Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tudom, az autózás messze nem csak a garasoskodásról szól, de mégis érdekes megnézni: mennyiért autózhatunk az egyes modellekkel.
Fordított ársorrendben a négy zöldrendszámos: a DS 7 Crossback E-Tense 16,79 millióról, a Kuga PHEV 12,88 millióról startol, az e-2008 állami támogatással és alapverziójával legkevesebb 8,29 millió forint, az e-up! szeptemberi visszatérése ismét 5 milliós belépőárat ígér
Szinte köztudott, hogy erősen spórolós, mondhatni garasoskodó vagyok, bár sokan inkább a fillérhez kapcsolódó kifejezéssel illetnek. Ez bizony adottság, amit nehezen vetkőzök le. Két autó fogyasztását és így (a legutóbb a villanyautóknál külön is megvizsgált) futásköltségét a mindig változó körülmények között a legtöbbször lehetetlen összemérni, ám a legutóbbi Év Magyar Autója csoportteszten nagyjából azonos körülmények között autóztunk négy - bár zöld rendszámos, ám teljesen eltérő - autóval, amiket már szinte kivétel nélkül ismerünk már. Igaz, egyikőjük, a Peugeot e-2008 tesztjével még adós vagyok, így a mostani tapasztalatok némi előzetesként is szolgálnak annak kapcsán. Kik is voltak a Peugeot társai a túrán? Egy távoli rokona, a szintén PSA termék DS 7 Crossback E-Tense, a hozzá hasonlóan plug-in hybrid Ford Kuga PHEV, továbbá a Volkswagen e-up!.
Hirdetés
Az e-up! mindössze 3,6 méter hosszú, a Kuga és a DS 7 már a 4,5 méteren is túlnyúlik
A mezőny legolcsóbb és legkisebb teljesítményű versenyzője az e-up! a maga 82 lóerős villanymotorjával és 7,5 milliós listaárával - amiből az a szerény halmaz, aki a 11 millió forint alatti listaárú villanyautókhoz nyújtott 2,5 milliós támogatást is elnyerte és még autót is kap a szűkös kvótából, rögtön 5 milliósat kap. Az e-2008 alapverziójának árát szintén betolták 11 millió alá, így akár 8,29 millióért is megkapható, ám a GT-Line tesztautó az ő 13,37 milliós listaárával már legfeljebb 0,5 millió forintos támogatásra jogosult csak. A plug-in hybrid modellek pedig természetesen arra sem, így a Kuga PHEV legkevesebb 12,88 millió forintos és a DS 7 E-Tense 16,79 millióról startoló listaárát "legfeljebb" forgalmazói és kereskedői kedvezmény, na meg az elektromos autókon túl a vállalkozások számára a plug-in hybrid modellekhez is elérhető társasági adó kedvezmény csökkentheti.
A mezőny legerősebbje és legdrágábbja a DS 7 - futásával is, az e-up! a másik véglet. Komfortban is, de igazából az is bőven kielégíti az alapigényeket
Bár a zöld rendszám, és így az ingyenes parkolás, a teljesítmény- és cégautó-adó mentesség összeköti a próbált modelleket, nagyon mások. Ezt méreteik és hajtásláncaik is jól mutatják: az e-up! és az e-2008 nevéhez hűen teljesen elektromos, de a 61 és 100 kW-os teljesítmény azért jelentősen más iskola. Ennek megfelelően az e-up! - ami igazi minimalista autó, de valójában pont elegendő közlekedési eszköz, a mezőny legtakarékosabbja volt. Az országúti teszkörön megelégedett 8,5 kWh/100 km energiával, ami otthoni, 40 Ft/kWh árral számolva mindössze 340 forintos költséget jelent. Ez kevesebb, mint egy buszjegy ára, kevesebb, mint egyetlen liter benzin. Hozzáteszem, az országúti tesztkörön mindegyik autó a lehető legjobb arcát mutatta fogyasztás szempontjából. 36 kWh-s akkumulátorával az e-up! gond nélkül hozott 400 kilométert közelítő hatótávot, ami már szenzációsan jó érték.
