Sokat bír, és korosan is egész jó: használtteszten az első Focus

Ford Focus 1.4 Ambiente, 2001 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elszállt az idő a Focus felett. Elsőre nem is gondolnánk, hogy 500 ezer forintért is lehet már kapni. Pedig igen, ki is próbáltunk egyet.

Kedden feltettük a kérdést, hogy „Kell-e félni az első generációs Ford Focustól?”, majd meg is válaszoltuk azt. Nem csak Használói Véleményeinkből, hanem egy, a típust jól ismerő szerelő szerint is azt kaptuk, hogy nem. Cikkünkből is kiderült az, ami a Használtautó.hu Focus-kínálatát böngészve is látható: már akár félmillió forint alatt is hozzá lehet jutni az 1999-es Év Autójának választott első Focus egy korai példányához. Írtuk persze azt is, hogy a bőséges kínálatból nehéz kifogni jót.
Hirdetés

Ez nyilván igaz, s jelen használttesztünkben szereplő, személyesen megnézett és kipróbált példány is kellően ijesztőnek tűnhet. Annak ellenére, hogy első tulajos, viszonylag keveset, 156 ezer kilométert megtett 12 éves Focusról van szó. Ha úgy vesszük, a hazai átlagautó, az átlagosnál kevesebb, évi 13 ezer kilométeres futással. Azt viszont zömében Budapesten szolgálva. Hiába nem volt komoly sérülése egyszer sem, kívülről telis tele van apró karcolásokkal, horzsolásokkal, s még vandalizmus nyoma is látható rajta. Talán nincs olyan eleme, amely ne lenne esztétikailag sérült. Baloldali sárvédőin, valamint ajtaján pedig jól mutatja egy keskeny, de annál mélyebb karc, hogy kapuba parkolni nem ildomos, ahogyan persze arra a figyelmet ilyen módon felhívni sem. Egy biztos ezzel az autóval: tulajdonosa nem retteg, ha épp az utcán kell vele megállnia.
Bár a kívül-belül hangsúlyosan New Edge dizájnt tükröző, s a legendák szerint már egészen korrektül összerakottnak számító első Focus tartós és elnyűhetetlen autó hírében áll, erre e példány utastere némiképp rácáfol. A legfőbb és szinte egyetlen fiaskó, hogy a vezetőoldali ajtón a könyöklő - az elmondás szerint - egy komolyabb tehénkedéstől egyszer elrepedt, majd egyre csúnyább lett, most valóban meglehetősen ronda. Az utastér amúgy nem vészes, a titkolatlanul nem túlzottan gyakran takarított ülések kárpitozása strapabíró, s tömésük sem puhult meg az évek és a kilométerek során, még a sofőrnél sem. Bár a viszonylag könnyen cserélhető ajtókárpit nem bizonyult tartósnak, a légzsákos kormány karimája és a váltó gombja alig fényesedett meg. És igazából itt a Focus csábereje, hogy a szakértők szerint harmatosnak mondott 1,4-es alapmotorral is egészen jó, jól vezethető. Persze hozzátesszük, hogy főként klíma nélkül és főként városban. Autópályázáshoz már valóban nem ideális a legkisebb benzines, ami ott akár 10 liter feletti étvágyra is képes, országúton azonban 6-7, városban 9-10 literrel elvan.
Közben pedig egészen jó a futóműve, az elöl MacPherson, hátul a Focus 15 évvel ezelőtti megjelenésekor a kategóriában forradalmár független felfüggesztés a ballonos, 185/65 R14 abroncsokkal jól csillapítja az úthibákat, s közben kanyarban is egészen stabil. Ma már élvezetesnek aligha mondható, de nem is rossz a hagyományos, hidraulikus szervóval könnyített kormányzás sem, s a klímás autóban egészen jól lehet utazni. A valaha némi árelőny érdekében választott háromajtós karosszéria a beszállás miatt már három személlyel is kissé nyűgös, ám akár 4 vagy 5 személlyel is használható, a helykínálatra ugyanis panasz nemigen lehet, hátul is egészen jól el lehet férni. Ha mondjuk hárman kell oda préselődni, akkor természetesen már szűkös lesz a helykínálat. De joggal tehető fel a kérdés, hogy miben nem?
A csomagtér háromajtósként is egészen tágas, alaphelyzetben 350 literes, hagyományos elvű üléshajtással, sík padlóval bővíthető. A raktérajtó teljes szélességben nyílik – kulccsal, vagy a műszerfalról gombnyomásra. Apró hibaként említhető, hogy a hátsó ablaktörlő spricnije az utastérbe is enged némi vizet, a kézifék fogantyúja lötyög, ám komolyabb gond nincs, s nem is volt a Fousszal. E példány már túl van a kipufogó-leömlő szériahibának számító szivárgásán, illetve annak orvoslásán is. Szintén típushiba, hogy időnként vezetőoldali ajtózárja is megszorul.
Ami a Focus esetében jellemző, az tehát itt is megvan/megvolt. Volt továbbá kuplungcsere is (városi használat!), de most egészen puhán jár a pedál, s a gumik is szinte újak az autón. Ezek bizony értéknövelő tényezők, s érthető is, hogy tulajdonosa, aki épp el is adná az autót, 500 000 forintnál kevesebbért nem lesz hajlandó megválni Focusától. Érthető, bár azt azért megjegyezzük, hogy ebbe a példányba nehéz lesz beleszeretni. El kell menni megnézni a hasonló áron kínáltakat, majd mérlegelni, hogy az érezhetően valós 156 ezer kilométeres futás és a jó műszaki állapot tudja-e feledtetni az esztétikai hibákat. Szerintünk leginkább a karosszéria karcolásait kell tudni elfogadni, a vezetőoldali ajtókárpitot érdemes cserélni, s úgy már egészen jó autó lesz a szemre megkíméltnek kevéssé tűnő, vezetve azonban teljesen korrekt háromajtós Focus.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Üdv!!!
    Körülbelül 2014 októbere körül vásároltunk egy ford focus 1.4 ambiente gépjárművet!!!! Nagyon megvagyok vele elégedve nagyon jól gyorsul fogyasztása jón előzésnél ha odalépek neki 5.-be présel. De nem hajtom inkább nyugodt vezetésű srác vagyok (19éves). Lehet valakinek 1.6-os 1.8-as kocsija lehet h esősebb de:
    1. Fogyaztása nem jobb a nagyobb köbecentiseknek
    2. Az 1.4-es is birja a tempókat amennyivel lehet menni (sőt még többet is)
    Az autót most nézte át a szerelő minden 100%-os alvázon és máshol 0%rohadás
    Szóval senki ne fikázza az 1.4- est nem versenyezni kell vele lehet másnak nagyobb van szeret versenyezni de még a hülye is tudja nyomni a gázt megállni meg nem tud!!! 🙂

