Tényleg nincs szívás a szívóval?
Ford Galaxy 2.0 16V FFV Ghia, 2007 – használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy turbódízel egyterű összes nyűgjétől menekülve vásárolta tulajdonosa a szívó benzines Ford Galaxyt. Nem bánta meg, de sokáig mégsem kívánja már tartani.
Vesszenek az egyterűk! Akár ez is lehet tesztünk konklúziója. Eltűnni látszik az egyterű-hullám az új autók piacán, s e példány tulajdonosa is kiszeretett már belőle. Mármint a műfajból. Bár a három gyerek plusz a nagymama szállításához egy hagyományos személyautó számára sem megoldás, de kettő igen. Márpedig náluk is a jóléti családi autómodell van: apának és anyának is van autója. Így aztán hiába volt a Galaxy elődje is egyterű, utódja a tervek szerint már nem az lesz.
De miként és miért is lett a Galaxy? Azért mert korábban többet használták ki az 5+2 üléses utasteret, ami már a korábbi turbódízel motoros egyterűjüknél is megvolt. Igen ám, de annál az összes turbódízel-betegség előjött – részint nyilván a nem optimális városi használat miatt. El kell ismerni, ki kell mondani: a 10-20 kilométeres utak utáni parkolás, majd újbóli hidegüzem lassú (illetve sokszor nem is olyan lassú) gyilkosság a mai dízelmotorok számára, majd közvetlenül a családi költségvetéseknek is. Korábbi autójuknál szépen végig is szenvedték a turbófelújítástól kezdve a részecskeszűrő kiszereléses tisztításán át a befecskendező-cserékig az összes jelentősebb hiba orvoslását, majd az autóba vetett bizalom jelentős csorbulása miatt eladták azt.
A vásárláskor a hosszú parkolás után új akkumulátort, friss gyertyákat, meg persze szűrőket, új olajat kapott a Galaxy. Utóbbiból azóta is kap tízezrenként. A szervizperiódus persze csak 20 ezer kilométeres, ám forszírozott üzemben, például az FFV motort etanollal is használva 10 ezer kilométerenként javasolt, meg persze a városi autózás gyilkos körülményei között is. Ezt betartva, továbbá a tulaj szerint koszolódásra hajlamos pillangószelepet minden olajcserénél megtisztítva viszont abszolút hibamentesnek bizonyul a Galaxy. A vásárlás óta megtett több mint 55 ezer kilométer alatt egyetlen hátsó fékbetét szorult cserére. A motor láncos, megbízhatóságát vélhetően annak is köszönheti, hogy már 5 perccel hidegindítás után 90 Celsius fokos hűtővizet ad. A Ford kifejezetten az északi országok igényei szerint alakította ki a hűtőkört, de ebbe az autóba még egy 220 V-os csatlakozós kiegészítő fűtőkör is került (egyes piacokon alapból járt ez).
A feltöltő nélküli benzinmotor ráadásul nem csak megbízható, élénkebben is mozgatja az üresen is 1,7 tonnás autót, mint amit 146 lóerejétől és nem túl combos 185 Nm nyomatékától várnánk. Étvágya persze van, télen városban 11 liter körüli, nyáron mindenképp a bűvös 10 liter alatti, országúton 7, autópályán 8 liter alá is bevihető. Ez nem vészes ahhoz mérten, hogy a Galaxy mekkora vas.
Belefér a család, hátul nem lökdösődnek a gyerekek, mindenkinek megvan a maga helye. Még leghátul sem büntetés ülni. Felnőttek számára sem. Itt a harmadik sori ülések is egészen korrektek, a középsőkhöz hasonlóan tologathatók. A napfénytől védő roló mindkét hátsó üléssornál húzható, meg persze a középen tárolósorral szeparált panorámatető betéteihez is. A szélvédő irídumos, erőteljesen hőtaszító, aminek köszönhetően nyáron is az átlagosnál kevésbé hevül az utastér. Pakolóhely van, de azért nem egyterűs bőséggel. Nagyok az ajtózsebek, az első ülések közé azonban itt még nem került rekeszes könyöklő, az csak a későbbi verziókba jutott. A csomagtér viszont egészen egyszerűen óriási, még 7 ülés mögött is 308, öttel 700, kettővel 2400 liter körüli. Utóbbiakért mind szerethető a Galaxy. Remek utazóautó, akár 4 gyerek esetén is, illetve a nagyszülők is beférhetnek. Nyaraláshoz persze nem jó hatnál többen beleülni, illetve az is kérdéses lehet, hogy mennyire biztonságos a leghátsó utas mellé pakolt csomaghalom. Ha rögzítjük őket, akkor csak közepesen. A gyári vonóhorogra persze utánfutó, kerékpártartó is gond nélkül rakható.
