Villanyautós villámteszt: az igények szabják meg a győztest
Év Magyar Autója összevetés: Audi e-tron, Kia e-Niro, Mercedes-Benz EQC, Renault Zoe
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Év Magyar Autója zsűrivel elsőként kaparintottuk meg az új Renault Zoét, rögtön össze is vetettük a legfontosabb idei elektromos újdonságokkal. Ahhoz képest, hogy ő a legolcsóbb, nagyon derekasan helytállt.
Érdekes móka ez az Év Magyar Autója zsűrizés, a kollégákkal már kidolgoztunk egy elég alapos pontozást, több szempontot megadnak a katalógusadatok és persze az árak, de a személyes próba sosem maradhat el. Ennek megfelelően időről időre készítünk csoportteszteket, be kell valljam a nyári, az Audi e-tron és a Jaguar I-Pace összevetését is adó szeánszunk óta is volt már pár, hamarosan írok is róluk, ám újdonság-értékét tekintve a legutóbbi volt a leginkább meghatározó. Bár hivatalos hazai árlistája nincs még az új, 52 kWh-s akkumulátorral szerelt és a 22 kW-os AC töltés mellett CCS csatlakozóval 50 kW-os DC tölthetőséget is adó Renault Zoénak, őt is megszereztük. Össze is vetettük az egyik konkurensének tekinthető Kia e-Niróval, valamint az Év Zöldautója 2020 díjért szintén induló Audi e-tron és a Mercedes-Benz EQC is szerepelt a villámteszten, ami persze inkább tapasztalatgyűjtés volt, mint valós összevetés, hiszen egyrészt röpke volt, másrészt más-más szegmensből valók, ugyanakkor mind érdekesek azoknak is, akik csak érdeklődnek a villanyautók iránt. Amúgy a Zoe és az e-Niro nem áll vészesen messze egymástól, ahogyan az e-tron és az EQC sem.
Méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Audi e-tron | 4901 | 1935 | 1629 | 2928 | 660-1725 |
Mercedes-Benz EQC | 4761 | 1884 | 1624 | 2873 | 500 |
Kia e-Niro | 4355 | 1805 | 1545 | 2700 | 451 |
Renault Zoe | 4084 | 1730 | 1562 | 2588 | 338-1225 |
Le kell szögezni a Zoe a legkisebb és messze a legolcsóbb, a 1,5 millió forintos állami támogatással vélhetően az új is 9 millió forint alatt megkapható lesz, míg a Kia e-Niro alapverziója azzal is csupán ezer forinttal olcsóbb 10 millió forintnál. A nálunk járt „fullfull”, azaz nagyobb akkupakkos és Platinum felszereltségű azonban azzal is 12,849 millió forint, igaz, még mindig jóval olcsóbb, mint a prémium SUV-ok. A Mercedes-Benz EQC nem csak 26,294 millió forintos alapárával, hanem a tesztautó 29,453 milliós árcédulájával is jóval olcsóbb, mint az Audi e-tron, ami 55 quattro változatával 28 475 940 forinttól kapható, a megjelent tesztautóval pedig 39 394 690 forintos értéket képviselt.
Belső méretek
Audi e-tron | Mercedes-Benz EQC | Kia e-Niro | Renault Zoe | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1560 | 1520 | 1510 | 1365 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1510 | 1460 | 1470 | 1335 |
Belmagasság elöl [mm] | 920-990 | 870-970 | 890-930 | 960 |
Belmagasság hátul [mm] | 960 | 930 | 890 | 890 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 270 | 280 | 255 | 230 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 540 | 500-550 | 500 | 500 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 520 | 480 | 490 | 470 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1400 | 1370 | 1210 | 1060 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1050 | 1100 | 1060 | 1010 |
Csomagtér magassága [mm] | 440-670 | 380-600 | 370-720 | 590-900 |
Csomagtér hossza [mm] | 1020 | 1010 | 750 | 630 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1900 | 1900 | 1700 | 1500 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 1100 | 1020 | 1090 | 925 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 840 | 780 | 720 | 800 |
Ami az erőszinteket illeti, a Zoe 135 lóerőt és 245 Nm nyomatékot ad, méltó ellenfele lenne a Kia e-Niro alapváltozata 136 lóerejével, bár a Zoe 395 kilométeres hatótávjához közelebb áll az e-Niro Long Range, ami 204 lóerős és 455 kilométeres hatótávot hirdet. A két autó között egyébként nem a teljesítmény a legnagyobb különbség, ugyanis csakis fronthajtással a Kia teljesítménye sem használható ki, sőt, nagy ereje akár hátrány is lehet. Nyirkos időben, nyári gumikkal is jobban gyorsult 60 km/órára a Zoe, ugyanis az e-Niro még menet közben is elkapart a menetpedál erősebb nyomására. Ennek ellenére vitathatatlan, hogy igényesebb, jobban vezethető autó az e-Niro, ám felára messze nem biztos, hogy megéri.
