Zöldek, a maguk módján – Ford Kuga vs. Opel Grandland X
Ügyesek, amíg tele az akku, de utána mennyire hibridek? – Ford Kuga, Opel GrandlFord X plug-in harc
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A zöld rendszámra való jogosultságot ki is kéne érdemelni, ehelyett egészen egyszerű a követelmény. Két olyan rendszer áll most egymással szemben, amikből látszik, mi lenne a helyes irány.
bőven beleférnek az ingyen parkolós, regadómentes, cégautóadó-mentes szép új világba.
A Kuga hibrid rendszere tipikus példája annak, milyen az, amikor egy plug-in hibridet igazi hibridnek terveznek, nem pedig a kvóták letudására és a bírságok elkerülésére.
Az Opel Grandland X pedig éppen hogy annak tűnik. Autószinten most kevésbé fogom őket vizsgálni, mindkettő ugyanaz a szabvány SUV 4,5-4,6 méter közötti hosszal, normális méretű ötüléses utastérrel, elfogadható méretű csomagtartóval, normális anyagokból. Ezekben éppen elég a hely ahhoz, hogy kényelmesen utazzunk benne öten is és még a puttonyt is tele tudjuk pakolni, minden más csak ízlés kérdése. Sokkal fontosabb most a két hajtás, és a negatív felütés ellenére van pár érv, ami az Opel mellett szól, igaz, azok közül szintén preferencia dönt néhánynál, hogy valóban pozitív és hasznos tulajdonság-e.Hosszúság pótkerékig [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Ford Kuga | 4626 | 1882 | 1690 | 2710 | 411-1418 |
Opel Grandland X | 4477 | 1906 | 1609 | 2675 | 390-1528 |
Az Opelnél szemmel láthatóan a teljesítménnyel próbálják lenyűgözni a katalógust olvasókat, míg a Ford bízik azokban, akik igazi hibridet keresnek.
Nekik fontos tudniuk azt, hogy egy valódi hibrid esetében a teljesítményadatok messze nem lesznek olyan lenyűgözőek, mint a valós hatékonyság. Ezen a ponton érdemes figyelemben tartani a hajtásláncban található, később komoly összegekért javítandó, cserélendő, vagy felújítandó alkatrészeket, mint a turbó, a kettőstömegű lendkerék, a magas nyomású befecskendezés, vagy esetleg az automataváltó. Ezek mindegyike szerepel a Grandland X hibridben, míg ezek egyike sincs a Ford Kuga PHEV-ben, hosszútávon gondolkodva ez egy óriási pont a kékoválosnak.Fizikai összkerékhajtás nincs, ahogy a legtöbb hasonló modellben sem, viszont érdekes megoldás, hogy alapesetben hátul hajt.
Mindaddig, amíg nem nyomunk padlógázt, vagy váltunk 4WD üzemmódba, addig nem kapcsol be az első villanymotor. Tud olyat is, hogy a benzinmotor csak az akkumulátort tölti, közben pedig hátul hajt, ha pedig lemerítjük az akkumulátort, akkor ez igen sűrűn változik, olyankor van, hogy csak elöl hajt a benzinmotorral közvetlenül, mondhatjuk, hogy színes egyéniség. Feltöltött akkumulátorral viszont szinte csak a hátsó tengelyt használja, aminek nagy előnye, hogy egyrészt dinamikus és egyenesen erős gyorsítást is képes így intézni, valamint kanyarodáskor határozottan érezni, hogy tol, sokkal jobban fordul, mint a nem hibrid kivitelek.Az erőkülönbség most nem mérvadó, sokkal fontosabb, mi történik az akkumulátor lemerülése után.
