A Renault legújabb furgonja a maga kategóriájában kiemelkedően teljesít, talán még túl jó is. De vajon miért?
A Kangoo is felvette az új Renault arckifejezést, festetlen lökhárítója borostaként öleli körül a hatalmas mosolygós hűtőrács-szájat és Renault emblémás orrot
Az új Kangoo nem csak simán jó, hanem egy igazán kiemelkedő gép. Oké, azt nem mondom, hogy kényelmesebb utazni benne, mint a
Rolls Royce Ghostban, de a kategóriájához képest tényleg kényelmes, csendes, praktikus, és keveset fogyaszt. Nem titok, hogy szeretem a haszonjárműveket, van egy különleges életérzése az embernek bennük, egy amolyan furcsa, letisztult egyszerűségérzet, amit sokan hiányolnak a modern személyautókból. Ráadásul mindig ott a tudat, hogy ezek építik fel az országot. Mondjuk így újonnan a kisvállalkozók alatt inkább Németországot és Franciaországot, de majd 5-6 év múlva leugranak ide is egy honosítást követően besegíteni. A modern haszonjárművek ráadásul mind megpróbálják ezt a minimalista egyszerűséget pár mai kütyüvel is feldobni, ami külön élményt nyújt. Ez az összhang is megvan a Kangoonál, a Renault haszonjárműveivel kapcsolatban mégsem biztos, hogy ez a remek modell emléke fog megmaradni itthon, és ez baj.
Kényelmes, az új Renault modellek dizájnvonalát követő beltér és egy személyautóba is bőven elegendő extra: itt kellett volna, hogy először gyanússá váljon, mi is ez a jármű pontosan
Fiókos kesztyűtartójával, manuális klímájával és a műszerfalból kiálló manuális váltókarral egyértelműen haszonjárműves, kormányzása, zajszintje és futóműve viszont - már amennyire a méretek engedik - kényelmes, csendes és személyautós
Nem vagyok egy nagy "franciaautós", ezért ezt nehéz leírni: a Kangoo a legtöbb téren úgy söpri le a kategóriatársait, többek közt a Volkswagen Caddyt is az asztalról, hogy meg sem kell erőltetnie magát. Mindemellett stílusos és modern, a Renault legújabb, szögletes arca a haszonjárműveknek igazán jól áll. A dizájnerek munkája mögött pedig kiemelkedő praktikum és anyagminőség tesz eleget a művészek által felépített elvárásoknak: a Kangoo B-oszlop nélkülisége például megkönnyíti a be- és kipakolást, az összecsukható, vagy kivehető jobb első ülés mögött mindemellé a kabint és a rakteret elválasztó rácsot is el lehet tüntetni, így még a létra is befér, ha inkább azt vinnél a melóhoz a segédmunkás helyett. A raktér anyagminősége is remek, nem kopasz lemezeket, de még csak nem is olcsó műanyagokat, hanem minőségi préselt fa burkolatokat is kaphat egy ledfényszóróval egybecsomagolva 195 000 forintért.
Sokakkal eljátszottam élőben is, és senkinek sem tűnt fel a turpisság, te észreveszed, miért különlegesek ezek az ajtók?
A válasz egyszerű: mert ez a "szezám tárulj" változat, avagy a B-oszlop nélküli kiadás, amitől egy sokkal praktikusabb, jobban kombinálható, könnyebben pakolható furgonná válik a Kangoo
Utazási kényelem terén is korrekt, bár a 75 lovas 1,5 literes dCi dízelmotor messze van az erőstől, de legalább semmilyen környezetben sem lehet vele 7 liter felett etetni 100 kilométeren.
A városba, terítőautónak tökéletes, országúti használatra még gyakorlatilag kompromisszummentesen alkalmas, de autópályára leginkább csak sebességet tartani érdemes felmenni vele, 100 felett ugyanis hiába padlózod le, úgysem történik semmi.
