10 éve sztár volt, milyen ma? Honda Jazz használtteszt

Honda Jazz 1.4 ES, 2002 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha az autós szakírók nem kívántak vitázni az elmúlt 10 évben, biztosan a Honda Jazzt választották beszédtémának, mindenki istenítette. Vajon milyen egy korai példánya ma?



Minden üzlet akkor jó, ha a felek kölcsönösen elégedettek, a Jazzel úgy tűnik, létezik ilyen. Az csak mellékszál, hogy cikkünk alanyát, a tágabb családi körben közel egy éve szolgáló példányt egy jól irányzott „Felkerültek már a téli gumik, elintézzem?” kérdéssel szereztem meg, és még én voltam a rendes, segítőkész felajánló, nem pedig a cikkhez autót kunyeráló, ám fontosabb, hogy az átlagos kisautóknál drágább, Japánban 2001-ben megjelent, Európába, így Magyarországra is 2002-ben eljutott szériával vásárlói is elégedettek. Nem csak a mi kicsiny családunk, hanem az a 86 Jazz-tulajdonos is, akik Használói Véleményeinkben 4,1 átlagértékkel pontozták. Ilyen magas pontszám mellett természetesen csakis az ötösöket érdemes kiemelni: megbízhatóság, használhatóság, utastér - ezekben nagy a Jazz.

Kívülről ugyanakkor meglepően kompakt, 3,83 méter hosszú, 1,68 széles és 1,53 m magas. Ugyanakkor 2,45 m-es tengelytávjához képest döbbenetes, hogy milyen helykínálatot ad: elöl óriás-termettel is bő a tér, hátul pedig, a sík padló miatt akár hárman is el lehet ücsörögni. Gyerekből sem kunszt ennyit, akár biztonsági ülésben elhelyezni, ráadásul az ajtók a szokottnál nagyobb szögben nyithatók, így könnyebb a gyerekeket, gyereküléseket ki-be pakolászni. Közben azonban előbukik az egyik kopásnyom: a bal hátsó ajtó határolója már teljesen kikopott, a jobboldali még akaszt. A fej- és a lábtér még két kategóriával feljebb is dicséretes lenne, pedig a Jazz azzal sem vádolható, hogy ne lenne benne elég anyag, Euro NCAP biztonsága 4 csillagos, légzsákból van benne négy is.

Tervezői zsenik lehettek, az üzemanyagtartályt például az első ülések alá, merev ketrecbe szerelték, így az a karosszéria merevségének is jót tett, továbbá hátul nem kér helyet, lehetett ott a variálhatóságra koncentrálni. Ha nem lenne elég az amúgy nem kisautós, hanem annál jóval nagyobb, 380 literes csomagtér, a hátsó ülés egy mozdulattal síkba dönthető. Ha nem vesszük ki a fejtámlát, az jó eséllyel meg fog ütközni az első támlában, nem kell azonban szerelni, sem a nyitott ajtót megkerülve előreszaladni és a széket odahúzni, elegendő csupán az első támla oldalánál lévő karocskát felhúzni, és már pöckölhető is előre az ülés. Amennyiben szükség van rá, még az utasülés támlája is ledönthető, úgy 2,4 méteres cuccok is beszuszakolhatók, cserepes növényt, bukszust szállítva pedig áldás, hogy a hátsó ülőlap a támlához állítható, a hátsó lábtérbe úgy akár 1 méter feletti pálma, kispolc vagy bármi egyéb beállítható.

Az ülések hajtogató-mechanizmusa 9 év után is hibátlan, kárpitjukon látszik, hogy ez a Jazz bizony nem egy különösen óvott példány, hanem használati eszköz, ráadásul három gyereket hivatott nap, mint nap szállítani. Apróbb foltok felfedezhetők a kopásálló, sehol sem szakadt ülés- és ajtókárpitokon, utóbbiakon a korábbi tulaj apró tuningja, a kevlárhatású fényes plasztik leplezi az ablakemelők környékén elszíneződésre hajlamos műanyagot. Menet közben – ha az utastér már bemelegedett – nincsenek zavaró zörejek, de amíg jégverem van az utastérben, addig bizony mocorog a műszerfal. Zavaróbb, hogy a vezetőülés mindig lötyög egy picit – az eltelt 1 híján 10 év és a közel 125 ezer kilométer egyedül utóbbinak ártott, amúgy az egész autó egyben van. Megfigyelhetők ugyan kisebb zajok, egyesben elindulva például az amúgy hibátlanul kapcsolható váltó hajszálnyit csapágyasnak tűnik, 50-nel gurulva a kerékagyak felől lehet ugyanezt feltételezni, ám mindössze olyan mértékben, hogy akár az amúgy pillanatok alatt átdobatott téli gumik is adhatják a hangot.