Viszont amennyire jó utazóautó a Galaxy, annyira nyűgös városban. Még akkor is, ha a parkolásban precíz első-hátsó gyári parkolóradar segít. Több mint 4,8 méter a hossz, bő 1,8 méter a szélesség. Nem könnyű parkolóhelyet találni. Meg aztán a 2,0 literes benzines csakis manuális váltóval készült. Aki automata benzinest kívánt, az a nagyobb és torkosabb 2,3 literes benzinest kellett vegye. Annak aztán tényleg horror a fogyasztása. És vajon mibe ül át a szívómotorban nem csalódott, de a kézi váltót már unó Galaxy-tulajdonos. Priusba, elmondása szerint időnként újraolvassa autóvásárlásom történetét, és amikor teheti, lenyúlja felesége hármas Priusát. Ismerős rutin, megértem. Hiába remek családi autó egy egyterű, olyan ritkán van alkalom kihasználni, hogy amúgy nem érdemes egész évben ilyennel járni. Legalábbis legtöbbünknek. Aki viszont gyakorta viszi az egész famíliát, az jól járhat egy Galaxyval, városi használathoz a szívó benzines, hosszútávfutónak a Mondeóból is jól ismert TDCi ajánlott.
Jelenleg, ami számomra a legszimpatikusabb megoldás, az elektromos autó, hatótáv növelő belső égésű motorral. Szerencsére, végre már ilyen is van. 😀
Biztos te tankoltad az enyémet 🙂 Elhiszem neked.
Van itt azért néhány pontatlanság a leírásodban. Kezdjük ott, hogy a részecskeszűrővel ellátott autók károsabbak, mint a nélküliek. elsőre furán hangzik, de a részecskeszűrő arra jó, hogy a szemmel látható kormot kiszűrje, így a drága 6-8-15 milliós csodaverda ne okádjon füstöt, mikor odalépnek neki. ettől még van korom részecske, csak olyan apró, hogy simán bejut a tüdőd mélyére és onnan a véráramba. Az ifa fekete füstje pedig nem, mert az fennakad a nyálkahártyán. De erről itt egy részletesebb cikk http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/02/10/karosabb-e_a_fustolos/
http://www.idokep.hu/szmog Az itt látható kellemes piros foltok jelentős részéért a dízel a hunyó. Vidéken belejátszik a fa és széntüzelés, na meg a szemétégetés, de pl Budapest belvárosában bizony a dízel szaroktól piros a levegő, A benzinesnek nincs az LPG-nek meg pláne nincs szilárd részecske kibocsájtása.Szóval lehet úgy gondolkodni, hogy áá ez úgysem rajtam múlik de ugyanúgy mindenki megissza a levét.
Viszont valakik azért használják a fejüket:
http://hu.euronews.com/2014/12/08/betiltanak-a-dizeleket
” De azért elgondolkodom így is néha egy 1.2-1.4 VAN kisautón gázzal, hátha ennyit én is hozzá tehetnék ahhoz, hogy a gyerekeimnek is legyen élhető földje 50 év múlva. Mert ugye az embert általában a saját fillérbaszásán kívül az ilyen magasztos dolgok sajnos nem érdeklik. Élhetünk is a szmogtérképen piros levegőjű városokban a sok szemetet égető és dízellel kormoló spórhuszár miatt. :(”
Megnyugtatlak a nagy világ megváltó gondolat csak a te lelkedet melengeti, nem Magyarországon (még csak nem is Európában) futó dízelek szennyezik a légkört tetemes mennyiségben, kvázi nem rajtunk fog múlni a föld jövöje.Persze amennyiben teszel érte az értelmes , magasztos dolog csak felesleges! A dízelek okádják a kormot az a régi szűrő nélküliekre igaz, lassan kikopnak én is remélem.A részecske szűrő drága Istenem ez az ára a környezet kímélésnek.
Egyébként meg használattól függ, hogy hány km. után cserés vagy tisztításos.Na és ott van az egér szelep is ooóóó az is drága ej ej.Mitől is olcsóbb a dízel???Régen még nagy különbség volt az üzem anyag árak között, akkor megérhette, manapság nem hiszem.
