14 évesen 15 ezer km – Renault Clio használtteszt

Renault Clio 1.4 16V Expression, 2003 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Meseszerűnek tűnhet, hogy 14 évesen 15 ezer km-rel kínálnak egy autót eladásra. Márpedig létezik ilyen a valóságban. Csak nem túl gyakran. Megnéztük, mert ilyennel mi is ritkán találkozunk.


Még januárban kaptunk egy olvasói levelet, amelyben egy használttesztre kínáltak fel nekünk egy 14 éves, 15 ezer kilométert futott kettes Cliót. 14 évesen 15 ezer km? Pislogtunk mi is, hogy ilyen létezik, így mindenképpen kíváncsiak voltunk rá. A szervezés kissé elhúzódott, ezért nagyjából két héttel ezelőtt, a Clióban már 18 ezer kilométerrel került sor a találkozóra. De milyen jó, hogy elhúzódott. A találkozó előtt egy héttel ugyanis egyik kollégánk is beruházott egy hasonló Clióra. Annyi különbséggel, hogy az övé öt- helyett háromajtós, egy évvel idősebb, továbbá egy "picivel" többet, 220 ezer km-t futott. Ezen kívül egy kicsit játszós autó is: sportfutómű, ültetés és hasonló izgalmas dolgok vannak benne. Jó párosnak ígérkezett a két Clio, így a múlt hétvégét nem sajnálva összehoztunk egy találkozót. Következzen egy nem mindennapi használtteszt és egy mini körkép a Cliókról!
Hirdetés


Mielőtt belemegyünk a részletekbe, ismerkedjünk meg a szereplőkkel. A Clio második generációját 1998-2004 között gyártotta a Renault. Az alap 1,2 literestől a 3,0 literes V6-osig széles volt a motorpaletta. Ezúttal mindkét tesztalanyt 1.4-es 16 szelepes, 98 lóerős motorral szerelték. A hatéves modellciklus felénél, 2001-ben egy ráncfelvarrást kapott, amely során a legnagyobb változás az első lámpatest alakjában következett be. A cikk egyik szereplője 2002-es, a másik és egyben fiatalabb 2003-as évjáratú, azaz mindketten facelift utániak.

Hogyan lehet kifogni egy 14 éves autót 15 ezer kilométerrel? Szerencsével és kapcsolati úton. A jelenlegi tulajdonos kolléganője az előző tulajdonos, akinek az édesapja 2003-ban újonnan vette az autót. Hétvégente, és akkor is hobbikertbe járósnak volt használva, így az első 13 évben mindössze 10 ezer km-t futott a Clio. 13-15 éves kora között pedig a hölgy tett meg vele további 5000 kilométert. Idén januárban pedig eladósorba került. A mostani tulajdonos így nyugodt szívvel fizette ki a 720 ezer forintos vételárat. Tudta, hogy megbízható forrásból van az autó, és a futás is valós. Jó vétel volt!

Azt nem mondom, hogy új illat van még mindig benne, de látható az anyagok kopásán, illetve annak hiányán, hogy inkább új autóval van dolgunk, mintsem használttal. A kárpitok is hibátlanok, látszik, hogy nem családi autó volt, hátul bizonyára alig ültek benne a másfél évtized alatt. Még a gumiabroncsok is gyáriak! 2003 22. heti a DOT szám jelölés. Egy csere viszont az idő miatt már rájuk férne. Jól lehet, nem repedezett, de az idő ennyi év után megeszi, veszít tapadóképességéből. Ha már tapadás, akkor egyedüli furcsaság a kuplung darabos csúszása volt. Ezt leszámítva valóban hibátlan az autó. Hasonló érzés volt vezetni, mintha egy új, igaz, ma már elavultabbnak számító tesztautó lenne alattam. Nem csoda, hiszen az új tesztkocsik sokszor 6-8-10 ezer kilométerrel jobban le vannak lakva, mint ez a Clio.