Noha a Jazz alapvetően városi autó, belső méretei is sejtetik azt, hogy onnan kimerészkedve is használható. Az 1,4-es, hengerenkénti két gyújtógyertyás, 83 lóerős benzinessel ráadásul városon kívül mutatja legjobb arcát. Nem mondom, lakott területen is virgonc, de igazán az meglepő – főleg a mai konkurenciához mérten –, hogy az Euro4-es 83 lóerővel 110 km/óráról is élénken gyorsít, 100-ig egyébként 12 másodperc a menetidő, a végsebesség 170 km/óra, de ami nyilván többeket érdekel, a vegyes fogyasztás 5,8 l/100 km. Utóbbi nyáron simán hozható is, most télen pont egy literrel többre, 6,8 l/100 km-re van bebetonozódva a fedélzeti számítógép.
Hirdetés

Utóbbi nem rossz, ahogyan a dinamika sem, a Jazzban azonban ami (utasterén túl) igazán lehengerlő, az a futóműve. Picit mentem vele az ES 15 collos alufelnijeivel és 185/55 R15-ös nyári abroncsaival, de többet az acélfelnis, 175/65 R14-es téliekkel. A csillapítás még a nyáriakkal is elegendő, ugyanakkor a ballonosabb téliekkel átlagos precízség a picit peresebb abroncsokkal egészen lenyűgöző. Elektromos szervós kormányával a Jazz nagyon finoman irányítható, megszokást igényel, de valójában egyáltalán nem zavaró, hogy a kormány visszatérítő ereje gyakorlatilag hiányzik, hiszen a Jazz így mindig arra megy, amerre „mondjuk”. Panasz a négytárcsás fékrendszerre sem lehet, meghibásodás ezen autónál mondjuk pont az ABS-szel volt, bő fél évig világított kontroll-lámpája és közben nem is működött, egy ideje azonban ismét jó, vélhetően egy csatlakozóval lehetett gond.
A Jazz tehát használtan is meggyőző, legolcsóbb normális (nem törött, érvényes magyar forgalmis) példányaival ma 1,2-es – az 1,4-eshez mérten és abszolút értékben is – kompromisszumos motorjával 1,1 millió forinttól, míg a próbálthoz hasonló kivitelekben 1,3 milliótól érhető el. Ezzel kisautó-konkurenseinél érezhetően drágább, de ne felejtsük el, komolyabb autó is (felszerelése is jobb, az ES gyakorlatilag „fullextrás”: 4 elektromos ablak, elektromos tükrök, távirányítós központi zár, klíma, CD-rádió, de a fontosabb extrák az alapokban is megvoltak) vevői így rendszerint utólag sem tartják beszerzését rossz boltnak, sőt, sokkal inkább jó üzletnek!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    [i] “2012 es evjaratu es 130 mile a lefutott ideje. Nem tudom igazan , hogy pontosan ez Kilometerben mennyi is lenne.”[/i]
    1,609 a szorzó. tehát a 130.000 miles = 209.170 km.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Sziasztok. Nagyon nagy orommel olvasom eme irasokat a kis Honda Jezz el kapcsolatosan. En Londonban elek es epp ma vettem magamnak egy metal szurke Honda Jezzt. Nem vagyok autos szakerto es lehet hogy egy picit rafizettem a kocsira. Jo karban nez ki 1400 fontert vettem. 2012 es evjaratu es 130 mile a lefutott ideje. Nem tudom igazan , hogy pontosan ez Kilometerben mennyi is lenne. Aki tud irjon valami kis infot. Nagyon koszonom.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Közél 6 évig használtam a szalonból vett jazz-t,imádtam, hibátlanul szolgált,82 ezernél adtam el.
    Keveset ivott, kényelmes, praktikus. Talán kár volt eladni. Amúgy tíz nap alatt elvitték az amúgy is nyomott piacon.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Üdv! Most nyáron cseréltem a gyári gumikat és 185/60R15 méretűre mert így jobban kivasalja az út hibáit továbbá így pontos lett a km óra pont annyit mutat mint a gps. Egy kis plusz nyomatékot lehet még kicsalni a motorból 20 liter benzinhez 10 liter etanolt kell adni, minden zokszó nélkül veszi így járok több mint egy éve kb 15000 km. Az etanol miatt szegényebb keveréket érzékel a lambda szonda és egy kicsit rádúsítja a befecskendezést . Előnyök: tisztán tartott üzemanyag rendszer végig és plusz teljesítmény főleg alacsony fordulaton érezhetően nyomatékosabb. Hátrány:+ fél liter fogyasztás így 6.5-re jön ki. Mint köztudott kb 10%-al kevesebbre van a km óra kalibrálva mint a valós sebesség ezáltal a valós fogyasztás is akkor helyes ha kb 10%-ot hozzáadunk a literhez vagy a futott km-ből elvesszük a 10%-ot. Én a gumi méret váltással ezt kiküszöböltem.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Biztos, hogy függ az üzemanyag minőségétől a fogyasztás (hogy pontosan mit jelent a “minőség”, nem tudom, vagyis mely paramétere(i) mások). Bizony esetenként jobban megy, amikor Ausztriában tankolok. Ez érzékelhető tényleg. Mindenesetre a számítások nagyon sok mindentől függnek, tankoláskor még az is számít, mennyire vízszintes a beton stb. Mikor veszed ki a pisztolyt, aztán milyen gumi van az autón.