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Üdv!
    Ezek a felsorolt hibák egy kis utánajárással, műszaki érzékkel sokkal olcsóbban javíthatóak lettek volna.Rengeteg hozzá az olcsó, bontott alkatrész, gyakori típus, tapasztalat is van bőven (klub, fórum).Műszeregység, alapjárati motor, központi zár szerkezet, leömlő pár ezres tételek, akár otthon is cserélhetőek, nem kell mindennel szervizbe menni. Autóval foglalkozó emberek között,(szerelők, kereskedők,fényezők, karosszéria lakatosok) élek, sok típust vezettem,vittem vizsgára magam is. A Focus egy nagyon jól sikerült kocsi, hidd el. ( Ha nem hiszed, vegyél pl. Laguna Dci-t ) Ennyi idősen és km-el nem szokott ennyi bajuk lenni, az olajfogyasztás is gyanús.Persze akinek sem kedve, ideje , műszaki érzéke nincs ilyen javításokkal szüttyögni, amelyek egy 10 éves használtnál előfordulhatnak, annak célszerűbb újat venni és a garancia lejártával lecserélni.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    A kipuffogó csonkon kívül a többi mind kopó alaktrész, nem tudom mi ezzel a baj, azért olyan hűde nagy dolgok nem voltak ezek… De igazából elég sok hiba a fos minőségű utakra is visszavezethető.
    Fater Focusát 236e vettem, olajcsere és első féktárcsákat betéttel cseréltük, de még jók voltak a régiek is. A többi mind rendben, hála az előző német tulajnak és a normális utaknak. De hidd el ők nem 1000 eurot költöttek a kocsira, hanem többet, ezt hívják autó fenttartásnak.
    Ezt műveli 10 év a fos utakon, csodák nincsenek, vagy járj bringával vagy nem tudom.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Kedves mindenki!

