Fiatal, használt villanyautó, amely már tudja a modern gépek szintjét: de vajon mit kell megnézni, mielőtt megvennéd?
Főként városban használnád az autót és szeretnél megszabadulni a tankolás és a folyamatosan dráguló üzemanyag kellemetlenségeitől, de a keret nem engedi, hogy újonnan vegyél villanyautót? Van megoldás, ám a használt elektromos modellek esetén teljesen más kihívásokkal kell szembenézni: itt nem a motor, hanem az akkumulátor a legfontosabb tényező, így az olajfogyasztás és kompresszióhiány helyett a korábbi villámtöltések gyakorisága és az akkumulátor valós, jelenlegi kapacitása kerül előtérbe. Persze, a legtöbb autóvásárló nem tudja, hogy ezeket lehet-e vizsgálni, és ha igen, akkor miként: ehhez gyűjtöttünk össze nektek néhány tippet a Das Weltauto támogatásával.
Egyre több az elektromos modell a használtautó-kereskedések udvarán
Érdemes először néhány tévhitet szertefoszlatni: gyakran hallani ugyanis olyat, hogy a villanyautó lassú, illetve hogy nyáron megsülsz, télen pedig megfagysz benne. Nos, aki vezetett már valaha modern villanyautót, az tudja: amikor a pedálmozdulatra azonnal reagálva az ülésbe présel a többszáz newtonméter, ott a hagyományos motoroknak esélyük sincs, ugyanígy az indítástól azonnal elérhető, a motor bemelegedésétől független elektromos fűtésnek, illetve a szinte mindig alapáras, távolról vezérelhető előklimatizálásnak köszönhetően a megfelelő használat esetén a hőkomfort téren is a villanyautó fog nyerni a belsőégésű motoros társával szemben.
Az akkucsomag állapota a legfontosabb műszaki kérdés
Persze, midig lesznek a 10+ éves, korai elektromos modellekkel az autópályán küzdő sofőrök, de ezt a szintet már meghaladták a használt villanyautók is. Ugyanígy tévhit azonban, hogy a villanyautóknak nincs igényük időszakos szervizre: bár valóban akadnak olyan modellek, amelyek nagyon hosszú szervizintervallumokkal és viszonylag olcsó időszakod beavatkozásokkal járnak, ám a mai, egyre növekvő választék esetén mindenképp utána kell járni a kiszemelt típus pontos igényeinek és várható költségeinek. Még mielőtt rátérnénk azonban a részletekre, ne felejtsük el, hogy lényegében ez is csak egy autó, úgyhogy az alapok azonosak. A villanyautókat ráadásul leginkább városi, elővárosi közlekedésre használják, így a különböző, apró sérülések mondjuk a felniken és a lökhárítókon jóval kevesebb futott kilométernél is megjelenhetnek. Ezeket, illetve a beltér állapotát, valamint a futómű és a kormány érzetét, esetleg rendellenes hangjait is érdemes a futott kilométer és a vételár figyelembevételével értékelni, akárcsak egy belsőégésű motoros autónál.
Villanyautó-vásárláskor a tesztkör során mindenképp ki kell próbálni a töltési opciókat, legalább azokat, amelyeket használni szeretnél az autóval
Az igazán fontos szempont azonban itt az akkucsomag, amely az elektromos autónak nem csak az egyik legdrágább alkatrésze, hanem egyben az egész hajtás leggyengébb láncszeme is. Nem kell azért megijedni, akárcsak egy hagyományos autó esetében a motor, a villanyautó akkucsomagja is lehet problémamentes még akár 5-10 évnyi használat után is, ha megfelelően kezelték és tartották karban. Ennek ellenére valamennyi degradációra számítani kell, ezt pedig érdemes még vásárlás előtt kideríteni.
Az akkucsomag tesztelésének egy részét magad is megteheted a tesztkör során.
A különböző funkciókat, például a villámtöltés valós sebességét célszerű kipróbálni ekkor, a legtöbb töltőállomáson valós időben követheted, hogy felveszi-e az ígért mennyiségű áramot az autó. Az akkucsomag kapacitásának valós degradálódását azonban csak bizonyos modellek adják a felhasználó tudtára, a legtöbb modern villanyautóban ezt kizárólag egy átvizsgáláson fogod tudni kideríteni.
Érdemes rápillantani arra is, hogy volt-e beállítva töltési korlát az autón az akku kímélése érdekében
A Das Weltauto segítségével ezeket a módszereket is kipróbálhattunk, ám sajnos itt már egy kicsit jobban el kell mélyülni az adatokban. Léteznek gyorsabb tesztek, amelyek általában csak részadatokat mutatnak meg nekünk. Manapság már olyan ellenőrzést is kérhetünk, amely az akkucsomag valós állapotát teljes körűen bemutatja, ehhez azonban jó eséllyel órákra magára kell majd hagyni az autót a szervizben, mielőtt kézhez kapod az eredményt. Ezen mindenképp látható lesz a teljes töltöttségnél eltelt állásidő és a korábbi villámtöltések aránya, így egyrészt ellenőrizhető, hogy az eladó igazat mondott-e az autó előéletéről, illetve az is kiderül, hogy mennyire kímélték a villanyautó legfontosabb és legdrágább alkatrészét.
