A legnépszerűbb villanyautó, a Nissan Leaf természetesen jogosult a zöld rendszámra
Nyáron szóltak a hírek a
zöld rendszám jogosultsági körének szigorításáról. Ugyanis a bevezetés óta eltelt néhány hónapban az utakon megjelent több tízmilliós hibrid luxusautók és
óriás SUV modellek érthető módon nem előnyösen befolyásolják az emberek gondolkodását a zöld rendszámmal kapcsolatban. Pláne, hogy ezek a plug-in, tehát külső forrásról is tölthető akkumulátoros autók a beépített villanymotor ellenére is jelentős fogyasztással közlekedhetnek. Mégis megfelelnek a jelenlegi előírásoknak, azaz elméletileg akár 25 kilométert is képesek megtenni tisztán villanymotorral. Így aki két töltés között nagyjából ennyit használja plug-in hibrid autóját és gondoskodik is róla, hogy tényleg tele akkumulátorral érkezzen a városba, az akár valóban kevésbé terheli ott a levegőt, mint az átlagosan akár csak
3 liter üzemanyagot elégető kisebb, olcsóbb modellek. A használati módot persze nehéz ellenőrizni – erre még a szupertrafipax sem képes – a zöld rendszámot pedig a gyárilag megadott, olykor csak elméleti, vagy legalábbis komoly önmérséklettel betartható adatok alapján
adják ki jelenleg. A fent említett hír szerint azonban ezt felülvizsgálják, és akár további városok csatlakozhatnak azokhoz, ahol ma
ingyen parkolhatnak a zöld rendszámos autók[/url].
Hajdan 3,3 millió forintért kínálták itthon újonnan a Revát
Persze az avulás a zöldrendszámos autókat sem kíméli, így eleve hátránnyal indulunk, ha új járművel próbálunk jól járni, pusztán a parkolódíjak megspórolásával és a villanyüzemmód maximális használatával. Tehát ha szigorúan költséghatékonyság miatt gondolkodunk zöld rendszámos modellben, akkor érdemes már a vásárlásnál is eszerint keresgélni, azaz a használtautó-piacon szétnézni. A jelenlegi szabályozás alapján a plug-in hibrid és az elektromos hajtású autók méltók a zöld rendszámra, mégis árulnak hazánkban olyan zöld rendszámmal vizsgáztatott járműveket is, amelyek egyébként nem kaphattak volna ilyet, így jogtalanul veszik velük igénybe a zöld rendszámhoz kötődő kedvezményeket. Ilyenek például a nem plug-in, hanem külső tölthetőség nélküli „hagyományos” hibrid modellek, amelyekből néhányat zöld rendszámmal árulnak, és csak idő kérdése, hogy mikor derül ki a turpisság. Vajon a lebukást megússza-e a tulajdonos újravizsgáztatással, vagy meg is büntetik jogosulatlan zöldrendszám-használatért? Ezt még nem tudni, de a lényeg, hogy zöldrendszám-fronton is megindult az ügyeskedés, így érdemes szemfülesnek lenni ilyen autó vásárlásánál is.
Európában nem ilyen, hanem a Citroën C-Zero és a Peugeot iOn megjelenéséhez illeszkedő, fényszóróburába rejtett irányjelzőket kap a Mitsubishi i-MiEV is (forrás: kiwiev.com)
A legtöbb ma kapható benzines vagy dízel autónál egyszerűbb felépítésűek a hibridek, nem beszélve a tisztán elektromos hajtásúakról. Ez főleg a javítási, karbantartási költségeknél mutatkozhat meg előnyként, túl a kedvezőbb fogyasztáson. Ezenkívül a beszerzési áron múlhat a zöldrendszámos autózás összköltsége, ehhez igyekszünk adni némi támpontot az alábbiakban. Gondolhatnánk, hogy a hibrid – még ha plug-in is – olcsóbban érhető el használtan, mint az akkumulátorokkal telepakolt villanyautók, a helyzet azonban fordított. Hiszen az első plug-in hibrid modellek úgy öt éve jelentek meg hazánkban, 10 millió forint feletti áron, míg a szintén akkortájt debütált, teljesen elektromos Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn kisautó valamivel alacsonyabb áron kínálta magát újonnan, s most is olcsóbb használtan. Az ötmillió forint alatti használt plug-in hibrid kínálat gyakorlatilag 2 modellben merül ki, az egyik az Opel Ampera, a másik a Toyota Prius Plug-In.
