Ilyen szélvédővel balesetveszélyes a vontatás, szállítsuk trélerrel az autót!
Vontatásnál több dologra is oda kell figyelni, már csak azért is, mert olyan nagy figyelmet igénylő műveletről van szó, amely nem esik meg az emberrel gyakorta, így több éves járművezetés mellett sem szerezhető benne rutin. Mielőtt még bármit is mondanánk magával a vontatással kapcsolatban, első lépésben az autó állapota dönt: fék- vagy kormányhibás, sérült futóművel rendelkező, biztonságosan nem irányítható járművet vontatni tilos, és olyan részletek is számítanak, mint a kilátás (pl. berobbant szélvédő), vagy a világító- és jelzőberendezések működése. Ha az autó nincs a vontatáshoz szükséges állapotban, akkor trélerrel, autómentővel kell elszállítani.
Mellőzzük az acélsodronyt, mert rugalmatlan és merev, a legjobbak a műszálas anyagból vagy kenderből készült kötelek
A legfontosabb eszköz a vontatókötél, amelynél több szempontra is ügyelni kell. A kereskedelemben óriási a választék, ezért éljünk a lehetőséggel és válogassunk! Kerüljük az acélsodronyokat és a rugalmas anyagból készült köteleket, mert ezekkel csak bosszúságunk lehet – előbbinél hátrány a merevség, ami súlyos kárt, akár vonószem leszakadást is előidézhet, míg utóbbinál balesetveszélyt jelent a nyúlós anyag. A kötélvégeken található kampók, és az ezeknél lévő hurkolások is fontosak, ha már szemre is gyengének, csenevésznek tűnnek, akkor keressünk másik terméket. Tapasztalataink szerint az árakban látható különbség messze nem arányos a minőségi eltéréssel, kvázi egy megbízható kötél nem sokkal drágább, mint a sokszor imponáló terhelési adatokkal ránk tukmálni kívánt gagyi. Mérlegeljünk, 1-2 ezer forintos spórolással több tíz-, netán százezres kárunk keletkezhet egy balul elsült vontatással – nem éri meg, a biztonságról nem is szólva.
Akasszuk a vonószembe a kampót, mert ezt kimondottan vontatáshoz tervezték már gyárilag. Lehetőleg jó hosszú, 3-4 méteres kötéllel vontassunk
Sokszor vékony, rossz minőségű kötelekre is imponáló adatokat írnak a teherbírással kapcsolatban, ezért legyünk nagyon körültekintők a vásárlásnál, például ellenőrizzük a KERMI-engedély meglétét - a rossz minőségű, elszakadó termékek súlyos balesetet okozhatnak
Nem mindegy, hova akasztjuk be a kampókat. Manapság a lökhárító, mint külön karosszériaelem már nem léteik, de ilyen régi típusoknál sem szabad a kötelet ide erősíteni, mert a vontató autó egyszerűen letépheti. A modern konstrukcióknál vonószem található az autó gyári tartozékai között, amit egyszerűen csak be kell menetesen csavarni, miután egy apró műanyag takarólemez eltávolításával szabaddá tehető a furat. Ha ez nem megoldható (pl. nincs kéznél a vonószem), akkor a váznál nézzünk olyan elemet, ahol rögzíthető a kötél, és nincs olyan feszülés, ami széttörheti a műanyag elemeket. Indulásnál ne kapkodjunk, a vontató jármű finoman lendüljön mozgásba, egyenletes sebességgel haladjon, kerülje a hirtelen manővereket, és próbálja a lehető legkorábban jelezni a szándékait (féklámpa, irányjelző használata). A vontatott jármű vezetője ügyeljen a fék használatára, ne „satuzzon”, próbáljon a vontató nyomvonalában maradni, és mindig törekedjen a kötél feszesen tartására. Igazából nem nehéz dologról van szó, csak fokozott körültekintésre, illetve határozott mozdulatokra van szükség.