Az Expression felszereltség mai szemmel nézve nem ad bőséges ellátmányt, de amire 2003-ban szükség volt, az benne van. Négy légzsák, klíma, elektromos ablak elöl, elektromos tükörállítás, manuális klíma, központi zár és 14 colos alufelni. Azt gondolhatjuk, hogy egy 15 ezret futott autóval nem volt semmi gond, és nem sok szervizigénye volt, ugyanakkor a 15 év megevett rajta már ezt-azt. Vezérműszíj kétszer is volt cserélve, ezen kívül a csomagtartó teleszkópja is cserére szorult. Az olajcsere-periódus a gyár szerint 30 ezer km vagy két év. Előbbi alapján még nem kellett volna cserélni, az idő miatt viszont erre folyamatosan odafigyelt az előző tulaj. Kettő-, maximum háromévente új olajat kapott a Clio. Azaz 2000-3000 kilométert futott egy olajjal. A gyújtástrafó Clio típushiba, így azt is cserélni kellett. Először gyári Sagem került bele, ami nem a legjobb minőséget képviseli, emiatt a mostani tulajdonos Beru gyártmányúra cserélte. Ha már a gyújtás környékén járunk, akkor a gyertyák is ki lettek cserélve idén.

Január óta bő 3000 kilométert futott, így a teszt idejére már kicsivel több, mint 18000 km-t mutatott az óra. Télen a kemény januári hidegekben főként városban használva a fogyasztása 9 l/100 km-re adódott, most a melegebb időben vegyes használatban 7,5 l körül fogyaszt százon, amelyben már az autópályázás is benne van. Az ötgangos váltó 140 km/h körül pörög rendesen, ami nyilván megdobja a fogyasztást. Közúti, 90 km/órás tempónál minden bizonnyal közelíthető a gyári 6,7 literes átlag. Összességében sok rosszat nem lehet mondani róla, 18 ezer km után nehéz is lenne. A mindennapi autózásra vett Clio mostantól lényegesen többet fog futni, de bizonyára sokáig hű társa marad a használójának.

Lássuk, hogy miben más kollégánk néhány hete vásárolt 220 ezret futott játszós Cliója!
Ahogy fentebb már volt szó róla: 2002-es évjáratú, szintén 1.4 16V motorral szerelt és 220 ezer km-t futott. Második autónak, hobbi célra lett vásárolva: mókázni vele és amatőr szlalom versenyeken indulni. Emiatt nem volt gond, hogy az előző tulajdonos 55 mm-rel megültette, alárakott egy FK futóművet, hátul lesötétítette, a motortérbe pedig a sportlégszűrő mellett egy toronymerevítőt is rakott. Az Extreme felszereltséghez egyébként jár a sportülés, ami szemre tetszetős, kényelemre és oldaltartásra pedig hibátlan.


Nagyon baba lett ezzel az extrákkal a verda, főként, hogy a 175 mm széles 14 colos gumik helyett 185 mm-es 16 colosak feszülnek a természetesen nagyobb és szintén könnyűfém felnin. A módosított futóművel és a keményebb rugókkal, a szélesebb gumival, valamint a nagyobb felnivel igazi kanyarvadász élményautó lett belőle. Már-már kupás Clio. Amikor nem az agyonfoltozott és keresztbordákkal vagy macskakövekkel tűzdelt pesti utakon kell vele menni, akkor egy dolgot vár az ember igazán: a kanyart vagy a körforgalmat. Gokartos fílinggel lehet bedobni, egyetlen baja van csak, hogy nem hátul hajt. 20 kilóval egy tonna alatt van a súlya (papíron), így a 98 lóerős 1.4-es fürgén mozgatja. Egy valami viszont nem illik a sportos képbe: túl bumszli a kormánya.


Több, mint tízszer annyit futott, mint a fent megismert testvére, ezáltal több hibajelenségről is tudunk beszámolni. A hátsó kerékcsapágy már nem a gyári, a 15 év alatt egyszer cserére szorult. A hengerfejet is felújították egyszer, de az olajat most is eszegeti hidegen, erről az indítás utáni fehér füstölés árulkodik. Ezen kívül az ABS és a légzsák kontroll-lámpája jelenleg is világít, ami valószínűleg a csatlakozók kontakthibájára utal. Ezek egyébként szintén Clio betegségeknek számítanak. Akárcsak az ötajtósnál, itt is cserélni kellett a csomagtérajtó gázteleszkópjait. Városban 10 litert eszik százon, azon kívül picivel 7 feletti átlagot tud. 440 ezer forintot simán megért. Az alkatrész nem drága hozzá, így bátran lehet vele csapatni egy kisebb versenypálya nyílt napján vagy a szlalomversenyen. Elvégre arra lett véve.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Nem akarok fikázni semmilyen gyártót sem, hátha néhány Renault fant megsértenék vele, de volt tapasztalatom néhány évig egy Clio-val…kb. két havonta cserben hagyott mindenféle piszlicsáré elektromos hibával.Sokszor ha menni kellett valahova már előre reszkettem, hogy elindul-e egyáltalán.Nagy megkönnyebülés volt, amikor végre megszabadultam tőle.D ez már rég volt, sosem volt.Egyébként mostanában már egész megbízható autót csinál a Renault is, ezt rebesgetik, mindenesetre velem egy életre megutáltatta magát a márka…bocsi Renault-osok!