Ford Kuga PHEV | Opel Grandland X Hybrid4 | |
Rendszerteljesítmény [LE ] | 225 | 300 |
Rendszernyomaték [Nm ] | 200 | 520 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,2 | 6,1 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 235 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 1,4 | 1,5-1,6 |
Akkumulátor kapacitás [kWh] | 14,4 | 13,2 |
Töltés [kW - AC/DC] | 3,7/- | 3,7-6,6/- |
elektromos hatótáv, WLTP [km] | 56 | 59 |
Elektromos hatótáv a teszt alatt [km] | 70 | 50 |
Saját tömeg [kg] | 1844 | 1800 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2320 | 2350 |
Tesztautó alapára [Ft] | 12 880 000 | 13 488 500 |
Tesztautó ára [Ft] | 15 685 000 | 17 010 200 |
Százalékosan tekintve az út majdnem 50%-át képes már lemerült akkumulátorral is elektromosan megtenni, ami hatalmas szó, ebből látszik, ha egy hibrid valóban hibridként viselkedik.
A fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás alacsonyan marad, vagyis takarékos és kellőképpen tiszta üzemű. A Ford rendszere hasonlóan ügyesen viselkedik a Toyota megoldásához, a benzinmotor beindulása szinte észrevétlen, a gyorsítása tisztességes, a remek hangszigetelés miatt pedig szerintem egyáltalán nem zavaró, hogy a motor fordulatszáma padlógázra fennakad, ez nagyon hamar szokható. Vele szemben a Grandland X motorjában innentől kezdve semmi komoly trükk nincsen, ugyanúgy viselkedik, fogyaszt és ereget, mintha ott sem lennének a villanymotorok. Fogyasztása 5,7 literre adódott a teszthéten, ami nem rossz a teljesítményhez képest, vagyis hatékonyabban működik, mint a nem hibrid verzió, mégis össze sem hasonlítható a Kuga hatékonyságával. Míg a Kuga, és általában a hibridek ügyesen termelnek vissza akkor is, ha csak áll az autó, néha indítják csak be a benzinmotort, addig a Grandland X a fotózás alatt, ami nagyjából 30 percet vett igénybe, le sem állította a benzinmotorját. Ezalatt pedig egyetlen kilométernyi hatótávot sem termelt, ami elég sokat elárul róla.Ezen a ponton kapja az Opel, illetve a PSA a nagy piros pontot, mert felár ellenében, 177 800 forintért 6,6 kW-os fedélzeti töltőegységgel is szereli a Grandland X-et.
Ez lényegében megfelezi a töltési időt köztéri oszlopon és persze bármely Type2-es töltőn. Nagyjából annyit jelent, hogy a Kuga akkumulátora 4,5-5 óra alatt tölt fel, a Grandland X-é pedig 2, így ezt az extrát a kényelem jegyében mindenképp érdemes megrendelni hozzá, ahogy a Type2-es töltőkábelt is. Mégpedig azért, hogy a közlekedés valóban hatékony lehessen, ennek érdekében ugyanis az Opellel nem érdemes elkummantani a töltéseket, mert a fogyasztás nem lesz annyira baráti, mint például a Kugával. Tölteni mindkettőt erősen ajánlott, ugyanakkor a Kuga PHEV akkor is valódi hibridként üzemel, ha nincs kedvünk, vagy lehetőségünk töltögetni, és csak használjuk. Elektromos hatótávban a Grandland X sem rossz, de sokkal inkább konnektoros töltéshez kötött, mint a Kuga. Persze, a zöld rendszám megvan hozzá, a károsanyag-kibocsátás pedig tudom, hogy csak az igazi hibridesek és villanyautósok szívét érinti meg, de a pénztárca mindenképp nehezebb marad egy Kugával, ami már könnyebben érthető érv. Árak tekintetében a Kuga alacsonyabbról indul, az Opel esetében pedig a 225 lóerős, csak elöl hajtó verziót a tesztautó szintjére konfigurálva szinte pontosan ugyanakkora árcédulát kapnánk. Közel csúcsfelszereltséggel ez 15,5 millió forint magasságát jelenti. Olyan hibridekért, amik közül a Ford jóval hatékonyabb és biztosabb választás hosszú távon a fenntartási költségeket tekintve. Ha csak a zöld rendszám a lényeg és az ízlés döntene, úgy érdemes még egyszer átgondolni a döntést, hogy komolyan gondoljuk, vagy csak a divat vezérel.