    Olvasva ezekről a Focusokról (most 2 cikk is foglalkozik vele) kinyílik a bicska a zsebembe. Elsősorban azért, mert a legtöbb újságíró, Focus tulaj, isteníti ezeket a trágyadombokat. Mielőtt bárki elküldene melegebb éghajlatra sajnos saját tapasztalatból beszélek. Történtem röviden leírom s mindjárt világos lesz minden…
    Szóval 10 éves autót sikerült vennem (151.000km) ebből a szériából igaz kombit s 1.6 benzinest, pontosan azért is vettem ezt mert sokan, főleg a tisztelt újságírók ugyan úgy mint ebben a cikkben is igyekeznek meggyőzni az embert milyen jó kis autó ez.
    Tehát megvettem s onnantól kezdődött minden kálváriám s a mérhetetlen szopóroller effektus. Nem volt olcsó 800.000 s majd két év alatt sikerült ráköltenem 350-400 ezer Huf-ot. S kérlek senki ne jöjjön azzal hogy tekert (szervizfüzet megvolt, amennyire lehetett utánanézem az előtörténetnek, átnéztem a kocsit) s nem nézem át stb.
    Szinte nem volt olyan amit nem kellett cserélni ezalatt a kicsit kevesebb mint 2 év alatt az autón mialatt sikerült “kemény” 13.000 km belecsavarnom. Nos akkor sorolom:
    1 hónap után elrepedt a kipufogó leömlő csonk- hegesztéssel, nem cserével olyan 25.000 pénz volt
    utána nem sokkal tönkrement a kilométeróra jeladó-potom 10.000(alkatrész)+12000(szervízdíj) volt a csere, itt jegyzem meg a Ford szerviz se volt 100% biztos benne hogy ez a hiba, ha nem akkor óracsoport csere potom 150.000 Huf lett volna, de szerencsém volt.
    3. hónapban tönkrement a bal első stabilizátor pálca ezt házilag az aknán megoldva 3.500 forintomba fájt, következő hónapban a jobb is megadta magát újabb 3.500 Huf mínusz.
    4. hónapban az alapjárat folyamatosan ingadozott, néha a piros lámpáknál is leállt, mindez addig ment amíg egyszer el nem játszotta, hogy egy élesebb kanyarba beforduláskor (kis utcába kanyarodtam a főútról) vissza 2 -es és kanyarodnék lendületből majd a kocsi lefullad, szervó rásegítés elmegy én meg közeledek a sarki villanyoszlop felé. Ugye még jó hogy jó erőben voltam s nem kaptam el az oszlopot mondjuk csak kb. 30 cm -múlott. Ekkor azért már kezdett a tököm tele lenni az autóval, de Ő ezt a következő hónapokban csak fokozta ha lehetett.
    Szóval az alapjárati léptető motort cserélni kellett volna, ha nem 30.000 jó magyar forintba került volna, ezért én megpróbáltam megtisztítani ami azért nem volt könnyű feladat, mármint a kiszerelése, mert olyan egy elszart helyen van hogy a csavarokhoz elég nehéz hozzáférni. Végül megoldottam, jó lett.
    6. hónapban a vizsga lett volna, de sajnos a kézifék nem fogott elég jól, ezért ez orvosolni kellett, hát ez se volt egyszerű. A lényeg a lényeg hogy 3 különböző szervizben abból az utolsó már egy Ford specialista volt (nem márkaszerviz) se tudta megoldani hogy 100%os legyen. Pedig már cseréltek fékmunkahengert is mindkét oldalt, kézifékkötelet, valamint ha már ott voltak a jobb hátsó kerékcsapágyat, mert természetesen az is tönkrement, potom 49.000 Huf-ot hagytam ott.
    Épp hogy levizsgázott elkezdtek nem működni a hátsó lápák, kiderült hogy a műanyag ház amiben az izzó foglalatok vannak amik ugye fémből vannak s hő keletkezik ahogy világít a lámpa szétolvasztotta a házat s nem érintkeztek. Ez nem került sokba mert már kezdett elegem lenni a kocsiból ezért önmetsző csavarral vissza fúrtam a megolvadt házba s lám működött.
    Aztán elkezdtek nyikorogni az első toronycsapágyak, már nem érdekelt.
    Idén tavasszal meg nem működött a hátsó ablak fűtőszál valamint a 3. féklámpa, kiderült, hogy ezeknek a vezetékei elszakadtak az ajtót összekötő gumicsőben. Megcsináltattam potom 15.000 ből
    Arról már nem is írok hogy mindeközben ez a kiváló 1,6-os motor autópálya tempóban (120-130 km/h) 4 személlyel kevés csomaggal a Balaton felé 8.2l/100km fogyasztást produkált nyáron. S hogy ha ki kellett mennem előzni mondjuk egy kamion miatt akkor a Skoda Octavia a szaros ezer éves 1,6-os motorjával állva hagyott.Egyébként olyan 1000km alatt jó 1l olajat evett meg.
    Közbe még párszor eljátszotta hogy nem tudtam bezárni az autót, mert a központi zár ahogy rázártam egyből visszanyitott.
    Időközben még tönkrementek a csomiajtó tartó teleszkópok potom 10.000 volt darabjuk, itt jegyzem meg hogy a kiváló alkatrész ellátottságról amit általában említenek a típus mellett, nem hogy a polcon nem volt belőle hanem az országban sem ezért kb. 1 hetet vártam rá.
    Ezek után s miután Februárban elkezdtek a hátsó szilentek, valamint a hátsó kipufogódob is kezdte hallatni a hangját eladtam a p…csába s csak az ellenségeimnek ajánlom ezt a típust.
    A cikkhez még annyit hogy ez a fekete példány egy bontószökevény az enyémhez képest s azt is alig tudtam 590.000 Huf-ért eladni. Talán a tulaj ha kap érte 250.000-300.000 e-ret összeteheti a 2 kezét.