Na igen, a dízel tényleg erre való. Hosszú távra, spórolni. Városban, télen a melós 1.4 Tdci Fiesta Van-om is megeszik 6-6,5L-t, mert gondolom állandóan megy az elektromos vízmelegítő, 3-4 hindegindítás stb. De gyűlölöm a szagát, hogy napi 2x tüdőzöm le véletlenül azt a büdöset, ami belőle jön, utálom a hangját stb. Ha nem lehetne elszámolni az üzemanyagot, tuti, hogy benzinessel járnék LPG-sítve. Illetve most is van ilyen autóm, de az nem éppen a spórolásról szól városban, majd 2 tonna, 3.0 v6 automata LPG-vel és, ha 90-el járnék, akkor enne kb 10L gázt, ami jelenleg 1900ft/100km (130-nál eszik 13l gázt). Gázolajjal számolva ez 1900/360=5,2 🙂 De a kis Fiesta itt király, mert kb 4,5L/100km a kinti fogyasztás mínusz az áfa. Így azért sajnos nekem is megéri a dízelezés. De azért elgondolkodom így is néha egy 1.2-1.4 VAN kisautón gázzal, hátha ennyit én is hozzá tehetnék ahhoz, hogy a gyerekeimnek is legyen élhető földje 50 év múlva. Mert ugye az embert általában a saját fillérbaszásán kívül az ilyen magasztos dolgok sajnos nem érdeklik. Élhetünk is a szmogtérképen piros levegőjű városokban a sok szemetet égető és dízellel kormoló spórhuszár miatt. 🙁
Kérdezd meg a cikkírót, mivel a “zabagép” Galaxy tulajdonosa előzőleg egy dízel egyterűvel járt, gondolom rákérdezett, hogy az mennyit fogyasztott, csak ezt a cikkből szolidan “kifelejtette”, nem véletlenül 🙂
vagy: “www.spritmonitor.de” a barátod
Ez hülyeség amit írtál, hiába másfélszer nehezebb az 1.7d Astra _minimum_ 1 literrel kevesebbet eszik -körülményektől függetlenül- mint az 1.3-as Swift. Az 1.7d Astra nem is tud 7,5 litert fogyasztani, max. ha valami sufnilovag “eltuningolja”…
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/322-Astra.html?fueltype=1&minkm=15000&exactmodel=1.7&powerunit=2
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/48-Suzuki/430-Swift.html?fueltype=2&exactmodel=1.3&powerunit=2
Egy pillanat, te almát hasonlítasz össze körtével. Más az, hogy napi bejárásra veszel egy dieselt a fogyasztás miatt és azt állandó tempóban használod városon kívül és megint más az, hogy ovijáratként közlekedsz a traktorral. Míg autópályán vagy városon kívül jellemzően 6 liter alatt el lehet vele ketyegni, városban, sok, rövidtávú használattal inkább 9. És még simán tönkre is tehető.
Az, hogy te napi 2*90m-t bejársz dolgozni napi két hidegindítással összemérhető azzal hogy valaki 2x5km-t megy városon belül 4 hidegindítással? Szerinted egy kategória? 🙂
e36 325td Bp. simán 10 liter gázolaj. A dízel 1,7 td astrám is evett 7,5-et városban. Ennyit kajált a benzines japán 1,3 is. Akkor miről is beszélünk?
Én arra lennék kíváncsi, hogy ilyen “szép piros” műszerfalon hogy hívja fel magára a figyelmet egy vészjelzés!!!
Elég sok autóban látom a piros/kék műszerfalakat, nekem mindkettő irritáló szín, soha sem használnék ilyeneket.
Hiába a divat nem mindig vagy soha sem egyezik az ésszerűséggel.
Nekem most egy 2.0 TDCI MKIV mondeom van. Automata. Céges járgány volt, 300.000 km-el vettem, 2,5 év alatt tettem bele még 30.000 km-t, szóval viszonylag ovijáratnak lehet nevezni egy nem túl nagy városban. Városban simán eszi a 9-9,5 litert, de azon kívül elvan olyan 6 literrel.
Még semmilyen motorikus baja nem volt, a részecskeszűrő is gyári, de természetesen most már bármi előjöhet. Ennek ellenére én is benzinest vennék később, de biztos előéletű dízelt, ha tudok szerezni a cégtől megint, szintén nem vetném meg.
Ha szeretnél tanulni tőlem, akkor szívesen tanítalak, ha pedig továbbra is álomvilágodban akarsz élni akkor nekem úgy is jó.
http://www.autonavigator.hu/sztori/gazdasagosabb_a_hibrid_auto_fejlesztese_mint_a_dizele-17769
ebben a cikkben volt Vascsi részéről egy értékes hozzászólás a valóságról, de több cikkben is találhatók érdemi adatok.
Nálam az “ovijárat” és a “hosszútávú” két egymást kizáró dolog.
No nekem azért van 🙂
Mesélj
Hát igen az első 3-4 km-en a dízel is torkos keményen….
Egyébként népitéleten elég megoszotta 2.0 benyával kapcsolatban a nép.
egyik sem mondja, hogy megbízhatatlan/rossz a motor, de megpakkolva autópályán kevés lehet…Emiatt az új ecoboost motorok jobb választ lehet, de az meg már sokkal bonyolultabb szerkezet sok hibalehetőséggel.
A válasz az hogy nem. Ha a benzines tényleg 11 litert eszik télen városban, akkor a gázolajos verziója is benyal 9,5 litert, úgyhogy még kisebb a különbség.
Szerintem túlzottan kompromisszumos ez a motor egy ekkora autóba. Ha valaki kis fogyasztásra vágyik, annak azért nem jó. Aki a családdal utazva is dinamizmusra vágyik, annak is kevés.
Ha mondjuk 3 liter a különbség akkor szerinted megéri a TÁDÉ???