Időgép kétmillióig? Youngtimerek kétmillió forintig
Piaci körkép: youngtimerek kétmillió forintig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Húsz éve az utcában nézegette, csodálta az NSZK sorozatban, vagy a gazdag nagybácsi járt haza ilyennel? Most mindez kézközelbe kerülhet.
Nem veterán, nem új, mégis érdekes, mi az? A youngtimer kategória meghatározása kissé nehézkes. Kezdjük az alapoknál, minden 30 évesnél idősebb autó veterán korú, de csak az lehet igazi veterán, amelyiknek kondíciója eredeti, vagy arra hasonlít. Van több irányzat, régebben mindent tökéletesre restauráltak, legalábbis optikailag. Manapság viszont egyre nagyobb keletje van az eredeti állapotukban megmaradt, némi patinát magukon tudó kocsiknak. Ezzel párhuzamban a veterán minősítő bizottságok helyt adnak már a korhű, ízléses tuningank is.
Egy hatvanas évek eleji autó kényelme, biztonsága, menettulajdonságai azonban nem foghatók egy mai autóéhoz. Itt jön be a képbe a youngtimer, ami nem feltétlenül a szegény ember oldtimerje. Egy youngtimer általában olyan 20 évnél idősebb autó, ami valami miatt érdekes, emiatt folyamatosan emelkedik a használtpiaci ára. Ez az általános megfogalmazás persze sántít, hiszen egy 9 év körüli, elsőszériás Bugatti Veyron drága és érdekes is, gyűjteménybe való kocsi. Árának alakulása még sok mindentől függ, de öregsége biztosított. Spekulánsok figyelem! A leggyorsabb szériaautó egy igazi jövőbeli klasszikus. Ellenpéldakánt a szomszéd bácsi szépen megőrzött, 25 éves 316i BMW-je nem lesz rögtön a veteránaukciók sztárja. Egy olyan típus amiből százezreket gyártottak ideális hobbiautó, de valódi veteránná válásához több idő kell.
Milyen akkor egy jó youngtimer? Kétféle lehet. Vagy olyan, amit úri jó dolgunkban napi közlekedésre is használunk, vagy olyan, amit csak a hétvégeken, vagy jeles alkalmakkor veszünk elő. Egy ilyen kocsi kevesebb kompromisszumot követel, mint egy valódi veterán. Ha régebbi prémiumautókra, vagy sportkocsikra gondolunk, akkor ezek motorja, fékrendszere és futóműve megállja a helyét még a mai forgalomban is. 1980-as gyártás után nem ritka az ABS, a légzsák sem, de olyan kényelmi extrák, mint a légkondicionáló is elérhetőek több típusban. Ha pedig sikerül valami különlegességet megkaparintani, azt nem szabad hagyni elporladni, később még többet érhet.
Modell | Évjárat | Óraállás (km) | Ár (Ft) |
Alfa Romeo Sprint 1.5 | 1983 | n.a. | 1 000 000 |
Alfa Romeo Spider 2.0 i.e. | 1991 | 130 000 | 2 390 000 |
Audi Coupé GT 1.9 | 1981 | n.a. | 599 000 |
Audi 200 5E | 1981 | 277 000 | 750 000 |
BMW 318 | 1982 | 82 000 | 799 000 |
BMW 528i | 1983 | n.a. | 1 000 000 |
BMW 628 CSi | 1986 | 168 000 | 1 990 000 |
Citroën CX 25GTI | 1985 | 225 000 | 750 000 |
Ford Escort XR3i Cabrio | 1989 | 170 000 | 500 000 |
Ford Sierra RS Cosworth | 1988 | n.a. | 1 199 000 |
Jaguar XJ6 Sovereign 3.2 | 1991 | 220 000 | 1 290 000 |
Land Rover Defender 110 SW | 1994 | 194 000 | 1 999 000 |
Maserati 2.24V | 1989 | 166 000 | 990 000 |
Mercedes-Benz SL 600 | 1994 | 101 000 | 1 900 000 |
Mercedes-Benz 190D 2.5 | 1991 | 128 000 | 1 300 000 |
Mercedes-Benz 200D | 1993 | 126 000 | 1 250 000 |
Mercedes-Benz E220 | 1994 | 102 000 | 1 500 000 |
Mercedes-Benz 380SEL | 1981 | 325 000 | 999 000 |
Mercedes-Benz 300SE | 1990 | 212 000 | 1 550 000 |
Nissan 300ZX | 1991 | 157 000 | 999 000 |
Opel Manta CC 1.3S | 1981 | 161 000 | 449 000 |
Opel Calibra 4×4 Turbo | 1993 | 265 000 | 690 000 |
Peugeot 205 Roland Garros | 1990 | n.a. | 439 000 |
Porsche 944 | 1984 | 154 000 | 1 900 000 |
Range Rover 3.9 V8 | 1990 | n.a. | 700 000 |
Subaru Impreza WRX | 1999 | 165 000 | 1 499 000 |
Volvo 240 GL | 1989 | 362 000 | 399 000 |
Volvo 760 GLE Turbo Diesel | 1988 | 396 000 | 550 000 |
Volvo 850 T-5 | 1994 | 285 000 | 650 000 |
Volkswagen Golf GTI cabrio | 1988 | 194 000 | 750 000 |
Volkswagen Golf Cabrio | 1991 | 143 000 | 1 600 000 |
Ha megnézzük a fenti táblázatot, akkor látszik, hogy német prémiumautókból azaz BMW-ből és Mercedes-Benzből óriási a választék. Bár egy alapfelszereltségű, 75 lóerős 200-as dízel is lehet remek hobbiautó, de ahogy a szomszéd bácsi BMW 316i-je is (ami rendszerint A-s rendszámú és diplomatakék), szokványosabb modellként kevésbé drága. Az összeválogatott típusok ára nagyon jól tükrözi az állapotot, az egymillió feletti Mercedes szedánok kicsattanóan szép, szinte újszerű állapotúak. Szomorúságra ad okot, hogy jó állapotú eladó I-es vagy II-es Golf GTI nincs, de van helyette kabrió, ahogy az Audi Quattróra vágyók is vigasztalódhatnak az egyszerűbb és olcsóbb Coupéval.
