Zseniálisan ronda – ráadásul megfizethető a FIAT Multipla

Titkos tipp: FIAT Multipla

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az első szériás FIAT Multipla meghökkentő külseje családi élethez, nagy helyigényhez ideális, praktikus belsőt takar.

1998-at írtunk. Életem második tesztautója egy FIAT Multipla volt, 1,6-os benzinmotorral, SX felszereltséggel, indigókék színben, bordó belsővel. Megállt az élet, amerre mentem vele, és enyhén szólva nem azért, mert a messze földön híres olasz dizájn lenyűgözte az embereket – inkább a letaglózás a helyes kifejezés. A Multipla lépcsős orrú formája egyszerűen sokkolóan hatott a szemlélőkre, rövid volt, ugyanakkor magas és nagyon széles. Úgy festett, mintha két különböző autóból gyúrták volna össze, az övvonalnál két külön világ találkozott, amit tovább súlyosbított a bambuló békára hajazó ábrázat, illetve az üveg és a fém felületek szokatlan aránya. Egy szó, mint száz, 1998-as bemutatásakor a Multipla űrből csöppent hóbortnak tűnt, pedig a teszthét számomra bebizonyította, hogy remek kocsi volt. Kétségtelen, hogy a karosszéria azonnal ítélkezésre késztette az embereket, és az sem titok, hogy a többség tetszését nem nyerte el a forma, de aki ezen a dilemmán felül tudott kerekedni, és döntően praktikusság alapján keresett magának autót, az anno keresve sem találhatott jobbat, mint a FIAT Multipla.

Azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha kimondom, bő egy évtizeddel később vizsgálódva csak a szokatlan külső a magyarázat arra, hogy miért titkos tipp, és nem bestseller ajánlat a Multipla. A használói vélemények szerint a tulajdonosok (a bátrak, akik megvették) elégedettek az autóikkal - ennek bizonyítéka a 4,1 pontos osztályzat az 5-ös skálán -, ami 9 éves átlagéletkor, és 140 ezer kilométert meghaladó átlagos futásteljesítmény alapján abszolút pozitív érték. A modell sarokpontja a strapabíróság, a műanyagok, a kárpitok nem örökéletűek, itt-ott zörgések hallhatók, foszlások tapasztalhatók, bár ahogy az értékelésekből kitűnik, ebben nem csekély szerepe van az egyéni bánásmódnak is – a Multipla meghálálja a gondoskodást. Műszaki szempontból az elektromos rendszer, a kipufogó, és a futómű mindenképpen figyelmet érdemel egy vásárlás előtti átvizsgálásnál, rozsdára viszont igazából csak akkor számíthatunk, ha az autó törött volt, és rosszul javították.
Hirdetés

Az előnyök sora sokkal hosszabb. A nagy ajtókon könnyű a beszállás, és a kocsiból remek a kilátás: magasan vannak az ülések, jók a tükrök, és nincsenek vastag oszlopok. Az átlagon felüli szélesség a soronként 3-3, kissé keskeny ülésnek köszönhető – a középsőt javallott kissé hátratolni, így a vállaknak több hely jut. A műszerfal középen blokkosított egyvelegében első pillantásra nehéz kiigazodni, ám a gyakorlat azt mutatja, a Multipla kezelése könnyen megszokható, és hála a textilborításnak, nem nyomaszt a kellemetlen plasztik-érzet. Rengeteg a rakodóhely, az önálló ülések variálhatók, minden jól ki van találva, és hat üléssel is használható méretű csomagtartó várja a poggyászokat. Már az SX alapfelszerelés sem fapados, de aki igényli a komfortot, keressen a gyárból gazdagabb tartalommal útjára engedett ELX kivitelt. A motorválaszték nem túlzottan bőséges, a kínálat gerincét az 1,6-os benzines, valamint az 1,9-es JTD dízel alkotja – az évek során folyamatosan finomodtak a konstrukciók, de igazából nincs közöttük jelentős különbség, a benzines 103 lovas, a dízelek 105 és 115 lóerő között mozognak. Külön szót érdemel a 120 lovas dízel, de ez már a ráncfelvarráson átesett modellre jellemző, 2005 után. A futómű inkább kényelmes, mint sportos, de a széles nyomtáv miatt meglepően jól kanyarodik a Multipla.

A FIAT 2004-ig gyártotta a különleges karosszériás Multiplát, majd egy korszerűsítéssel a Stilo formajegyeihez igazították az autót, amely ettől egyáltalán nem lett sikeresebb, sőt, elvesztette karakterét. A használtautós felhozatalban nem tolonganak az eladó példányok, és a csekély mennyiségen belül is nagy a szórás. Már félmillió forintért környékén hozzájuthatunk 2000-es évjáratú modellekhez, benzineshez, dízelhez, de ne legyenek illúzióink: ennyiért több százezer kilométert futott, láthatóan nem megkímélt, horpadásokkal, karcolásokkal bőven ellátott autót vehetünk, amire egészen biztosan komoly összegeket kellene költeni, azonnal. Az éremnek azonban másik oldala is van. Ha tágas, családi használathoz kifejezetten alkalmas típust keresünk, és maximum 2,5 millió forintunk van, már meggondolandó ajánlat lehet egy 2006-os, ráncfelvarrott, 120 lóerős dízellel szerelt Multipla 2,4 millióért, 81 ezer bevallott kilométerrel az órájában, metálfényezéssel, szinte hiánytalan biztonsági és kényelmi felszereléssel (automata klíma, ABS, ESP, légzsákok, alufelni, CD lejátszó, stb.). Akinek netán a különc, eredeti változat jobban bejön, némi keresgéléssel találhat szép példányt, és úgy tűnik, kétmillió forint alatt is megúszható a kaland: ]2003-as, benzines 1.6 16v SX Multiplát klímával, dupla légzsákkal, szervokormánnyal 1,85 millió forintért hirdetnek, gázüzemre átalakítva.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?