Volt kavics, nincs kavics. Vagy mégis? – Szélvédőjavítás otthon

Szélvédőt javítani házilag lehetséges? Kipróbáltunk egy megoldást

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elég dühítő, mikor a felpattant kavics a szélvédőn kap gellert, otthagyva a nyomát, esetleg tönkretéve az üveget teljesen. Van, amikor elég egy gyors javítás is, ami akár otthon is kivitelezhető.


A szélvédőjavítás ördögi műveletnek tűnhet, és sokak számára nem jelent megoldást, ha a sérüléstől végigreped a szélvédő. Azokra a sérülésekre, amikből még nem indult el a repedés, van megoldás, amit a legtöbb pláza parkolójában is megtalálunk. Ezek a szélvédőjavító állomások egész egyszerűen működnek, sok helyen időpontra sincs szükség, ráadásul megvárhatóak. Ha ezek árait nézzük, olyan 4500-tól kezdődnek a munkadíjjal és a felhasznált anyaggal együtt, ám ez sérüléstől függ, de jellemzően egy egyszerű kőfelverődés nem lépi át a 10 ezer forintot.
Az ő üzletüket 3230 forintos árával sem fogja romba dönteni egy ilyen egyszerű javítószett, ugyanis a művelet elég kényes, teljesen érthető, ha inkább profira bíznánk.

A Versachem csomagja még az általánosan kapható javítószetteknél is egyszerűbb -mind összetételre, mind használatra, de nagyjából ugyanazt az eredményt érhetjük el vele.

Amit egy ilyen szettben általában találunk, az egy négy tapadókoronggal a szélvédőhöz rögzíthető műanyag híd, középen egy kúp alakú tölcsérrel, amibe egy második tölcsért kell tekernünk. A Versachem a tapadókorongos megoldást egy egyszerű, nagyon erős ragasztókorongra cserélte, azt kell először a sérülésre ragasztani, hogy középre kerüljön a kőfelverődés. Erre jön rá egy műanyag talp, majd az egymásba csavarandó kúpok helyett egy egyszerű fecskendő, amivel szintén előállíthatjuk a szükséges nyomást, valamint amit a többi eszköz nem tud, a vákuumot. Így nem csak befelé tudjuk nyomni a ragasztót a sérülésbe, hanem a bennrekedt levegőt is kiszívhatjuk.
Furcsa lehet, hogy néhány ilyen olcsó eszközzel megjavíthatunk egy ilyen sérülést, de akár össze is jöhet.

Erősen sérülésfüggő, valamint hogy mikor történt a felverődés.

A csomag tartalma továbbá egy egészen kis tubus Resin (gyanta) nevű ragasztó. A szélvédők összetétele nem túl bonyolult, ma már az összes autóban szabály szerint biztonsági szélvédőt alkalmaznak a gyártók. Ez minimum kétrétegnyi üveget jelent, amiket speciális ragasztóval illesztenek össze. Ezért nem zuhan be az egész az ölünkbe sérüléskor, hanem apró szilánkokra törik, de a helyén marad - vagy legalábbis nagyobb darabokban, de sérülést kevésbé okoz az utasokon. Ez a ragasztó UV fényre köt, tehát napon kell száradnia. Amíg viszont a folyamat tart, addig árnyékban kell tartanunk az autót.
Hirdetés
Ami nincs a szettben, de még szükséges, az egy gombostű, ugyanis amennyire tudjuk, vagy merjük, ki kell takarítanunk a sérülést. Óvatos mozdulatokkal piszkáljuk ki az üvegtörmeléket és a koszt, különben nem fog sikerülni a művelet maradéktalanul. Nekem vélhetően ezért nem sikerült, mert a sérülés több éves volt, és mivel a kék részen találta el a kavics, nem volt szükséges a javítás, vagy a csere, műszaki vizsgán ez még átcsúszott. Fontos hogy minden tiszta legyen, én féktisztítóval pucoltam le a szélvédőt, mielőtt felragasztottam volna a talpat.
A kis szürke csövet töltsük meg a ragasztóval, állítsuk bele a fecskendőt és húzzuk fel az alsó vágatig. Ezt a fecskendőt egy kis tartószerkezettel egészítették ki, ugyanis ebben a kihúzott állapotban kell maradnia 10 percig, ilyenkor keletkezik vákuum és szívja ki a sérülésből a levegőt, ami helyére befolyik a ragasztó. A következő lépésben vegyük le a fecskendőt, tegyük vissza, majd toljuk be, hogy a fölső vágaton akadjon meg. Így 20 percet kell pihennie, ilyenkor nyomás alatt még több ragasztó jut a sérülésbe. Bentről az egész folyamatot figyelhetjük, de akár egy tükröt is rakhatunk a szélvédő mögé. Nyáron egyszerűen nekiállhatunk ennek az egésznek,

Ilyen hideg időben egy kicsit föl kell fűteni a szélvédőt, hogy a ragasztó ne dermedjen meg egyből.

Utolsó lépésként vegyük le az egész szerkezetet, a tapadókoronggal együtt, ki fog folyni egy kis ragasztó, egyszerűen töröljük fel, de a sérülésen maradjon.
Kellett még maradnia pár csepp ragasztónak a kis tubusban, abból most pár cseppet még tegyünk a sérülésre és gyorsan rakjuk rá azt a kis átlátszó műanyag lapot, ami a csomagban volt. Most vigyük napfényre az autót, ha tiszta az ég, elég fél óra, ha borult, felhős, akkor hagyjuk kint egy órát minimum. Végül tépjük le a műanyag lapot és egy pengével óvatosan kaparjuk le a felesleget a szélvédőn, vigyázzunk, hogy ne karcoljuk meg azt. Ebben az utolsó lépésben simára alakítottuk a felületet, ha maradt is sérülés, mint nálam, akkor sem fog kosz, vagy víz menni bele.

Ez a szett egy sérülésre elég, nálam kettő volt egymás mellett, a nagyobbikat próbáltam megoldani vele.

Többé-kevésbé sikerült, én látom a változást, de nem olyan feltűnő, mint amilyen eredményeket a nagy videó megosztón találhatunk. A Versachem szettje kicsit több mint 3000 forint (legalábbis a Kauffernél), otthoni mókolásra jó lehet és sikerülhet is megjavítani a sérülést, így aki érzi a bátorságot, azt biztatom, hogy próbálja ki, rontani nem fog a helyzeten, de mindenképp legyen türelemmel és legyen alapos. Néhány ezrest foghatunk rajta, ha sikerül, nagyobb sérüléseknél persze keressünk fel egy szervizt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?