Eladó Renault Clio Williamset itthon hiába keresünk, de a Peugeot 205 GTI is hiánycikké vált már. Bár kora és a legyártott példányszám alapján youngtimer lenne, de mivel már szinte mindet kiflibe törték vagy széthajtották, a megmaradt szép darabok gyűjteményekbe vándoroltak át a telepi vagányoktól. Ha már szóba jött a telep, Mantából épp eladó a felénk nagyon ritka B1 generációs CC. A kis 75 lóerős 1.3-as korábban megjárta több autós újságíró kolléga garázsát is, mára erősen átrozsdásodott a padlója - ezért az alacsony ár. Kerek egymillió forintért majdnem mi lehetünk Bobby Deerfield. Al Pacino, a film címszereplőjeként ugyanis egy Alfa Romeo Alfetta GT-t hajtott, most viszont egy ahhoz hasonló jellegű, de kisebb és négyhengeres kupé van épp eladó. Az Alfasud alapú Sprint már épp veteránkorú, nála fiatalabb a táblázat egyetlen kétmilliónál drágább kocsija, a csodaszép ős-Spider utolsó kiadása, a műanyag lökhárítós 1991-ből.
Szintén a bevállalósabbaknak ajánlott csak a Maserati 2.24V, ami a Biturbo kupé egyik késői változata a kismillió közül. 750 ezer forintot kérnek az utolsószériás, de krómlökhárítók nélkül is nagyon hívogató Citroën CX GTI-ért, a 439-ezer forintos Peugeot 205 Roland Garros viszont szinte ajándék. Már amennyiben tényleg úgy egyben van, ahogy a képek alapján kinéz. Bár csak 1.4-es, de a maga kis 75 lóerejével elég fürge. Nemrég volt fizetés, ezt az autót talán elmegyek megnézni. Ez a piaci körkép, a kabriómustrához hasonlóan ismét nem a legpraktikusabb választás, de szívből jön. Én megértek minden youngtimerest, akkor is, ha alig futott 2107-es Ladáját dédelgeti. Eddig lemaradtam a szép, nyolcvanas évekbeli 3-as BMW-kről, mint ami a pénteki használtteszt alanya lesz és az eladó 190-es Mercedeskről is. Ki tudja, talán ez a 205-ös bejön.
Én kb így számolnék 1,5 misit tuning mentesen, de ez új lesz és még 20 évig autó.
Ezen röhögtem a legnagyobbat, de a többi is vicces. 🙂
Mélységesen egyetértek a hozzászólásoddal! Nagyon jó cikk és a képeket is élmény volt nézegetni. Sokkal többre tartom a régebbi (még stílusos) autókat, a mai tucathulladéknál. Ezek mind egyéniségek voltak, most meg már minden autó egy kaptafa, amit hetente, havonta szervizbe kell vinni… Volt E30-as M3-as 323-as Bömbink, szép forma, de a Sierra Cosworth és az Audi Coupe is közel áll a szívemhez. Az egyetlen dolog, amit hiányolok a cikkből az óceán túloldala. Mustang, Camaro, Corvette, Charger, Impala, Caprice, Bel Air, Firebird és így tovább.
Ilyen mókának csak az fogjon aki-nek
1: van mellette másik autója
2: tisztában van a ktg-ekkel, melyeket nem a családtól von el
3: vmit maga is meg tud csinálni (tud nem egyenlő képzel)
4: tisztában van vele h totál újjá kell építeni, mert érték csak így képződik
5: tudatosan választ vmiért érdekes, lehetőleg periférikus ritkább kivitelű db-ot, lehető legeredetibb állapotban
ja és a lényeg!: kitartó, mert mindíg lesznek pofonok, és semmi sem megy simán, sem gyorsan:)
Nekem ezek a tapasztalataim..
