Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az új, 2,5 millió forintos állami támogatással már több - családi használatra is alkalmas - elektromos autót is választhatunk 8 millió forint alatt. Vajon melyik mit ad nekünk?
Felvillanyozta a hazai piacot a június 15-től igényelhető, a 11 millió forint alatti elektromos autókat 2,5 millió forinttal dotáló új támogatási rendszer, ami egyben választ is ad arra, hogy mire költi az EU az autógyártókra emisszió alapon kivetett adót, vagyis a 95 g/km flottaátlag felett autónként és extra grammonként fizetendő 95 eurós bírságot. A klímaváltozás hatásainak csökkentésére, többek között villanyautók vásárlásának támogatására. Hazánkban a május végén kihirdetett új támogatási rendszerben 5 milliárd forintos keret áll rendelkezésre. Friss hír, hogy ennek zömét úgy néz ki, már az első napon megpályázták, a kiemelten támogatott modellek listáját amúgy itt mutattuk meg.
Hirdetés
Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Renault Zoe - méretek
Hosszúság [mm]
Szélesség [mm]
Magasság [mm]
Tengelytáv [mm]
Csomagtér [l]
Opel Corsa-e
4060
1765
1433
2538
267-1042
Peugeot e-208
4055
1745
1430
2540
265-1106
Renault Zoe
4087
1787
1562
2588
338-1225
Hirdetés
Már az új szabályzás kihirdetésekor egyértelmű volt, hogy mind több gyártó fogja bevinni villanyautóinak árát hazánkban a bűvös 11 millió forint alá, így aztán nem meglepő, hogy a Renault, már korábban is kínált vaskos, 1,5 millió forintos támogatása mellé az Opel Corsa-e és a Peugeot e-208 ára is "becsúszott" a limit alá, sőt e három elektromos kisautó az állami támogatással együtt 8 millió forintnál is olcsóbban megkapható, lássuk, melyik mit ad ennyi pénzért!
Hirdetés
Renault Zoe
ABC sorrendben az utolsó, ár szerint viszont az első. A smartok és a Renault Kangoo Z.E. után a legolcsóbb villanyautó jelenleg a Zoe, ami azzal is különleges az Opel Corsa-e és a Peugeot e-208 társaságában, hogy ez az egyetlen dedikált elektromos modell, persze az azonosan a PSA eCMP platformjára épült Corsa-e és 208-e is úgy készült már az alapoktól, hogy villanyos is épüljön belőle, így aztán az elektromos hajtáslánc esetükben is teljesen szervesen illeszkedik. Bár a Zoe alapvetően változatlan formában fut 2012 óta, tavaly olyan komoly frissítést kapott, hogy azt a Renault már generációváltásnak nevezte. Jogosan, mert belseje szinte teljesen új, kívülről is van rajta újdonság bőven, például alapáron igen jó fényerejű LED fényszórós, akkumulátorát pedig 52 kWh kapacitásúra cserélték.
2012-ben érkezett, Európa kedvenc villanyautójává vált, tavaly jelentősen megújult a Renault Zoe, melynek különlegessége a kezdetek óta a 22 kW-os AC tölthetőség. Most még a választható árnyalatú metálfényezés is ingyen jár hozzá
A Zoe nem csupán akkukapacitásával és így hatótávjával, hanem méreteivel, tengelytávjával és csomagterével is a legnagyobb. Ha ez nem lenne elegendő, a Renault 1,5 millió forintos támogatásával legkedvezőbb árával is a legjobb felszereltséget adja. Sok más mellett aktív sávtartórendszert, táblafelismerőt, automata távfénykapcsolást, 16 colos alufelniket, Renault kártyával kulcs nélküli nyitást és indítást, elektromos ablakokat és tükröket, valamint 7 colos, telefontükrözős központi képernyőt ad. Légkondicionálója érdekes módon alapból csak manuális, 50 ezer forintért kapjuk meg az automata és távirányítható vezérlést, ennyiért kérhetünk tolatóradart és ködfényszórókat is, 300 ezer forintért 9,3 colos, állított formátumú központi érintőképernyőt és 6 hangszórós Arkamys hifit, valamint tolatókamerát, első-hátsó radart csomagban is kérhetünk, de elárulom, semmi értelme, mert pont ilyen felárért kapjuk meg az ezeket és még egyebeket is adó Intens csúcsverziót.
