Félmillióért ilyen az álom BMW – E36 318is
Ilyen egy őszinte játszós autó – BMW E36 318is, 1994 használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Összegyűlt végre félmillió az első autóra? Vagy csak olcsón akarod megúszni a játszós autót? Nagyjából erre számíts, ha az álmaidban látott BMW-be akarsz beleugrani.
Prémiumautóra vágyik a magyar használtautó-vásárló, és ez nem csak szóbeszéd, a külföldről behozott használtautók listáját évek óta valamelyik prémiumnak mondott gyártó modellje vezeti. Pár éve még az E36 szériás 3-as BMW is állt az első helyen, igaz, az alap 1.6-os motorral, viszont az erősebb változatok is ömlöttek az országba. Ebben a hullámban érkezett a próbált piros 318is kupé is, ami hobbiautónak talán a legésszerűbb választás a jelenlegi BMW-kínálatból.
Tudom, ez még nem a hathengeresigazibéemvé csak az erősebbik négyhengeres, viszont az élményfaktor garantált. A 318-asból már az 1,9 literes verzió, 140 lóerővel, ennél csak 10-zel erősebb a 2,0 literes, már hathengeres 320i, igaz, hangra nyilván sokkal szebb. Hátsókerékhajtás, önzáró sperr difi és állítható sportfutómű a piros kupé receptje. A hajtás állapotát némileg tükrözi a külső, egész jól bírta az éveket, de a fáradtság azért érezhető. Főleg, hogy a difiből már itt-ott szivárog az olaj, de leginkább a váltón érezni, hogy sokat cibálták. Kuplungját is cserélték már, jelenlegi gazdájánál egyszer, előtte ki tudja hányszor, de a motor - és úgy összességében az egész - jelenleg szépen teszi a dolgát.
A hangja nem a legszebb, viszont kuplungrúgásra bármikor képes eltenni a hátsóját, és ez nagyon nagy szó.
Ken Blockot nem csinál belőled, mert ahhoz a technikának is olyannak kéne lennie, viszont a drift ízét garantáltan megkóstoltatja, és a napjaidat is színesebbé teszi.
Fogyasztásáról csupán annyit, hogy ha nyomják neki, eszik, ha nem, akkor nem olyan sokat. Ezzel nagyjából így érdemes számolni egy élményautónál. A kuplung kemény, a kormányzás viszont nem, még így - az autó legdrágább alkatrészeivel – a 17 colos AC Schnitzer felnikkel sem. A nagy átmérőjű kormány viszont ebből a szempontból indokolatlan, egy kisebb háromküllős jobban illene hozzá.Hogy mi a szívó faktor? Rohad, mindenfelé. Ezzel bármelyik ma kapható ilyen E36-osnál találkozhatunk, szerencsés példány, amelyiknél nem. A fotókon pózoló kupé is erősen szenved ebben, viszont mindegyik látható, egyiket sem próbálták meg bármiféle taknyolással eltakarni. A kerékjárati ívek, küszöbök mindenhol oszlásnak indultak, de alul minden rendben, ezek csak esztétikai kérdések, amiken a tulaj is segíteni szeretne hamarosan. Hasonló esztétikai hibákat sajnos mindenhol találunk. BMW-betegség a beltérben, hogy szinte az összes szövetborítás elengedi a neki rendelt helyét, így az ajtókárpitok és a tetőkárpit is masszívan lóg. Ezeken csak a csere vagy az újrakárpitozás segít, persze ez csak akkor kérdés, ha nem játszós autónak tartjuk, hanem felújítási alapnak. Sajnos itt még erősen belerondít a képbe az összetört szélvédő, ez is az elrozsdásodott motorháztető zárszerkezetének a következménye. Mindkettő cserés, és 20 ezer forint a szélvédőért és még egyszer annyi egy bontott motorháztetőért még nem a világvége.
Két újabb bőrülés kerül a piros kupéba, a sofőré már a helyén, a másik még a hátsó ülésen, darabokban. Mivel játszós autóként van tartva, ezek jobb oldaltartása élvezhetőbbé teszi a kupét. Mindene kicsit kopott, kicsit öreg, ami viszont nagyon meglepő, hogy mindene működik. Az elektromos ablakok kilincsnyitásra lejjebb húzódnak, a nyitható tolótető nyikorgás nélkül csúszik hátra, és még a gyári rádió is teszi a dolgát. Több mint 300 ezer kilométer van már az órájában - ki tudja hányadszor – de az életérzést határtalanul hozza, amit elvárunk tőle.