    Szerintem az eltérések lényegében nem számítanak, ezek a mért és számolt adatok kb. jók, ennyibe kerül az autózás és kész. Nem fogok 100-al ballagni pl.Horvátországban, hogy kevesebbet fogyasszon. Sokszor az út egyéb költségei nagyságrendekkel nagyobbak, mint amit meg lehet esetleg spórolni. De azért fő a biztonság!
    A gumimérethez egy laikus észrevétel: ha változtatnék a gyári gumikor csak is táblázatok és javasolt méretekkel. Ez nagyon fontos a futómű és a stabilitás miatt. Az az autó, amelyik eredetileg nem sportos hegyi menő, nem lesz azzá, ha sportméretű gumit kap… Vigyázni kell, élni és odaérni. Nagyon sokan rettenetesen felelőtlenül mennek, vagy a sebesség nem jó vagy rémesen előznek, veszélybe sodorva másokat és legfeljebb két kocsival vannak előbbre.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Még most nem aktuális a csere, de abban biztos vagyok, hogy nem a 185/55×15-öt teszem rá, számomra túl gokartos. Inkább a kényelmesebb lágyabb rugózást szeretem. Majd látom amikor aktuális lesz milyet lehet a piacon kapni. Ezek a sebességkorlátozások abszolút nem indokolják ennél a kocsinál a 185 ös szélességet, különösen ha figyelembe eszem az újaknál a 100 lóerőhöz is elég a 175-ös.
    Lehet hogy pl. a ballonosabb változtat valamit a kerékgeometrián, de szerintem nem számot tevő, és sem többlet gumikopásban, sem stabilitásban semmi nem érezhető az engedélyezett sebességhatárokon belül.
    Az amerikai autómon 195/55×15-ös gumi volt acélfelnin, azt cseréltem 70-es magasságra. Nagyon – nagyon jó lett vele! Komfortos lett, mintha nem is az az autó lett volna, stabilitáson semmit nem változtatott, többlet gumikopás sem jelentkezett. A 132 lóerős motor meg nem vett észre semmit, csak arra kellett figyelnem a megadott speed limit -et ne lépjem túl, ott ugyanis 5 mph-t még rá lehet adni következmények nélkül, ami ez eetben már nem volt ajánlatos a nagyobb kerékátmérő miatt.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    [i]“nem tudom mit jelez a fedélzeti komputer a benzin minőségéből, hacsak a fogyasztás növekedését nem.”[/i]
    Pontosan a fogyasztás növekedését, vagy ingadozását jelzi. Azonos útszakaszon, azonos vezetési stílus mellett sok különbség lehet, aminek elvileg nem kellene lenni. Volt olyan, hogy autópályán folyamatos 130-140-el magyarországi tankolás esetén 7 liter, meg még fölötte is, Ausztriában, vagy Olaszországban tankolva 5,7-6,0 liter. Kisebb országúti sebességnél Magyarországon különböző kutaknál tankolva is jelentkezik az ingadozó fogyasztás ugyanolyan hajtási mód mellett.
    Az elején teszteltem legalább 20 alkalommal az átlagfogyasztásmérőt, deciliterre stimmelt a tankolt mennyiségekkel és a megtett úttal. Akkor elkönyveltem a pontosságát, azóta nem foglalkoztam vele, elfogadom úgy ahogyan van, pontosnak.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Azért ez az 5 meg 6 literes fogyasztás nagyon jó. Nem is a forma miatt, hanem ezek kicsi motorok. Ha meghajtjuk (amire nem is valók) biztosan többet fogyaszt. A Toyota Versom 2.2-es dizel motorral 5 liter fogyaszt, ha nem megyek csak 100 körül. És 160 utazónál, hosszabban 6,6-ot. Szerintem ez baromi jó fogyasztás, végül is majdnem mindegy az az 1-1,5 liter, ha (főleg messzebb) utazni kell. Az autó arra való… Ráadásul sokszor teli is van pakolva.
    Még egy megj. : nem tudom mit jelez a fedélzeti komputer a benzin minőségéből, hacsak a fogyasztás növekedését nem. De szinte mindig alá mutat a valóságosnak tapasztalatom szerint. Nem árt egy osztást elvégezni a pontos értékekért.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    [i]“Egyéni beállítottság kérdése kinek milyen futóműhangolás a szimpatikus. Nekem kevésbé az a 185/55×15-ös gumikkal. Emiatt ha ez lefut róla, a 175/65 – öset fogom rárakni, ami a legújabbakon is van.”[/i]

