WRC-k hajtását építik katonai teherautókba
Aktívhajtás a katonaságnak
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Subaru raliautóihoz kifejlesztett aktívhajtást ülteti át a Prodrive katonai teherautókra, hogy ezzel növeljék azok biztonságát.
Bár a raliautók és a katonai teherautók meglehetősen messze esnek egymástól az autóépítés széles palettáján, van egy közös vonásuk. Talán erre a két csoport a legjellemzőbb, hogy nagy sebességgel kell őket murvás, földes utakon vezetni.
A raliban nem véletlenül fejlesztették ki az aktív négykerékhajtást, amely során egy számítógép vezérelte rendszer adagolja a nyomatékot az egyes kerekek között. Azok a versenyzők, akik ilyen autót vezettek, azonnal azt hangoztatták, hogy sokkal könnyebb és gyorsabb velük kanyarodni.
A katonai teherautóknál természetesen nem a kanyarsebesség számít, mert egyetlen háborút (akár ellenség, akár természeti katasztrófa ellen vívják) sem lehet azzal megnyerni, hogy egy-két tized másodpercet faragnak a csapatszállító autók kanyarsebességén. Ennél sokkal fontosabb, hogy viszonylag kis rutinnal rendelkező sofőrök is könnyen, nagyobb biztonsággal tudják a négy- vagy éppen hatkerékhajtású teherautókat vezetni.
Ezt ismerték fel a Prodrive szakemberei, akik saját maguk fejlesztettek aktívhajtási rendszert a Subaru Impreza WRC-khez, egészen a gyár tavalyelőtti kiszállásáig. Az itt szerzett tapasztalatokat pedig most a katonai teherautókra is átültetik.
„A hadseregben elvárás, hogy minimális képzés után tudjanak sofőrök gyorsan elvezetni egy megrakott teherautót, gyakran olyan területen, ahol út sincsen. Ez egy nagyon komoly kihívás még egy tapasztalt sofőr számára is” – magyarázza Simon Leleu, a Prodrive hajtáslánc csapatának vezetője. „Csak a leggyakorlottabb vezetők képesek kihozni az autókból a legtöbbet anélkül, hogy megkockáztassák a felborulást.”
„A Prodrive által kifejlesztett aktívhajtás (Active Torque Dynamics, ATD) mind a biztonságot, mind pedig a felhasználhatóságot növeli azzal, hogy automatikusan adagolja a nyomatékot az egyes kerekekre. Amellett, hogy a rendszer javítja a kerekek tapadását (nem pörögnek ki), egyben növeli az autó stabilitását is. Nagyon figyelemre méltó, hogy az ATD-vel szerelt autók mennyivel könnyebben vezethetők, még egy kevés tapasztalattal rendelkező sofőr számára is.”
„Az ATD lehetővé teszi, hogy a sofőr csak az autó sebességére és a kormányzásra figyeljen. Ha csak nem hajt végre túl optimista manővert, az autó arra fog fordulni, amerre a kormányt fordította. Ezt a titkos fegyvert nagyon jól tudtuk használni a ralipályákon, amelyet most a katonai teherautók sofőrjei is megtapasztalhatnak.”
A Prodrive ígérete szerint az ATD-rendszerüket akár meglévő teherautókba is be lehet szerelni, hogyha azok differenciálműve erre alkalmas.
A raliban nem véletlenül fejlesztették ki az aktív négykerékhajtást, amely során egy számítógép vezérelte rendszer adagolja a nyomatékot az egyes kerekek között. Azok a versenyzők, akik ilyen autót vezettek, azonnal azt hangoztatták, hogy sokkal könnyebb és gyorsabb velük kanyarodni.
A katonai teherautóknál természetesen nem a kanyarsebesség számít, mert egyetlen háborút (akár ellenség, akár természeti katasztrófa ellen vívják) sem lehet azzal megnyerni, hogy egy-két tized másodpercet faragnak a csapatszállító autók kanyarsebességén. Ennél sokkal fontosabb, hogy viszonylag kis rutinnal rendelkező sofőrök is könnyen, nagyobb biztonsággal tudják a négy- vagy éppen hatkerékhajtású teherautókat vezetni.
Ezt ismerték fel a Prodrive szakemberei, akik saját maguk fejlesztettek aktívhajtási rendszert a Subaru Impreza WRC-khez, egészen a gyár tavalyelőtti kiszállásáig. Az itt szerzett tapasztalatokat pedig most a katonai teherautókra is átültetik.
„A hadseregben elvárás, hogy minimális képzés után tudjanak sofőrök gyorsan elvezetni egy megrakott teherautót, gyakran olyan területen, ahol út sincsen. Ez egy nagyon komoly kihívás még egy tapasztalt sofőr számára is” – magyarázza Simon Leleu, a Prodrive hajtáslánc csapatának vezetője. „Csak a leggyakorlottabb vezetők képesek kihozni az autókból a legtöbbet anélkül, hogy megkockáztassák a felborulást.”
„A Prodrive által kifejlesztett aktívhajtás (Active Torque Dynamics, ATD) mind a biztonságot, mind pedig a felhasználhatóságot növeli azzal, hogy automatikusan adagolja a nyomatékot az egyes kerekekre. Amellett, hogy a rendszer javítja a kerekek tapadását (nem pörögnek ki), egyben növeli az autó stabilitását is. Nagyon figyelemre méltó, hogy az ATD-vel szerelt autók mennyivel könnyebben vezethetők, még egy kevés tapasztalattal rendelkező sofőr számára is.”
„Az ATD lehetővé teszi, hogy a sofőr csak az autó sebességére és a kormányzásra figyeljen. Ha csak nem hajt végre túl optimista manővert, az autó arra fog fordulni, amerre a kormányt fordította. Ezt a titkos fegyvert nagyon jól tudtuk használni a ralipályákon, amelyet most a katonai teherautók sofőrjei is megtapasztalhatnak.”
A Prodrive ígérete szerint az ATD-rendszerüket akár meglévő teherautókba is be lehet szerelni, hogyha azok differenciálműve erre alkalmas.