Rishi Sunak brit miniszterelnök szerint a lakosságot becsapták azzal, hogy milyen hamar lehet kivezetni a hagyományos meghajtású autókat
Még 2020-ban fogadta el a brit kormány, az akkori miniszterelnök, Boris Johnson regnálása alatt, hogy 2030-tól az Egyesült Királyságban nem lehet belsőégésű motorral szerelt autót eladni. Az EU 2035-ös céldátumon variál, az angolok inkább hamarabb vezették volna be a tiltást. Hamarosan azonban a jelenlegi miniszterelnök, Rishi Sunak bejelentheti, hogy ők is inkább 2035-re tolnák ki az új szabály hatálybalépését, írja a
BBC saját forrásaira hivatkozva.
A brit autómárkák a tiltás dátumától függetlenül meghatározzák saját céljaikat a teljes elektromos átállásukra
Sunak közzétett néhány információt a tervek részleteiről, amivel többek között a belsőégésű motoros autók eladásának tiltását halasztanák el - de emellett más megszorításokon is enyhítenének. Eredetileg a brit kormány büntetést tervezett volna bevezetni az energetikai korszerűsítést elmulasztó ingatlantulajdonosoknak, sőt - a gázbojlerek értékesítését is be akarták szüntetni. Ezen kívül még az étkezési szokásokat is fenntarthatóbb irányba szerették volna terelni kormányzati szabályozással. Mindezek terén most visszakozhat a Sunak-kormány, szerinte ugyanis
"hosszú éveken keresztül a sokféle kormányok politikusai nem voltak őszinték a költségek és kompromisszumok terén. Ehelyett a könnyű utat választották, és azt mondták, minden lehetséges." Ezek szerint talán mégsem lehet mindent, az átállás a beharangozottnál nagyobb terheket róna a lakosságra, amit Sunakék most elismernek.
"Ez a realizmus nem jelenti ambícióink vagy vállalásaink elengedését. Épp ellenkezőleg. Büszke vagyok, hogy Nagy-Britannia vezeti a világot a klímaváltozás kezelésének területén."
A 2050-re tervezett "nettó nulla" vállalást tehát nem adják fel, azaz az évszázad közepére a szigetország annyi üvegházhatású gázt szeretne kibocsátani, amennyit ki is tud vonni a légkörből. Az odáig vezető útnak viszont "arányosabbnak" kell lennie. A belengetett enyhítés a nemrég életbe lépett új szabályozást követi, amelynek értelmében a Londont körbezáró külső körgyűrűn belül már csak Euro 4-es benzinmotorokkal vagy Euro 6-os dízelmotorokkal szerelt autók közlekedhetnek ingyen - a többi jármű tulajdonosának napi 5500 Ft-nyi összeget kell fizetnie a behajtásért. Ez nem igazán nyerte el a közvélemény tetszését a fővárosban, talán ennek hatására tolhatják ki a tiltás dátumát.