Milyen a Prius? Nagyon szerethető!
Toyota Prius 1.5 HSD, 2005 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár a tízéves Priusszal mi csak fél évet töltöttünk együtt, tapasztalataink már bőven vannak. Például egy olvasónktól is, aki 10 éve Priusozik.
Kicsiny családommal több mint fél éve vagyunk boldog, ám a típust mind gyakrabban érintő lopások miatt egyre jobban aggódó Prius-tulajdonosok. Fél év nem sok idő, ráadásul nem is mentünk túl sokat ezzel az autóval és nem is kapok százalékot azért, hogy reklámozzam a típust, mégis úton útfélen megteszem. Mert a Prius elképesztően jól szolgál. Ráadásul kijön az, amit a Toyota a megjelenésekor ígért: nem csupán fogyasztásával takarékos, karbantartási költségei is szerények.
Folytatom onnan a történetet, hogy a vakon vásárlás után az első hét és az első 1500 kilométer abszolút pozitív tapasztalatokat hagyott. Vicces, de az első hét utáni csaknem fél év alatt mindössze további bő 1500 kilométer ment bele az autónkba, szinte kizárólag városi üzemben. Nem használjuk minden nap, ez a rövidtávú, gyerekhurcolós, boltba járós autónk, hosszabb távokra pedig jellemzően több csomaggal, akár többed magunkkal hétüléses dízel egyterűnkkel megyünk. Bár az utak számát tekintve azt jóval kevesebbet használjuk, abba a Priushoz mérten intenzívebben, de abszolút értékben persze abba sem túl komoly mértékben mennek a kilométerek. Igen, lehet rám újjal mutogatni, könnyedén lehet, hogy olcsóbban jönnék ki, ha autó helyett egy vaskosabb taxicsekket adtam volna feleségemnek, ám én egy percig sem bántam még a Prius megvásárlását. Mert elképesztően nagy élmény. Városban én szívesebben járok ezzel, mint bármi mással.
És itt a bármi más szinte szó szerint értendő. A bölcsődébe vagy a piacra például az amúgy nagyon komoly élményeket hagyó BMW i8-nál is szívesebben megyek egy Priusszal, nem mellesleg, utóbbi takarékosabb is. Menetteljesítményeik természetesen nem összevethetők, de 10,9 másodperces 100 km/órára gyorsulásával a Prius az eddigi legdinamikusabb autóm, s egyben a legtakarékosabb is. Még úgy is, hogy nagy átlagban nem sokkal 7 liter alatt fogyaszt. Csakhogy jellemzően hideg motorral járunk vele, s a rövid, szinte csak a bemelegedési fázist jelentő utak bizony esetében is viszonylag magas étvágyat hoznak. Gyári érték szerint kereken 5 liter a városi fogyasztása, s ha valaki folyamatosan megy (például taxiként), akkor akár télen is hozható lehet ez, mert bemelegedés után (a fogyasztási diagramról jól láthatóan) télen és városban is sokszor megy 5 liter alá a fogyasztás, visszafogott (legfeljebb 120 km/órás tempóval) autópályán is 5 liter alatt tartható az étvágy.
A mérsékelt fogyasztás pedig nem is abszolút értékben, hanem ahhoz mérten szenzációs, hogy a Prius nem egy kompromisszumokat igénylő autó. Futóműve komfortos, utastere a 2,7 méteres tengelytávnak köszönhetően főként hosszában elképesztően tágas. Hátsó lábtere a legtöbb középkategóriás modellt megszégyenítően tágas. Langaléták sem fognak szorongani benne, amennyiben nincsenek négynél többen. A legtöbb átlagos autóhoz hasonlóan persze itt is inkább csak kétszemélyesre formázott a hátsó sor, s két gyerekülés között sem jut túl sok hely egy felnőttnek. Két isofixes ülés közé semmiképp sem fér be egy harmadik, az a független üléses egyterűek kiváltsága ugyanis.