Műszaki adatok, árak
Audi e-tron 55 quattro | Mercedes-Benz EQC 400 4Matic | Kia e-Niro Long Range | Renault Zoe Z.E. 50 R135 | |
Teljesítmény | 300 kW/408 LE | 300 kW/408 LE | 150 kW/204 LE | 100 kW/135 LE |
Nyomaték | 664 Nm | 765 Nm | 395 Nm | 245 Nm |
Akkumulátor kapacitása | 95 kWh | 80 kWh | 64 kWh | 52 kWh |
Tölthetőség | AC: 11 kW, DC: 150 kW | AC: 7,2 kW, DC: 110 kW | AC: 7,2 kW, DC: 77 kW | AC: 22 kW, DC: 52 kW |
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,7 | 5,1 | 7,6 | 9,5 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 180 | 167 | 140 |
Fogyasztás - WLTP, vegyes | 23,7 kWh/100 km | 22,3-25 kWh/100 km | 14,5-15,9 kWh/100 km | 17,7 |
Elvi hatótáv | 360 km | 374-417 km | 455 km | 386 km |
Saját tömeg [kg] | 2565 | 2425 | 1790 | 1502 |
Megengedett össztömeg [kg] | 3130 | 2930 | 2230 | 1988 |
Alapár* | 28 475 940 Ft | 26 294 080 Ft | 11 049 000 Ft | ~9 000 000 Ft |
A tesztautó ára* | 39 394 690 Ft | 29 453 840 Ft | 12 849 000 Ft | nincs adat |
A két nagy SUV esetén a legfőbb tapasztalat, hogy az Audi hajszálnyit tágasabb és akármennyire is meglepetés, nagypapásabb autó. Hiába a nagyjából azonos, 400 lóerő feletti teljesítmény, az EQC 130 kilogrammal könnyebb, s hajtásrendszere is hatékonyabb. Érzésre és az Audi mellé állítva is jobban gyorsult az EQC, de ha ez nem lenne elég, minden helyzetben takarékosabb is volt. Ha már fogyasztás: a Groupama Tanpálya leginkább elővárosi, országúti eco körén a Zoe magasan a legtakarékosabb volt 12,8 kWh/100 km, a WLTP adatánál is kedvezőbb étvággyal, ám az autópályás, 130 km/órás hajtást is tartalmazó körön már az e-Niro bizonyult a leginkább aszkétának, 15,6 kWh/100 km értékkel, ugyanekkor a prémium SUV-ok étvágya már a 25 kWh/100 km feletti volt. Bár hatótávban mind 400 kilométer körüli értékeket ígérnek (az Audi 360, a Mercedes-Benz 374-417 kilométert hirdet), a valóságban ez csak a két kisebb méretű villanyautóval hozható.
Mért fogyasztásértékek (kWh/100 km)
Audi e-tron | Mercedes-Benz EQC | Kia e-Niro | Renault Zoe | |
Eco körön | 25,4 | 20,6 | 13,3 | 12,8 |
Vegyes üzemben | 27,1 | 25,3 | 15,6 | 17,4 |
Összességében mind a négy versenyző érdekes alternatíva, nálam egyértelműen a négy közül még frissített és valóban sokat fejlődött utasterével is a mezőny legegyszerűbb utasterét Zoe a nyertes: nem csak legalacsonyabb ára, hanem egyedülállóan gyors, 22 kW-os AC tölthetősége miatt is. Ugyanakkor elismerem, igényességével és masszívságával az e-Niro is nagyon jó ajánlat. A két prémium SUV nem meglepő módon prémium termék, hozzájuk a vastagabbik buksza szükséges, a tesztautók közül én mindenképp az olcsóbb és kisebb fogyasztású versenyzőt választanám.
Tehát az audi rohadt drága
merci szintén de „olcsóbb”
renault még nincs kész
a Niro a legelfogadhatóbb?
Kona mért maradt ki??
Négy autót sem egyszerű összeterelni… A Zoe amúgy készen van, a hazai ára véglegesítésre vár.