Villanymotor a legnagyobb BMW-ben
Elektromos motor segíti a BMW X5 hajtását
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Porsche Cayenne és a Volkswagen Touareg után újabb hibrid nagytestű luxusterepjáró futhat az útjainkon, ha a most Frankfurtban szerepet kapó BMW Concept X5 eDrive gyártásba kerül.
A tanulmánymodell hajtásrendszere egy BMW TwinPower Turbo technikával működő, vélhetően kétliteres, négyhengeres belsőégésű motorból és egy, szintén saját fejlesztésű elektromos motorból épül fel. A 70 kW/95 LE teljesítményű elektromos gépet magasfeszültségű lítiumion-akkumulátor látja el energiával, amely háztartási elektromos hálózatról is feltölthető. A BMW Concept X5 eDrive számára készült magasfeszültségű akkumulátor ütközésbiztonsági szempontból jól védett pozícióban, a csomagtér-padlózat alatt kapott helyet, így a csomagtartó eredeti térfogata a gyáriak szavai szerint szinte korlátozás nélkül rendelkezésre áll. Igény szerint és a pillanatnyi menethelyzet függvényében háromféle üzemmód választható: intelligens hibridhajtás, tisztán elektromos, valamint az akkumulátor aktuális töltöttségi állapotát megőrző mód (utóbbi akkor ajánlott, ha a vezető egy hosszabb utazás egy-egy városi szakaszát tisztán elektromos hajtással kívánja megtenni). A Concept X5 eDrive álló helyzetből 7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra.
A tanulmányautó külseje átmenetet képez a normál és az i jelű modellek között: a BMW-vesék lamellái, a légbeömlő nyílások bordái és a hátsó lökhárító betétjei kék árnyalatúak. Specifikus kivitelű tetősínekkel, a töltési folyamat alatt megvilágított kábelcsatlakozóval, illetve 21 hüvelyk peremátmérőjű, aerodinamikailag továbbfejlesztett, exkluzív könnyűfém keréktárcsákkal áll majd pódiumon a Concept X5 eDrive. A hibrid X5-ös tanulmányban első ízben jelenik meg a BMW eDrive technika és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás kombinációja. Az első és a hátsó kerekek között elektronikus szabályzású és teljes mértékben variálható a nyomatékelosztás.
Hogy minél tovább használhassuk a kocsit elektromos módban, a kocsi dinamikus fedélzeti kijelzőjén a hatótáv megjelenítésekor a fedélzeti számítógép az intelligens hálózati kapcsolatok segítségével folyamatosan tekintetbe veszi a forgalmi helyzetet, a választott útvonal jellemzőit és a vezetési stílust. Aktív útvonalvezetés mellett a navigációs térképről kiválasztott nevezetes pontokhoz a nyilvános töltőállomások adatai társulnak. A vezető ekkor egyaránt megjelenítheti a választott útvonal mentén, illetve az úti cél környékén található töltőállomásokat is. A rendszer emellett az akkumulátor teljes töltéséhez szükséges időtartamról is tájékoztatja a sofőrt, aki akár okostelefonjára is lehívhatja az akkumulátor töltöttségi állapotára és a tisztán elektromos hatótávra vonatkozó információkat. Egy alkalmazással a töltési folyamat is vezérelhető mobiltelefonról. Mindemellett az áramellátásra kapcsolt jármű is igény szerint programozható, a már az induláskor kellemes belső klíma érdekében akár a távolból aktiválva a fűtést vagy a légkondicionáló berendezést.