Nagyon gusztusos belteret és gazdag felszereltséget ad az új Zoe
A 1,5 millió forintos kedvezmény mellé a metálfényezést is adja a Renault, a Zoe-hoz Type2-es kábel is alapáron jár, konnektoros töltő viszont nem, onnan táplálva ugyanis másfél napos töltési idővel kell számolni (10 A-s töltővel) az akku telítéséhez. A 22 kW-os AC töltés ugyanakkor felármentesen és egyedien alapjellemző, DC villámtöltési lehetőség (50 kW-tal) nem olcsón, 350 ezer forintért kérhető az új Zoéhoz, ami nélküle is nagyon jó és élhető ajánlatnak számít, hiszen a leginkább elterjedt 22 kW-os AC töltőkkel teljesen feltölthetjük.
Hirdetés
Opel Corsa-e és Peugeot e-208
Azonos műszakiság, eltérő egyéniség az Opel Corsa-e és a Peugeot e-208. Nem csak megjelenésük, felszereltségük is különböző
Kívülről teljesen különböző, azonban műszakiságukkal teljesen egyező modellek, hiszen ezeket már közösen készítette a PSA konszern, gyakorlatilag márkapreferencia kérdése, hogy melyikre esik a választásunk. A két PSA modell a Zoénál rövidebb, kettejük közül pedig a Corsa-e a hosszabb, kemény 0,5 centivel, csomagtere 2 literrel öblösebb. Ahogyan külsejük, úgy utasterük is teljesen különböző, a márkaképhez passzoló. Teljesen azonos azonban a hajtáslánc: ahogyan a kedvezménnyel kínált izmosabbik Zoe esetében, itt is 100 kW-os, ám jelentősebb, 260 Nm nyomatékú a villanymotor, ez és az alacsonyabb tömeg is segít abban, hogy jobb legyen a gyorsulás, az alacsonyabb karosszéria pedig alighanem a jelentősebb végsebességhez jön jól. A valamivel kisebb kapacitású akkumulátor és a hajszálnyit jelentősebb fogyasztás összességében csekélyebb, ciklus szerint is csupán 340 kilométer körüli WLTP hatótávot eredményez, itt ráadásul másfajta tölthetőséget kapunk.
Alapáron jár a Faro sárga metálfény az e-208-hoz, az eActive+ verzió már választató színt kínál. Csak a Peugeot ad alapáron Type2-es kábelt és konnektoros töltőt is
Bár alapáron jár a ráadásul 100 kW-os DC villámtöltési lehetőség, amivel akár fél óra alatt 80%-os telítést kapunk, ám a gyakoribb AC töltést alapáron csupán 7,2 kW-tal fogadják, amivel a PSA 50 kW-os akkumulátorai 7 óra alatt telíthetők. Kereken 200 ezer forintért kérhető 11 kW-os AC tölthetőség (5 óra 15 perces töltési idővel), ám a Zoe alapáras 22 kW-osa semmiképp sem érhető el, a Corsához a Type2-es kábel is feláras. A 7,99 millió forintra tolt árú Corsa-e és e-208 a belépő, náluk olcsóbb Zoétól eltérően felszerelt. A Corsa-e acélfelnis, hátul tekerős ablakos, műanyag kormánykerekes, de alapáron automata légkondicionálós, 7 colos központi érintőképernyős és Opel Connect okosautó-rendszeres. Tolatóradart 60 ezer forintért kérhetünk hozzá, de 150 ezer forintos felárral elérhető egy jól extrázott Best modell is. A radaron túl tolatókamerával, adaptív LED fényszórókkal, ülésfűtéssel és a fűthetőségen túl bőrhuzatot is adó kormánykerékkel, valamint állítható kartámaszos középkonzoli tárolórekesszel. További 249 ezer forint a Corsa-e Elegance Best verzió, ami első-hátsó parkolóradart, holttérfigyelőt, 16 colos alufelniket, kéttónusú fényezést és 6 irányban állítható utasülést is ad.
