Kell-e félni a BMW-féle Minitől?
Vajon használni, üzemeltetni is öröm egy Minit?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megjelenése mosolyt csal a legtöbbek arcára, sokan rajonganak érte, és első példányaival már 1,2 millió forinttól elérhető a már BMW égisze alatt fejlesztett Mini. Vajon kell-e félni tőle?
Méretek
I. generáció (2001-2008) | II. generáció (2006-) | |
Hosszúság [mm] | 3626 | 3723 |
Szélesség [mm] | 1688 | 1683 |
Magasság [mm] | 1416 | 1407 |
Tengelytáv [mm] | 2467 | 2467 |
Csomagtér [l] | 160 | 160 |
És mire lehet számítani a szervizben, kell-e félni a Minitől? Ezt próbáltuk kideríteni több forrásból is. Elsődleges kiindulópontunkként szokás szerint Használói Véleményeinket lapoztuk fel. Ami ez esetben nem adott sok támpontot, ám az onnan is jól látszik, hogy gazdáik rajonganak Minijeikért. A múlt heti használttesztben szerepelt példánynál azonban látható volt, hogy azért a Mini sem az örökkévalóságnak készült. Az ugyanakkor előny, hogy a minisek jellemzően nem csak tulajdonosai, hanem gazdái is autójuknak, törődnek azzal. Ezt tükrözi például a múlt héten bemutatott példány is, amelyhez sok egyéb kiegészítője mellett az autót karbantartó szerelő, azaz Mini-specialista névjegye is járt. Azzal kapcsolatban tehát nem volt semmi titok, lekérdezhetően karbantartott volt. Mi is megkerestük Péter Tamást (P&P Autójavító Bt.), hogy meséljen, milyen hibák jellemzőek e modellnél, melyik motort ajánlott választani.
Műszaki adatok - Mini (2001-2008)
Zárójelben az automata váltós értékek
One (1.6) | Cooper (1.6) | Cooper S (1.6) | Cooper S (1.6) | Cooper Works (1.6) | One (1.4 D) | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1364 |
Hengerek/ szelepek száma |
4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/8 |
Váltófajta/ -fokozat |
kézi/5 (CVT) | kézi/5 (CVT) | kézi/6 | kézi/6 (aut./6) | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] |
90 (5500) | 115 (6000) | 163 (600) | 170 (6000) | 210 (6950) | 75 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] |
140 (3000) | 149 (4500) | 210 (4000) | 220 (4000) | 245 (4500) | 180 (2000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,9 | 9,2 | 7,4 | 7,2 (7,7) | 6,6 | 13,5 |
Végsebesség [km/h] | 185 | 200 | 218 | 222 (220) | 230 | 165 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,5 (7,7) | 6,7 (7,7) | 8,4 | 8,6 (9,0) | 8,4 | 4,8 |
Zárójelben az automata váltós értékek
„Lehetőleg feltöltő nélküli One-t, vagy Coopert!” - válaszolt Tamás habozás nélkül. Elismerve azt, hogy ezek sem hibalehetőség nélküliek, illetve azt is, hogy a nagyobb rizikót jelentő kompresszorosokkal, illetve turbósokkal sem lesz feltétlenül több probléma. Sőt, olyan alkatrész is van, ami kifejezetten az alapgépeknél sérülékenyebb, ez pedig az ötfokozatú váltó. Könnyebben leheli ki a lelkét, mint az erősebbek hatosa. A modernebb (második generációs Minik) turbósaiban azonban (nem csak a dízelekben) kettős tömegű a lendkerék, ott van a feltöltő is, de például kuplungjuk is csaknem háromszor annyiba kerül, mint az alapgépekhez, s a tengelykapcsoló bizony egy hajszálnyit átlag felett kopik a Miniknél.
Mielőtt azonban belemennénk a típushibákba, szögezzük le a legfontosabbat, mindennél lényegesebb a rendszeres karbantartás. A gyártó által megadottnál is rendszeresebb. Hiába engedélyez ugyanis a szervizkönyv 20 ezer kilométeres olajcserét, nem érdemes kihasználni a maximumokat. Hosszú távon olcsóbb a rendszeres olajcsere. Az autó minden porcikája meghálálja azt. Nem csak a motornál, a váltónál is ajánlott a gyárilag megadott olajcsere-periódust felezni – állítja a típust jól ismerő szerelő. Megjegyzi továbbá, hogy ez nem csak a Mini esetében van így, ám a szerelemből vásárolt autóknál több esély van arra, hogy a tulajdonosok költenek az előírtnál alaposabb karbantartásra. Ha már olajcsere, ahhoz természetesen elengedhetetlen az olajszűrő cseréje, sőt, a hazai, nem ritkán poros utakon a levegő- és pollenszűrő-csere is javallott, még akkor is, ha a Minik esetében az alkatrészárak egy kevéssel átlag felettiek.
Vannak ráadásul alkatrészek, amelyek hiánycikkek, illetve csak egy-egy másik elemmel együtt cserélhetők. Ilyen például a csomagtérajtó nyitókapcsolója, ami a hátsó ajtó műanyagcsíkjával közös és szétbonthatatlan elem. Ha a kapcsoló csütörtököt mond, a távirányítóról még mindig nyitható a raktér, ám a kilincs a díszcsíkkal együtt cserélendő. Hasonlóan fájó közösködés, hogy a kerékcsapágy a komplett aggyal együtt jár, így drágának számít. De legalább van, nem úgy, mint például a csomagtérajtó zsanérja, ami csak javítható. Javítást az elektrohidraulikus kormányszervo elektronikája is nem egy esetben igényel a korosabb példányoknál.
