Viszlát, unalom! Mercedes CLA teszt

Mercedes-Benz CLA 220 CDI teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hogy mennyire kupé, voltaképp sokadlagos. Hogy szűk hátul, szintén. Azt is megbocsátjuk neki, hogy 15 millióért csak manuális a klíma? Teszten a kecskeméti Mercedes CLA.


Nem áll jól a Mercedes-Benz szénája, már ami a nagy német prémiumtrió különversenyében elfoglalt helyét illeti. És számottevő mennyiséget viszonylag olcsó és viszonylag kicsi autókból lehet csak eladni, nem az S-osztályból és hasonlóan exkluzív, ergo méregdrága társaiból. Hogy melyiken mennyi a stuttgartiak profitja, már más kérdés, mindenesetre modellpaletta-bővítést és a kompakt méretosztályban radikális, a konzervativizmusáról is híres márkától meglepően merész formai megújulást eredményezett a piaci harc – mindennek a tökéletes és látványos lenyomata a CLA, a Daimler-konszern kecskeméti gyártású négyajtós kupéja.
Hirdetés
A tesztre kapott példányt az importőr agresszív AMG-köntösben rendelte, s hogy milyen jól tette, annak tanúbizonyságaként forgó fejeket, leesett állakat és irigy pillantásokat láttunk egy héten át. Igen, az alapját adó A-osztály is ilyen AMG-s volt, azzal sem szürkültünk az utcaképbe. A CLA csodálói azt ugyanakkor biztos nem konstatálták, hogy az elöl 20, hátul 15 mm-rel ültetett sportfutómű okozta alacsony hasmagasság nem is egyszer izzasztó manőverezést igényelt egy-egy garázsba állásnál és a közepesen meredek rámpákon is. Az első lökhárítóra és a küszöbspoilerre is vigyázni kellett, a 18 colos, amúgy gyönyörű alufelni meg szinte könyörgött, hogy mazsolamód a szokásosnál távolabb parkoljunk a fenyegető járdaszegélyektől.

És akkor a forma, a dizájn: telitalálat. Szubjektív nyilván, ám aki csak látta és véleményezte a tesztautót, elalélt tőle. A LED-es menetfényétől, a „szegecses” hűtőmaszkjától, a gigászi csillagtól, az éleitől és domborulataitól, az elöl fékhűtő funkcióval is bíró, hátul csak szemcsapdás beömlőitől-bevágásaitól, a dupla kipufogójától, a terpesztésétől és a puccos-kupés tetőívétől. Úgy, hogy a többség nem feltétlen skatulyázta négyajtós kupénak, inkább gondolta valami C-osztályosnak vagy CLS-nek. Senkit nem ér hibáztatni: a Mercinek (is) elképesztő mennyiségű modellje van csillió betűvel és azok kombinációival, kizárólag a márkafanok és az egyetemes autóbolondok találnak ki a betűszavak labirintusából. És lesz ez még durvább a folytatólagos offenzívával (vadonatúj GLA, CL-t váltó S Coupé, stb.), na mindegy.