Még hunyorítva sem tökéletes, és csak nagyon sok pénzért lenne az, viszont kereken félmillióba került. Persze, ennyiért jó állapotú autó is kapható, de egy józan választású Swift vagy Polo, esetleg TDI Golf sehol nem ad ilyen élményt. Teljesen megértem, aki ilyen E36-ra vágyik, akár első autónak, csak sose felejtse el, hogy ennek közel dupláját kell rászánni a tip-top BMW-ért. Ebben az ársávban viszont jelenleg elég bőségesnek mondható a 318is kínálat. Jellemzően hasonló állapotú kocsik akadnak többért, kevesebbért is. Használni lehet őket, de legtöbbje közel húsz, vagy már annál is több éves, így bizony költeni is kell rájuk. Viszont jó vezetni, jó ránézni, benzin kell bele, és kilinccsel előre is közlekedik.
Nekem nincs gondom, nem ver be az E90 kerék. E90 style 285 könnyűfém felni van 215/45ZR17 gumikkal, ET szám alapján és valójában is szélesebb lett a nyomtáv. Én is féltem ettől a jelenségtől különben, de BMW gyári M futómű esetén nincs gond. Téligumval az eredeti E36 style 30 felniket használom.
Nem okoz gondot az E90-es kerék, nem lóg ki nagyon? Esetleg nem ver be? Már csak azért, mert egy ismerősömnek “bevert” az E36-osának az ET34-es kerék (mondjuk az övé állítható futóműves volt), legalábbis erre hivatkozva adta el (így lett a téligumimnak style 159-es felnije).
Nekem ilyen van, de csak 1.6-os. Ellenben számomra nem érthető módon, ezt Németországban gyárilag M-es futóművel és sperrdifivel rendelték! Nem lehet összehasonlítani a nem ilyen futóművel rendelkező BMW-ekkel. Az autó 2 éve van nálam, előtte 1-es dízel 163 LE volt (éljen a nyomaték), de ezt jobban szeretem (éljen az útfekvés). Tapad az úthoz! Nem száguldozok vele, csak a kanyar sebességét szoktam kihasználni, mindenki lemarad, Keresgélik mögöttem az íveket, csak mások nem tudják, bár ez 22 éves, de “sín autő”. Ezt nagy becsben tarthatták, nincs rajta rozsda! Törésmentes. Az eredet vizsgán nem hitt a szemének a vizsgáló! Ha olyan kútnál tankolok ahol nem ismernek és az autó le van mosva, soha nem úszom meg a kikérdezést az autóról. Nem is szeretem mosni, mert akkor túl feltűnő az E90 felnikkel. Feleségem néha megy vele, de nem meri lehúzni az ablakot, mert lámpánál állva többször kérdezték az autóról, de nem igazán tud beszélni róla – inkább csak a napfénytetőt nyitja ezért. Most “gondolkodunk” az eladásán, mert eladtuk a másik autónkat is és család számára nem annyira praktikus a 2 ajtó. Felhívott a hirdetés alapján egy BMW szalonban dolgozó érdeklődő, aki az alvázszám alapján utána nézett a BMW gyári nyilvántartásban az autónak. Minden igaz az autóról tényleg ilyen extrákkal gyártották le. Az autóban jelenleg még nincs 150.000 km. Most hirdetjük állapotának megfelelően elég magas áron. Feleségem ezt biztos nem fogja olvasni, remélem nem veszi meg senki 🙂
Látom azért a kommentelők hozzák a szokásos magyar “szidjuk a BMW-t, mert az jó” színvonalat… 😀
A klasszikus kérdést feltehetném én is, hogy volt E36-otok ? Kupé ? 318iS ? Igen, nekem volt. Jól felszerelt, a tetőablak is működött és a klímát sem kellett tölteni ! Igen, külföldi volt.
