Zárta már autójába kulcsát? Mi már temérdekszer

Pót, mégis nagyon fontos: a kulcs

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Aki már valaha maradt autókulcs nélkül, annak nem kell magyarázni, hogy milyen fontos a közelben elérhető pót. Elrettentésül íme néhány rémtörténet és pótlási lehetőség.

[kepallobal=424024]Általában kisebb eséllyel hagyjuk el autónk kulcsát, ha azon egyebek is vannak - így azonban sok autóban zavaróan verődnek a térdhez[/kepallobal] Egy síelés alkalmával csak odébb kellett állni az autómmal, mivel erőteljesen mínusz fokok voltak és a parkoló sík volt, nem volt szívem beindítani a motort 10 méter megtételéhez. Betettem a kulcsot a gyújtáskapcsolóba, tekergettem a kormányt és egy cimborám segítségével odébb toltam az autót. Végül bezártam az ajtót - régi japán gépként felhúzott zár-úszóval és kilincsel. Utóbbi módszerrel ugyanis kulcs nélkül lehetett zárni az ajtókat - és így maradhatott az a gyújtáskapcsolóban. Mindez bő 600 kilométernyire otthonról. Probléma azonban nem volt, ugyanis mindig volt egy pót a tárcámban, amivel gond nélkül nyitottam ki az ajtót.
Pesten, azaz lakóvárosunkon belül azonban már temérdek alkalommal kényszerültem pótkulcsot szállítani, homályos emlékeim szerint kivétel nélkül a szintén nem a legfrissebb autókat hajtó tesómnak. Nem lep meg, ismerős jelenség a kulcs bezárása (ilyen, gyári immobiliser nélküli autónál jobb a több kulcs, kettő a sofőrnél, egy otthon - nem túl drágán másoltatható). Igazság szerint magam is volt, hogy az ismertetett kilincses zárással akár egy egész éjszakára az autóban hagytam a kulcsot, ha ugyanis az nem kell a záráshoz, s az autóból kipattanást akár egy telefon megszakítja, könnyedén meg lehet róla feledkezni. Tény, hogy az idősebb autósok járhatnak legkönnyebben pórul, hiszen a maiaknál legtöbbször elegánsan, távirányítóval reteszelhetők a zárak, ha azonban a csomagtér a központi zár nyitása nélkül, külön gombról is nyitható, akkor bármely (nem csak japán) mai autó kulcsa is gond nélkül bezárható.
Hirdetés
A kulcs persze nem csak bezárható, el is hagyható - s tudok nem túl messzi, azaz családon belüli példát arra is, amikor valaki az Adriáról kényszerült hazavonatozni a céges autó pótkulcsáért. A lényeg persze nem ezek a már-már városi legendaként ismétlődő történetek, hanem az, hogy a pótkulcsot igenis használni kell. Nem a másikkal egy karikán, hanem attól jól szeparáltan, biztos helyen. Például a szállodában hagyott bőrönd vagy a mindig hurcolt táska mélyén - a lényeg az, hogy ne ott, ahol az "elsőt" hordjuk.
Hirdetés