És ugye a CLA kompakt. Hogy mitől kompakt, amikor több mint 4,6 méterével a klasszikus középkategóriás C-osztálynál is hosszabb? Hagyjuk, manapság majdnem minden autó, majdnem minden minden használati tárgy kompakt. Egy Skoda Octavia is az. A kisautós alapú crossovereket is annak tartják. Vagy épp szubkompaktnak. És ha a négyajtós kupéság felől közelítünk? A CLA itt domborít egy nagyot, mert az Audinak és a BMW-nek sincs konkurens – kompakt - modellje. Ugorjunk.
A BlueEfficiency kiviteleknél rekordmini, 0,22-es alaktényezőnek, az elegánsan sportos tetőívnek és a formás fenéknek természetesen ára van. A tetőnek az, hogy hátul a ki/beszállás extra figyelmet, magyarán görnyedést igényel a szűk ajtón át, s hogy a fejtér legfeljebb 170 centis magasságig oké. A boltozatos farnak meg az, hogy a rakodóperem magasan trónol, a nyílás korlátozott, az osztott üléshajtással bővíthető csomagtartó pedig bár 470 literes, mély és lapos. Mint a limuzinoknál is, igen.
A tervezők mentségére hátul kb. annyiszor utaznak az ilyen autókban, mint a kétülésesekben, s a keret nélküli ablakok is csinosak, mint mindig. És elöl szuperkényelmes a CLA, naná. Integrált fejtámlás, gerinctámaszos, határozott tartású, elsőre fura, idővel pompásnak talált sportülés van, nem kereken kerek sportkormány, bőrkárpit, gumiágyas, fémhatású kerek légbeömlő és piros cérnás varrás – kár, hogy a műszerfal tetején piroslása a szélvédőben tükröződve is visszaköszön. Egyébként A-osztályos az egész, beleértve a középkonzol fölé, tetejére biggyesztett, az összképbe rondító központi kijelzőt is. Aminek a grafikája sem a legmodernebb. A tolatókamera képét bezzeg pengeélesen közvetíti, ez jó. A navigációs és egyéb infókat forgókapcsolóval hívhatjuk le, a váltókar a jobb oldali bajuszkapcsoló, minden olyan és ott van, ahol az A- és a B-osztályban is, indulás.
Az ülés jó mélyre engedhető, a lábak fémpedálokat taposnak, a kormányra öröm rámarkolni, autónk úgy néz ki, mintha minimum 300 lóerős izomgép lenne, majd jön a hidegzuhany: életre kel a 4 hengeres dízelmotor. A 220 CDI blokk lehet 170 lóerős és 1400-as percenkénti fordulaton böszme 350 Nm-es nyomatékú, de hidegen és néha nem csak hidegen is zavaróan tolakodó és nem szép hangú. Kevésbé fontos, hogy bemelegedve 8,2 mp alatt 100 km/órás tempóra repíti az üresen is 1,5 tonnát, még kevésbé az, hogy 230 km/órás végsebességet is ad. Ami lényegesebb, s ami a dízelzajt is feledtetheti, az a gyorsan és finoman dolgozó (siettetve DSG-sen csöppet tétova), a volán mögül kézzel is kapcsolgatható 7G-DCT dupla kuplungos automata váltó, az ESP jeleiből is tanuló direkt aktív kormány és a szimpla fronthajtás ellenére is kvázi semleges kanyarodási jellemzőket nyújtó elöl McPherson rugóstagos, hátul többlengőkaros futómű. Annyira szerethető ez a csomag (még a fék is derék), hogy felettébb kíváncsivá teszi az embert: vajon milyen lehet a tényleg AMG, a CLA 45 AMG az ő 2,0 literes, 360 lóerős benzinmotorjával és 4Matic összkerékhajtásával? Valószínűleg mesteri.
Rossz úton persze túl kemény, túl feszes, rázós ez a futómű. Sport módban a váltó is fölöslegesen forgatja vagy 5000-ig a motort, ahol már semmi ereje, jobb hagyni, hogy Eco állásban a fogyasztásra, a takarékoskodásra is gondja legyen. Mégiscsak egy dízel. Papíron 4,2-4,5 l/100 km az étvágya, tesztfogyasztásunk 7,3 lett. A stop-start rendszer gyorsan lőtte le és indította újra a motort, a városi araszolások során még a fékpedált mélyre rúgva aktiválható Hold funkció tetszett nagyon. Így nem kell a féken állni, s a gázra lépve automatikusan old. Minden automata váltóhoz ilyen kéne.