Ha ilyen felhasználás is tervben van, akkor egyértelműen a 95 lóerős változatot ajánlom. Hangok - és esetleges "illatos" munka esetén szagok - tekintetében zavaró lehet, hogy a kabin egy légtér a dobozzal, de ahogy mondani szokás: amit a "B" oszlop nélküli kaszni és a kombinálható raktér egyik kezével ad, azt visszaveszi a másikkal, vagy valami hasonló. Ennek ellenére én továbbra is kedvelem ezt a megoldást a praktikussága miatt.
Az új Kangoo érezhetően széles, ez elölről és hátulról látszik igazán - cserébe a konkurenciához képest valamivel rövidebb
Mindemellett a Kangoot nem csak áruval lehet igen keményen megpakolni, hanem extrákkal is, többek között kamerás tükröt is kaphat, ami lényegesen jobb képminőséget, de sokkal rosszabb látószöget ad, mint a tolatókamera. Lehet bele automata klímát és fűthető félbőr üléseket is kérni, de akad persze nagytablet is, a 4 hangszóró pedig itt is bőségesen túlteljesíti a kategória "mindegy milyen, csak legyen benne rádió" jellegű elvárásait. Mindez nettó áron 8,5 millióért lehet a miénk ezzel a felszereltséggel, de motorváltozattól és extráktól függően 6,5 és 9,5 millió között mozog. Ha nem cégesnek veszi az ember fia, akkor erre még jelentősen ráfizet, a tesztautó kb. 10,5 millió lenne ebben az esetben. A mai autóárak mellett ez egy nagyon korrekt ajánlat azért, amit a Kangoo ad. Csak aztán jön az a bizonyos "de".
Érdekes fordulat, hogy márkán belül találni konkurenciát, és bár ez nem egy összehasonlító anyag, mégsem lehet elmenni a Kangoo (balra) és az Express (jobbra) együtt forgalmazásának látszólagos értelmetlensége mellett
Ez a "de" pedig nem más, mint a Dacia Dokker, ami az idei évtől Renault Express néven kapható a Kangoo mellett, ráadásul az ára is lent maradt a földön a jelváltás ellenére. Tagadhatatlan, hogy sokkal jobb autó az új Kangoo, és hogy kevésbé árérzékeny piacokon valószínűleg nagyot fog menni, de mivel ezt a tesztet nem franciául vagy németül írom, figyelembe kell vennem az itthoni helyzetet. Magyarországon ugyanis megvan rá az esély, hogy kevesen fogják a jobb, de drágább autó mellett letenni a voksukat a szalonban vagy a konfigurátor előtt ülve. Kis- és középvállalkozások esetében még az is felmerülhet, hogy meg sem engedheti magának a cég, hogy a drágábbat válassza, a nagyobb megrendeléseknél pedig nem mindegy, hogy ugyanannyi pénzből hány autóval lehet bővíteni a flottát. A presztízskérdés persze még mindig megmarad, annak ellenére, hogy már nem csak ugyanazokkal a motorokkal, de ugyanazzal az emblémával is árulják az egyébként korrekt vetélytársat: biztosan lesz, aki nem kéri majd a Daciáról átemblémázott modellt.