A gyorsteszt és a hosszadalmasabb akkucsomag-vizsgálat eredménye
Így működik tehát a használt elektromos modellek vásárlása, ettől sem kell megijedni, ugyanúgy autót veszel, csak itt nem a belsőégésű motor, hanem az akkucsomag állapota az igazán komoly kérdés. Érdemes előre tájékozódni az adott modellről, és tudni a szükséges adatokat, például a gyár által megadott akkukapacitást és a villámtöltéskor várható teljesítményt is, illetve ezeket megfelelően ellenőrizni. Az átvizsgálás végeredményének fényében pedig már szinte biztos lehetsz benne, hogy megfelel-e számodra a kiszemelt, fiatal, használt villanyautó.
Cikkünk megjelenését a Das Weltauto támogatta
Elhiszem, hogy tökjók a villanyautók, vennék is, ha tehetném. Nézegetem a használtakat, de azt nem vágom, hogy az eladó villanyautók zöme miért pár hónapos, vagy alig 1-2 éves, néhány ezer futott kilóméterrel. Ekkora biznisz venni-eladni, vagy ennyien csalódnak benne, vagy ennyien szeretnének egy „kipróbálás” után rögtön venni egy mégjobbat, nagyobb hatótávval, stb.??
Szerintem sokan csalódtak hogy a sok10 millió kiadásával nem azt kapták amit egy belsőégésű tud. Eleve hosszú ismeretlen utakon keresgetni hol van töltő. Ha maximális sebességgel megy gyorsan elfogy a delej így a töltési idő +lassabb sebeség hosszabb utazási időt is igényel.
Az autózás /megszokott/ élményhiány is lehet, például én szeretem a motor hangját is hallani-élvezni. Az is tévhit hogy zéró szennyezés….az áram termelése nem okoz természet-szennyezést ?? Netán a kiszuperált akkuk elhelyezése és…és….eleve nem elég gubanc van az Orbánék akku-gyár dömpingje miatt és a sok üzemi baleset a már működő gyárakban ??
Ami a vételt illeti, a jövőbeli tulaj számoljon arra ha 5 éves autót vásárol akkor a vétel-árra + új akksi árát is bekalkulálni és nem kell semilyen extra vizsgálat-próba.
Villanyautó…hát igen nagyszerű dolog lenne de…..
Nekem egy hibryd GLC dízel/hibryd Mercedesem van .Tisztán elektromosan 110-115 km-t tud elmenni . Ez nekem bőven elég a városban de mindig is gondolkodtam a teljes elektromos autóban!
Viszont több olyan problémával találkoztam ami jelenleg még nincs megoldva és majd csak a jövőben talán…. Tehát bárhol szeretnék tölteni elektromosan ahány töltőállomás annyiféle töltési variációk vannak. Mindenhol külön le kell tölteni az aplikációkat és utána megadni a bank számla számodat és aztán valami nem jó valamit nem jól adtál meg….stb.stb.
Egyszóval amíg ez nem oldódik meg úgy, hogy csak odamegyek a töltőhöz és bedugom a kábelt és azonnal elkezd tölteni addig ez nem müködőképes dolog, nagyon macerás.
Persze biztosan 10-20 év múlva megfog oldódni ez a probléma de ma még szinte használhatatlanok.
Aztán ott van a hatótáv, én szeretek 150-160 km/ h sebességgel közlekedni (ahol lehet) így legalább oda is érek ahová akarok menni.
Rengeteg Tesla autót látok amik 80km/h sebességgel haladnak egy kamion mögött. Röhej.3.5 másodperc alatt 100km-es sebbeségben van aztán órákig 80km-rel megy a kamion mögött. Normális ez???
Aztán az akkumulátorok ha állandóan gyorstöltésen használod akkor nagyon rövid idő alatt érezhetően esik az akkuk életterteme!!!Márpedig ha egy akku cserét kell végrehajtani akkor az milliókba fog kerülni szinte nem is éri meg éppen ezért az elektromos autók használtkori értéke a béka segge alatt van és így engeteg pénzt veszítesz .Igaz az üzemanyag nem sok de megfizeted az üzemanyagot akkor amikor elszeretnéd adni a használt elektromos kocsidat.
Hát mindezek figyelembe vételével még várjunk az elektromos autó vételével mert az bizony még nem telejesn kiforrott.