Zöldek, a maguk módján – Ford Kuga vs. Opel Grandland X
Ügyesek, amíg tele az akku, de utána mennyire hibridek? – Ford Kuga, Opel GrandlFord X plug-in harc
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A zöld rendszámra való jogosultságot ki is kéne érdemelni, ehelyett egészen egyszerű a követelmény. Két olyan rendszer áll most egymással szemben, amikből látszik, mi lenne a helyes irány.
Hasonló méretűek, zöld rendszámosak, SUV-k és hibridek, de ennél jobban nem is különbözhetnének
bőven beleférnek az ingyen parkolós, regadómentes, cégautóadó-mentes szép új világba.
A zöld rendszám egyetlen követelménye ma a 25 kilométeres hatótáv a plug-in modelleknél, erre röhögve képesek
Az Opelnél már volt plug-in hibrid, de a PSA-nál újdonság. Bár a Ford hazai kínálatában a Kuga az első plug-in modell, a márka már többet is készített
A Kuga hibrid rendszere tipikus példája annak, milyen az, amikor egy plug-in hibridet igazi hibridnek terveznek, nem pedig a kvóták letudására és a bírságok elkerülésére.
Az Opel Grandland X pedig éppen hogy annak tűnik. Autószinten most kevésbé fogom őket vizsgálni, mindkettő ugyanaz a szabvány SUV 4,5-4,6 méter közötti hosszal, normális méretű ötüléses utastérrel, elfogadható méretű csomagtartóval, normális anyagokból. Ezekben éppen elég a hely ahhoz, hogy kényelmesen utazzunk benne öten is és még a puttonyt is tele tudjuk pakolni, minden más csak ízlés kérdése. Sokkal fontosabb most a két hajtás, és a negatív felütés ellenére van pár érv, ami az Opel mellett szól, igaz, azok közül szintén preferencia dönt néhánynál, hogy valóban pozitív és hasznos tulajdonság-e.A Kuga első, az Opel összkerékhajtású, de érkezik mindkettőből a másik hajtáskombináció is
Hosszúság pótkerékig [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Ford Kuga | 4626 | 1882 | 1690 | 2710 | 411-1418 |
Opel Grandland X | 4477 | 1906 | 1609 | 2675 | 390-1528 |
Az Opelnél szemmel láthatóan a teljesítménnyel próbálják lenyűgözni a katalógust olvasókat, míg a Ford bízik azokban, akik igazi hibridet keresnek.
Nekik fontos tudniuk azt, hogy egy valódi hibrid esetében a teljesítményadatok messze nem lesznek olyan lenyűgözőek, mint a valós hatékonyság. Ezen a ponton érdemes figyelemben tartani a hajtásláncban található, később komoly összegekért javítandó, cserélendő, vagy felújítandó alkatrészeket, mint a turbó, a kettőstömegű lendkerék, a magas nyomású befecskendezés, vagy esetleg az automataváltó. Ezek mindegyike szerepel a Grandland X hibridben, míg ezek egyike sincs a Ford Kuga PHEV-ben, hosszútávon gondolkodva ez egy óriási pont a kékoválosnak.Vérbeli hibrid hajtás száll szembe a normák és a divat szülte konnektoros hibriddel
Mindkettő tökéletesen autószerű, általánosan jó anyagokkal, praktikus megoldásokkal teli
Fizikai összkerékhajtás nincs, ahogy a legtöbb hasonló modellben sem, viszont érdekes megoldás, hogy alapesetben hátul hajt.
Mindaddig, amíg nem nyomunk padlógázt, vagy váltunk 4WD üzemmódba, addig nem kapcsol be az első villanymotor. Tud olyat is, hogy a benzinmotor csak az akkumulátort tölti, közben pedig hátul hajt, ha pedig lemerítjük az akkumulátort, akkor ez igen sűrűn változik, olyankor van, hogy csak elöl hajt a benzinmotorral közvetlenül, mondhatjuk, hogy színes egyéniség. Feltöltött akkumulátorral viszont szinte csak a hátsó tengelyt használja, aminek nagy előnye, hogy egyrészt dinamikus és egyenesen erős gyorsítást is képes így intézni, valamint kanyarodáskor határozottan érezni, hogy tol, sokkal jobban fordul, mint a nem hibrid kivitelek.Remek a térkihasználás, jól beállítható a vezetési pozíció
A Kuga Alcantara szerű huzatot kap ST-Line szinten, ülni hasonlóan semmilyen benne, mint a Vignaléban
Az erőkülönbség most nem mérvadó, sokkal fontosabb, mi történik az akkumulátor lemerülése után.
