Zöld rendszámosok egymás közt: melyikkel mennyiért megyünk?

Gurultunk egy kört az Év Zöldautója 2021 díj várományosaival

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tudom, az autózás messze nem csak a garasoskodásról szól, de mégis érdekes megnézni: mennyiért autózhatunk az egyes modellekkel.

Szinte köztudott, hogy erősen spórolós, mondhatni garasoskodó vagyok, bár sokan inkább a fillérhez kapcsolódó kifejezéssel illetnek. Ez bizony adottság, amit nehezen vetkőzök le. Két autó fogyasztását és így (a legutóbb a villanyautóknál külön is megvizsgált) futásköltségét a mindig változó körülmények között a legtöbbször lehetetlen összemérni, ám a legutóbbi Év Magyar Autója csoportteszten nagyjából azonos körülmények között autóztunk négy - bár zöld rendszámos, ám teljesen eltérő - autóval, amiket már szinte kivétel nélkül ismerünk már. Igaz, egyikőjük, a Peugeot e-2008 tesztjével még adós vagyok, így a mostani tapasztalatok némi előzetesként is szolgálnak annak kapcsán. Kik is voltak a Peugeot társai a túrán? Egy távoli rokona, a szintén PSA termék DS 7 Crossback E-Tense, a hozzá hasonlóan plug-in hybrid Ford Kuga PHEV, továbbá a Volkswagen e-up!.
Hirdetés
A mezőny legolcsóbb és legkisebb teljesítményű versenyzője az e-up! a maga 82 lóerős villanymotorjával és 7,5 milliós listaárával - amiből az a szerény halmaz, aki a 11 millió forint alatti listaárú villanyautókhoz nyújtott 2,5 milliós támogatást is elnyerte és még autót is kap a szűkös kvótából, rögtön 5 milliósat kap. Az e-2008 alapverziójának árát szintén betolták 11 millió alá, így akár 8,29 millióért is megkapható, ám a GT-Line tesztautó az ő 13,37 milliós listaárával már legfeljebb 0,5 millió forintos támogatásra jogosult csak. A plug-in hybrid modellek pedig természetesen arra sem, így a Kuga PHEV legkevesebb 12,88 millió forintos és a DS 7 E-Tense 16,79 millióról startoló listaárát "legfeljebb" forgalmazói és kereskedői kedvezmény, na meg az elektromos autókon túl a vállalkozások számára a plug-in hybrid modellekhez is elérhető társasági adó kedvezmény csökkentheti.
DS 7 Crossback E-Tense, Ford Kuga PHEV, Peugeot e-2008, Volkswagen e-up! - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
DS 7 Crossback E-Tense 4573 1895 1620 2738 555-1750
Ford Kuga PHEV 4614 1883 1678 2710 411-1418
Peugeot e-2008 4300 1770 1530 2605 434-1467
Volkswagen e-up! 3600 1645 1507 2417 251-923
Hirdetés
Bár a zöld rendszám, és így az ingyenes parkolás, a teljesítmény- és cégautó-adó mentesség összeköti a próbált modelleket, nagyon mások. Ezt méreteik és hajtásláncaik is jól mutatják: az e-up! és az e-2008 nevéhez hűen teljesen elektromos, de a 61 és 100 kW-os teljesítmény azért jelentősen más iskola. Ennek megfelelően az e-up! - ami igazi minimalista autó, de valójában pont elegendő közlekedési eszköz, a mezőny legtakarékosabbja volt. Az országúti teszkörön megelégedett 8,5 kWh/100 km energiával, ami otthoni, 40 Ft/kWh árral számolva mindössze 340 forintos költséget jelent. Ez kevesebb, mint egy buszjegy ára, kevesebb, mint egyetlen liter benzin. Hozzáteszem, az országúti tesztkörön mindegyik autó a lehető legjobb arcát mutatta fogyasztás szempontjából. 36 kWh-s akkumulátorával az e-up! gond nélkül hozott 400 kilométert közelítő hatótávot, ami már szenzációsan jó érték. Bár az e-up!-ban is el lehet férni (igaz, ő egyedüliként hivatalosan csak négyszemélyes), ha tágasabb és kényelmesebb autót áhítunk, a következő lépcső árban és fogyasztásban is az e-2008, ami szintén nagyon jó csomag, mert már elég jól használható családi autónak is, ráadásul a mai divat szerinti SUV, vagány formával és a tesztkör alapján még mindig igen kedvező, 13,5 kWh/100 km fogyasztással, azaz 540 forintos 100 kilométerenkénti töltésköltséggel. Legalábbis otthoni hálózatból, publikus helyen már nyilván drágább táplálni, de még mindig bőséggel megéri, hiszen a ma bevett AC töltési tarifákkal is alig több mint 3,6 literes benzinfogyasztásnak megfelelő összeg adódna. Utóbbival már megremeg a mérleg nyelve a Ford Kuga felé, ami a csaknem 200 kilométeres tesztkört 3,3 l/100 km tesztátlaggal teljesítette. Igen ám, de ehhez azért beletöltöttem kb 12 kWh-nyi áramot, ami további 480 forint, tehát a Kugával mindenképp drágábban autózhatunk, s a 2008 is össze tud hozni 300 kilométeres hatótávot. Na persze a Kuga egy kategóriával nagyobb autó, s ez látszik helykínálatán és kényelmén is, még akkor is, ha a PHEV esetében az alapverziót jelentő, igazából minden fontos tételt megadó, de egyszerű szövetüléses Titanium az Alcantara/bőr belsős ST-Line után mezítlábasnak tűnt.
Hirdetés
DS 7 Crossback E-Tense, Ford Kuga PHEV, Peugeot e-2008, Volkswagen e-up! - adatok
DS 7 Crossback E-Tense Ford Kuga PHEV Peugeot e-2008 Volkswagen e-up!
Hajtáslánc Négyhengeres turbós benzinmotor (1,6 l), villanymotor elöl-hátul, 8 fokozatú automata váltó, összkerékhajtás Négyhengeres, Atkinson ciklusú benzinmotor (2,5 l), villanymotor, e-CVT váltó, fronthajtás Villanymotor, fronthajtás, irányváltó
Teljesítmény [kW/LE] 225/306 165/225 100/136 60/82
Nyomaték [Nm] 450 200 260 212
Gyorsulás 0-100 km/h 5,9 9,2 8,5 11,9
Végsebesség [km/h] 220 200 150 130
100 km üzemanyagköltsége a tesztkör fogyasztásával 2595 1708 540 340
Saját tömeg [kg] 1825 1844 1548 1235
Megengedett össztömeg [kg] 2400 2320 1965 1530
Alapár [Ft] 16 790 000 12 880 000 10 79 0000 n.a.
A tesztautó listaára [Ft] 21 670 000 13 600 000 13 370 000 7 528 610
A Kuga ellenfelének tűnhet a DS7 Crossback E-Tense, de nagyon nem az, a Kuga igazából józan választás: 2,5 literes, Atkinson ciklusú szívó benzinmotorral, "csupán" 225 lóerővel és csak első hajtással, e-CVT osztóművel. Engem lenyűgözött, hogy teljesen lemerült akkumulátorral, zéró elektromos hatótávval is 5,2 l/100 km autópályás átlagot hozott egy másik úton, de tudom, hogy sokkalta kisebb előadást nyújt, mint az elöl-hátul hajtó, 306 lóerős rendszerteljesítményű és 9,2 helyett 5,9 másodperces 100-as sprintet tudó, de kanyarban messze nem annyira masszív DS 7 E-Tense. Utóbbi apróságaival, ékszerként ható indításkor előbújó műszerfali órájával és szintén táncot járó LED fényszóróival az érzelmekre hajt, a Kuga az észérvekre, a hajszálnyit kisebb kapacitású akkus DS 58 kilométer körüli elektromos hatótávjával szemben 70 kilométer körülit állít. A szerényebb akku és a turbós 1,6-os benzinmotor nagyobb fogyasztást jelent: a DS 7 az elektromos töltéssel is 5,9 l/100 km átlagot hozott. Ez nem rossz, egészen egyszerűen el kell dönteni, hogy megéri-e a ritkán kihasználható nagyobb teljesítményért nagyobb fogyasztással is adózni, már a vételáron túl, ami persze szintén egy teljesen másik autóhoz társul. Szerintem a DS 7 E-Tense színháza tökéletes, a Kuga nagyon józan választás családi és céges autónak is, voltaképp az e-2008 is, ami helyből kevesebbet, divatból többet, ám otthoni töltéssel futási költségből is jóval kevsebbet ad. Az e-up! pedig utóbbiakból rendre keveset, hatótávból és józanságból pedig a legtöbbet. Már látom, hogy nehéz helyzetben leszünk jövő tavasszal a pontozás zárásakor.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Zöld rendszámosok egymás közt: melyikkel mennyiért megyünk?