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    A Megane II széria elején pont, hogy a változó szelepvezérlésű 1.6-ost nyomták. Aztán rájöhettek, hogy a változó szelepvezérléssel gondjaik lesznek. Csak speciális országokban – Argentína. Fülöp-Szigetek. Taiwan. Kína. Brazília. Mexikó- helyezték forgalomba az elején -2003- K4M 768 jelzéssel a 102 lovas változatot. Később jöttek újból az európai forgalmazásba a 102-105LE-vel a K4M 788/768/762 jelzésű motorok. Azok nem tudom változó szelepvezérlésűek-e, de ha franciáknak eszük volt, akkor elhagyták belőle.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Hemzsegett az elektronikai hibáktól, ette az okoskerekeket, mindenhol jött le a gumiutánzatú festék, amit a műanyagra fújtak, a kormánykereket szétrohasztotta a csillaggarázs, ha akart elindult, ha nem akart akkor hívhattam a szerelőt. Átlag kéthetente valami elektromos kehe lebénította. Úgyhogy én kifogtam vele. Biztos sokan vannak, akik szerint jó kocsi, de én kifogtam vele az állatorvosi lovat. De, hogy jót is írjak róla, ha jó volt akkor tényleg nagyon gazdaságosan fogyasztott, kényelmes volt, jól pakolható csomagtartóval(kombi).

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Most már teljesen elbizonytalanodtam. Lehet igazad van, utánanézek. Az biztos, hogy rengeteg apró módosítás lehet az egyes változatok közt. És az is, hogy a változó szelepvezérlés később került bele mint ahogy maga a motor megjelent. Az 1.8-as 8 szelepest váltotta. De szerintem továbbra sem egy rossz motor, csak oda kell figyelni rá kicsit.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Én meg úgy tudom hogy 2002-ben lett változó vezérléses, a megane 2 az elejétől fogva, a 2001-ben debütáló laguna 2002-ben kapta meg.
    Az viszint nem tudom hogy mikor az 1,4-es megszűnt a meganeban, az 1,6-os lett butítva 100-le-re hogy legyen olyan is, abban vajon volt-e változó vezérlés.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Igen tudom. És a K4M az tök ugyanaz a motor mint a K4J csak a lökete nagyobb 1 centivel, attól lesz 1.6-os. Illetve abból volt szívóoldali változó szelepvezérléssel, az 1.4-esből nem volt. Én csak azt nem tudtam, hogy ebből a változó szelepvezérléses változatból a 2-es Megane-ba is került. Úgy tudtam, csak a Scenic és a Laguna kapta meg, de ezek szerint rosszul, mert a 760-as az az. A széria elején biztosan nem volt benne amikor megjelent, lehet közben csempészték bele.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Tudom. Megane II-m volt 2005-ös. Egy szartalicska volt. K4M 760-as motorral. Azért is írtam már az elején, hogy Megane II-ről és 1.4 16V clió motorjáról beszélek ami 98Le-s. Az is volt. A kettő között öt év alatt 500.000 Ft volt a javítási különbség a kisebbik javára.
    De ahogy nézem leginkább nem érthető, hogy az 1.4 és 1.6 motor közötti különbségről beszéltem, Nem a két 1.6-os közöttiről. A régebbi volt 100Le-s és kb 2-3 literrel többet zabált. Ismerőseim körében több is volt a régebbi motorból.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Megane II-ben K4M-es motorok vannak 1.6 16V motorral. 113 LE papíron. Nekem is az volt. Én nem is kevertem. Azért írtam, hogy Megane II. A szívóoldali vezérlést tolja el 1750-es fordulattól egy kis olajfuraton keresztül.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Akinek 5-600 ezre van autóra annak ne ez legyen az első szempont. Az meg, hogy kinek mi tetszik változó. Szerintem semmi gond nincs a formájával, a korra jellemző vonalai vannak.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    A baj csak az – már akinek ez szempont -, hogy a Clio (ahogyan a legtöbb Renault) eszméletlenül ronda. A Renault – leszámítva mondjuk a Fuegot vagy az Laguna I-et – a legrusnyább autókat gyártja a franciák közül… A PSA mindig is szebb, finomabb, arányosabb autókat gyártott. El kell viszont ismerni, hogy a Citroen sem a régi jó ideje (az utolsó szép, egyedi Citroenek az XM-ek, Xantiák. És a C6 a legújabbak közül.)