A hibridek közül egy feltöltéssel az Ampera tud a legmesszebb – körülbelül 70 kilométerre – menni benzinmotorja bekapcsolása nélkül
Az Opel Ampera igazi unikum, hiszen ebben a benzinmotor csupán hatótávnövelő eszköz, azaz elsősorban az akkumulátor töltésére szolgál, ha az lemerül. Autópályán is csendes és kényelmes az Ampera, a benzinmotor bekapcsolásával viszont már korántsem olyan gazdaságos, mint amit egy hibridtől elvárnánk. Utastere hivatalosan és kialakításában is csak négyszemélyes, valamint csomagtere sem éppen tágas. A drágább Toyota Prius Plug-Innel szemben Opel Amperát már 3,87 millió forintért kínálnak a Használtautó.hu hirdetései között. Akkumulátorára 160 ezer kilométerig vállal garanciát az Opel, így sok az e körüli futásteljesítménnyel árult példány. Ezek között különbség legfeljebb felszereltségükben és a használatból adódó állapotban lehet. Műszakilag az Amperával azonos az itthon csupán egyetlen példányban, 4,5 millió forintért árult Chevrolet Volt.
A tölthető akkumulátoros Toyota Prius a kétoldali töltőnyílásról is felismerhető
Bár tisztán villanymotorral jóval kevesebbet, legfeljebb 25 kilométert tud megtenni a Toyota Prius Plug-In, mégis drágább az Amperánál, használt ára 4,99 millió forinttól indul. Felépítésében teljesen megegyezik a
Toyota Prius harmadik generációjával, csak a
Plug-Inbe nagyobb, lítium-ion akkumulátor került, amely külső forrásról is tölthető és a „sima” hibrid 3-as Priusénál nagyobb hatótávot ad. E típus előnye, hogy alacsony akkumulátorszinttel is jóval kedvezőbb marad a fogyasztása, mint az Amperáé, gyakorlatilag a nem Plug-In Priusok szintjét hozza ilyenkor is az autó. A kínált példányok között itt is legfeljebb a felszereltségben és az állapotban adódhat némi eltérés, hiszen műszakilag a Prius Plug-In is csak egyféle kivitelben, egyfajta motorral készült, mint az Ampera.
Külföldön villanyautóvá építésre szakosodott cégek is üzemelnek, amelyeknek egyik kedvelt alanya a Suzuki Splash, így ott ilyen is található használtan
A használt plug-in-kínálatnál színesebb az elektromos modellek piaca, hiszen a fent említett Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn trió megjelenése előtt is léteztek már villanymotoros járművek. Persze elsősorban nem a golfpályákra tervezett mopedautó-féleségekre gondolok, amelyek többnyire nyitottak. Léteznek ennél alig nagyobb és komolyabb, ám közúti használatra is alkalmas, rendszámozható, akár négyszemélyes villanyautók is, amilyen például a Reva. Ilyen már 750 ezer forinttól megcsíphető, sőt akár olcsóbban, de korántsem biztos, hogy az ár az akkumulátort is tartalmazza. Ezt többnyire feltüntetik a hirdetésben, de telefonon mindenképpen érdemes rákérdezni. Igaz, vadonatúj akkumulátorral sem érdemes sokat várni ezektől a kis teljesítményű minimálautóktól, legfeljebb lakott területen belüli poroszkálásra alkalmasak, például óvodai, iskolai gyerektranszferre, bevásárláshoz.
Itthon újonnan nem forgalmazzák a Fiat 500 villanymotoros változatát
Alig egymillió forint alatt indul az 1990-es évekbeli elektromos kisautók kínálata. Daihatsu Cuore, Citroën Saxo, Fiat Panda egyaránt képviseli magát ezek között, de csupán egy-egy példánnyal, 2,5 millió forintig bezárólag. Ezenkívül Renault Clio és Kangoo is felbukkanhat még, hiszen ezekből is készült gyárilag elektromos kivitel a századforduló táján, sőt már az újkori Pandából is létezik elektromos, egy ilyet most 2,7 millió forintért árulnak. Ezek kényelmesebbek és tágasabbak a mopedautóknál, ráadásul azokkal szemben, még külföldi származásuk ellenére is bal oldalon található bennük a kormánykerék. Az ár itt is nagyban függ attól, hogy akkumulátorral vagy anélkül árulják az autót.