Érzékeny szerkezet az automata váltó, melynek vezérlését és kenését is a benne lévő hidraulika-olaj végzi, ezért álló motorral, olajnyomás nélkül nem vontathatók hosszabb távon (azaz néhány méternél többet). A félautomata robotváltókat nem teszi tönkre a vontatás, lévén ezeknél csak a kuplung automatizált, maga a váltó hagyományos konstrukció
Nincs gond az automata váltós kocsikkal, ha a hajtott tengely vontatás közben nem érintkezik a talajjal
Felmerül a kérdés, hogy automata sebességváltós autót szabad-e vontatni? Erre sokan azonnal rávágják, hogy tilos, és nem is alaptalanul, de ne ugorjuk át ezt a témát ilyen gyorsan, mert a vontatás tág fogalom. Lehet, csak néhány utcányi távolságra akarjuk elhúzni a kocsit, de valaki a fővárosból a Mátrában található házáig vinné – egyiket sem szabad? A döntésnél mérvadó, hogy mit ír a kezelési utasítás. A legtöbb gyártó automata váltó esetén határozottan tiltja a vontatást, és csak megemelt, vagy kerekes zsámolyra tett tengellyel engedélyezi. Ennek általános oka, hogy a kenésért felelős váltóolaj áramlásáért a motor felelős, így ha az nem jár, akkor nincs nyomás, a kenőanyag nem jut el a megfelelő helyekre, és tönkremehet a szerkezet: vontatáskor a forgó kerekek mozgásba hozzák a váltó egyes alkatrészeit, amelyek kenés hiányában súlyos, komoly összegű javítást eredményező károsodást szenvedhetnek.
Ettől függetlenül nem jelent automatikusan váltóhalált, ha N, azaz üres fokozatban, maximum néhány métert mozgatjuk a kocsit, de ezt célszerűbb emberi erő által tolva, mint másik autóval vontatva megtenni. Hallottunk már olyan tévhitet is, hogy vontatás előtt jól fel kell tölteni (kvázi túl kell tölteni) a váltót olajjal, és így 40-50 km/órás sebességgel akár 80-100 kilométerre is elhúzható az autó. Úgy véljük, ehhez nem szükséges külön magyarázat, az előbbi sorok mindent tisztáztak, tehát
ne vontassuk az automataváltós járművet!
Más a helyzet a robotizált, félautomata váltókkal (pl. Alfa Selespeed, Opel Easytronic, stb.), ahol voltaképpen hagyományos szerkezetről beszélhetünk, és csak a kuplungot kezeli elektrohidraulikus berendezés. Ezeket N fokozatban, a hagyományos kézi váltósokhoz hasonlóan, károsodás nélkül lehet vontatni.
Pl. turbóhiba, vagy más motorhiba, ami miatt a motor kényszerüzembe kerül, ahol annak teljesítménye konvergál a nullához.
Mivel jár a motor, van kenés, ergo minden további nélkül. Ráadásul még a fék és kormányszervó is működni fog. Bár, milyen eset az? Max. ha nem veszi be a sebességet.
Kérdezném, hogy steptronic váltós N-ben járó motorral vontatható?
köszönöm! K.G.
Én keresgéltem kicsit a neten,sajnos ön nincs egyedül a problémával.Más fórumokon is ugyanezt mondják,hogy a szervíznek van vontató kötele,amit ők készítettek/készíttettek,és nem olcsó.Sajnos,nem gondolták át a tervezésnél a plusz spoilerezés miatti problémákat.Gondolom,ugyanott van a vonószem,mint a sima Lacettin,csak ott a kisebb lökhárítók miatt nincs ilyen gond.Ezzel jól megszívatták a Lacetti tulajokat.
A Tiptronic igazából csak fantázianév, ennél jött úgymond divatba a kapcsolhatóság (BMW-nél Steptronic hasonló) , de ettől függetlenül hagyományos automata, tehát nem vontatható. KZ
és a VW tiptronic?
Hasonlóan a normál automatákhoz, álló motornál itt sincs olajnyomás, ha N-ben van a váltó, az fizikailag nem jelent üres állást, két fokozat kvázi be van kapcsolva és forognak a fogaskerekek. Utánakérdeztünk, max. 50 km/órás tempóval, max. 50 kilométeres távra vontatható DSG váltós autó, de mi hozzátennénk, hogy csak a legszükségesebb esetben éljünk (vagy éljen Ön személyesen) ezzel a lehetőséggel. Üdv: KZ
Mi a helyzet a DSG váltós autókkal?
ok-ok, de hogyan lehet pl. Chevrolett Lacetti WTCC-t vontatni? Ugyebár a lökhárítón található plusz szpojlerezés közelebb van az aszfalthoz, mint a a vontatószem. Még szakszervizben is csak annyit árultak el, hogy nekik speciális vontatókötelük van hozzá…
Valakinek valami megoldás rá?
köszi