Az utastér kapcsán elmondható, hogy a Prius II első szériájába még viszonylag kopásra hajlamos bevonatú, ám kellően igényes műanyagok kerültek. Típushiba, hogy a műszerfalon és az ajtókon alkalmazott matt bevonat a dupla kesztyűtartó sokat nyomkodott nyitógombjairól lekopik. Így volt ez a mi autónknál is - ez volt az egyik, ám kevésbé súlyos hiba, amit orvosolnom „kellett”. A hazai iparosokat jellemzi, hogy kaptam a gombok speciális bevonatos újrafújására 18 000 forintos árajánlatot, hivatkozva arra, hogy szín szerint kell kevertetni a műanyagrészecskéket tartalmazó sprayt, egy ismerős vállalkozó (aki rendelkezett hasonlóval) pedig végül ingyen fújta le az apró elemeket. Én korábban a fóliás bevonatra gondoltam megoldásként, ám az az ügyet megoldó mester érthető érvelése szerint a bevonattal együtt lehámlott volna. Adódott viszont ennél komolyabb gond is: a csomagtér beázott. Meglepett, hogy a megkérdezett márkaszerviz nem ismerte a nem egyedi esetet és annak megoldását, amit persze szintén megtaláltam: csak egy kis sziloplaszt kellett a megfelelő helyre - erről bővebben itt. Viszont ha egy tízéves és uszkve 195 ezer kilométert futott autónál mindössze ennyi hiba jön ki, akkor nem nagyon kell panaszkodni!
Ami pedig a karbantartást illeti: a szerviz- és olajcsere-periódus 15 000 kilométeres. Ez nekem szimpatikusabb, mint a longlife olajas, 20-30 ezer kilométeres. Hűtőfolyadékot nem csak a motorban, az inverterben is kell időnként cserélni. Mint megtudtam a korábbi karbantartásokat végző holland szerviztől, az autómban a vásárlás előtt fél évvel letudták. Gyújtógyertyákat is cseréltek a 180 ezer kilométeres szerviznél, hiszen akkor volt esedékes, 60 ezer kilométerenként kell. Egy komoly, de csak ajánlott karbantartás, a hajtómű-olaj cseréje maradt rám, ezt a 195 ezer kilométeres szerviznél legjelentősebb tételként végeztettem el. Nem volt vészesen koszos a leengedett ATF olaj sem. Állítólag a következő karbantartásnál már időszerű lesz a még gyári féktárcsák cseréje (210 ezer kilométernél). Viszont a jelenlegi tempóval a következő karbantartás nálunk nem 210 ezer kilométernél, hanem időszak szerint, december végén lesz.
A Prius pedig tízévesen is úgy szolgál, ahogyan neki kell: a gázpedálról lelépve automatikusan és észrevétlenül áll le a benzinmotor, városi tempónál egészen sokat lehet vele villanymotorral „vitorlázni”, de persze hajtani is tud úgy a Prius, parkolni, garázsból ki-beállni is simán lehet emissziómentesen. Csodálatra méltó. Nem csak számomra, sokak számára. Talán beszédes, hogy az én Priusom közvetlenül és közvetetten több egyéb példány, illetve egy Auris HSD vásárlását is generálta.
Még meggyőzőbb a Prius vásárlásomról szóló első cikk hozzászólói között felbukkant olvasónk tapasztalata. Ő 2004 decemberében elsők közt vásárolta Prius II-esét, azóta is használja, most 230 ezer kilométer környékén jár vele. Volt-e vele bármi problémája? Igen, egy ABS-modul meghalt autójában, a márkaszerviz 900 ezer forintért ajánlott számára újat. Végül talált egy bontottat, amiben ugyan hibás a kipörgésgátló-funkció, de ez igazából előny számára, ugyanis az amúgy csak trükkel kiiktatható kipörgésgátlót hóban sokszor nyűgösnek találta. Bár a Priusért szintén rajongó, a motorok remek összehangolását és az akkumulátor (rekuperációs és generátor üzemi) töltési rendszerét csodáló tulajról van szó, egy-két hibát azért felróna a tervezőknek: ha már az első utasülésbe jutott súlyérzékelő, akkor a sofőrébe miért nem? A váltókar csak egy apró kapcsoló, a P-gomb is az, ha a sofőr úgy ugrik ki az autóból, hogy azt nem kapcsolja ki, a P-t nem nyomja meg, akkor az bizony kúszik tovább. Én ezt mondjuk nem tartom komoly veszélyforrásnak, nálam még nem fordult elő, hogy úgy szálltam ki az autóból, hogy ne állítottam volna le. Viszont olvasónk 10 év és 230 ezer kilométer alatt már kétszer majdnem pórul járt e biztosítás hiánya miatt. Azt mondjuk én sem értem, hogy a csomagtér beázását miért nem orvosolták egy egyszerű visszahívással, hiszen nem csak nálam, olvasónk autójánál is ugyanúgy jelentkezett az, mint számos egyéb korai Priusnál. Ráadásul hátul van a 12V-os és a drága hibrid-akku is, ami ugyebár legfeljebb az autó 10 éves koráig lehet garanciális (alapból 5 évig az).