Igen, kapott az élettől, a hátulja ( ! aki érti érti… ) ronggyá volt törve, a tetőn és a C oszlopon vastag gitt… De az alja nem rohadt. A vezérlést basztak kicserélni, emiatt a láncfeszítő patron kiakadt, mert nem tudta hova feszíteni jobban… Mégis 2 kiló alatt megúsztam munkadíjjal együtt egy olyan vezérléses motorgenerált, amiben nem csak a lánc-lánckerék, de a vezetősínek is benne voltak.
2013 telén kurvasok hó volt, kb minden éjjel kint csapattam hol nagyobb, hol kisebb társaságban, rengeteg barátság kötődött, ami azóta is tart, hogy már négy karikásom van – ezt sokszor vissza is hallom, de megbocsátanak, mert nem dízelt vettem, hanem benzines 6 hengerest – szóval autót na.
Jó kis muri a kocsi, szlalomon is indultam vele, sajnos az ereje bizony lehetne több, az a 140 lóerő elég hondás lóerő – értsd 5000 fölött. Előzéskor néha 3-ba is vissza kellett rakni, persze a kis 1.2-1.6 motoros autók nem okoztak problémát, de azért nem éreztem soha egy hipertér ugrásnak…
Egy ilyen BMW-s jó barátomnak hajszál pontosan ugyanilyen 18iS-e volt akkoriban, mint ez ( azt hittem elsőre, hogy ez a LOY-415… 🙂 ), rengeteget mentünk együtt, volt racsing is, egyáltalán nem szégyellem, jó buli volt és mielőtt bárki elkezdené, senki sem halt meg.
Szerintem innen elég sokan irigyek és/vagy beszűkültek, hogy a BMW az márpedig ilyen meg olyan, aztán kész. Ugyanezeket a bejáratott sztereotípiákat lehet hozni a Suzukisokkal, Hondásokkal, Audi, Mercedes, Vw, Volvo stbstb… Én pl mindig rakok indexet, még a parkolóban csúszkáláskor is. Mindig büszkén mondtam, hogy igaz 15 éves, de én dolgoztam meg érte, ennyire futotta. Inkább ez, mint egy szutyok Corsa, ami anyámnak melóba járni oké, nade fiatalon ?? Gyerekek… Igaz tetszenek az újak is, de az nem az én világom ( $ ) és azért azt se felejtsük el, hogy egy E60 5-ös szériára éves szinten úgy rámegy félmillió, mint a huzat és akkor még nem is volt komoly baja… Nem mindig csak az új a jó ! 😉
Ezek alapján én lennék az Anti-BMW-s ? 😀
A futóművéről annyit, hogy ismerőstől 28 ezer Ft-ért vettem FK Highsport futóművet egy osztrák amatőr raliautó alól, azzal klasszisokkal javult az amúgy is jó futómű, faterom még a mai napig emlegeti, hogy igen jól csillapított ellenben nagyon jól tartott is a kanyarokban a BMW. Pedig neki egy relatíve ( 2012 SEAT Leon 1.4 TSi, nagyjából együtt ment a két autó, amikor faterral jöttünk haza a vásárlás után ) új alsóközepes autója van 130 ezer km-rel. És mégis tetszik neki egy öreg szar ?… 🙂
Az, hogy a jó tengelyét hajtja, az meg a legnagyobb előnye. BMW-Lada fanclubok alappillére, hogy télen öröm vele autózni, a lendület nem fogy el, mint egy elsőkerekes fossal kézifékezve… BMW után soha többet FWD, hátul mindenképp hajtson az autó ! 😉 Játszósnak télire simán vennék ennél igénytelenebb állapotút is fele ennyiért.
Talán igazad van. De lehet ezt többféle értelmes módon is csinálni. Az egyik, amit említesz, hogy megtartani hétvégi garázsos autónak és megőrizni az állapotát – bármelyik nyári BMW-találkozón, vagy Parkoló Parádén megtalálhatod ezeket a szépen megőrzött példányokat.
