1990-ben született meg a villanyhajtású Mercedes-Benz 190
Harminc évvel ezelőtt egy szép májusi napon, a hannoveri kiállításon a Mercedes bemutatta a 190-es típus (W201) villanymotorral hajtott változatát. Azonban ezt az autót nem tervezték piacra dobni, megszületésének célja a kísérletezés volt. Egy mozgó laboratóriumnak szánták, amelyben különböző hajtáskonfigurációk és akkumulátor-csomagok viselkedését vizsgálhatták. Elsősorban nátrium-nikkel-klorid és nátrium-kén akkumulátorokat teszteltek, amelyeknek nagyobb volt az energiasűrűségük, mint az ólom akksiknak.
Mindkét új akkupakk üzemi hőmérséklete 300 Celsius fok volt
Egy évvel később már a Genfi Autószalonra is elvitték az elektromos 190-est, amelynek hajtásáról két villanymotor gondoskodott. Ezek a két hátsó kereket mozgatták, egyenként 22 lóerővel, tehát a rendszer összteljesítménye 44 lóerő volt. Az energiát a nátrium-nikkel-klorid akkumulátor tárolta és természetesen a fékenergiát is visszatáplálta a rendszer.
A hátsó kerekeket két külön villanymotor hajtotta
Később, 1992-ben még nagyobb szabású tesztsorozatba kezdett a csillagos márka. Rügen szigetén a villanyhajtású járművek mindennapi használhatóságát vizsgálták. 60 személyautót és teherautót teszteltek, amelyhez a német állam 60 millió márkás támogatással járult hozzá. Ide 10 darab villanyhajtású 190-est vittek, amelyeket többek között taxisofőrök is használhattak. Az egyik példánnyal egy év alatt 100 ezer kilométert „tekertek”, miközben alig akadt vele probléma. A tesztsorozat egészen 1996-ig tartott, ám a Mercedes utána sem hagyott fel a villanyautók fejlesztésével, amelynek mai gyümölcse például az
EQC.
Rügen szigetén nagyszabású tesztsorozat szereplőiként is bizonyítottak