Ha ugyanis egy nyaraláson megeső kulcs-elvesztés helyben orvosolható a pótkulccsal, és nem kell ott komolyabb fejvakarásba kezdeni, hogy hogyan jussunk haza a pótkulcsért vagy az újabb rendeléséhez szükséges gyári kódkártyáért, már rögtön kisebb kárként fogjuk elszenvedni az esetet.
Kármentesen persze nem, egy új kulcs rendelése és az autóval összehangolása alsó hangon is 20, de akár 60 ezer forintos költség is lehet. Külföldi kulcsvesztés esetén azonban még jelentősebb kiadást jelentene az utazgatást, így aki épp nem tudná, hogy pontosan hol van a pótkulcsa, annak már kész is a házi feladat, keresse elő, tegye jól elérhető helyre, következő külföldi vagy akár távolabbi vidéki útjára pedig vigye azt magával!
Kulcspótlás
Amennyiben elvész az autó kulcsa, azt mindenképp érdemes pótolni, ugyanis ha a pót is eltűnne, csak nehézkesen lehetne nyitni az autót. (Úgy sem lehetetlen persze, például néhány perc alatt temérdek zármester képes arra, amire az autótolvajok 2-15 másodperc alatt, azaz az ajtók kulcs nélküli nyitására, ám a motor indítása már nehezebb feladat - ahhoz tényleg szakképzett autó-elkötő szükséges.)
Távirányítós kulcs rendelésére nem csak az autóhoz kapott elvesztése esetén, hanem akár annak drasztikus gombkopása, sérülése esetén vagy csupán azért is szükség lehet, mert gyárilag csak egy jár hozzá - utóbbi zömében kisautóknál fordulhat elő.
Kulcsok és árak
Gyári kulcsok Új távirányítós kulcs Átprogramozás Zárgarnitúra*
Chevrolet Spark (2005) 1 távirányítós, 1 hagyományos 33 275 Ft ~3 500 Ft 10 000 + 33 275 Ft**
Suzuki Swift 2 távirányítós ~15 000 Ft ~5 000 Ft ~100 000 Ft
Peugeot 207 (2011) 1 távirányítós, 1 hagyományos 23 500 Ft ~3 500 Ft 48 391 Ft
Ford Focus (2011) 1 távirányítós, 1 hagyományos 30 000 Ft 3 000Ft 55 000 Ft
Opel Astra (2011) 2 távirányítós 27 031 Ft 5 000 Ft ~100 000 Ft
Skoda Octavia (2011) 2 távirányítós ~60 000 Ft 3 450 Ft 44 000 Ft

*szerelési díj nélkül, utóbbi 10-15 ezer forint mértékű
**: zárrendszer és távirányítós kulcs külön tételként

Az árakról néhány márkát meg is kérdeztünk, jól látható, hogy a gyári kulcs elvesztése esetén sok helyütt minimális árkülönbség van a távnyitós kulcs pótlása és a teljes zárgarnitúra cseréje között - van ahol utóbbi olcsóbb. A telefonos érdeklődéssel szerzett, néhol csak hozzávetőleges árakat tartalmazó táblázatunk alapján egyértelmű: legjobb nem elhagyni az autó kulcsát, a költségek ugyanis nem szerények. A pótláson azonban nem csak a biztonság kedvéért nem szabad spórolni, hiányos kulcskészletű autó ellopásakor a casco sem fizet. Az elveszett, de pótolt kulcs utóbbi szempontból nem számít, ugyanis új kulcs rendelése esetén automatikusan átprogramozzák a zárrendszert, hogy a régi érvényét veszítse.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

6 thoughts on “Zárta már autójába kulcsát? Mi már temérdekszer

  • 2017.10.31. at 08:23
    Permalink

    Én is azt mondom, leygen pótkulcs a verdán. Volt olyan cimbora aki a lepattintható tükörburkolat alá tette az ajtókulcsot ( szervízkulcs ) az immos kulcsot meg a belső világítást kivéve a tetőlemezre ragasztotta.
    Vannak is direkt erre un. kulcsszéfek, amik nagy erejű mágnessel vannak ellátva és így bárhova fém felületre rözíthetők.
    A bicska kulcs megoldással az a bajom, hogy azutángyártottak igen gyorsan kilógósodnak, és a házuk eltörhet. Ez főleg egy-két típusnál nagy baj, ahol a zárak szorosabban működnek.
    Amúgy általában egy régi japán autót egy görbe szöggel is nyitni lehet…

    Uff.

  • 2017.10.31. at 08:23
    Permalink

    Nem a pótkulcsot érdemes felerősíteni az alvázra, hanem egy másolt kulcsot.
    Így azzal az ajtó még nyitható, de az immobilázer chip hiánya miatt nem tudják elvinni lábon.

  • 2017.10.31. at 08:23
    Permalink

    mit tehetek , ha apótkulcs nemnyitja azárat? az ujjonnan vásárolt autóhoz 4 év után volt szükség a
    pótkulcsra.ekkor derült ki , hogy nem nyitja azárat. mint kiderült,a bennthagyott kulcstól-távirányitós- merőben eltér a pótkulcs.

Vélemény, hozzászólás?