A másik, megvenni jó olcsón, és csapatni vele. Ugyanis bírni fogja. Nem tudok még egy olyan márkát mondani, amelyik egységnyi pénzért jobb választás lenne erre a feladatra. Mivel népszerű típus, eleve nagy a választék, kopóalkatrészek akár utángyártva, akár gyáriban minden rendelhető, rengeteget bontanak, fillérekért van minden, ha kell (ha törik) kasztnielemek, komplett fődarabok. Egy ilyen 1.8-as IS motor kb 70-80ezer forint. (mondjuk pont nem ezt venném csapatásra, hanem egy M50-es hathengerest, az kb. 50-70 ezer), egy ajtó 8-10 ezer, Bosch, vagy ZKW majdnem tökéletes lámpapár 10, komplett combtámaszos beltér 40-80.
Tehát érzed, hogy “óriási” összegekből összelegózható és minden van (még egy pár évig).
Természetesen lehet Nissan 200sx-el is csapatni, driftelni, ötször-nyolcszor ennyiért.
Igazan nincs mit.
Nem lenne ezzel gond, ha egy erösebb motorral, szepen karbantartva hetvegi autonak hasznalhatnek egyet.
Jelen helyzetben mar nem engedhetek meg magamnak meg egy autot, hetvegi autokazasra, de ki tudja, hatha egyszer sikerül..
Az a problema, hogy a legtöbb emberben azoknak a bontoszökevenyeknek a kepe el, amiket Nemetorszagbol, Ausztriabol hoznak be az orszagba, es sokszor olyanok veszik, akiknek meg tankolasra is alig jut, nemhogy rendes karbantartasra…
..es pont ezek az emberek vannak olyan nagyra ezekkel a bontoszökevenyekkel. es igyekeznek megmutatni, hogy ök azten az utak kiralyai..pff
Pedig, lehet talalni nagyon szepen karbantartott peldanyokat, amiket az ember csak hetvegen venne elö, kicsit megsimogatod, kruzolsz vele egy kicsit, ne adj Isten, vadulsz is vele picit, es gyönyörködsz benne, mert van benne valami el nem mulo szepseg, kelleti magat, szoval nem rossz ez, csak legyen tenyleg patent allapotban.
meleagris:
Köszönöm a korrekt választ.
Hát, ezért is mondtam a korábbi hsz-emben kortársakat, példákat, amelyekkel össze kell vetni 🙂
Éppen ezért továbbra is tartom a véleményemet, hogy egy hasonló évjáratú átlag (kommersz) autóval összehasonlítva sokkal-sokkal élénkebb, izgágább, könnyebben, jobban és élvezetesebben vezethető típus. Persze, hogy manapság túllendültünk a technikáján, de ha beleképzeled magad 1990-be, mi volt a vetélytársa? Golf II? Escort? Renault-ék még az 1-es Mégane-t sem kezdték el gyártani! E Kadett? Az F Astra még nem volt gyártásban! Az A vectra egy üde friss 2 éves autó volt éppen! Na, ennyire régmúltról beszélünk.
Én sűrűn találkozom használt autókkal, tehát friss az emlék, hogy milyen autókat lehetett akkor kapni, és azok milyenné váltak huszonéves korukra, így könnyen mellé tudom helyezni az E36-ot. A helyes megítéléshez ajánlom mindenkinek a figyelmébe, hogy próbáljon ki egy átlag autót a kilencvenes évekből, hogy azok milyenek, és utána mindjárt át fogja értékelni az “öreg húszéves bmw”-ről alkotott képet.
Miutan rövid tavon vezettem csak, nem tudok teljesen relevans iteletet mondani, de a gazreakcio közvetlensege nem gyözött meg. Nejemnek volt egy 1.2 Fiat Panda-ja, annak közvetlen volt a gazreakcioja valoban. Legutobb egy 1.2 Tsi Seat Leon berautot vezettem, az sem volt lusta. De lehet, hogy csak a BMW-t körül lengö mitosz miatt vartam többet.
Az ülespozicio valoban jo, a hatso kerek hajtassal kapcsolatban nem ereztem különbseget, persze nem is probaltam vele driftelni.
Futomü: volt egy Mazda 3-asom, 2010-es, na az valoban tapadt az utra, azert ezt ennel a 94-es BMW-nel nem ereztem. De van is vagy majdnem 20 ev a ket auto között, az is igaz, ez nagyon sok idö az autoiparban.
