Szemétdomb helyett speciális műhelybe kerülnek a lefutott abroncsok, amelyek felújítás után ismét használhatók
A futózásról általában az autópályák mentén (rosszabb esetben a sávban) elszórt, kóborkutya-méretű gumidarabok, út mentén veszteglő kamionok jutnak az eszünkbe, pedig ez is olyan dolog, amit lehet rosszul csinálni, és lehet nagyon jól is. Akár annyira jól, hogy az összetett, aprólékos folyamat végén egy már 600 ezer kilométert futott abroncs további 200 ezer kilométernyi életet nyerjen, amint azt egy dán kamionos másfél éve bebizonyította, aki ekkora távot tett meg újrafutózott Bridgestone gumikkal.
A futózott abroncsok előnyeit keresve azonban nem feltétlenül kell ennyire extrém példákat hozni, mert az új abroncs gyártásához képest nagyságrendekkel kevesebb energiát és nyersanyagot igényel a futófelület újraalkotása. Az energia-megtakarítás elérheti a 75 százalékot, olajból pedig 83 helyett csupán 26 literre van szükség a folyamatban, hiszen a teljes szerkezet helyett csak a gumi külső rétegét kell kialakítani. Mindez 35 százalékkal kisebb kilométer-költséget is jelent, ráadásul a használt abroncs előtt álló két út - a szemétdomb vagy a felújítás - közül egyértelműen az utóbbi jelenti a kisebb környezeti terhelést.
Mezőszilason került felavatásra a futózó műhely, amely hamarosan évi tízezer abroncsot fog előállítani
Kimondható tehát, hogy a futózás technológiailag jó dolog, ha pedig munkahelyet is teremt, akkor a gazdaság ugyancsak profitál. Most pontosan ez történt Mezőszilason, ahol kétmillió eurós beruházással hoztak létre egy olyan, nemzetközi mércével mérve is élvonalbelinek tekinthető gyártóüzemet, amely a március végi indulást követően már idén 2 500, míg hosszabb távon, 2014-től évi 10 000 darab futózott teherautó abroncsot lesz képes előállítani. A 980 négyzetméteres üzem tíz főnek ad munkát. A folyamat során egyébként a Bridgestone (amely 2008-ban egyesült a világ legnagyobb futózó vállalatával, a Bandaggal) nem csupán közvetett módon kíméli a környezetet: az épületet a geotermikus hőenergia felhasználásában komoly tapasztalattal bíró 5-Let Kft. közreműködésével, igen rövid idő alatt húzták fel. A gyors építkezésben fontos szerep jutott annak a Közép-Európában egyedülálló, radiális földszonda-telepítő berendezésnek, amellyel a cég gazdaságosabban, jobb hatásfokon, és lényegesen kisebb környezeti rombolással képes telepíteni a geotermikus hőszivattyút.
forrás: ECO Hírügynökség