Hibalehetőség és rizikó tehát, mint mindenben, a Priusban is van, viszont nincs benne kuplung, kettős tömegű lendkerék, kényes magasnyomású befecskendező-rendszer, önindító, hagyományos generátor, de még hagyományos váltó sem. Ezek hibájától nem kell félni. Üzeme tízévesen is luxusautókkal vetekvően finom a motor járáskultúrája és jellemző zajszintje alapján. Közben pedig miniautósan keveset fogyaszt és olcsón fenntartható. Az első Prius II-esek ára ma már kevéssel a használtpiac átlagára (1,63 millió forint) felett megkaphatók. Persze itt is igaz, hogy sokkal inkább megéri akár egy kevéssel többért, de jó állapotú, leinformálható múltú példányt venni, mint kétes előéletűt és óraállásút, mert a gyári alkatrészek nem olcsók hozzá.
Soha nem használtam ev gombot….használjam és hogy???
A felni igenis aluminium illetve magnéziumötvözet!!! Érdemes a súlyát megmérni és a különböző “divat” alufenik súlyával összehasonlítani. A képen úgy látom neked is ilyen van rajta.
2-3 km az tényleg rövid… arra minek autó? (csak vicceltem) De ennyi idő alatt hogyan párásodhat? 4-en szálltok be és gyerekekkel akkor mondjuk lehet. Én ebben az esetben 16,5-re tenném a hőfokszabályzót és emelném. De olyan rövid a táv, hogy nem is értem a párásodást, fűtésnek meg nincs értelme ilyen kis távon… akkor ülésfűtést tegyél be. Ha hosszabb távon mennél vele akkor én mindig úgy kalkulálok télen a -15-ben, hogy ülésfűtéssel indítok OFF A/Cvel, majd kb 5-8 perc után bekapcsolom 17 fokra légkondi nélkül. Ha esős az idő akkor télen is légkondival. (Amúgy is jó a légkondinak ha havonta legalább egyszer megy.) Az EV gomb is hasznos. Én úgy szoktam beütemezni, de ez már az én agyonmanipulált hülyeségem, hogy ha tudom, hogy motorral megyek egy szakaszon mert emelkedő lesz, vagy gyorsabban lehet haladni, akkor feltekerem a fűtést 21-re, ha pedig lámpázom akkor addig veszem le amíg le nem áll a motor. Mivel nem mindig engedi télen fűtésnél az EV gombot, ha nem elég meleg a motor… Tavasszal imádom, amikor kijön 3,8 fogyasztás. De volt olyan is, hogy Budáról csorogtam le Gödöllőre kb 25km alatt 3,2 volt. mondjuk ez odaút volt…. Sokminden benne van a lábba fogyszatásilag. Nekem 2008-as van 150.000km-el. (az eredeti állását nem tudom, mert külföldi colt 39.000-el) De hallottam, hogy Bécsben egy taxis elérte vele az egymillió km-t….
A párásodás időközben megoldódott. Igaz nem a legtökéletesebb megoldás született. :DD
Szóval elkezdtem végignézni a külső levegő útját, az utastér felé, mert sejtettem, hogy ott van valami gond. Meg is lett a hiba, a levegőszabályzó motor tönkrement és a zsalu zárt állapotban maradt.
Gondoltam, hogy majd kinyitom, de egy pici feszegetés hatására inkább letört.
Azóta ezzel nincs gond.
