lépjen.
Ahogy azt a korábbi bemutató után is megállapíthattuk, ez a platform a végtelenségig kombinálható. Négyféle kaszniváltozat kapható majd belőle: a hátsó teret teljes mértékben raktérnek használó zárt áruszállító, a második üléssorral rendelkező és hátul csomagteres kombi – ám ezt nem forgalmazhatják Magyarországon -, a fülkés alváz és a személyautó Verso változat. Karosszériahosszból 3 féle, a 4,6 méteres Compact, a 4,9 m-es Medium és az 5,3 m-es Long variáns lesz elérhető. Mindez a kétféle felszereltségszinttel (Base és Comfort az áruszállítók esetében) és a kétféle tengelytávval tulajdonképpen lefedi a kishaszonjármű-piacot. Sőt, a legkisebb Compact Proace változatot a VW Caddy Maxival és a Ford Connect L2-vel hasonlították össze a gyáriak, amik egy kategóriával lejjebb keresendőek.
Toyota Proace – méretek
Verzió | Compact | Medium | Long |
Hosszúság [m] | 4,6 | 4,9 | 5,3 |
Magasság [m] | 1,9 | 1,9 | 1,93 |
Tengelytáv [m] | 2,925 | 3,275 | 3,275 |
Raktér hosszúsága [m] | 3,32 | 3,67 | 4,02 |
Raktér szélessége a kerékdobok között [m] | 1,26 | 1,26 | 1,26 |
Maximális hasznos térfogat [m3] | 4,6-5,1 | 5,3-5,8 | 6,1-6,6 |
Terhelhetőség [kg] | 1400 | 1400 | 1400 |
Beülve elfog minket a jól ismert teherautós érzés. Magasan ülünk, a kormány alacsony szögben tekint a szélvédő felé. A váltó magasan, a kézifék túl alacsonyan. Mindenhol tárolók, hiszen sok időt fog eltölteni benne, aki ezzel fog dolgozni. Praktikus, hogy a középső ülés felhajtható, alatta szintén tárolót találunk. Minden a gondmentes munkavégzéshez lett igazítva, az első furgonos benyomásokon pedig tompít a head-up display, ami mint korábban is említettük, egyedülálló a szegmensben. Egy sor segéd gondoskodik majd a biztonságról, ilyen a sávelhagyásra figyelmeztetés, a táblafelismerő, a szürkület- és esőérzékelő, az első és hátsó parkolóradar, az automatikus távolsági világítás, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat és a gyalogosfelismerő funkció.
Motorpalettája hatféle dízelt kínál 95 és 180 lóerő közötti teljesítménnyel.
A három 1.6-os és a három 2,0 literes francia erőforráshoz kézi, robotizált vagy automata sebességváltók csatlakozhatnak - motortól és felszereltségtől függően. Minden hajtáslánc Euro 6-os, amihez persze kell a 22,5 literes AdBlue-tartály is, ami 15 ezer kilométerre elegendő. A 40 000 kilométeres/2 éves karbantartási periódus szintén meggyőző adat, később kiderül, hogy valóban tartani tudja-e a konstrukció.Toyota Proace - motorok
Teljesítmény [LE] | Nyomaték [Nm] | Váltófajta/ -fokozat |
Fogyasztás (vegyes) [l/100 km] |
CO2-kibocsátás [g/km] | |
1.6 D-4D | 95 | 210 | kézi/5 | 5,5-5,6 | 144 |
1.6 D-4D | 95 | 240 | automata/6 | 5,2-5,3 | 135 |
1.6 D-4D | 115 | 300 | kézi/6 | 5,1-5,2 | 133 |
2.0 D-4D | 120 | 340 | kézi/6 | 5,3 | 139 |
2.0 D-4D | 150 | 370 | kézi/6 | 5,3 | 139 |
2.0 D-4D | 174 | 400 | automata/6 | 5,8-5,9 | 151 |
Ahogy említettem, a legerősebb, 174 lóerős 2,0 literes dízeles Proace-t vezethettük a menetpróán. Közúton és egy építőanyag-telepen is próbára tehettük. Ciki vagy sem, kétszer is sikerült lefulladnom vele az első induláskor. Mentségemre szóljon, nem vezettem még kishaszonjárművet. A kuplung pedig a terhelhetőség miatt a szokottnál keményebb. Nagyobb gázzal, óvatosabban sikerült az elindulás, ami viszont tetszett, az a többi pedálnál magasabban elhelyezett, rögtön reagáló fék. Meglepő volt, hogy francia létére jól kezelhető a váltója és (üresen) jobban gyorsul, mint némelyik személyautó. Nem kellett kinyomni a szemét ahhoz, hogy simán bárkit pillanatok alatt beérjünk vele.