    A 185/55 R15-nek nem váltómérete a 175/65 R15. A futóműnek sem tesz jót ekkora eltérés és a műszakin is megvágnak ha észreveszik. Ha ballonosabb gumit akarsz úgy, hogy a futómű geometria ne változzon, akkor 14″-osban tudnál 175/65 R14-et rárakni, így nem változik a gyári kerék átmérő (15″-osban esetleg 175[b]/60[/b]-as mehetne rá, ha létezik ilyen méret).

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Kedves AMV!

    Úgy érted, hogy a Suzuki nincsen a legkevesebbet meghibásodó autók listájának élvonalában, vagy nyelvtani hibát vettél észre a mondtban?

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Sziasztok!

    Nem mindegy, hogy Kínában gyártják-e, vagy nem, ha jó az autó?
    Gondoljátok, hogy nem követeli meg a Honda ugyanazt a minőséget, mint a Japánban gyártottaknál?

    A Suzuki meg magyar gyártmányú. És? Attól még a lényeges alkatrészei japánban gyártottak, és a magyarok azért elég jól összedobják belőlük a kocsikat, amik mellesleg világviszonylatban a legkevesebbszer meghibásodó autók között vannak.

    Túl sokat hangoztatjuk szerintem, hogy valami kínai gyártmány. Azok a gyártók, amelyek adnak valamit is a nevükre, szerintem megkövetelik azt a minőséget, amit ők gyártanak.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Mi 2008-ban vettük újan kecskeméten, és az autó full kínai. Egyébként jó, semmi baja. Bács csak 25000 km. van benne. Az ülések nem az igaziak, kemények, meg tartása sem nagyon van. A motorháztetőt kinyitva egy kék lemez cimke virít rajta, hogy Made in China. Ettől függetlenül nem rossz autó. csak kicsi.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Igazad van, de ez a prospektus még 2002 év végén készült, és akkor még Európába tényleg nem került más csak japán gyártás. Kérdés, hogy abban az időben működött e már a kínai gyár.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Annyit szólnék hozzá, hogy az egyik képaláíráson az szerepel, miszerint Európába csakis japán gyártású Jazz érkezett. Ez tévedés, hivatalosan érkezett kínai összszerelésű is, de azt is hozzáteszem, hogy azokkal sem voltak minőségi problémák.
    Nekem japán gyártású 1.2-es van, az utolsó modellévből a váltás előtt, nagyon-nagyon kedveljük.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    Ennek örülünk! Sajnos ebben lötyög, az általunk írt fogyasztások abszolút vegyes, inkább városi, rohangászós értékek, valóban nem túl hosszú távokon.

  • 2017.10.31. at 07:43
    Permalink

    2003 márciusban hoztam ki a szalonból. Korrektnek tartom a cikket. Igaz az enyémben csak 65.000 km van, mert mellette használok másik kocsit is.

    [b]Nálam a vezetőülés nem lötyög!!![/b]

    Egyéni beállítottság kérdése kinek milyen futóműhangolás a szimpatikus. Nekem kevésbé az a 185/55×15-ös gumikkal. Emiatt ha ez lefut róla, a 175/65 – öset fogom rárakni, ami a legújabbakon is van.
    A kormányzását tekintve valóban létezik kellemesebb is.
    A fogyasztást a gyakori hidegindítás löki meg. Bemelegedett motorral országúti tempóval ki lehet jönni 4,9-5,2 liter/100 km között. Persze országúton dinamikus vezetés mellett (erős gyorsítások 110 km/h majd ismét fék, stb) lehet akár 6 liter is.
    Ha kibírja az illető autópályán a folyamatos 110-es tempót, akkor, még mindig marad az 5 literes fogyasztás. Efölötti tempónál az egyterű forma miatt (nagy homlokfelület) kezd növekedni.
    Az ingadozó benzinminőségeket ami Magyarországon gyakori, a fedélzeti komputer egyből jelzi. Még jó ideig megtartom, elégedett vagyok vele jelen magyar állapotok közepette.

Vélemény, hozzászólás?