Rémhírre erősödött a Használtautó-index

Nőtt a használt autók értékesítési mutatója tavaly év végén

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tavaly bevezetett, a használtautó-piac változásait mutató jelzőszám először lépte túl bázisértékét.

Tavaly érdekes és értékes piaci mutatót vezetett be a Használtautó.hu, a negyedévente kiadásra kerülő Használtautó index a piac 80 százalékát lefedő internetes adatbázis által a hivatalos statisztikai adatok megjelenése előtt hetekkel mutatja be, hogy az éppen lezárt negyedév során hogyan változott ez a piaci szegmens. Az index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez.
Az említett arányszám tavaly év végéig nem tudta elérni bázisértékét, azaz az elkelt autók összértéke sosem érte el a 2009 első negyedévében mért szintet, melynek oka a korosodó kínálat, azaz az autók átlagéletkorának emelkedése és ezzel párhuzamosan az átlagárak csökkenése volt. Az üzletkötések száma azonban nem apadt, sőt, emelkedett - már a tavalyi év egészében is. Az utolsó negyedév ráadásul - ahogyan arra már az év második felében számítani lehetett, felpörgette a piacot. A Használtautó-index (azaz a használtan értékesített autók összértéke) úgy tudott emelkedni, hogy az 1,6 millió forint alatti, az utolsó negyedévben minimálisan emelkedett átlagár még mindig jelentősen alulmúlja a 2009 első negyedévében 1 890 774 forintos szintet, magyarán a vásárlások száma nőtt jelentősen.
2011 utolsó negyedévére több mint 15 százalékkal nagyobb összforgalmat mutatnak az adataink, mint az egy évvel korábbi időszakra – értékeli a számokat Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – Amint az várható volt, az átírási illeték januári emelése miatt sokan még tavaly igyekeztek nyélbe ütni a tervezett autócseréjüket. Bár a hirdetések okaira nem kérdezünk rá, egyértelmű, hogy a végtörlesztéshez szükséges saját tőke előteremtése is sokakat késztetett autójuk meghirdetésére. Az év végi élénkülés azonban egyelőre csak időleges, a fellendülést még sokáig akadályozza az 1-3 éves autók kínálatának beszűkülése. Az utánpótlás hiánya a 2007 óta a negyedére zuhanó újautó-eladásokkal magyarázható, ezt a hiányt a 2011-ben növekedésnek indult import csak mérsékelni volt képes.
Regisztrációs adó - ilyen volt, ilyennel rémisztgettek, ilyen lett - egymás alatt a 2011-ben érvényes, a nyári indítvány szerinti növelt és a végül megszavazott, csökkentett tételek

