A király autója? Volkswagen T5 Multivan használtteszt
Volkswagen T5 Multivan 2.0 CR BiTDI DSG Comfortline, 2014 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már küszöbön a T6 Multivan, de aki most szeretne remek utazóautót, az jól járhat egy kifutó T5-tel is, ilyet próbáltunk.
Tavasszal debütált a Volkswagen Transporter hatodik generációja, melynek természetesen a múltja sem szerény történet. Most pedig az az érdekes piaci helyzet van, hogy a T6 Multivan még csak rendelhető, de csak később érkezik, a hazánkban komoly népszerűségnek örvendő T5 pedig már éppen kifutott. Nem egy olcsó autó, de mondhatni, hogy mindenki ismeri, hiszen nincs nagyon olyan híradó, amelyben ne tűnne fel egy-egy politikus delegációs járműveként, s miniszterelnökünk is rendre e modellel látható. Érthető, hiszen tágas, kényelmes autó, s egy valódi luxusautóhoz mérten kvázi „olcsó”.
Ez a hétüléses példány - ami persze nagyon nem az átlagigényeknek már megfelelő, még talán megfizethető családi jármű, mint amilyenek keddi körképünkben szerepeltek - újonnan 24 millió forint körüli összegbe került. Bár csak tavalyi autó és mindössze 11 ezer kilométer van benne, most 45%-kal egykori vételára alatt, 15,49 millió forintért kínálják. Ez sem szerény összeg persze, s rontja a T5 esélyeit, hogy a T6 nagyjából hasonló árról startol. Viszont, ha ehhez hasonló konfigurációt raknánk össze az újból, az azért egy korrekt kisautónyival többe kerülne. Igaz mondjuk, hogy bár a Multivan extrái továbbra is megdöbbentően drágák, az új generáció a korábbinál érdekes módon olcsóbb. Természetesen nem olyan mértékben, mint amilyen árelőnyt tud adni a fiatal használt, még gyári garanciával rendelkező példány. További előny utóbbi esetén, hogy itt van, akár ma megvehető, másnap vihető, illetve viheti a családot nyaralni, az első T6-osok pedig csak október környékén várhatók (hivatalos forrásból) hazánkba. Aki „pukimentes” példányra vágyik, egy-egy márkakereskedésnél még talál raktári T5-öst, nem csak a fiatal használtak, a szalonautók is az újnál kedvezőbb árat adhatnak.
Viszont ár/felszereltség/használtság mátrixban nyerő lehet ez az ezüstszürke, tavaly márciusi példány. Hétüléses, azaz középső sorában két független, forgatható fotelos, nem hiányzik utasteréből a felhajtható tárgyalóasztal sem. Ha ajtajait nem is mozgatja teljes mértékben villanymotor, a soft close, azaz a szervomotoros igazítás mind a két oldalajtónál, mind a teljes hátfalat jelentő csomagtérajtónál megvan. Van benne navigáció és tolatókamera is, ami jól jön a 4,89 méteres, kereken 3 méteres tengelytávon nyújtózó karosszériához - persze az első-hátsó radar is sokat segít. A buszosan magas üléspozícióból amúgy meglepően jól átlátható az oldalainál és faránál is függőleges karosszéria. Az pedig bravúr, s eleve minőséget sugalló, hogy a hatalmas monstrum egészen csendesen, azaz jó zajszigeteléssel mozog az úton. Bár a 2,0 literes CR BiTDI motor hangja jellegzetes és kemény, a tempó fokozásával szinte simul, azaz nem nő, így mind kevésbé zavaró. A 7 sebességes DSG váltó pedig minden modellnél jobban passzol a buszhoz. Megszokottan gyorsan és finoman kapcsol. Az előválasztó a műszerfalra került (ahogyan a manuális karja is ott lenne), a karfák felhajtásával könnyű a nem szerény méretű, kényelmes ülések között mászkálni.
Az ikerturbós 2,0 literes TDI turbólyuk nélkül mozgatja az üresen is kéttonnás autót, 180 lóereje és 400 Nm nyomatéka nem szerény, ad is menetdinamikát bőséggel: 100 km/órára 11,3 másodperc alatt érhetünk, a majd' kétméteres magasságú monstrum akár 188 km/órás tempóra is képes. Fogyasztása ugyanakkor visszafogott, a gyári 8,1 l/100 km érték a valóságban is 10 liter alatt tartható étvágyat takar (persze nem a csúcssebességet kóstolgatva). A vezethetőségre egyszerre illik a buszos és a személyautós jelző is. Személyautósan finom a kezelőszervek működése, buszos az üléspozíció és az erősen döntött kormánykerék is. Egy biztos, a furgonokhoz szokottak luxusautóban érezhetik magukat, ismerős gombokat nyomkodhat bárki, aki Volkswagenből ül át, illetve fel a Multivanbe. A Phaeton kiöregedésével ugyanis ma a Multivan a Volkswagen (egyik) csúcsmodellje.
Tartózkodóbb, praktikusabb, mint egy Touareg, pedig ebből is létezik összkerékhajtású, növelt hasmagasságú. Ez a példány viszont csak elöl hajt - amivel persze jóval kezesebb, mint a régebbi, hátul hajtó Transporterek. Csomagtere hét ülés mögött is korrekt, kényelmes hátsó ülései bár forgathatók és tologathatók, a padlóba nem hajthatók, ha szállítani szeretnénk az alapvetően személyautóval, akkor kiszerelhetjük őket. Ha pedig épp arra lenne szükség, isofixes gyerekülés az összes hátsó helyre rakható, mindenhol van hozzá csatlakozó. Persze a bőrbelsős Multivan nem egy tipikus családi autó. Viszont univerzális: utóbbinak is, üzleti autónak is alkalmas, vontatási kapacitása is bőséggel van, ahogyan persze ahhoz vonóhorga is. Nem szerény árát ennek megfelelően kell mérlegelni. Van, akinek megéri.