A Közlekedési Hatóság ellenőre zajszintmérést végez egy autón az idei közúti közlekedési környezetvédelmi akción Budapest határában, péntekig a főváros mellett Debrecenben, Győrben és Szegeden is hasonló mérésekre (is) kell számítani (Fotó: MTI)
Megkezdődött a közúti közlekedési környezetvédelmi akció, melynek keretében a közlekedési felügyeletek Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden mától péntekig 600-700 méréssel vizsgálják meg a járművek környezetvédelmi állapotát. A rossz beállítású, erősen szennyező autókon a szükséges javításokat két hónapon belül el kell végeztetni, majd irány az ismételt műszaki-környezetvédelmi vizsga.
A felmérést a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) szervezi az ITM támogatásával. A 24 éve indult akciósorozat idén zajméréssel bővül, ám nem büntetik a túl hangos autók üzemeltetőit, csak adatgyűjtést végeznek. Mint azt Mosóczi László az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, az akciót környezetvédelmi szempontok indokolják.
Magyarországon az üvegházhatású gázok ötödét a közlekedés, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés bocsátja ki.
Nem megfelelő műszaki állapot esetén egy autó emissziója könnyedén nőhet másfélszeresére, ám jó hír, hogy míg az ezredfordulón a vizsgált dízel autók kevesebb mint fele, a benzinesek kétharmada felelt csak meg a mérésen, tavaly már csupán a tizedüket találták hibásnak.
Az persze semmiképp sem kedvező, hogy a hazai autópark átlagéletkora immár meghaladja a 14 évet, s bár 2016 óta a kormány már több mint 10 milliárd forinttal támogatta az elektromos autók beszerzését, számszerűleg sokkal jelentősebben bővült ez idő alatt is 10 év feletti, külföldről behozott autókkal az immár 3,8 millió példányos hazai állomány. Bár a "környezetbarát", zöld rendszámos modellek állománya az elmúlt évben megduplázódott, az immár bő 20 ezer példány eltörpül a teljes állományhoz mérten. Áttörést ígér ugyanakkor, hogy 10 év alatt 36 milliárd forintot szán a kormány elektromos autóbuszok beszerzésére, ami által 2030-ra a tervek szerint a nagyvárosok helyi tömegközlekedésben minden második autóbusz elektromos üzemű lesz.