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Szerintem aki olcsón akar jó autót venni 5-600 ezerből annak szerintem egy ilyen Clio szuper választás. A 206-ost nem ismerem jól, de az is hasonló lehet. Ezekről az olcsó autókról kellene sokkal több cikk a sok letűnt prémium helyett. Lehet ezek a kiskocsik nem olyan menők, viszont sok embernek jelentene alternatívát a közlekedésre, kalkulálható költségekkel. Ráadásul a Clio olyan szempontból kiemelkedő is, hogy nem rohadnak még 15 évesen sem.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Sajnos karbantartás igényes a torziós rugózás, így van. Használtam 12 évig Saxo-t, amiben ilyen volt, és más tulajdonságaival nagyon elégedett voltam ennek a rugózásnak.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Meg pl elég karbantartás igényes mindkettő. A Peugeot-nál pl a tűgörgős csapágyak folyton beáznak és tönkremennek, az R19-es, különös tekintettel a 16 szelepes kivitelek pedig tördelik a torziós rudakat. Ráadásul ezekben 2-2 rúd van, amelyikből a kisebb törik el elsőnek, akkor néz ki “ültetve” az autó.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Hehehe. Most nézem, hogy ugye a Renault-ból, Daciaból kiszedték ezeket a K-s motorokat már vagy 2-3 éve, erre most belecsempészték a Ladába. 😀

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    1.4-es K7-es változat pedig szerintem a Clioba nem is nagyon került, mert a legelső 1.4-es 8 szelepesek még E7-esek voltak, amit a D4F váltott. Thaliaban, Kangooban, és Loganban volt csak K7-es. Illetve 1.6-os változatban (K7M) volt talán benne és az volt Megane1/Scenic1-ben is.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Nem mindegyik K4M-ben van változó szelepvezérlés. Megane.ban én úgy tudom nem is kapott ilyet, csak a Lagunában és a Scenicben, Alapvetően annyi az eltérés az 1.6-os és az 1.4-es közt, hogy 1 centivel nagyobb az egyik lökete. Tök ugyanaz a két motor. A K7-esek pedig 8 szelepes változatok, nem összekeverendő a régebbi E7-essel.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    “A 306-os az R19, Megane kategória, a clio a 206-os.”

    Jogos, ebben igazad van, revideálom, amit írtam.

    “Szépen el is hagyták okkal pont amiért használtan lutri a torziós. Amúgy élvezetes de sportos vezetéshez lassú volt. ”

    Ez viszont nem igaz. Éppen ellenkezőleg: kiváló kanyarsebességet lehetett vele elérni, közúton is természetesen, éppen emiatt volt elsősorban élvezetes. Viszont az egyre szigorodó szabályok és a sok falábú miatt tényleg túlkormányzottá válhat az autó a gyakorlatlan vezetőknél (vagy hétvégi részeges huligánok lába alatt), ezt pedig nem kockáztathatta sem a Peugeot, sem a Renault. Nagy kár, de szerencsére engem nem érint, én érzem a határokat a 306-oson…

    Gondolj csak a 205 GTI, a Saxo VTS vagy a 306 S16 sikereire. Nem véletlenül voltak ezek sportautóként is jók, élvezetesek – egyebek közt pont a torziós futómű és a passzív hátsókerék-kormányzás miatt.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    A 306-os az R19, Megane kategória, a clio a 206-os.
    A Renault is torziós rugót használt korábban az R9- R11-ben biztosan ami az R19 elődje volt.
    Szépen el is hagyták okkal pont amiért használtan lutri a torziós. Amúgy élvezetes de sportos vezetéshez lassú volt.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Hát nem tudom. Ez a Clio kívül és belül is ocsmány. Már az új idők szele: gömbölyű, nevetséges, komolytalan. Nem szép autó. Az állapota persze szép, de hát milyen is legyen egy épp bejáratott autó?!