Viszont én azóta vettem egy hibrid lexust, a feleségem meg megkapta a priust.
Most már tényleg csak munkába meg haza jár vele, nem tudom, hogy a rövid táv e a gond, de valamiért 3-5 napon belül a kis 12V os akkumulátor teljesen lemerül, úgy hogy nem tudja indítani az autót.
Voltam vele villanyszerelőnél, ő 9.000 ft ért annyit mondott, hogy nem talált hibát.
A feleségem munkahelyén is megnézte valami szakember, ő annyit mondott valami zárlat van, de nincs ideje ilyenre.
Nálam közel két év és 30 ezer km megtétele közben télen és nyáron 4,7, ősszel és tavasszal 4,2 l/100 km volt az átlagfogyasztás. Hiba semmi. 🙂
Az Én 2008-as P II-esemen is ilyen dísztárcsa van, de alatta egy magnézium ötvözetű valóban könnyű, könnyűfém felni.
Nálam eddig az egyik féltengely gumiharangot kellett cserélni és akkor vettük észre, hogy az első lengéscsillapítók porvédői is szakadtak, így azokat is cseréltük később. Amúgy 182e km van benne és makulátlan állapotban van. Féktárcsák/betétek még eredetiek. A modellfrissítetteken már nem kopik az utastéri műanyag sem. Most 4,6, nyáron 4,2 az átlagfogyasztás, de sokat megyek országúton, városban pedig rendszeresen “játszom” az EV gombbal és a fűtéssel.
Nálam egyetlen idegeseítő hiba van. A tempomat sokszor nem kapcsolható be, vagy ha bekapcsol, akkor sem mindíg aktiválható. Fórumokon, szervizben nem hallottak még ilyen hibáról. Valaki?
Jöhet minden infó! Nekünk egyértelműen a sok rövid út (2-3 kilométerek) miatt ilyen magas a fogyasztás. Tény, hogy a fűtés kikapcsolásával sokat lehet spórolni, ezt magam is tapasztaltam, csak sokszor kell a párátlanítás. Rendszerint a hőmérsékletet vesszük le.
Sziasztok! Nem értem a fogysztásotokat. Nálam nyáron 4,2 város és min országút, télen pedig 4,9-5,2.
5,5 felett csak akkor fogyasztott, ha a feleségem vezeti…
Sokat lehet nyerni a téli fogyasztásnál azzal, ha kikapcsolod a fűtést teljesen és 5-8 perc után kapcsolod csak be. Valamint ha trükközök, akkor télen is kihozom 4,8-ra a fogyasztást… de nem részletezem, csak ha érdekel valakit
Párásodás érdekes. Használod a klímát télen is? Nálam soha nem párásodik.
Az motortérben kell jobb oldalt a biztosíték táblát felnyitni és a bika kábelt rátenni. Nem kell szakit hívni hozzá… A Priusnál nem az aksira kell rakni!!!!
Piros lámpánál állva hagy minden átlagautót. Még csak kettesbe teszik a többiek, mire nálam már csak kicsik a tükörben! 🙂 Aztán persze csodák nincsenek, 80-100 körül már csak egy átlagautó átlagereje ez is. 50-60-70ig viszont jót lép! 🙂
Förtelmes főnökök:
“-Versenyezni? Priussal?
-Nem szoktam nyerni!” :):):):)
Sohasem állítom le, ha megállok valahol és valaki marad az autóban. Minek? Benzinmotor így is áll. Olyan viszont még nem fordult elő, h elfelejtettem P-be tenni. Aki ezt elfelejti, az a sima váltót is elfelejtené P-be tenni??? Emberi hülyeséget ne hozzuk már fel hibának! Az aut.váltók legnagyobb része pedig kúszik, valahol technikai okok miatt, valahol szándékos megfontolásból.
Nekem 2008as PII van, az nem ázik be!
Nálad a pont ! Komplex védelem kell , aminek a motortér zár csak egy része .
“Ráadásul 0-50 re iszonyat jól gyorsul, már már sportautós, persze ezt is mindenféle rángatás nélkül teszi.
például egy 260Le BMW X6 50 km/h ig fej fej mellett voltunk.”
Ez nagyon tetszett! Priussal versenyezni. Király!