  • 2020.08.25. at 10:47
    Permalink

    A kis VW városi, elővárosi közlekedésre nagyon praktikus autó, egy gyerekig akár családi autó is lehet. Állami támogatással mindenképp az egyik legjobb vétel a tisztán elektromos autók között, feltéve, hogy hozzá lehet jutni. A Peugeot már két gyerekkel is elegendő helyet nyújt, de az ára még állami támogatással is nagyon magas. Nálunk ugyanis nem sokan tudnak bő 8 milliót költeni egy autóra. A másik kettő említésre sem érdemes, én nem is engedném, hogy zöld rendszámot viseljenek.

  • 2020.08.25. at 11:13
    Permalink

    Tavol alljon tolem hogy dizel vs. hibrid csataba kezdjek, csak megnezve egy korabbi dizel lagyhibrides rendszeru Kuga tesztjet itt (https://www.autonavigator.hu/cikkek/rendes-iparosmunka-ford-kuga-lagy-hibrid-teszt/):
    Nos ha meg mindig 10misi korul van a masik modell ara (most az extrakat es az esetleges felszereltsegbeli kulonbseget galansan kihagyva) ha jol latom kb. 3 millio Ft a dizel arelonye. Ekozben ez a hibrid durvan 2l-t sporol 100km-en (~6l vs ~3.3l+~0.7l (villany koltseg ‘benzinesitve’).
    Jelen uzemanyag arak mellett nem mostanaban terulne meg a dolog, szoval aki kulonbozo hajtasu Kuga modellek kozotti valasztason tori a fejet az filozhat a prioritasokon 😉

Vélemény, hozzászólás?