S hogy az alapból 10,5, felextrázva majd' 15,5 milliós árat magyarázzuk: elektromos (mondjuk elég megfontoltan, szóval lassan nyíló-záródó) panorámatető, ülésfűtés, ugye AMG-pakk, navigáció, tolatókamera is volt és van a fedélzeten, no meg baleset-megelőző Pre-Safe rendszer, ami ránk húzza a biztonsági övet, holttérfigyelő, sávtartó, a biztonságos követési távolság betartására piktogrammal és hanggal is emlékeztető holmi, adaptív távfényasszisztens, parkolóasszisztens, táblafigyelés, Harman Kardon hifi, rengeteg minden. A parkolóasszisztens a párhuzamos mellett a hátrafelé merőleges beállásban is segíti a bizonytalan sofőrt - indexelve helyet keres, szól, ha megvan, le kell okézni, majd a számítógép kormányoz és lavíroz, okos és hasznos is lehet.
Hogy ebbe a nem szerény, több mint 15 milliós összegbe miként nem fért bele az egy- vagy kétzónás automata klíma? Passz. Nyilván van, kb. 200 ezerért. És milyen még a CLA? Országúton és autópályán csendes, pihentető, ha kell, rugalmas. Tárolórekeszben, pohártartóban nincs hiány, s még az Integrált Szerviz Csomag is klassz, miszerint 4 év/120 ezer km-ig - az előírt karbantartásokat időben és márkaszervizben elvégeztetve - a nem kopóalkatrészeket érintő javítás vagy csere díjmentes.
A CLA bátor, egyben bölcs húzás volt a Mercedestől, borítékolható a sikere. A 220, pláne a gyengébb (136 LE, 300 Nm) 200 CDI dízeleknél a korábban próbált egyaránt turbós benzinesek finomabbak, igaz, nyilván többet is fogyasztanak. Hamarosan meg trendi Shooting Brake kombiként is jön a modell, hogy ezzel is bekavarjon a méretesebb CLS-ekkel kokettáló vevőjelölteknek. Meg a konkurenciának, főleg. A prémiumfelárat haptákban kicsengető kör voltaképp jól jár a harcukkal, a nép meg majd (jó) néhány év múlva a használtpiacról viheti haza az értékéből addigra gigászit veszítő olyan rétegmodelleket, mint amilyen a CLA.
Értékelés
Pozitív
Vagány forma, szuper vezethetőség, a manuális klíma kivételével gazdag és illő felszereltség
Negatív
Hátul szűk, zajos dízelmotor, rossz úton rázós futómű, parkolásnál hátrányos alacsony padló, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
10 532 110 Ft (2013.08.07.)
Tesztautó ára
15 377 160 Ft (2013.08.07.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2143 cm3
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3400-4000 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1400-3400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,2 s
Végsebesség:
230 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4630 mm
Szélesség:
1777 mm
Magasság:
1432 mm
Saját tömeg:
1525 kg
Össztömeg:
2005 kg
Tengelytáv:
2699 mm
Karosszéria-kivitel:
négyajtós kupé
Csomagtér:
470 l
Belső szélesség elöl:
1390 mm
Belső szélesség hátul:
1320 mm
Belmagasság elöl:
850-920 mm
Belmagasság hátul:
860 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
190 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1040 mm
Csomagtér magassága:
510 mm
Csomagtér hossza:
950 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
860 mm
Raktérnyílás magassága:
440 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
6
Hengerűrtartalom:
2143 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
tiptronic - 7 fokozatú
Nyomaték:
350 Nm 1400-3400 1/min-nél
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3400-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
230 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,2 s
CO2-kibocsátás:
117 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    persze mert tudod okoskodni könnyebb a hülyének, mert van egy rakat magatehetetlen ember akit elme adásra nem hívtak meg Magyarországon és kínjukban irigykednek a másikra aki többre vitte és ahogyan írtad nem látnak tovább az orruknál meg úgy élnek mint a szemfedős lovak 🙂