Ettöl függetlenül nem olyan rossz, csak ilyen koru BMW-t, nagyon szep allapotban alig lehet talalni.
Kavics:
Ne viccelj, nem az enyém 🙂 Én ennél igényesebbet és jobb állapotút vennék.
Csak egyszerűen megkérdeztem a kollégától, hogy mi nem tetszett neki ebben a típusban, mert próbálom megérteni a gondolatmenetét.
Az előbb lemaradt!!Minek az állítható futómű???1ik nap murván csapat,a másik nap a városban,hétvégén meg a Kakucsringen??Parasztvakítás,mert miután berakták nem nyúl hozzá,letekerik a legmélyebb állásba azt jónapot,amúgy is ki a t..öm állítaná be??Elviszi futóműveshez aki feljebb tekeri 10mm-rel, hozzáállítja újra a futóművet ,oszt otthagy szegény emberke 40-50 ezret csak hogy elmondja tényleg állítható a futóműve!!
Az alja rendben,de a küszöb rohad!Az nem teherhordó??
1szó mint 100 ,ez a kocsi messze nem és 500ezret!!Felét inkább!!
Még valamit:Jó a kocsi féke,meg futóműve stb,stb tán ezért mászik bele minden prémiumautós a fenekembe??1 hét alatt legalább 5 betétlapom lenne,ha nem sajnálnám a kocsim(kisvárosban élek)
Csak megemlítem,az én kocsim féke is tökéletes,a futómű is,csak én supersport prémium gumikon járok,amin rengetegen NEM!!
Ha olyan erős és stabil a kocsi megtud előzni akkor is ha betartja a követési távolságot,vagy valami hozzá hasonlót!!
Nem bántásként!!Umberto-é tán ez a kocsi??140lóerő A-B közlekedéshez elég!!Bár a Linglong gumit tuti eltekeri 🙂
meleagris:
Pontosan mi az ami nem jött be rajta? Tényleg érdekelne.
Öcsemnek van egy 94-es, 1.6 alapmotoros, azt vezettem mar, igaz, hogy csak rövid ideig.
A korahoz kepest nincsen rossz allapotban szerintem, de nekem nem jött be. Ö nagyon szereti. De hat izlesek es pofonok…
-Informatív kormányzás
-Jó súlyelosztás (nem orrnehéz, nem tolja az orrát kifelé)
-jó gázreakció
-jól adagolható és a kategóriájában jónak számító fékek
-okos futómű
Ezek a kismotorosakat is ugyanúgy jellemzik. Mondom, menj egy kört ilyen kategóriás BMW-kkel, majd utána egy más 1.6-1.8-as Opellel, Forddal, Toyotával, stb. És érezni fogod, hogy mitől más.
Szeretem a BMW-ket, de en sem hinnem, hogy egy alapmotoros 1.6 vagy egy 1.8-as motorral egy ilyen E36 akkora elmenyfaktor lenne…
150 LE vagy erösebb motorral, el tudom kepzelni, hogy elmeny a vele valo autozas, de gyengebbel nem igazan.
De nem vagyunk egyformak.
Mx-5 tulaj:
Egy hasonló évjáratú, szintén 1400 kg-os, szintén 120 lovas 17″ kerekes Opel Vectrához, Escorthoz, Passathoz, Golfhoz, Mazda 626-hoz, stb. (teljesség igénye nélkül) képest bizony élményautó! Informatív a kormányzása, nagyon jó a súlyelosztása, életteli a gázreakció, jó helyen hajt….De hiszen ezt leírta a cikk szerzője is.
A konkurens autós újság egyik munkatársa is egy ilyennel csapat, nem véletlen.
Egyszer próbálj ki egy ilyet.
[i]Nem arról van szó,hogy ezért az összegért milyen hétköznapi autót kapsz,hanem milyen élményautót. Nem ugyanaz a kettő.[/i]
Egy 1400kg-os, vénségére ilyen állapotban jó ha főtengelyen 120 lovat leadó, 17-es malomkeréken guruló autó hol élményautó?
Nem arról van szó,hogy ezért az összegért milyen hétköznapi autót kapsz,hanem milyen élményautót. Nem ugyanaz a kettő.