    Köszi hogy végigolvastad.

    Ui. Természetesen minden szíj, vízpumpa olaj s fékbetét csere megvolt amikor megvettem, na az se volt olcsó.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Érvelni vitaképes dolog ellen érdemes.
    Az ilyen kijelentések hülyegyerekek tollából származnak, nem érdemelnek annál többet, mint hogy hülyeségek.

    Mitől is kifinomultabb a Focus? A vimesdoboz minőségű műszerfalától, vagy mitől? A dobfékjétől, vagy mitől,
    Hagyd ezt. Remek autó a Focus a maga nemében, de ne emberkedj, mert hülyének fognak nézni.
    nettó hülyeségeket beszélsz.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Ilyen autó jó gazda garázsából bármelyik márka esetében előkerülhet. Olvastam Laguna tulajdonostól is 200 ezren felül futott fékekről. Nem kétlem, hogy a Focus remek autó, de ez a mindennél jobb duma több, mint ostobaság.
    Szerintem érted, amit kifogásoltam.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Minden bizonnyal úgy van, ahogy írod.
    Amennyire megalapozott ez a véleményed, hiszen remekül ismersz engem, pontosan tudod, hogy mennyire nem értek az autókhoz, pont annyira ismered az autókat is.

    Nem is csodálkozom a hülyeségeken, amiket írsz.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Alapvetően nem rossz autó, de az alapverzió ülései borzalmasan fapadosak (minden ülőhelyen) és ez az 1.4-es motor…klímával…5 személlyel…hmm… Padlógázon, kihúzatva is nehézkes a nagyvárosi tempó tartása, ilyen körülmények között pedig igencsak szomjas a motor.
    Kb. mint az Octavia I 1.4-es motorja, azt is bűn betenni akkora karosszériába.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Jó kis gépek ezek!

    Csak egy dolog: Ha az ember ennyire hagyja lepukkanni az autóját, ennyire nem vigyáz rá, akkor a városban belepakolt 150 ezer kilométer során mennyire törvényszerű, hogy minden karbantartást, gondoskodást megkapott? Na ugye.

    Én szkeptikus vagyok, és az ilyen elhanyagolt külsejű autókat elkerülöm. Hogy egy ajtókárpitot mennyibe került volna kukázni egy bontóból…

    Egyébként kapásból 5-6 elemet kéne újrafényezni (hacsaknem szetütni valónak veszi az ember)

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Sógoromnak volt egy ilyen 5 ajtós, dízel, 1.6os. Még adagolós, asszem 2002es volt. Többször utaztunk vele. Nekem ami nem tetszett, az a full kopogós belső, és a kicsit Wartburgos ajtócsukódás 🙂 Ez egyébként a következő széria sajátja is, olyan is volt neki utána, azzal is utaztunk 🙂 Most pedig a legújabb van. Visszatérve az elsőre. úgy tudom nem volt baja,. pedig beletett vagy 150e km-t. Egyszer volt egy el ablak hibája avezető oldalon. Asszem mechanika gond volt.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    En is jobban szeretem ha nincs patikara pucolva az auto s latszik hogy ki es hogyan hasznalja.
    Egyebkent az enyem egy kicsivel koszosabb volt de a megnezett 20-30auto kozul az en
    arkategoriamban ez volt a legigeretesebb.
    Probaltam Astrat es Golfot is de nekem a Focus jott be,igaz kombi
    de a puttonyt nem veszed eszre

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Bizonyára a korabeli összehasonlító teszteket író újságírók-tesztelők is mind nettó ökrök voltak szerinted,amikor 1999-ben az Év Autójának választották a Focust?!