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Kedves autóstársaim! Nekem a kérdésem a következő lenne: Miért használják a német taxisok 90%-ban a mercedest? Miért ugyanezzel a motorral használják nagy részét? Miért nem vw csoportos autóval taxiznak?
    Itt aki véleményt alkot a mercedesről az ült egyátalán már mercedesben? Látta már közelről? Használta már?
    Kicsit sajnálom azokat az embereket akik azért általánosan lebunkózza a merciseket, bmw-seket mert látott egy-két munka kerülő gengsztert játszó kopasz kigyúrt majmot aki valóban egy csótány inteligenciáját képviseli, de miért általánosít? Ez a baj magyarországon hogy sokan nem látnak tovább az orruknál.
    Üdv. Szép napot!

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Minden prémiummárka úgy árazza a középkat autóit hogy nincsenek messze árban az egyel nagyobbtól, pláne ha a kisebbik új, és azonos felszereltsgére vágyunk (eleve itt van kutya elásva a németeknél, kár is alapárról beszélni).

    Mellesleg, ez nem egyel kisebb hanem kettővel, mert az A klasse lépcsőse. A CLA 200 CDI 9,5 körül indul, az E 4 ajtósa 11,5 misitől (utóbbinál felételezve egy jobb alapfelszereltséget).

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Nem tudom,hogy a tisztelt újságíró mitől van úgy kihalva ettől az autótól?!Kicsi,se nem kupé,se nem 4-5 személyes,van is csomagtartó,meg nincs is,megy az autó,de nem úgy,mint ahogy kinéz,belül gagyi műanyag az egész és azok a légbeömlők,mintha valami tuning-Lada lenne!Az ára viszont konkrét,nem kell rajta gondolkodni,marha drága!Ennyiért szerintem E osztályt is lehet venni,vagy bármely más prémium német márka eggyel nagyobb tipusát(5ös bömös,A6).Szóvál értelmetlen pénzkidobás…

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    nekem Ausztriában volt alkalmam megcsodálni egy Asfinangos parkolóban elölről szép viszont a hátuljával nem tudok megbarátkozni. Hasonlít a CLS-hez de mégsem és kicsit, mintha 2 autóból lenne összehegesztve a kocsi. Ettől függetlenül szép kívül belül, szépek a vonalai, viszont itt lentebb írta valaki, hogy a bunkók 55%-a ezzel, 30%-a BMW-vel jár. Nos ezt eddig sem értettem, hogy hogy függ össze. Érdekes zebránál egy mercis/BMW-s hamarabb áll meg, mint egy Suzukis, na akkor ki a bunkó paraszt?

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Akárki akármit mond, ez az autó gyönyörű. Kívül-belül fantasztikus. Nemrég ment előttem egy fehér a körúton este sötétben. Hát valami csoda, szép forma, gyönyörű fények….. rég láttam ilyen szép kocsit.
    A Merci nagyon jó irányba indult el. Az új A osztály is nagyon jó.
    A kétoldali digitklíma 204 ezer Ft. Szerintem mindenki ezzel kéri, azt tényleg nem értem, hogy egy ilyen magas felszereltségben nem az van.

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Próbáld más szemmel nézni: nyitott egy másik piaci szegmens felé a Mercedes. A hagyományokkal nem szakított ennél az autónál sem, az ára prémium maradt.Először én is lefosoztam az új francia-kombó kocsikat, de egy kicsit utánajárva, kiderül eléggé át van gyúrva több fronton( vátló, első, szigetelés). Persze az alap francia marad, ezt hozta a válság, a kooperációt

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Pont 4 hete mentünk egy caricát egy közel fullos CLA 200-val, igaz én csak jobb 1ben teszteltem. A belső igényes, szépen ki van dolgozva, bazáritól nagyon messze van. Egy-két apróságot azért leeht találni, amit meg lehetett volna jobban csinálni, de kellemes autó az árát leszámítva. Nem vagyok Mercifan, de ez mókás autó. A Daimler alkalmazott is emgemlítette, h nehezen tudja az autót pozícionálni, mert mocskos drága, még a németeknek is (50e euro körül volt az említett kocsi), család nélkül v érettségi ajándéknak jó, ott ahol szarásig van a pénz. Elől kényelmes, hátul is van hely, csomagtér, papíron vmi 470l-t írnak, de attól messze van, 1-2 sporttáska, meg pár apróság befér.

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Nekem is pont emiatt nem tetszik a formaterv. A másik, ami nem tetszik, hogy áttértek az elsőkerékhajtásra. Nem tudom, számomra a Mercedes szóba sem jönne mint prémium autó. Francia dízel motorok, sőt volt botrány az átcímkézett francia dobozos autó töréstesztjéből is. Szerintem egy ilyen márkának nem lenne szabad sárba tiporni a saját hagyományait.

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    A belseje pedig egyszerűen bazári. Látszik hogy Kina fontos piac, mert igencsak keleti izlés szerint készűl, rengeteg krómmal, és ‘tuning’ műanyaggal.

  • 2017.10.30. at 00:35
    Permalink

    Minap láttam egy ugyanilyen ezüst 220CDI-t, körforgalomban hajtott el előttem, így jól láttam minden szögből, háááát szerintem kifejezetten csúnyára sikerült a hátulja… Mégpedig azért, mert az autó oldalán, még közvetlenül az ablakok alatt húzódó övvonalat, az autó hátulján a lámpákon keresztül lehúzzák egészen a lökhárítóig, ettől olyan furcsán néz ki az autó, mintha 3 mázsa cement lenne a csomagtartóban, szerintem nagyon idiótán mutat. Főleg hogy fordult előttem a körforgalomban, úgy nézett ki, mintha az autó szó szerint “vonszolná” maga után a farát, elég bugyután mutat…

Vélemény, hozzászólás?