Villanyautó-boom a Hyundai-Kiától is
Részletesen beszámolt villanyautós terveiről a Hyundai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Crossover, luxusautó és busz is érkezik a közeljövőben különböző alternatív hajtásokkal a Hyundai-Kia konszerntő. Nem kevesebb mint 31.
Nemrég újabb hidrogén üzemanyagcellás koncepciót mutatott be hazájában a Hyundai. Az egyelőre név nélküli Next Generation FCEV, a jelenlegi Tucson Fuel Cell utódjaként érkezne, akár 580 km hatótávval, a prémium irányt célozva. Azonban a koncepcióautó bemutatásával egy időben - és a Skoda hasonló terveinek bejelentése után nem sokkal - nagyra törő villanyautós tervekről is beszámolt a dél-koreai gyár. Nem kevesebb mint 31 környezetbarát modell bevezetését tervezik 2020-ig a globális piacon konszern-szinten. Tehát utóbbi számba beletartozik a Kia Motors is. Azt is elárulták, hogy nem ragaszkodnának egyféle alternatív hajtáshoz, a vásárlóközönség választhatna üzemanyagcellás, hibrid, konnektoros hibrid és teljesen elektromos modellek közül, mindig az adott életstílushoz megfelelőbbet.
Jelenleg a Hyundainak egyetlen villanyautója van, az Ioniq, ami hibridként is elérhető nálunk, bizonyos piacokon pedig plug-in hibridként is, míg a Kiának a korosodó Soul EV szerepel a palettájában. Azonban az Ioniq csak előfutár, hiszen a Hyundai olyan villanypalettát képzel el, ami miniautókat, SUV-kat, sőt, luxus Genesis modelleket is érint. Első lépésként divat crossoverük elektromos változatát mutatnák be 2018 elején. A villany-Koná számára 390 km emissziómentes hatótávot ígérnek. Az első Genesis EV 2021-ben érkezhet, míg a nagyobb, 500 kilométer feletti hatótávval érkező modelljeiket 2021 utánra ígérik. Ahogy sejteni lehetett, az óriási paletta ellátásához dedikált padlólemez fejlesztésén dolgoznak nagy erőkkel. Közben kifejezték elhivatottságukat az üzemanyagcellás technológiák iránt is. A Hyundai Motor állítólag szeretné kompaktabb méretűre, ezáltal olcsóbbra és többcélúra tervezni FCEV hajtásait. Mi több, egy új hidrogénhajtású buszt is bemutatnának év végén.
Budapesten is kevés a nyilvános töltőpont, van, hogy sorban állnak tölteni az autók. Ráadásnak jövőre már fizetős lesz az eddig ingyenes is, bár a részletek még nincsenek tisztázva (pl forint/perc vagy forint/kWh alapján fizess, ki szereli fel a mérőket, ki számláz, ilyesmikre kell gondolni)
Talán ez lesz a jövő, de a villanyautózást is a rövidtávú gondolkodás szülte. Arról például még mindig nem lehet sokat tudni, hogy ha tömegével elterjednek és több tízmillió fog járkálni a világ útjain, milyen módon fogják tudni megsemmisíteni az elhasználódott akkupakkokat. Ugyanis az soha nem fog lebomlani, de nem megfelelően tárolva nagyobb környezeti katasztrófát képes okozni, mint százezer Kamaz kormolása.
Nyilván embere válogatja, kinek felel meg a villanyautó. A fővárosi és agglomerációs ingázásra tökéletesen megfelel egy 200 km hatótávú autó is, és arrafelé az ingyenes töltőállomások száma is már elég nagy. Aki a városi furikázás mellett csak évente 2-3 alkalommal menne hosszabb útra, az esetleg vállalja ezt a kompromisszumot. Aki viszont gyakran megy napi 100-200 km-eket, vagy még többet, pláne ha sokat autópályázik, annak ma valóban esélytelen egy tisztán villanyautó. Nekik esetleg egy plugin hibrid lehet jó alternatíva, de lássuk be, ezeknek az ára ma még nem fogja őket népautóvá tenni.
Akkor lenne ennek értelme, ha valódi alternatívát kínálna a hagyományos belső égésű motorokhoz képest. Legfontosabb, hogy ne legyen számottevően drágább. Másik dolog a hatótáv kérdése, és ha még jó is a hatótáv, legalább 500 km, akkor is nagy hátrány a lassú töltés. Az üzemanyagcellához pedig nincs töltőállomás. Mindezektől függetlenül lehet, hogy mégis ez lesz a jövő.
Hyundai IONIQ plug-in nálunk is kapható!