Engedjük el a fantáziánkat, és képzeljünk el egy Proace TS (Toyota Sport) változatot. Ugye mennyire menő lenne? Ráadásul a konkurens britek vannak is annyira elvetemültek, hogy létezik M-Sportos Ford Transit a mai napig. Szóval nem is rugaszkodtunk el annyira a valóságtól. Na de térjünk vissza a sztorihoz. A telepen egy szintén Toyota targonca segítségével 250 kilogrammnyi rakományt kaptunk a hátunk mögé. Ezzel a súllyal stabilabban autózott a Proace a visszaúton. Valószínűleg itt is elkövették, amit a haszonjárműveknél állítólag oly sokszor, miszerint a vezethetőséget nem a saját tömegre optimalizálták, hanem a terheltebb esetekre. Hatalmas sztori volt, mikor visszafelé menet a minket vezető Land Cruiser sofőrje indokolatlanul nagy tempót vett fel, amit a földutakon is szeretettel folytatott. Keményen hajtottuk a kis furgonokat, amik szó nélkül röppente. Mondjuk ez a 250 kiló meg se kottyant az 1400 kilós teherbírásának. A Proace jól vizsgázott, a terepjáró sofőrje pedig jót nevetett a végén, hogy milyen porban jöttünk mögötte.
Összehasonlításképpen, a Ford Transit Custom árai még csak innen, a legutóbb említett ártól indulnak felfelé, ráadásul kisebb erőforrásokat kínál. A Renault Trafic ellenben ellophat néhány potenciális vevőt, és ellenértékben is közelebb áll a francia-japán páros furgonjához. Ha ezt a piacot figyeljük, elkerülhetetlen még a Nissan e-NV200 - ami elektromosságával hódíthat el vásárlásokat - és nagyobb testvére, a lényegében Renault Trafic Nissan NV300 is említhető, legalábbis ott, ahol árulják. A 2016-os Év Haszonjárműve, a VW Transporter T6 is meggyőző lehet a 7,9 milliós DSG váltós, 2,0 literes TDI párosítással. Egyébként a Proace mellett szólhat a fent leírtakon kívül a Toyota teljes körű 3 éves vagy 100 000 kilométeres újautó-garanciája is. Az utasszállító MPV változat később, október körül kerülhet a hazai kereskedésekbe. Ez már a Proace Verso nevet viseli majd, csakúgy, mint elődjei. Annyi biztos, hogy nem lépett könnyű piacra a Toyota, de az LCV szegmensben, ahol 2,2 millió eladott példányt várnak idén, talán nekik is jut a jóból.
Én a múlt héten láttam egy ilyent ,Citroën bőrbe bújt Toyotat.
Azt az egy dolgot nem értem, hogy miért nincs ezekben gyárilag raktérpadló burkolat? A raklapos képen látszik, hogy már most össze van karistolva a padló fényezése.
Teljesen mindegy ki gyártja, nem ez a lényeg. Ha sikerült egy alapvetően megbízható, jó árú, praktikus dobozost összerakni, akkor sikeres lesz. Ha pedig a Toyota be mert szállni ebbe a kooperációba akkor végtermék sem lehet olyan rossz. Egyébként nemrég olvastam valahol, hogy a PSA piacvezető Európában a kisteherautók piacán, úgyhogy szerintem nem tett rossz lóra a Toyota, legalábbis Európában.
http://www.businesswire.com/news/home/20160330005550/en/Sales-Offensive-Light-Commercial-Vehicles-PSA-Unveils
Én meg azon szoktam röhögni, mikor az aygo-t másfélszer annyiért árulják, mint az ugyanazon a soron készült C1/107 -est…
Emlékszem amikor a Nissan piacra dobta a Kubistar-t (Renault Kangoo) és a Primastar-t (Renault Trafic, Opel Movano). Na ők se robbantottak bankot. Bár azt hiszem a tulajdonos Renaultnak édes mindegy volt honnan jön be a haszon.
Amúgy ez a közös platform dolog olyan gáz. A régi jól bevált értékek elvesztek. Lassan már azt se tudjuk melyik gyártó melyik modelljét vesszük.
Vajon mi a pontos oka annak, hogy a két üléssoros változatot nem lehet nálunk forgalomba hozni? Nem egy kisvállalkozáspárti jogszabály az biztos. Ha jól tudom csak a nyitott platóval rendelkező kisteherautók lehetnek két üléssorosak. Mi van azokkal akiknek zárt járműre van szükségük és több emberük van mint kettő? Agyrém.
“…a Jumpy/Expert/Proace trió méltó lesz arra, hogy elődjei nyomdokaiba lépjen.”
A Jumpy és az Expert biztos, de kizárt, hogy a Proace bármiben is jobb legyen, mint a legendás Hiace. Az európai emberek gyomra nem fogja bevenni, hogy egy Toyota-logós PSA-terméket akarnak rájuk sózni, mint japán furgont. Az igazi Hiace megmarad az ázsiai, ausztrál vevők kiváltságának:
[url]https://www.google.hu/search?q=toyota+hiace+2016&client=opera&hs=VPg&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwirvNid2vnNAhXC2SwKHRxuCgAQ_AUICCgB&biw=931&bih=610[/url]
Emiatt a Proace lesz szerintem a trió legkevésbé sikeres tagja. Akárcsak az előző Proace.