A Honda és az SNAM együttműködése fontos a környezetbarát autózás megvalósításában
Az autók elektromosítása helyes lépés a környezetbarát mobilitás elérése felé, azonban ennek csak akkor van értelme, ha a jármű teljes életciklusa során kibocsátott károsanyagok szintje alacsonyabb, mint a hagyományos, belsőégésű motorokkal szerelt változatok esetében. Így tehát figyelembe kell venni az elektromos autók által elfogyasztott áram előállításának emisszióit, vagy azt is, mi lesz az akkumulátorokkal, miután az autóban már nem használhatók. Ez utóbbi különösen problémás, hiszen a villanyautók telepei a környezetre kifejezetten káros anyagokból állnak, melyeket gondosan fel kell dolgozni, mielőtt valamilyen formában visszakerülnek a természetbe.
A Honda kereskedéseiből az SNAM alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel szállítja el a telepeket
Ezen dolgozik együtt a Honda és a francia SNAM, akik már 2013 óta igyekeznek biztosítani az elhasználódott akkumulátorok nyomon követését és uniós szabványoknak megfelelő kezelését. A közös munkát most tovább erősíti a két vállalat Európában: 22 országban a Honda márkakereskedései csatlakozhatnak az együttműködéshez, így a hozzájuk kerülő hibrid és elektromos autók akkumulátorait szükség esetén az SNAM elszállítja tőlük további felhasználásra. Értelemszerűen ez csak a Honda márkájú járművekre vonatkozik, ezeken belül is az elektromos és hibrid autók aksijaira, a belsőégésű motoros autók indítóakkumulátoraira viszont nem (de természetesen
azok újrahasznosítása is megoldott, hazánkban is). Miután a lítium-ion és nikkel-metál-hibrid telepeket begyűjti egy kereskedés, 15 munkanapon belül elszállítja az SNAM - és mielőtt felmerülne bennünk a kérdés, hogy a szállítás terheli-e a környezetet: a Honda elmondása szerint ez is alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel történik.
A két vállalat együttműködése számos európai országra kiterjed
Amint az SNAM üzemébe kerül egy aksi, a cég szakemberei megvizsgálják és eldöntik, alkalmas-e további használatra, vagy menthetetlen a telep. Az előbbi esetben felújítják, ezután ipari vagy magáncélú felhasználásra kerül, ha viszont sérült az egység, akkor alkotóelemeire, többek között lítiumra, rézre, műanyagra és kobaltra bontják. Az utóbbi nyersanyag kinyerése különösen fontos, a kobaltbányászat nagy része ugyanis Afrikában történik, ahol egyes vállalatok dolgozói embertelen körülmények között hozzák felszínre a fémet, így a már kibányászott kobalt minél nagyobb részét érdemes újrahasznosítani. Az alkotóelemekből nem csak új aksik készíthetők, hanem például vakolóanyag-adalékok is, az SNAM-nek ebben már több évtizedes tapasztalata van. Bár egyelőre csak a CR-V kapható hibrid kivitelben a Honda modellkínálatából, hamarosan érkezik az új Jazz hibridje is, illetve a teljesen elektromos Honda e - jó látni, hogy már ilyen korán gondoskodik a márka az akkumulátorok későbbi felhasználásáról.