Az e-up! biztosan nem fog autópályán gyorshajtani, az e-2008 esetén városban már fokozottan figyelni kell, hogy ne lépjük túl a megengedett tempót
Bár az e-up!-ban is el lehet férni (igaz, ő egyedüliként hivatalosan csak négyszemélyes), ha tágasabb és kényelmesebb autót áhítunk, a következő lépcső árban és fogyasztásban is az e-2008, ami szintén nagyon jó csomag, mert már elég jól használható családi autónak is, ráadásul a mai divat szerinti SUV, vagány formával és a tesztkör alapján még mindig igen kedvező, 13,5 kWh/100 km fogyasztással, azaz 540 forintos 100 kilométerenkénti töltésköltséggel. Legalábbis otthoni hálózatból, publikus helyen már nyilván drágább táplálni, de még mindig bőséggel megéri, hiszen a ma bevett AC töltési tarifákkal is alig több mint 3,6 literes benzinfogyasztásnak megfelelő összeg adódna. Utóbbival már megremeg a mérleg nyelve a Ford Kuga felé, ami a csaknem 200 kilométeres tesztkört 3,3 l/100 km tesztátlaggal teljesítette. Igen ám, de ehhez azért beletöltöttem kb 12 kWh-nyi áramot, ami további 480 forint, tehát a Kugával mindenképp drágábban autózhatunk, s a 2008 is össze tud hozni 300 kilométeres hatótávot. Na persze a Kuga egy kategóriával nagyobb autó, s ez látszik helykínálatán és kényelmén is, még akkor is, ha a PHEV esetében az alapverziót jelentő, igazából minden fontos tételt megadó, de egyszerű szövetüléses Titanium az Alcantara/bőr belsős ST-Line után mezítlábasnak tűnt.
Hirdetés
DS 7 Crossback E-Tense, Ford Kuga PHEV, Peugeot e-2008, Volkswagen e-up! - adatok
100 km üzemanyagköltsége a tesztkör fogyasztásával
2595
1708
540
340
Saját tömeg [kg]
1825
1844
1548
1235
Megengedett össztömeg [kg]
2400
2320
1965
1530
Alapár [Ft]
16 790 000
12 880 000
10 79 0000
n.a.
A tesztautó listaára [Ft]
21 670 000
13 600 000
13 370 000
7 528 610
A Kuga ellenfelének tűnhet a DS7 Crossback E-Tense, de nagyon nem az, a Kuga igazából józan választás: 2,5 literes, Atkinson ciklusú szívó benzinmotorral, "csupán" 225 lóerővel és csak első hajtással, e-CVT osztóművel. Engem lenyűgözött, hogy teljesen lemerült akkumulátorral, zéró elektromos hatótávval is 5,2 l/100 km autópályás átlagot hozott egy másik úton, de tudom, hogy sokkalta kisebb előadást nyújt, mint az elöl-hátul hajtó, 306 lóerős rendszerteljesítményű és 9,2 helyett 5,9 másodperces 100-as sprintet tudó, de kanyarban messze nem annyira masszív DS 7 E-Tense. Utóbbi apróságaival, ékszerként ható indításkor előbújó műszerfali órájával és szintén táncot járó LED fényszóróival az érzelmekre hajt, a Kuga az észérvekre, a hajszálnyit kisebb kapacitású akkus DS 58 kilométer körüli elektromos hatótávjával szemben 70 kilométer körülit állít. A szerényebb akku és a turbós 1,6-os benzinmotor nagyobb fogyasztást jelent: a DS 7 az elektromos töltéssel is 5,9 l/100 km átlagot hozott. Ez nem rossz, egészen egyszerűen el kell dönteni, hogy megéri-e a ritkán kihasználható nagyobb teljesítményért nagyobb fogyasztással is adózni, már a vételáron túl, ami persze szintén egy teljesen másik autóhoz társul. Szerintem a DS 7 E-Tense színháza tökéletes, a Kuga nagyon józan választás családi és céges autónak is, voltaképp az e-2008 is, ami helyből kevesebbet, divatból többet, ám otthoni töltéssel futási költségből is jóval kevsebbet ad. Az e-up! pedig utóbbiakból rendre keveset, hatótávból és józanságból pedig a legtöbbet. Már látom, hogy nehéz helyzetben leszünk jövő tavasszal a pontozás zárásakor.
