Telekjáró is, villanyautó is. Mindent egybegyúrtak a DS-nél
Érdekes márka a DS, a PSA csoport luxusmárkája. Az autók formaterve, az utastere, a marketing javarészt az eleganciáról, az egyediségről, a prémium érzetről szól. Eközben azonban sorra nyerik a Formula E versenyeket, a bajnoki címekről nem is beszélve. Mindenképp jót tesz ez a siker és hírnév a márka számára, sőt a gyáriak szerint még a technikai fejlesztéseknek is. Állítólag a DS 3 Crossback E-Tense 320 kilométeres hatótávolsága is nagyban köszönhető a Formula E-ben megszerzett tapasztalatok kamatoztatásának. Ám ez a modell nem akar sportautó lenni.
Változik a világ, most már nem azt mondjuk, hogy Formula 1 technika utcára, hanem Formula E technika utcára
A formaterv telitalálat. Utánafordulnak a járókelők, kérdezősködnek, tetszik nekik. Nagyon jó mérce, hogy meg mernek-e szólítani idegenek az autó után érdeklődve, hiszen ezt csak a legdögösebb, legfurcsább és legszebb járművek esetén tapasztalom. Habár az emblémát a legtöbben még nem ismerik fel. Ügyeltek rá a formatervezők, hogy kevés egyenes vonal tarkítsa a kasztnit.
Nincsenek baltával faragott részletek, mindenfelé kacskaringós, hullámzó ívekkel találkozunk, egyszerűen ránézni is élmény.
Még oldalnézetből sem hagyták unalomba fulladni, a B-oszlopra úgy fut fel a cápauszony, mint a borostyán a ház falára, igaz ez a hátul ülők panorámájából takar. Hátulról szemlélve pedig egyesek még a Porsche 911-et is felfedezni vélik benne, ami azért igencsak jó ajánlólevél. Szerencsére a selyemfényű krómmal bevont hűtőmaszkot is meghagyták hagyományos rácsnak, ami szerintem sokkal elegánsabb megoldás, mint a „befalazós” módszer a nagy műanyag felületekkel.
Megmozgatja az embereket a forma. Utánafordulnak, kérdeznek
Az E-TENSE embléma és a kipufogók hiánya árulkodik a villanyautóságról. A zöld rendszámon kívül
Az utastér nem különben ingergazdag. Mondhatni rombusz, rombusz hátán, avagy amolyan keresd meg Waldót módra lefoglalhat egy időre, hogy az összes gyémántmintás alakzatot felfedezzük. A DS különlegességéhez tartozik, hogy úgymond különböző inspirációk mentén kialakított utastereket kínál.
A tesztautó például a 280 ezer forintos Rivoli fantázianevűt kapta, fehér Nappa bőr/szövet ülésekkel, illetve műszerfali kárpitokkal, ami kimondottan jól harmonizált a szürke külső fényezéssel. Viszont a prémiumsághoz az ülésfűtés mellett jól jönne az elektromos ülésállítás is, ami a tesztautóból hiányzott, valamint néhol túlságosan olcsó hatású műanyagokat alkalmaztak.
Első pillantásra kaotikusnak tűnhet a műszerfal a formaorgia miatt, ám valójában egyszerű kezelni. A 10,3 colos érintőképernyő alatt csoportosul minden fontos gomb, amiket elég csak megérinteni. Az infotainment-rendszer telefontükrözős, de gyári navit is tartalmaz, a vezető előtti műszeregység pedig digitális, kristálytiszta grafikával. Megszokást igénylő részlet viszont a kardánalagútra helyezett ablakmozgató gomb, vagyis gombok. Kidolgozásuk szemet gyönyörködtető, de néhány útba beletelt, mire megszoktam, hogy ne az ajtóburkolaton keressem őket, vigasztalásul a vezeték nélküli telefontöltésnek is örülhettem.
Elsőre kaotikus, de megszokható a műszerfal
A klíma kezelése egyszerűbb lenne, ha nem az érintőképernyőről kellene a hőmérsékletet állítani
A stílus mindenképp egyedi
A hátsó helykínálat passzentos, de nem szabad szem elől téveszteni, hogy a DS 3 a PSA kisautó platformjára épül. A
Peugeot 208 és az
Opel Corsa is osztozik rajta. Városi kisautó mércével mérve tehát elegendő ennyi hely is. Kisautó lévén a csomagtértől se várjunk csodákat, de a 350 liter egy teljesen elfogadható méret. Igaz a töltőkábel táskája elfoglal belőle néhány litert, ugyanakkor a hátsó ülések 60/40 arányban dönthetők, szóval szükség esetén tovább bővíthető.
Az első ülések nagyon kényelmesek, hátul viszont kicsit tankban érezhetik magukat az utasok
Alapáron kétféle töltőkábel jár
Az üresen 1,5 tonnás autó mozgatásáról 136 lóerős villanymotor gondoskodik, amelynek a 260 Nm nyomatéka – ebben a műfajban megszokottan – azonnal rászabadul az első kerekekre. A kipörgésgátló persze gondoskodik róla, hogy ne váljanak azon nyomban füstté a gumiabroncsok, de jól érezni padlógáznál, akarom mondani padlóvillannyal a kormánykerékre érkező hajtási befolyást - ami a sportos lelkületű sofőröknek kimondottan tetszetős lehet. A 8,7 másodperces 100-as sprint érzésre rövidebbnek tűnik, Sport módban – hiszen üzemmódválasztó is van – tényleg kimondottan virgonc az autó. Az E-Tense tömegközéppontja lejjebb került, a tengelyek közötti tömegelosztás is javult, szóval akár sportautót is lehetne belőle faragni, ám mint említettem a luxus és a kényelem a DS fő irányvonala.