    Te viszont Bruttóban vagy dilettáns…..,az autókhoz.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Egy időben volt a családban 1-es Focus,G és H Astra,AudiA3(Dettó Golf) és mind közül a Focust volt a legjobb vezetni.Megbízhatóság:12 évesen és 160000 km-el adtam el,eredeti fékalkatrészek,lengéscsillapító,kipufogó,akkumulátor!!,stb.Hiba:rozsda az ajtók alján,trafó,és eladás előtt 5 nappal az egyik féltengely.Még most is visszasírom néha pedig hiper -szuper legújabb Focus 3-at vezetek.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Jaj, de elcsépelt már ez a nettó baromság, ökörség stb szöveg. Ha van érved, írd be, ha nincs, akkor inkább ne írj semmit! Amúgy nem, nem az. Egy G Astránál fényévekkel jobb egy ilyen Focus, de műszakilag a Golfnál is kifinomultabb és megbízhatóbb.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Csak megerősíteni tudom az előttem hozzászólókat. Műszakilag lehet korrekt de optikailag elég romos a tesztelt jármű. Ez alapvetően nem lenne baj de ehhez képest az ára kissé húzós. Fél millióért nem vár csodát az ember de legalább szakadásmentesség, egy kis tisztaság és távolról egységesnek, hibátlannak tűnő fényezés járna. Egy kis foglalkozással (új ajtókárpit, hátsó fejtámlák, takarítás, nagyobb húzások javítása) és pénzzel valóban megérné a hirdetett áron. Jelen állapotában személy szerint maximum 300 – 350 ezer forintot kínálnék érte ha szükségem lenne rá.

    A két légzsákot kéretik javítani mert a képeken az utasoldalon csak egy kacattartó mélyedés látható a helyén. Általánosságban sem feltétlenül állja meg a helyét mert nagyon sok lecsupaszított verziót adtak el a Focusokból és jellemzően inkább a parasztvakító dolgokra (légkondi, felni, metálfény, elektromos kacatok) költöttek a vásárlók mint a hasznos (és láthatatlan) dolgokra.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Szerintem nem baj, ha lestrapált állapotú autókat vizsgálnak tartósság, strapabírás szempontjából. Én nem a doktor úr felesége által 3. autónak használt “patikákra” vagyok kíváncsi, hanem arra hogyan bírja a gép , ha ütik vágják. Ebből derül ki igazán a tartósság. Szerintem.

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Ha tényleg így nézne ki manapság egy ÁTLAG MAGYAR HASZNÁLTAUTÓ,akkor nagyon szomorú lennék!

    Hála istennek több olyan kocsi is van a családomban,baráti körömben ami hasonló vagy éppen idősebb életkorú(Xsara,Wagon r,Berlingo,Golf III,)Mindegyik bőven 100 ezer fölött futott már,volt már több bajuk is de ilyen ótvaros állapotban egyik sincs!

    Megfigyeltem:Az Autonavigátoron szinte utaznak az ilyen elhanyagolt kocsikra…….,nemrég volt egy Golf IV Variant,azóta sem tudtam kiheverni a látványát:-)
    A Focus önmagában amúgy kiváló kocsi,sokkal jobb mint a korabeli Golf vagy Astra.
    De erre a félmilláért kínált darabra még egyszer ennyit rá kellene költeni,hogy úgy nézzen ki ahogyan elvárom!

  • 2017.10.30. at 00:21
    Permalink

    Mi 2 évvel ezelőtt akartuk eladni a HIBÁTLAN 1.4es kombi Focusunkat,VALÓS 105ezer kmel. Senkinek se kellett,a kereskedők 600ezret ajánlottak érte,végülis becseréltük egy Seat Leonra,ahol rendes árban beszámolták. A kocsit azóta is minden nap látom,patika állapotban továbbra is. Ez a kocsi ahhoz képest egy romhalmaz…

Vélemény, hozzászólás?