A Titanium felszereltségű Kuga az e-up!-hoz hasonlóan nem LED fényszórós, utóbbihoz nem is elérhető, hiszen ő a legkorosabb modell. Árával árérzékeny piacunkon nagyon érdekes ajánlat!
A kis VW városi, elővárosi közlekedésre nagyon praktikus autó, egy gyerekig akár családi autó is lehet. Állami támogatással mindenképp az egyik legjobb vétel a tisztán elektromos autók között, feltéve, hogy hozzá lehet jutni. A Peugeot már két gyerekkel is elegendő helyet nyújt, de az ára még állami támogatással is nagyon magas. Nálunk ugyanis nem sokan tudnak bő 8 milliót költeni egy autóra. A másik kettő említésre sem érdemes, én nem is engedném, hogy zöld rendszámot viseljenek.
Tavol alljon tolem hogy dizel vs. hibrid csataba kezdjek, csak megnezve egy korabbi dizel lagyhibrides rendszeru Kuga tesztjet itt (https://www.autonavigator.hu/cikkek/rendes-iparosmunka-ford-kuga-lagy-hibrid-teszt/):
Nos ha meg mindig 10misi korul van a masik modell ara (most az extrakat es az esetleges felszereltsegbeli kulonbseget galansan kihagyva) ha jol latom kb. 3 millio Ft a dizel arelonye. Ekozben ez a hibrid durvan 2l-t sporol 100km-en (~6l vs ~3.3l+~0.7l (villany koltseg ‘benzinesitve’).
Jelen uzemanyag arak mellett nem mostanaban terulne meg a dolog, szoval aki kulonbozo hajtasu Kuga modellek kozotti valasztason tori a fejet az filozhat a prioritasokon 😉
A kis VW városi, elővárosi közlekedésre nagyon praktikus autó, egy gyerekig akár családi autó is lehet. Állami támogatással mindenképp az egyik legjobb vétel a tisztán elektromos autók között, feltéve, hogy hozzá lehet jutni. A Peugeot már két gyerekkel is elegendő helyet nyújt, de az ára még állami támogatással is nagyon magas. Nálunk ugyanis nem sokan tudnak bő 8 milliót költeni egy autóra. A másik kettő említésre sem érdemes, én nem is engedném, hogy zöld rendszámot viseljenek.
Tavol alljon tolem hogy dizel vs. hibrid csataba kezdjek, csak megnezve egy korabbi dizel lagyhibrides rendszeru Kuga tesztjet itt (https://www.autonavigator.hu/cikkek/rendes-iparosmunka-ford-kuga-lagy-hibrid-teszt/):
Nos ha meg mindig 10misi korul van a masik modell ara (most az extrakat es az esetleges felszereltsegbeli kulonbseget galansan kihagyva) ha jol latom kb. 3 millio Ft a dizel arelonye. Ekozben ez a hibrid durvan 2l-t sporol 100km-en (~6l vs ~3.3l+~0.7l (villany koltseg ‘benzinesitve’).
Jelen uzemanyag arak mellett nem mostanaban terulne meg a dolog, szoval aki kulonbozo hajtasu Kuga modellek kozotti valasztason tori a fejet az filozhat a prioritasokon 😉