A raktér tágas, ráadásul a jobb oldali ülőhely feláldozásával még bővíthető is
A borítások az ajtókon és a doboz belsején is strapabírónak és minőséginek tűnnek
Reálisan nézve viszont felmerülhet a kérdés: van, amiben az Express ugyanolyan, vagy jobb, mint a lényegesen drágább Kangoo? A szomorú válasz az árak tekintetében, hogy az előbbiből van bőven, de sajnos még az utóbbiból is akad. Nagyjából egyforma például a kabin anyagminősége, a tárolóhelyek mennyisége és az ülések kényelme. Azonos a kormány, az infotainment rendszer és a motorválaszték is. Ellenben az utastér tetején, a napellenzők feletti tároló az autó alacsonyabb, rövidebb, de szélesebb mivoltának hála jóval kisebb és rosszabb formájú a Kangooban, illetve a könyöklő fedele kemény, kopogós műanyagból készült, így nem csak látvány terén nem illik a félbőr ülések mellé, de kényelmetlen is hosszútávon, az Express ülésének oldaláról lehajtható kartámasz sokkal jobb volt, bár az alatt nem volt extra tárolóhely. Érződik viszont a drágább furgonon, hogy egy sokkal modernebb szerkezet, a futómű például jóval kényelmesebb, és a menetzajok is egy minőségibb autó érzetét keltik.
Az infotainment rendszer nem a leggyorsabb szerkezet, de legalább lehet rajta görgetni, ellentétben a Daciák igen hasonló rendszerével
Nem csak tolatókamerát, de kameratükröt is kérhetünk a Kangoohoz, ráadásul akár egyszerre is: ilyenkor két külön kamerát kapunk hátra
Már amikor megtudtam, hogy a Renault így bővíti a kishaszonjármű-kínálatát, azóta gondolkozom, hogy miért dönthettek ez a megoldás mellett, és amíg csak az itthoni piacot néztem, nehéz is volt erre rájönni. Eredetileg azzal nyugtattam magam, hogy a világ nem csak az aprócska magyar (vagy bármely más kelet-európai) vásárlókból áll, és igenis vannak országok, ahol az átlagos kisvállalkozóknak sem kérdés, hogy a jobbat kell megvenni több pénzért, még akkor is, ha az olcsóbb megoldás is korrekt.
De a külföldi piac nem csak a tehetősebb kisvállalkozói réteg miatt szolgált válasszal, hanem azért is, mert a Kangoo ott nem csak dobozos furgon, mint itthon.
Ha ugyanis visszaemlékszünk, a korábbi generációkból készült egyterű változat is, az új esetében viszont nyomát sem látni ilyesminek a Renault hazai weboldalán. Ellenben külföldön most is létezik a személyautó verzió, abban a formában pedig - még úgy is egyértelmű, hogy csak a dobozosokat próbáltam - úgy verné el a Kangoo a Dokkert, hogy az Renault jellel sem merne visszatérni. Így viszont nagyon közeli konkurensek maradnak, komoly árréssel, és immáron ugyanazzal a jellel. Az biztos, hogy mindez a Kangoo értékeiből semmit sem vesz el, így a kérdés már csak annyi marad, hogy a vásárlóközönség melyik mellett fogja letenni a voksát. Te megvennéd a lényegesen jobbat, több pénzért?
Üveges ablakokkal, haszonjármű alapú egyterűként nekem jobban bejönne, de dobozos furgonként is nagyon jó gép a Kangoo
Értékelés
Pozitív
jó futómű, korrekt anyagminőség, "szezám tárulj" tolóajtó
Negatív
gyenge alapmotor, rövid raktér
Árak
Tesztmodell alapára
6 850 000 Ft (2021.11.04.)
Tesztautó ára
8 425 000 Ft (2021.11.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 3750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
18.10 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
zárt
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belmagasság elöl:
1045-1100 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1570 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1235 mm
Csomagtér magassága:
1200 mm
Csomagtér hossza:
1790 mm
Raktérnyílás szélessége:
1190 mm
Raktérnyílás magassága:
1110 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
18.10 s
Ez a legszebb Dokker amit eddig láttam.
Üdv!
Ez egy új modell, a Renault Express a Dokker átemblémázott változata. Ez inkább Mercedes logóval lehet ismerős. Az egyik fotón az anyagban egy kék autó van, ő volna az átemblémázott Dokker.
Ígéretes darab, már nagyon várom a benzines személyszállító verzió megjelenését. Az lesz csak az igazi főnyeremény, a modern egyterűt keresőknek.