    Ebben a kategóriában ezerszer inkább egy ötajtós Peugeot 306-os, mondjuk 1.6-os 100 LE-s motorral. Nemcsak szebb, de a hátsó futóműve (torziós rugó, passzív hátsókerék-kormányzás) sokkal különlegesebb vezetési élményt nyújt.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_K-Type_engine.

    Az okoskeréknek becézett szívó oldali változó vezérlés (Delphi) a különbség, a hengerfej lett más kiképzésű és a benne lévő elektromos olajmennyiség/nyomás áramlás szabályzó szelep.
    A K7M a K4M elődje ami a laguna 2001-ben még okoskerék nélküliként volt.
    Nagy részt ugyanazon elven felépülő motor a K.J és a K.M. mindegyiken nagyjából ugyanott van minden.
    Az okoskerék miatt fogyaszt kevesebbet a K4M 2003-tól.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    A két motor homlok egyenest más. Az 1.6 16V-es motor a megane II-ben már változó szelepvezérlésű. Az 1.4 16V-es clio motor meg sima szívó. Volt nekem is mind a kettő. A megane kevesebbet evett, de simán drágább volt a javítása mint a clio-é. Csak a változó szelepvezérlést állító kerék maga 62000 darabja.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    A két motor homlok egyenest más. Az 1.6 16V-es motor a megane II-ben már változó szelepvezérlésű. Az 1.4 16V-es clio motor meg sima szívó. Volt nekem is mind a kettő. A megane kevesebbet evett, de simán drágább volt a javítása mint a clio-é.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Egyértelműen lábfüggő a dolog.
    Ha valaki ellődörög az úton, annak miért is fogyasztana olajat az autója, ha még Renaultról is beszélünk?

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Furcsák nekem ezek a fogyasztási adatok! Nekem 2000-res évjáratú megane van 1.6 16v motorral. Az nem eszik ennyit. Pedig nehezebb nagyobb kaszni ,meg a motor is nagyobb! Lehet a fekete clio-t nem szervizelték rendesen az olajfogyasztás miatt! Vagy még sem olyan egyformák az 1.4 -1.6 motorok?
    Habár lehet lábfüggő is a dolog. Nekem 270.000 Km-nél nincs olajfogyasztás,szó szerint semmi! 10.000 km nálam az olajcsere gyári elf 5w40 megy bele. A fogyasztás nálam városban 7 liter! Kint kb 5.5l.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Lehet alapmotoros, de legalább vállalható a kocsi. Az hogy az ablakemelő kapcsolók elhelyezését mulatságosnak tartod, a lőtéri sánta kutyát nem érdekli.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Elég érdekes matematika. Ha kéthetente használták csak hétvégéken, akkor pedig 14*3=42km. Ezalatt viszont felmelegszik az olaj. Ha havonta egyszer, akkor…..Folytassam?

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Jajj hát Neked aztán megint kell a kákán is csomót keresned!? Amúgy Neked gumiabroncs fétised van? Már csak azért kérdem pöcsfej barátom, mert amikor az én verdám volt használtteszten akkor ott is a gumikon fröcsögtél (többek között).

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Az 1.4-es benzinesek különösen jók. De az 1.6-os is ugyanaz a motor. Elég sokat kibírnak a trafóhibát leszámítva. A legjobb móka viszont a 2 literes RS, viszont az elég drága a többihez képest, illetve arra már nem feltétlenül mindenhol igaz az olcsó alkatrész, és sok belőle a törött. Az 1.2-es benzines sem rossz, városban talán a legjobb választás de abból meg sok az elhanyagolt elhasznált darab nagyon meg kell nézni vásárlás előtt. Én DCI-t nem vennék használtan belőlük annak ellenére, hogy nem egy rossz motor az sem, viszont azzal igazán rá lehet faragni egy ilyen idős autónál.

  • 2017.10.27. at 19:19
    Permalink

    Amire ezeknél az autóknál érdemes odafigyelni mert típushibájuk az a fűtőradiátor. Használattól függően el tud kezdeni ereszteni és ez még annyira nem is nagy baj (bár kicserélni elég nagy szívás) de valamelyik motor nem díjazza, hogy a primer hűtéskör folyton visszalevegősödik, és hengerfej tömítés cserével díjazza. Ezt leszámítva elég jó konstrukciók, ha valaki egy picit is odafigyel rá és nem kalapáccsal szereli őket, filléres alkatrész árakkal.

Vélemény, hozzászólás?