Tipikus PSA megoldások az Opelben, változtatható a menetmód és van digitális kijelző az egyszerű műszerblokkban
Ford Kuga PHEV | Opel Grandland X Hybrid4 | |
Rendszerteljesítmény [LE ] | 225 | 300 |
Rendszernyomaték [Nm ] | 200 | 520 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,2 | 6,1 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 235 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 1,4 | 1,5-1,6 |
Akkumulátor kapacitás [kWh] | 14,4 | 13,2 |
Töltés [kW - AC/DC] | 3,7/- | 3,7-6,6/- |
elektromos hatótáv, WLTP [km] | 56 | 59 |
Elektromos hatótáv a teszt alatt [km] | 70 | 50 |
Saját tömeg [kg] | 1844 | 1800 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2320 | 2350 |
Tesztautó alapára [Ft] | 12 880 000 | 13 488 500 |
Tesztautó ára [Ft] | 15 685 000 | 17 010 200 |
Érdekes a Kuga váltókapcsolója, itt is többféle a menetmód, de mindenképp teljesen digitális a műszerblokk
Százalékosan tekintve az út majdnem 50%-át képes már lemerült akkumulátorral is elektromosan megtenni, ami hatalmas szó, ebből látszik, ha egy hibrid valóban hibridként viselkedik.
A fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás alacsonyan marad, vagyis takarékos és kellőképpen tiszta üzemű. A Ford rendszere hasonlóan ügyesen viselkedik a Toyota megoldásához, a benzinmotor beindulása szinte észrevétlen, a gyorsítása tisztességes, a remek hangszigetelés miatt pedig szerintem egyáltalán nem zavaró, hogy a motor fordulatszáma padlógázra fennakad, ez nagyon hamar szokható. Vele szemben a Grandland X motorjában innentől kezdve semmi komoly trükk nincsen, ugyanúgy viselkedik, fogyaszt és ereget, mintha ott sem lennének a villanymotorok. Fogyasztása 5,7 literre adódott a teszthéten, ami nem rossz a teljesítményhez képest, vagyis hatékonyabban működik, mint a nem hibrid verzió, mégis össze sem hasonlítható a Kuga hatékonyságával. Míg a Kuga, és általában a hibridek ügyesen termelnek vissza akkor is, ha csak áll az autó, néha indítják csak be a benzinmotort, addig a Grandland X a fotózás alatt, ami nagyjából 30 percet vett igénybe, le sem állította a benzinmotorját. Ezalatt pedig egyetlen kilométernyi hatótávot sem termelt, ami elég sokat elárul róla.A Kuga 70 kilométeres hatótávot is elért, az Opel 50-et, de ügyes jobb lábbal a 60 is kihozható belőle, töltés szempontjából remekel a Grandland X
3,7 kW-os az alap, de az Opelhez rendelhető 6,6-os fedélzeti töltő, amivel nagyjából 2 óra a teljes töltés, a Kugánál alsó hangon a duplája
Ezen a ponton kapja az Opel, illetve a PSA a nagy piros pontot, mert felár ellenében, 177 800 forintért 6,6 kW-os fedélzeti töltőegységgel is szereli a Grandland X-et.
Ez lényegében megfelezi a töltési időt köztéri oszlopon és persze bármely Type2-es töltőn. Nagyjából annyit jelent, hogy a Kuga akkumulátora 4,5-5 óra alatt tölt fel, a Grandland X-é pedig 2, így ezt az extrát a kényelem jegyében mindenképp érdemes megrendelni hozzá, ahogy a Type2-es töltőkábelt is. Mégpedig azért, hogy a közlekedés valóban hatékony lehessen, ennek érdekében ugyanis az Opellel nem érdemes elkummantani a töltéseket, mert a fogyasztás nem lesz annyira baráti, mint például a Kugával. Tölteni mindkettőt erősen ajánlott, ugyanakkor a Kuga PHEV akkor is valódi hibridként üzemel, ha nincs kedvünk, vagy lehetőségünk töltögetni, és csak használjuk. Elektromos hatótávban a Grandland X sem rossz, de sokkal inkább konnektoros töltéshez kötött, mint a Kuga. Persze, a zöld rendszám megvan hozzá, a károsanyag-kibocsátás pedig tudom, hogy csak az igazi hibridesek és villanyautósok szívét érinti meg, de a pénztárca mindenképp nehezebb marad egy Kugával, ami már könnyebben érthető érv. Árak tekintetében a Kuga alacsonyabbról indul, az Opel esetében pedig a 225 lóerős, csak elöl hajtó verziót a tesztautó szintjére konfigurálva szinte pontosan ugyanakkora árcédulát kapnánk. Közel csúcsfelszereltséggel ez 15,5 millió forint magasságát jelenti. Olyan hibridekért, amik közül a Ford jóval hatékonyabb és biztosabb választás hosszú távon a fenntartási költségeket tekintve. Ha csak a zöld rendszám a lényeg és az ízlés döntene, úgy érdemes még egyszer átgondolni a döntést, hogy komolyan gondoljuk, vagy csak a divat vezérel.Akkumulátoruk lemerülése után sokkal hatékonyabb a Kuga, fenntartása vélhetően hosszú távon is kedvezőbb lesz jóval, mint az Opelé, de mindenképp dicséretes, hogy a PSA saját hibrid rendszert fejlesztett