A futómű hangolásánál a kényelem játszotta a főszerepet
A Crossback ráadásul még egy kicsit terepjáró is akar lenni. A 17 centis hasmagasság elég is a telekjáráshoz. Viszont a futóműben érdekes kettősséget éreztem. Elöl sportosan közvetlen a kormányzás, szépen íven is tartható még nagy sebességnél is a DS 3, viszont a Panhard rudas hátsó hajlamos elpattogni egy-egy nagyobb úthibán, azonnal visszarángatva a „versenyautós fantáziálgatásból”. Ráadásul lágyan ringatózóra hangolták a futóművet, szóval hiába kacsintgat az extra nyomatékkal és a kormányzás rásegítésével is variáló Sport mód, mégiscsak a Normal és az Eco illik a DS 3 karakteréhez. Utóbbit kiválasztva, az automatikus váltó karját pedig B-állásba helyezve az 50 kWh-ás akkuból csak annyi energiát szív az autó, hogy tényleg elérhető vele a 320 kilométeres hatótáv. Városi és egy kis hegyvidéki agglomerációs közlekedéssel hozta a gyári (WLTP) fogyasztási értéket, tehát 14,8 kWh/100 kilométert.
Egy feltöltéssel 290 kilométert tettem meg, ami után még 40 megtehetőt írt ki a fedélzeti „számológép”, de kockáztatni már nem akartam.
Telekjárónak is alkalmas a 17 centis hasmagassággal
Vastagabb ajtólemezek és ablaküvegek gondoskodnak a kiváló zajszigetelésről
Az autóhoz alapáron jár két töltőkábel (egy konnektoros és egy Type2 a közterületi töltőkhöz), valamint CCS csatlakozós villámtöltő is rendelkezésre áll. Az áprilisi gyártási hónaptól elérhető 11 kW-os fedélzeti töltővel AC Type2 töltőről 5 órára van szükség a 100 %-os töltésszint eléréséhez, 100 kW-os (DC) töltőoszlopról mindössze 30 perc alatt 80 %-os akkumulátorkapacitás érhető el. De, mibe kerül mindez? Villanymotorral a Prestige felszereltséggel 12,89 millió forintról indul a DS 3 Crossback ára. A tesztautó már a legmagasabb, Ultra Prestige felszereltséget kapta, ami 14,34 milliós indulóárat jelent. Ezen a szinten már alap többek között a holttérfigyelő, a parkolóradarok, a tolatókamera, az automata vészfék és a táblafelismerő is, szóval gazdag a biztonsági és kényelmi felszereltség is. Viszont a DS 3 Crossback belsőégésű motorral már 7,29 millió forinttól elérhető, ugyanakkor a villanyhajtással teljesedik ki igazán.
Az ajtókban elbújnak a kilincsek. Gombnyomásra kinyílnak, vagy, ha másfél méternél közelebb érünk az autóhoz, miközben a kulcs a zsebünkben lapul
Full LED fényekkel vértezték fel az autót
Értékelés
Pozitív
Stílus, villanymotor, hatótáv
Negatív
Néhol olcsó hatású műanyagok az utastérben, a fehér bőrkárpiton gyorsan láthatóvá válnak a szennyeződések
Árak
Tesztmodell alapára
12 890 000 Ft (2020.05.14.)
Tesztautó ára
14 705 000 Ft (2020.05.14.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
100 kW (136 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,7 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1415 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
910-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
455 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1110 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
900 mm
Csomagtér magassága:
490-790 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Sebességváltó:
irányváltó
Teljesítmény:
100 kW (136 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,7 s
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Jól nézne ki még mindig ez a DS3 kompaktként, kár hogy ők is felültek ennek az otromba terepjárósító hullámnak. Milyen hülyén áll már az a fekete sárvédő keret meg küszöb, te jó Isten…ezt azoknak találták ki akik gumicsizmát vesznek a szmokinghoz is. Kár, mert így villanyosítva tényleg megnyerő volna.
Jól sikerült teszt, egy egyedi kocsiról! Az, hogy a használhatósága milyen, hát igen!
Belülről nagyon állat 🙂 Egyedi, kár az érintős klímaállításért…
Egyedül a hátsó ajtón lévő plusz háromszöget nem tudom hová elhelyezni, sem elölről, sem hátulról nem ad hozzá, inkább csak ront a harmónián.
A “cápauszonyra” gondolsz a B-oszlopon?
Háát, cápauszonynak elég gyenge, ráadásul fordítva van felrakva (hátramenetben mutat jó irányba 🙂 )
Ebben van igazság. Viszont az biztos, hogy a szokatlansága miatt önkéntelenül is vonzza a tekintetet. 🙂
Halihó….a Daciákban több mint tiz évig középen volt az elektromos ablakemelők kezelőgombja. Kapott is érte szegény (többek közt az Autónavigátor-tól is), a 14+ milliós autóban már trendi. Érdekesek vagyunk mi emberek…..