Tipikus Opel beltér és vetélytársaihoz hasonlóan digitális műszerblokk, valamint 7 colos központi érintőkijelző a Corsa-e fedélzetén
Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Renault Zoe - műszaki adatok
Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Renault Zoe R135
Teljesítmény [kW/LE ]
100/136
100/136
100/136
Nyomaték [Nm ]
260
260
245
Gyorsulás 0-100 km/h
8,1
8,1
9,5
Végsebesség [km/h]
150
150
140
Fogyasztás - vegyes [kWh/100 km]
17
16,4
16,9
Akkumulátor kapacitás [kWh]
50
50
52
AC töltés [kW]
7,2 (200 000 Ft-ért 11 kW)
7,2 (200 000 Ft-ért 11 kW)
22
DC töltés [kW]
100
100
-/50 (350 000 Ft-ért)
Hatótáv, WLTP [km]
337
340
386
Saját tömeg [kg]
1455
1455
1502
Megengedett össztömeg [kg]
1916
1916
1988
Kedvezményes alapár állami támogatással [Ft]
7 990 000
7 990 000
7 849 000
Az e-208 beltere a leginkább egyedi és a legszerényebb térérzetet adó, a sofőrt körülölelő i-Cockpikt persze előny is lehet
A Corsa-e-vel azonos műszakiságú e-208 szélesebb felszereltségkínálatot ad, mint a Corsa-e, akár eGT-Line és eGT verziókkal is megkapható. A 7,99 millió forintos eActive verzió a Corsa-e alapverziójához hasonlóan, de kicsit eltérően felszerelt. Hozzá például alapáras a kulcs nélküli indítás és az ecoLED fényszóró is, légkondicionálója szintén automata, 7 colos érintőképernyős középkonzolt kapunk itt is, továbbá alapáron is vagány Faro sárga metálfényezést és a kétféle töltőt. A Peugeot egységesen 500 ezer forintos áron két különböző Active+ csomagot is az alap e-208-hoz, az egyik fűthető első üléseket, tolatóradart és tetszőleges fényezést kínál az önállóan 200 ezer forintos 11 kW-os AC tölthetőség mellé, a másik pedig utóbbit nem adja, de a fűthető első ülések és a tolatóradar mellé tolatókamerát és elektromosan nem csak állítható, be is hajtható külső tükröket, elektrokróm belső tükröt, hátul is elektromos ablakokat, továbbá tetszőleges fényezést. Ha ennél is jobb ellátmányra vágyunk, már kicsúszunk a 11 millió forintos limitből és 2,5 millió forintos helyett csupán 0,5 milliós állami támogatást kapunk.
Hirdetés
A legnagyobb csomagteret adja a Zoe - egyedüliként konnektoros töltő nélkül, hiszen azt mondják, olyan jó az AC tölthetőség, hogy kár háztartási dugajjal vesződni. És ebben van is igazság!
Míg a Corsa-e és az e-208 csak korlátozott felszereltséggel kapható meg a 8-8,5 milliós ársávban, a Zoe gazdagabban extrázva is, ráadásul nagyobb hatótávot ad. A PSA modelljei persze frissebbek és vagányabbak. A garancia az elektromos Peugeot-hoz érdekes módon csak 2 év, míg vetélytársaié egységesen 5 év/100 ezer kilométeres, de az akkumulátorokra mindenhol 8 év/160 ezer kilométer a jótállás. Növelt garancia persze a Peugeot-nál is kérhető, ami a vételártól függetlenül fizethető, tehát nem háborgatja a 11 milliós küszöböt. A villanyautók dotálva sem olcsók, ám a növelt állami támogatással már egészen belátható időn belül megtérülhet a villanyautózás - így már csökkentett - felára, a Zoe és a Corsa-e, valamint az e-208 egyaránt alkalmas lehet családi és céges használatra is, utóbbi azért is igen fontos, mert cégautó adó sincsen rá. Presztízsértékük hazánkban még szerény, ám jobb körökben a szerényebb környezeti terhelésért az átgondolt használat már sokat ér, elismerésre is okot adhat.