Mármint bő kétszeresével kell a mostani árat megdobni egy kb tipp-topp E36osért ,nem 1 milla alatt lesz az meg.
Sőt, E46ból könnyen olcsóbban megúszhatja az ember ha normális állapotúra akarja hozni.
Azt elfelejtetted meg említeni, hogy nem a napon barnultak! ehehehe
Nem lenne ezekkel baj, ha úgy lennének kezelve, ahogy a koruk és az áruk alapján kijár nekik. De aki ilyet vesz, az úgy viselkedik mintha minimum 10 évvel fiatalabb és ugyanennyi millióval többet érő kocsija lenne.
De az érdekes, hogy az autó kora nagyon ritkán jön szóba amikor mesélnek róla. Arról nem is beszélve, hogy amikor rákérdez az ember hogy miért nem vett újabbat, akkor kb mindegyiktől az a válasz hogy ááh.. az újabbak nem tetszenek annyira. Nem mondaná meg hogy hát erre volt csak pénz. 😀
Egyébként meg személyes vélemény, de szerintem a 3as bmw pont olyan autó, amiből az egyre újabb kiadások egyre szebbek is.
Ez még nincs készítve a magyar piacra…… se éndzsől ájsz, se színtelen lökszusz hátsó lámpa, se egy LED sor a vesékben, de még egy ványadt monster matrica sincs rajta…. az M plakett hiányát már ki fel se merem hozni.
Ezen gondolkoztam én is a cikket olvasva, hogy remélen nem a közutakon mókáznak meg játszanak velük…..
Én amikor ilyen éltes korú BMW-t látok az úton, kicsit lelassítok nehogy előttem hulljon darabokra. Döbbenet mi folyik itthon egyébként, ez a BMW imádat már-már félelmetes, meg persze az is hogy a tulajdonosok mit meg nem engednek maguknak, azt gondolván hogy ha nekik BMW van a fenekük alatt akkor nekik mindent lehet.
Igen, kedves BMW tulajdonosok Ti magatok tettetek arról hogy ellenszenvet váltsatok ki az autóstársakból. Levillogjátok a másikat mert Nektek mindig sietős a dolgotok, a hipermarketek parkolójába úgy álltok be hogy elfoglaljatok minimum két autónyi helyet de legalább 4-et (erről múlt héten saját szememmel győződtem meg), nem ismeritek az irányjelzőt stb. stb. Amikor meg valaki elégtételt vesz, vérig vagytok sértve.
Rendszeresen látok egy ugyanilyen BMW-t – tizenéves, 40 kg-os ecsetfejű, boyracer-hajlamú és vélhetően éppen barátnő nélkül tengődő, de erre a problémára a BMW-t idővel gyógyírnek tekintő srácok ülnek benne mindig(vannak legalább hatan), a tuc-tuc dübörög, ahogy azt illik, és természetesen nem csak az autó van felturbózva, hanem ők maguk is – így vagy úgy:)
Nálunk ez a réteg adja a célközönség magját:)
Huh, hát erre a szegény bontószökevényre kapásból egy milliót el lehetne költeni lakatolásra, fényezésre (hogy ne minden panel más színű legyen már) és a belső olyan állapotúra hozására, hogy ne hányingert kapjon az ember belenézve…
Btw, 500-600 körül már rozsda mentes, klímás corsa c-t kapni ha már szóba került. Igaz, arra tíz év alatt tizedét nem kéne rákölteni, mint erre a rozsdaboglyára…
Pedig ezek az E36-ok milyen jó autók voltak…hiába 500e-ért nagy csodát nem lehet várni.
A piac beárazza ezeket, mint minden mást is.
Sziasztok! Nem tudom kié volt a kis coupe, de most hozzàm került és feltámadás alatt van. Szerintem nagyon jó kis kocsi és megérdemli hogy jól bánnak vele.
Üdv ! Sok sikert hozzá , ha megbecsülöd és megadod amit kíván , akkor sokáig fog örömöt okozni ! Mi történt azóta vele ? ( Nemrég vettem egy pontosan 20 éves 318 ti – t …Ma, hogy elkezdett havazni, felvittem a hegyre kicsit megjáratni … Hollóstető , 4 cm hó… Nagyon jól éreztük magunkat. )