Vissza a benzinesekhez? Még későbbre tolhatja a VW az elektromos átállást!

Állítólag a hagyományos modellek életciklusának kitolásával próbálja menteni a helyzetet a Volkswagen-csoport

Már a Volkswagen és az Audi is a szabályozásban biztosított végletekig szeretné kitolni a belső égésű modellek forgalmazását. Vajon ez megoldás lehet hosszútávon?

A Volkswagen 2024-ben 2,7%-os visszaesést realizált az elektromos járműveik értékesítésében, míg az Audi villanyautó-eladásai még nagyobb mértékben, 7,8 százalékponttal csökkentek. A teljes konszern elektromos modelljei iránti kereslet 3,4 százalékponttal esett vissza, bizonyítva, hogy az átállás egy teljesen elektromos modellpalettára rögösebb út lesz a vártnál. A legfrissebb pletykák szerint a két márka több pénzt kíván befektetni a jelenlegi belső égésű motoros modellek fejlesztésébe, ezzel meghosszabbítanák a belső égésű motorral rendelkező típusaik életciklusát. A Handelsblatt értesülései szerint a VW és az Audi ezen felül tovább tolná a teljesen elektromos modellpaletta határidejét Európában. Amennyiben ez igaz, úgy a Volkswagen és az Audi is a 2033-as vállalását engedné el, ezzel lényegében a végletekig megtartva a hagyományos modelleket. Gernot Döllner vezérigazgató nyilatkozatával az Audi már korábban elismerte, hogy "rugalmasan" kívánják ezt kezelni. A Volkswagennél a műszaki fejlesztés vezetője, Kai Grünitz sem zárja ki annak lehetőségét, hogy a Golf jelenleg futó, 8. generációját a következő évtized közepéig forgalmazzák. Egy teljesen elektromos Golf utód viszont ettől még érkezik az évtized végére, így az sem kizárt, hogy a két generációt párhuzamosan értékesítsék több éven át. A belső égésű motoros modellek további befektetéseivel kapcsolatos döntést március elejére várják a Handelsblatt belsős forrásai. Ha a VW és az Audi elkötelezi magát a benzines autók mellett, az minden bizonnyal hatással lesz a konszern más márkáinak testvérmodelljeire, különösen a Skoda és a SEAT/Cupra páros esetében. Ha azonban az EU ragaszkodik az ambiciózus, 2035-ös célhoz, akkor az autóipari konglomerátumnak sem marad más választása, mint engedni a nyomásnak. Ami a további márkákat illeti, a Porsche már finomította a stratégiáját a villanyautók gyenge keresletére reagálva. Tavaly a Taycan szállítmányok 49%-kal zuhantak, míg a második generációs Macan 2024-ben, a piacon töltött első évében több mint 18 000 eladást generált. Ennek ellenére visszatérnek a belső égésű motorokhoz olyan típusok esetén is, amelyeket eredetileg kizárólag villanyhajtással terveztek. A konszern hierarchiájában feljebb lépve a Bentley egy évvel elhalasztotta első villanyautójának bevezetését, 2025-ről 2026-ra. Hasonlóképpen a Lamborghini, amely tavaly először túlszárnyalta a Bentley-t, szintén elhalasztotta első villanyautójának bevezetését: a négyüléses Lanzador 2029-ben érkezik, nem pedig 2028-ban. A második generációs Urus azonban továbbra is elektromos marad. Ettől még nem mondanak le a benzines motorokról a közeljövőben. A V12 Revuelto és a V8 Temerario a következő évtized első felében is velünk marad. Kissé már kakukktojás, de a Bugatti első villanyautója sem fog megjelenni ebben az évtizedben. A Volkswagen keze alatt a Chiron hiperautó utódja is elektromos lett volna, ám a tervek megváltoztak, amikor a Rimac és a Porsche kerültek a döntéshozói székekebe. Mindez azonban még közel sem biztos, hogy kidobott pénz lesz egy halott technológia fejlesztésére. Ne feledjük, az EU nem fogja teljesen betiltani a belső égésű motorokat 2035-től. A szabályozás csak nulla károsanyag-kibocsátást ír elő, nyitva hagyva az ajtót a szintetikus üzemanyaggal vagy hidrogénnel működő belső égésű motorok előtt. Minimális viszont az esély arra, hogy ez a két kiskapu helyettesíteni tudja a benzint a következő évtized közepére. Ha az elektromos autók iránti kereslet nem gyorsul fel Európában a következő években, az autógyártók minden bizonnyal nagyobb nyomást gyakorolnak majd az unióra a tilalom késleltetése érdekében. Erre pedig minden esély megvan, tekintve, hogy 2024-ben az elektromos járművek piaci részesedése 13,6%-ra csökkent az EU-ban az ACEA által közzétett hivatalos adatok szerint. Lehetséges, hogy a Volkswagen vezetői már most is abban bíznak, hogy a 2035-ös határidő meghiúsul?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?