Emissziós besorolás 11 felett (Euro5, Euro6) 9-11 (Euro4) 6-8 (Euro3) 4 (Euro2) 4 (Euro2) alatti
Benzines 1100, dízel 1300 cm3-ig (250 000) [250 000] 45 000 (250 000) [290 000] 180 000 (372 000) [500 000] 270 000 (499 000) [750 000] 360 000 (749 000) [1 000 000] 540 000
Benzines 1101-1400, dízel 1301-1500 cm3-ig (361 000) [350 000] 65 000 (361 000) [400 000] 260 000 (542 000) [700 000] 390 000 (722 000) [1 100 000] 520 000 (1 083 000) [1 400 000] 780 000
Benzines 1401-1600, dízel 1501-1700 cm3-ig (478 000) [500 000] 85 000 (478 000) [580 000] 340 000 (722 000) [1 000 000] 510 000 (966 000) [1 500 000] 680 000 (1 083 000) [2 000 000] 1 020 000
Benzines 1601-1800, dízel 1701-2000 cm3-ig (743 000) [750 000] 135 000 (743 000) [860 000] 540 000 (1 104 000) [1 500 000] 810 000 (1 476 000) [2 500 000] 1 080 000 (2 230 000) [3 000 000] 1 620 000
Benzines 1801-2000, dízel 2001-2500 cm3-ig (1 020 000) [1 000 000] 185 000 (1 020 000) [1 150 000] 740 000 (1 529 000) [2 000 000] 1 110 000 (2 039 000) [3 000 000] 1 480 000 (3 059 000) [4 000 000] 2 220 000
Benzines 2001-2500, dízel 2501-3000 cm3-ig (1 466 000) [1 500 000] 265 000 (1 466 000) [1 730 000] 1 060 000 (2 198 000) [3 000 000] 1 590 000 (2 931 000) [4 500 000] 2 120 000 (4 397 000) [6 000 000] 3 180 000
Benzines 2500-3000, dízel 3001-3500 cm3 felett (2 230 000) [2 000 000] 400 000 (2 230 000) [2 300 000] 1 600 000 (3 345 000) [4 000 000] 2 400 000 (4 460 000) [6 000 000] 3 200 000 (6 691 000) [8 000 000] 4 800 000
Benzines 3000 felett, dízel 3500 cm3 felett (3 207 000) [2 000 000] 400 000 (3 207 000) [2 300 000] 1 600 000 (4 821 000) [4 000 000] 2 400 000 (6 425 000) [6 000 000] 3 200 000 (9 622 000) [8 000 000] 4 800 000
Villanyautók (190 000 [0] 0 (190 000 [0] 0 (190 000 [0] 0 (190 000 [0] 0 (190 000 [0] 0
Hibridek (190 000) [380 000] 76 000 (190 000) [380 000] 76 000 (190 000) [380 000] 76 000 (190 000) [380 000] 76 000 (190 000) [380 000] 76 000
A használtautó-import emelkedésére ismét számítani lehet, míg ugyanis tavaly a második félévben, egészen pontosan augusztustól annak hírére emelkedett az autóbehozatal, hogy emelkedhet a regisztrációs adó, most utóbbi csökkenése növelheti a külföldön vásárlást. Az egyes gazdasági tárgyi törvények tavaly év közepén napvilágot látott módosító-javaslata ugyanis még a hazai üzembe helyezés - akkor még legfőbb költségének számító - regisztrációs adó emelését indítványozta. Ezt elkerülendően sokan igyekeztek tavaly megejteni az esetleg későbbre esedékes autóbehozatalt. Ők nem jártak jól, hiszen a november elején beadott és végére már meg is szavazott újabb regisztrációs adó módosítás végül érezhetően csökkentette a hazai rendszámozás költségét. Mindezek hatására az év három hónapjában, szeptemberben, októberben és novemberben havi 4000 példányt ostromló használt-import visszaállt az év többi hónapjában tapasztalt kétezer példány körüli szintjére.
Míg a használt autók behozatalát most ismét növelheti a végül apasztott regisztrációs adó, tavaly egyéb tényező, a vagyonszerzési illeték emelkedésétől fűtött előre vásárlás is növelte a Használtautó-index értékét, azaz a vásárlások számát. Az idei évre azonban nem várható a kereslet erősödése. „Bár a regisztrációs adó kedvezőbbé válik, ez a pozitív változás csak akkor éreztetheti majd igazán a hatását a használtautó-piacon, ha az euró árfolyamát sikerül jóval 300 forint alatt stabilizálni, amire a jelenlegi árfolyamrekordok időszakában kevés esély mutatkozik – ad kitekintést a Használtautó.hu ügyvezetője. – Ráadásul keresleti oldalon is komoly deficit mutatkozik, mivel a végtörlesztés még 2012 első felében is jelentős forrásokat von el a piacról. Így a használtautó-piac összességében jó esetben is a tavalyihoz hasonló, mérsékelt forgalomra számíthat.
Hirdetés
A Használtautó-index 100 százalék feletti értéke tehát átmenetinek tekinthető, a tavalyi év értékelése és az idei kilátások alapján nincs reális lehetőség arra, hogy az év folyamán - oly sok egyéb gazdasági jelzőszámhoz hasonlóan - ne apadjon ez is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 05:34
    Permalink

    Tisztelt,szerkesztők ,olvasok,mindenki!
    1.3 CDTi-t lehet e gázosítani???
    Infót szeretnék arról,komolyat,és hiteleset,hogy létezik,hivatalos,gázosítása a Diesel autóknak!???
    Van állítolag már hazánkban is! Ki mit tud? Hol,mennyiért? Ez LPG,vagy CNG???
    LPG-t hallottam,és hogy egy plusz olajadagoló,meg pár apró átalakítás a benzineshez képest,és már ok is a dolog. Meg hogy targoncákat is így csinálták.
    Persze fontos lenne,hogy a gázolaj használat is megmaradhasson,,ez lehet e?
    Kérdés,hol,mennyiért,ki csinálja,és lehet e részletre?
    Ezekkel az üzemanyagárakkal,ez egyre aktuálisabb.
    Köszönöm..Várom az infókat.
    P……….

Vélemény, hozzászólás?