Villanyautónak jobb, mint hibridnek – Opel Grandland X
A feladatot elvégezték – Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Minden korszaknak megvannak a kihívásai, most épp a károsanyag-kibocsátás elleni küzdelem a legnagyobb, a villamosítás az egyetlen lehetséges út, és a PSA is elvégezte a házi feladatot.
Szép világot láthatunk, de mi van a zöld rendszám mögött? Valódi fejlődés, vagy megúszás?
A gyártók számára most a legnagyobb ellenfél az európai károsanyag-kibocsátási norma.
Egy villanymotor elöl, egy hátul, egy 1,6-os turbómotor - összesen 300 lóerő és 520 Nm nyomaték, döbbenetes
Érdekes, hogy alapvetően hátsókerékhajtású, és nagyon sokat kimozog a benzinmotor nélkül
Egy ilyen közlekedőeszköznek az egyik legfőbb ismérve, amitől jónak érezzük, ha nem zavar.
A hangtalan, akadozásmentes elindulásnál pedig nincs erre jobb megoldás. A Grandland X-hez kétféle megoldást is kínál az Opel, melyből első körben a csúcsverzióval, az összkerékhajtásúval ismerkedhettünk, a fronthajtású még nem érkezett meg a piacra, de már van ára, és rendelhető is. Az összkerékhajtást ebben az esetben hibridesen kell értelmezni, mint például a Volvók esetében, hogy fizikailag nincs kapcsolat a tengelyek között, külön hajt elöl és külön hátul. Az Opel, illetve a PSA rendszerében az az érdekes, hogy mindaddig hátsókerékhajtású, amíg le nem merül a 13,2 kWh-s akkumulátor.A 300 lóerős Hybrid4 fekete motorháztetőt és tetőt kap
Olyannyira érezni a hátsókerékhajtást, hogy kanyarodáskor rendesen tolja a fenekét, mint egy BMW i3, és intenzív gyorsításokra is képes, amíg van szufla az aksiban.
Hibridnek igencsak szélsőséges a rendszer, amíg van töltés, addig szinte minden helyzetet megold a benzinmotor nélkül, és ennek nagyon kell most örülnünk, mert nagy gázra sem indítja be feleslegesen. Az akkumulátor konnektorról való feltöltése alapáron 3,7 kW-tal történhet, vagyis úgy 4,5-5 órára van szüksége feltölteni köztéri oszlopról. Itt érdemes résen lenni a konfigurátorban, mert az Opelnek van olyan extrája, amivel egyelőre másnál nem találkoztunk plug-in hibridnél, ez pedig a 6,6 kW-os fedélzeti töltőegység, ami a legtöbbet éri az egész extralistán. Ezzel nagyjából 2 órába telik a töltés, amit furcsa a számok alapján kijelenteni, de egyelőre igazi kincs.Új a váltókapcsoló és a középső, valamint a műszeregységben lévő kijelzőn is figyelhető a hibrid rendszer állapota
Mindenhol kényelmesen elférni benne, az első ülések még mindig nagyon jók és tökéletesen beállíthatóak
Sűrűn töltögetve egy teljesen jól használható villanyautó a Grandland X, de mi történik, ha lemerül az akkumulátor?
Itt lép életbe az első tengely a 110 lóerős villanymotorral és a 200 lóerős turbós benzinmotorral. A kettő között egy nyolcfokozatú automataváltó dolgozik és képes arra a trükkre, hogy jár a motor, de a hátsó villanymotor hajt, tudja ugyanezt az első villanymotorral is és képes egyenesen a motorból küldeni a hajtást az első kerekekhez, ilyenkor működik a váltó is. Képes az egész rendszer egyszerre is hajtani, olyankor 300 lóerő és 520 Nm nyomaték érhető el. Nagyot tud lépni álló helyzetből és repülőrajtból is, azt nem lehet elvenni tőle, hogy rendesen gyors. Jó a futómű is, így kanyarodni sem szégyen vele, szóval az erőt le tudja tenni az aszfaltra, megvan a lélegzetet visszafojtó gyorsulás, de egy csöppet nyers az előadás, és nem árt, ha meg is tudunk állni.Változtatható a menetmód, Sportban kicsit izgága és nem túl harmonikus, erő van, de nem sportolásra jó a rendszer
Nagy piros pont a 6,6 kW-os tölthetőségért, ez a legjobb része
Csak ugye van egy raklapnyi nyomatékunk, meg lóerőnk, de minek?
A katalógusban kétség kívül jól mutat, de az eset után őszintén szólva, nem mertem már húzgálni a bajszát. Közben le is merült az akkumulátor, elkezdtem hagyományosan hibridként használni, és nem gondoltam volna, hogy van, amire még a vészfékezésnél is alkalmatlanabb lenne.Az összkerékhajtást nem úgy kell érteni, tud egyszerre is hajtani mind a négy kerék, de általában nem az a helyzet
Megvan a zöld rendszám és a remek katalógusértékek, de tölteni kell, különben nem túl hatékony
Csak azért lett 5,7 liter a tesztút átlagfogyasztása, mert 125 kilométert elektromosan ment a 350-ből
A 6,6 kW-os tölthetőség nagyon sokat segít a használhatóságán, így már egy fél órás bevásárlás alatt is használható kilométermennyiséget szed magába.
Akkor igazán fájó az összkép, ha körbenézünk a piacon és szembetaláljuk magunkat a Ford Kugával, vagy az érkező Toyota RAV4 plug-innel. Egy hibridnek a hatékonyság lenne a célja, ám a PSA tulajdonban lévő Opel ezzel a 300 lóerős rendszerrel egyelőre ugyanolyan demonstrációs, büntetésmegúszó eszköznek tűnik, mint a nagyobb zöld rendszámos prémium SUV-k, csak a 300 lóerőre nem fújhatunk annyira, mint a 4-500-ra, pedig már ez is teljesen fölöslegesen sok egy ilyen autóba. Ja, azt említettem már, hogy a tesztautó 17 millió forint?Sűrűn töltögetve ügyesen használja ki az akkumulátort és a hátsó villanymotort, erre kell törekedni nála
Ennyiért vicc.. 15-17 millióból lehet venni egy új elektromos kisautót ÉS egy új SUV-ot.