A korosabb példányoknál a dupla burkolattal rendelkező kipufogódobok külső héja jellemzően rozsdásodik, esetükben nem ritka egy-egy beltéri kárpitelem, leginkább a tetőkárpit megereszkedése sem. Az újaknál pedig fokozottan igaz az „egyszerűbb jobb” elv. A PSA-val közös Prince-motorok már rugalmas, de akár 30 000 kilométeres olajcsere-ciklust kaptak. A szerelők esetükben fokozottan mantrázzák, hogy azt nem szabad kihasználni. A dízel a 2006-ban megjelent második generációnál már nem a Toyota-eredetű 1.4-es, hanem a PSA 1.6-osa. Részecskeszűrővel, ami 120 000 kilométerenként cserélendő, 60 000 kilométerenként drága folyadékot igénylő. Az olcsó, pontosabban elérhető árú használt példányt keresők itt is jobban járnak az alapgépekkel. És ma már a második BMW-Mini is egészen elérhető, így határozottan jobb választás, mint a korábbi. Pláne, hogy a napjainkban érkező harmadik generáció miatt már kifutónak számító második generációs BMW Mini alapverzióival is hatsebességes váltóval készült. Abból egy turbó nélküli 6-7 éves példány már 2 millió forint alatt is megkapható. Aki teheti, inkább utóbbiból vásároljon, mint a 2006-ban kifutott elsőből. Megkíméltet, karbantartottat, és persze ne spóroljon az olajcserén! Aki e tanácsokat megfogadja, az nemigen kell féljen a Minitől, s jó eséllyel sokáig boldogan, mosolyogva autózhat azzal.
Műszaki adatok - Mini (2006-)
Zárójelben az automata váltós értékek
One (1.4) | Cooper (1.6) | Cooper S (1.6) | Cooper Works (1.6) | One (1.6 D) | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1397 | 1598 | 1598 | 1598 | 1560 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 (aut./6) | kézi/6 (aut./6) | kézi/6 (aut./6) | kézi/6 | kézi/6 (aut./6) |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 95 (6000) |
120 (6000) |
175 (5500) |
211 (6000) |
110 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 140 (4000) |
160 (4000) |
240 (1600-5000) |
260 (1850) |
240 (1750-2000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,9 (12,6) | 9,1 (10,4) | 7,1 (7,3) | 6,5 | 9,9 (10,3) |
Végsebesség [km/h] | 185 (180) | 203 (197) | 225 (220) | 238 | 195 (190) |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 5,3 (6,5) | 5,4 (6,1) | 6,2 (6,9) | 6,9 | 3,9 (5,0) |
Zárójelben az automata váltós értékek
Sziasztok! Van egy 2007-es Cooper S -em. A 2-3 hengerek sumákolnak. Hiba tárolóban csak annyi, hogy dús a keverék. Esetleg valaki tipp? Köszönöm!
Nekem van egy kompresszoros 2003-as cooper S-em. (kb 170 ló)
10-et eszik, ha normálisan közlekedek, 12-őt ha nem. 😀
De lazán meg lehetne vele 14-et is etetni. Szóval az a fogyasztás adat az nem állja meg a helyét.
De ez pont az a kocsi amit szívesen tankol meg az ember. Aki nem próbálta, az nem tudhatja miről van szó. Brutális gépezet.
A kopogó futómű utal rá.
Kedves Mátyás, Laikus volnék és mint ilyen kérdésem lenne, hogyan állapítható meg, hogy a stabilizátor-rudak szilentestül elkoptak. Köszönöm!
Ez divatauto, ugyhogy a megbizhatosäga es fenntartäsi költsege teljesen lenyegtelen, magyarän mondva itt a jozan esszel gondolkodo väsärlo ervei lofaszt se dobnak a latba.
Nekem még nem volt vele gondom, pedig nem lassan közlekedem. 😉
Toyotát kell venni. Annak a fékjeivel pl. soha nincs gond, mert nem fognak. :-DDDD
Vagány kis autó és a turbó elég gyors is, csak a megbízhatósággal vannak problémák.
Valóban. Ennek ellenére nem ajánlott az sem.
Az első generációs cooper S kompresszoros volt, nem turbós.
Az első generációs cooper S kompresszoros volt, nem turbós.
nekem a 211 lóerős verzió 6.9 literes fogyasztása mosolyogtató…
persze tojástalppal, meg szakadéknak hátszéllel….nem is értem hogy a turbós autóknál hogy lehet kevesebb a fogyi …több levegő= több üzemanyag..persze lehet szegényíteni a keveréket, de akkor meg “csalunk” a károsanyag kibocsátásnál, plusz nem kicist káros egyes motoralkatrészekre…
persze nagyobb nyomaték meg minden..jön majd az okosság..de a nagyobb nyomaték is csak egy rendesen működő turbónál jön elő, ami szintén több levegő=több üzemanyag…
Igen, bocsánat, hibás volt a képalá. A feltöltősöknél, tehát a Cooper S-től légbeömlős a gépháztető. Természetesen a Cooper Works esetében is az.
Légbeömlős gépházteteje a Cooper S-nek volt az első generáció esetében. A Cooper és One változatoké zárt.