Különkiadásokkal ünnepel a Mazda, megnéztük őket közelről
Legutóbb
a Mazda 100 éves történelmének legfontosabb modelljeit futottuk át a teljesség igénye nélkül. Csak a legfontosabbakat említettük a múltból, de a jelen határozza meg a márka jövőjét. Most egy sor új ünnepi modellel készültek a vásárlóknak, amik közül két népszerűt sikerült egyidőben megismernünk. A népszerűség persze az alapkivitelekre értendő, az új ünnepi modellek azonban jóval vonzóbbra sikerültek, mint azt elsőre gondolhatnánk. Apró részletek, lényegtelennek tűnő megoldások és aprólékos kivitelezés teszi őket igazán érdekessé és főleg ízlésessé.
Mindig jól mutat, és a klasszikus autókat kedvelőknek szívmelengető is, ha egy gyártó a múltból merít, a 100. évfordulós Mazdáknál pedig pontosan ez történt.
De honnan jött az ihlet? Természetesen a márka első személyautójától, az R360-tól.
100. évfordulóját ünnepli a Mazda, ez azonban a gyártó teljes történelmére értendő, a parafadugók gyártásától kezdve. A ma ismert márka alapjai 1931-től számítandóak, a jelenlegi portfólióhoz pedig leginkább az 1960-ban bemutatott legelső személyautójuk, az R360 Coupé adta az alapkövet.
Igazi kei car, vagyis egy nagyon apró, de sokoldalú kisautóként mutatkozott be. Rövidebb 3 méternél, a súlya pedig mindösszesen 380 kilogramm üresen. Az R 360 kétajtós, motorja hátul kapott helyet, de az utasterét négy főre tervezték.
Az 1960-as Japán Autószalonon kiállított példány utastere burgundi vörös kárpitot és szőnyeget kapott, fényezése tört fehér, mely az utastérben is jelentős mértékben látható.
1760 milliméteres tengelytávolságában a kabinnak nagyon kevés hely jutott, mégis kialakítottak négy ülőhelyet, később négyajtós változat is készült.
Motorja 356 köbcentis kéthengeres, V-elrendezésű, 16 lóerő, valamint 22 Nm nyomaték leadására képes. A hozzá csatlakoztatott kézi váltó négysebességes, de a japán autógyártás történetének első automata váltója is rendelhető volt hozzá, ez kétfokozatú volt. Végsebessége 84 km/h.
Tisztelegve a legelső bemutatott személyautójuk előtt, a Mazdánál úgy döntöttek, hogy az új 100 éves évfordulós kiadások fényezése is a fehér lesz, csak ebben az árnyalatban érhetőek el. Az MX-5 és az MX-30 esetében a tetőt vörösben kapják a vásárlók.
A magas felszereltség mellett az ötajtós 3-as érdekessége, hogy nem csak felnijeit, de hűtőmaszkját is feketében kapja, így a külső meglehetősen kontrasztosan mutat.
Apró, ám jelentős figyelmesség a gyártó részéről, hogy a 100. évfordulós modellek kulcsát díszdobozban adják át a vevőknek, akik egy további dobozt is kapnak az autóhoz, ebben egy R360 Coupé méretarányos modelljét vihetik haza.
A kulcson, a felnik közepén és a fejtámlákon látható embléma eddig egyik Mazdán sem szerepelt. Az általunk ismert jelet vörös keretbe foglalták, mely a 100 évvel ezelőtt alapított Toyo Kogyo parafadugó gyár emblémája volt, és mely vállalatból végül a Mazda lett.
Különleges hangulatot áraszt a két próbált modell utastere, a burgundi vörös bőr kárpitozású üléseket fehér műszerfal- és ajtókárpit-betétekkel tették kontrasztossá. Az ötajtós 3-as komor, sportos belterét ezzel eddig nem látottan stílusossá varázsolták.
A 6-os (jobbra látható) utasterében több a fehér, mint a 3-aséban, a vörös bőrkárpit mindkettőben új, és remekül illik hozzájuk.
Nagy lépés, és talán a legfontosabb az utastér tekintetében, hogy a teljes padlókárpit is vörös. Ilyen megoldást eddig szinte csak prémiumautókban láthattunk, és már azon a területen is jelentősen kikopott ez a lehetőség, pedig alapból változtatja meg a beltér hangulatát.
Magas felszereltségükkel ledes fényszórókkal, Bose hifivel és a 6-os kombi esetén nyitható tetőablakkal szolgálják a vevőket.
180 lóerős Skyaktiv-X motorral próbáltuk a 3-ast és 192 lóerős benzinmotorral a 6-os kombit, utóbbit automata váltóval. Önálló tesztjeik hamarosan érkeznek!