Én egyszer (2-3 éve) akadtam össze egy szintén nagyon ambiciózus Prius tulajjal, ő is nyomta neki keményen. Ha jól emlékszem fekete vagy nagyon sötét szürke autó volt.
Egyébként a nagy nyomatékú villanymotor miatt elég jól meg tud indulni, de azért nem egy sportkocsi. 🙂
Mint megtudtam, először az ebay-ről jött egy 30 ezer forintért, ami abszolút blokkolta az autót. Aztán egy hazai bontott került az autóba, ami kb 60 ezer forint volt.
A felkereset riasztósok, azért nem pistike BT garázs szolgálata volt, hanem jó nevű nagy cégek.
Az indításgátlót a prius vezérlése miatt nem vállalták, azt mondták raktak már bele, de folyton égett a hibajelző lámpa.
A motortérzár lehet nagyon jó, de nézz meg a youtubeon autólopásról videókat, hány esetben nyúlnak be a motortérbe ?
0% ban!
Szerintem azt az autót amit az átlagnál több ideig kellene piszkálni, inkább hagyják a fenébe mivel minden egyes perecel nő a lebukás esélye.
Nekem 2 bajom van a Priusal.
1: valamiért nagyon párásodik, olyan mintha valahol megállna benne a víz és ha leállítom, 30 perc után már tiszta pára az üveg. Persze menet közben ezzel nincs gond, főleg mióta rátöltettem a klímára. (lehet nekem is a csomagtartó beázik, ezt majd megnézem.)
2: A kis akkumulátor is a csomagtartóban van, a csomagtér pedig okosan elektromos zárral működik. Raktak bele vésznyitót, de azt telepakolt csomagtartóval elérni lehetetlen. Áramot adni lehet neki a motortér felől is, de nagyon kellemetlen csak azért hívni valakit, hogy adjon áramot, hogy ki tudd nyitni a csomagtartót.
Ezektől függetlenül imádom a kocsit, én sem sok autóba ülnék át, persze külsőleg sok autó jobban tetszik mint ez, de a prius annyira simán megy mint egy villamos.
Ráadásul 0-50 re iszonyat jól gyorsul, már már sportautós, persze ezt is mindenféle rángatás nélkül teszi.
például egy 260Le BMW X6 50 km/h ig fej fej mellett voltunk.
Persze 50km/h felett semmi esélye a priusnak, de addig a villanymotor 400Nm es nyomatéka nagyon jól jön.
Fogyasztás, országúton 90km/h körüli tempónál 4-literes átlagot is sikerült elérni.
Városban: 5-7 liter között, távolságtól és hőmérséklettől függően.
Ha nem találtál hozzáértő mestert az utólagos indításgátló beszereléshez , akkor keress tovább , mert lehet találni , nem is egyet aki jól dolgozik . A motortér zár egy nagyon bevált dolog , ami egy komplex rendszer komoly elemét képezi annál , aki ismeri a működését , és így építi be a védendő kocsiba.
gz: a motortér zár sokat nem ér, elég sok autólopos videót láttam, ahol a kocsikat 1-2 perc alatt elvitték, és nem láttam, hogy a motorteret felnyitották volna.
Utólagos indításgátlót nem tudom, ki hol szerel be, de én két riasztósnál voltam, és egyik sem vállalta.
Mondjuk a priust az egyik biztos nem ismerte, mert azt mondta, hogy hiába gátolja meg a benzinpumpa működését, elektromosan elviszik. Az végül is igaz, de álló helyzetben elég ritka hogy 100% os töltöttséggel rakom le a kocsit.
Szóval ha 1 km múlva megáll, az még mindig jobb mintha 60 km múlva egy garázsban köt ki.
57.000ft volt, mert amúgy nincs értéke, minden 100-dik autóba megy tönkre állítólag
Gratula!
Csak igy tovabb,es sok-sok evnyi kellemes hasznalatott!
Bosszantó, hogy a III-asban is ugyanígy oldották meg a csomagtérrolót: nincsen rajta “fül”. A műanyag egyrészt csúszós, másrészt – mint az itteni képeken is látszik – koszolódik rendesen. Apám lyukat akar bele vágatni…