Igazat kell adnom , egy felújításnak sose érsz a végére , mert az elhasználódásból adódóan egy rendszeresen használt öreg kocsinál mindig előjön valami újabb hiba ami viszi a pénzt .A végére bele lehet unni , és marad a feladás ,és a tetemes anyagi bukta . / sajnos ilyet már én is átéltem /
Hát nem a legszarabb példányból kell indulni. Azt írtad patika e30 volt a családban… de amúgy egy normális belsőt combtámaszos ülésekkel 100 körül lehet venni, bár vadászni kell egy darabig. Futóműre 200-at mondtam, nem 60-at és ebben szilentek is vannak, rugók, gátlók, minden ami egy futómű része, de ha lengőkarokból meg stabrúdból is új kell, akkor talán fölé megy:D Azért az már nagyon szar alap, de legyen.
Hűtő akkor hatvan ha újat és legnagyobbat veszek az összes gumicsövével együtt. Szerintem te nem csináltál ilyet, hanem csináltattál, és vastagon fogott a cerka… Fékre mit számoltál? Mert ha nagyobb kell akkor oké, de a gyárin max tárcsát és betétet cserélsz, azt meg minden más autón is kéne, mindegy nem egy nagy tétel, legyen még 50k.
Bele lehet borulni sokkal többel is, de ha figyelsz akkor ennyiből megvan.
Amit összeszámoltál, az csak a jéghegy csúcsa. A 60 ezres fűtőmotortól a szintén ennyibe kerülő hűtőn át, a futómű és fék alkatrészek (200 ezer? Nem csináltál még ilyet), szilentek, a szétszakadó és eltörő ülésvázak, elmáló kárpitok, Az autóra úgy ment el másfél millió, hogy avatatlan szem nem látta a különbséget és aki megvette (rutinos veterános), az még 2 milkát beledobott és most van kész. Mondom: több honlapon megjelent, patika autóról beszélünk, aminek az előélete az első perctől ismert, követett.
Én már beleléptem ebbe a patakba egyszer, megértek mindenkit, aki szerint aprópénzből lehet ilyen autót tartani, vitatkozni senkivel nem fogok. Ki kell próbálni. Én elkövettem azt a “hibát”, hogy a tökéleteset akartam. Az, mire megvalósult, az autó beszerzési költségén túl további 3,5 millió volt. Azért már korszerű, biztonságos autót adnak.
Az tény, hogy ezt a hangulatot, amit egy ilyen autó hordoz, nem kapod meg másban. De ha beledobod azt a sok milliót, akkor meg már alig mered kivinni az utcára.
Attól függ. Egy e30 esetében ha TD-ről beszélünk, akkor is 300k plafonon egy teljes motor felújítás adagolóval, minden gépmunkával, egy új turbóval ami annyit tud vagy jobb, legyen 400k. Futómű plafonon 200 és akkor az már jobb mint a gyári, még elszórsz extrákra és belső dolgokra 300k, ha hosszú távra tervezel egy normális kasznis és teli fényezés 4-500k. Én kb így számolnék 1,5 misit tuning mentesen, de ez új lesz és még 20 évig autó. Benzinnél is kb ennyiről beszélhetünk és meg lehet nézni milyen új vagy nagyon fiatal autót kapsz ennyiért, ráadásul ennek van stílusa és semmiben nem marad el a maitól. Nem utolsó sorban százszor megbízhatóbb mint egy mai műanyag fos.
Ezért írtam, hogy vagy komoly idegrendszer, vagy sok pénz kell hozzá. Annyi pénz, amiből modernebbet, kényelmesebbet lehet venni. Ezt nehéz eldönteni, hogy kinek mi a fontos? A régi autó mellett egyébként a te véleményeddel ellentétben én semmilyen észérvet nem tudok felhozni. Számomra csak érzelmi motiváció van ebben a kérdésben.
Az okfejtésed egyébként sántít, mert dieselből pl már a youngtimerek esetében is ott fityeg a turbó is és sok esetben a kéttömegű lendkerék is.
Egyszer szét kellett volna borítani az egészet és kicserélni mindent ami szar. Utána megbízhatóbb mint egy mai autó és megvan egy modern kettős tömegű vagy turbó árából. Más szemlélet kell ezekhez, az tény:)
1986-os patika E30 volt a családunkban évekig. Nagy élmény egy ilyen autó, de nagy szenvedés is. A legjobb állapotban lévővel is mindig van valami.
Csak erős idegzetűeknek és komoly anyagi erőforrásokkal rendelkezőknek ajánlott műfaj, már ha nem az autó végleges elpusztítása, hanem az örökkévalóságnak való megtartása a cél. Én 4 év folyamatos harc után feladtam, nem vagyok elég öreg még hozzá. 🙂