Gazdag elektromosautó-palettával rendelkezik a Renault, csak nem nálunk. Az ötszemélyes Renault Fluence elektromotoros változatát így is négymillió forinttól kínálják itthon
3 millió forintnál kezdődik a legfeljebb 5 éves villanymotoros kisautók kínálata. Ezek között az elektromos Fiat 500 éppúgy megtalálható, mint a csakis elektromotorral létező Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero és Peugeot iOn. Ez utóbbi három típus gyakorlatilag csak emblémájában különbözik egymástól, és szintén a kor, meg a futásteljesítmény befolyásolja árukat, felszereltségükben ugyanis nagyon hasonlóak. Előnyük, hogy valóban az 5 évvel ezelőtti miniautók színvonalát hozzák, városban (fűtés nélkül) télen is legalább 100 kilométeres hatótávolsággal. Szintén előnyként említhető esetükben, hogy négyszemélyesek, ami a 3,6 millió forinttól induló elektromos
smartról nem mondható el.
Újonnan és használtan egyaránt a Nissan Leaf a zöldrendszámos sztár
4,15 millió forintért már Nissan Leaf is kapható, amely korunk legnépszerűbb villanyautója (hamarosan be is mutatunk egy tesztre fogott használt példányt). Látszatra a korábbiak is ugyanolyanok, mint ma kapható társaik, a lemezek alatt azonban sokat fejlődött már a technika az elmúlt években, ami elsősorban a hatótávolságban mutatkozhat meg. E típus előnye, hogy itthon is több márkaszerviz ért hozzá, bár a szervizháttere a Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn ikreknek és az
Opel Amperának, no meg persze a Toyota Priusnak is hivatalosan megoldott. Ahogy minden használt autót, úgy természetesen a villanymotorosat is érdemes szervizben bevizsgáltatni vásárlás előtt, és ellenőriztetni az akkumulátor állapotát. A hazai zöldrendszámos használtautó-kínálat még viszonylag szűkös, így átlátható. Aki tudja, milyen szempontok fontosak számára, az biztosan megtalálja a megfelelő autót.
“A fentebb említett autókban hacsak egy csavart is ki kell cserélni nagyon ki kell nyitni a pénztárcát.”
Miért, a leharcolt tizen-, huszonéves behozott dízel prémiumautókra ez nem érvényes?:)
Alapvető emberi tulajdonság, hogy minden újtól tartunk egy kicsit. De aztán idővel megbarátkozunk vele. Kis hazánkban az átlagember azt sem érti meg, hogy ne szemeteljen – ezek után mégis hogy értené meg az elektromos autózással járó előnyöket?:)
Mindegy hogy használt vagy új. A fentebb említett autókban hacsak egy csavart is ki kell cserélni nagyon ki kell nyitni a pénztárcát. Én nem tudom miért kell betegesen ragaszkodni ezekhez a méregdrága autókhoz. Használtan rátukmálnák
szerencsétlen emberekre az üzemeltetésüket meg majd nyeljék le. Miért nem hallgatják meg a reális , a magyarországi
pénzügyi helyzethez igazodó javaslatokat. Egyszerűen nem értem. Kinek mi az érdeke ? ! Az biztos nem, hogy a többség juthasson hozzá az elektromos autóhoz.
Köszönöm, w javítva.
Tisztelt Szerző! A cikkben szereplő indiai kisautó neve helytelenül, “w”-vel szerepel – helyesen írva: REVA.
Már egy ideje a Mahindra-konszern kötelékébe tartozik(ahogy a Ssangyong is), és Mahindra Reva néven fut.
Érdekesség a kocsival kapcsolatban, hogy Ullmann Mónika színésznő is járt ilyennel:
[url]https://www.google.hu/search?q=ullmann+mónika+reva&client=opera&hs=n7a&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjawoaJop3PAhUGExoKHftUDhoQ_AUICCgB&biw=931&bih=611[/url]