Nehéz nem megbámulni a Qashqai új generációját, főleg ebben az élénk kék fantázianévre keresztelt színárnyalatban, fekete tetővel
Elöl és hátul is jellegzetes, látványos lámpatesteket rajzoltak a Mátrix-LED fényszóróinak a japán mérnökök
Az e-POWER feliratok azonban elárulják: egyáltalán nem a dizájn az autó legkülönlegesebb része, hanem a hajtáslánc
A Qashqai név sokaknak egyenlő a crossoverrel, hiszen a típus tagadhatatlan népszerűsége már a 2006-os bemutatkozása óta töretlen. A harmadik generációval azonban nem csak az eddigi legvagányabb és leglátványosabb formatervét kapta meg, hanem egy olyan hajtásláncot is, amely legalább ennyi különlegességet rejt. Az e-POWER ugyanis teljesen másfelől közelíti meg a hibridséget, a benzinmotor és a villanymotor kombinálása helyett kizárólag villanymotorral hajtja az első kerekeket, a japán fejlesztésű, 1,5 literes erőforrás pedig csakis generátorként üzemel.
Nem a Renault-féle 1,33 literes benzinest kapta, hanem a Nissan 1477 cm3 hengerűrtartalmú háromhengeresét, amely az esetek nagy százalékában vagy nem is jár, vagy csak nem hallani
A 158 lóerős benzinmotor meglepően finoman jár, rezonanciája az utastérbe nem jut el, ilyen kiegyensúlyozott háromhengeressel ritkán találkozni. Ez részben annak is köszönhető, hogy az erőforrás változó kompresszióval üzemel, amely a járáskultúrája mellett a teljesítményét és a fogyasztását is javítja. Nagy terhelésen ugyanis a különleges főtengely-megoldásának köszönhetően képes megnövelni a maximális sűrítést a hengerekben némi extra lóerőért, míg óvatos használatnál vissza tud venni a kompresszióból a takarékosság és a kényelem érdekében.
A benzinmotor nincs kapcsolatban a kerekekkel, ezért mindig hatékonyan üzemel, pontosan azon a fordulatszámon, ahol a lehető legkevesebb veszteséggel tudja a kellő mennyiségű áramot előállítani a villanymotornak.
Főleg városban domborodnak ki a Qashqai e-POWER előnyei
Csomagként vizsgálva az egész élmény nagyon különleges. A fogyasztás terén akár a hagyományos hibridek értékeit is képes hozni, ám ha erő kell, akkor azonnali gázreakcióval és villanyautósan, bármikor elérhető 330 newtonméteres forgatónyomatékkal indul meg. Állórajtból 7,9 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, végsebessége pedig 170 km/óra, mindezt a nehéz akkucsomag helyett mindösszesen 1,97 kilowattórás pufferakkumulátorral. A Qashqai e-POWER méreteihez és bonyolult technikájához képest könnyű, hiszen alig lépi át az 1,6 tonnát. Ezzel a villanyautós élmény mellé remek kezelhetőséget kínál a kanyarokban is, futóműve pedig sikerrel találja meg a stabilitás és a kényelem közti egyensúlyt.
A 12,3 colos digitális műszeregységen akár élőben is figyelhetjük az energiaáramlást
Számomra külön pozitívum volt, hogy a CVT váltós hibrideknél jóval kulturáltabban bánik a fordulatszámmal, csak ritka esetben bőgeti fel a motort, és azt is kizárólag komoly gázadáskor teszi, amikor még indokoltnak is hat az orgánuma. Egyéb esetekben a digitális műszeregység nélkül szinte követhetetlen lenne, hogy mit csinál a technika, annyira finoman indul el és áll le a korrektül hangszigetelt erőforrás. Befolyásolni természetesen lehet, egy gombnyomásra kapcsolható ugyanis a Nissan e-Pedal Step, amely jelentősen megnövelt rekuperációt ad, illetve néhány kilométerre még akár EV módba is kapcsolható az autó, amennyiben bármilyen okból néma, vagy emissziómentes közlekedésre lenne szükség. Természetesen ezeket az utasításokat is követhetjük a kijelzőn.
Az egész műszerfal jól átgondolt, látványos, modern és ergonomikus
Az infotainment kijelző is 12,3 colos, alatta található az alapáron kétzónás digitális klíma fizikai gombokkal működtethető vezérlőegysége
És ha már a digitális műszeregységnél tartunk, érdemes körülötte is nézelődni: kiváló anyagokba csomagolt, remekül elrendezett, letisztult, visszafogott, mégis már-már prémiumérzetet keltő beltér veszi körül az említett képernyőt. jár a ProPILOT intelligens parkoló asszisztens, illetve a 10,8 colos, szélvédőre vetített kijelző, valamint Bose audiorendszert is találunk az autóban. Az infotainment gyors, a kezelőszervek elhelyezése és működése is logikus, a fűthető bőrkormány kiváló fogású, ráadásul a nappabőr ülésgarnitúra is kellemes meglepetést okozott. Ez utóbbi nem csak fűtést és masszázst, de még memóriafunkciós elektromos állítást is kapott, ami a tükrök pozícióját is menti az üléssel együtt, illetve leállításkor automatikusan hátrakúszik, hogy még könnyebb legyen a ki- és beszállás.
A helykínálat kiemelkedő, elöl és hátul is kényelmesen elférnek, akár felnőttek is
Az üvegtető új szintre emeli a szabadságérzetet
A térérzet remek, amelyre a hatalmas panorámatető is rátesz egy lapáttal: a végeredmény egy tágas, meglepően világos utastér. A kárpitok miatt szükség is van a fényre, hiszen a fekete és sötétkék elemek fúzióját csak így élvezhetjük ki igazán. A hátsó sorban is hasonló anyagminőség jár a két USB töltőaljzat, a pohártartós kartámasz és a középső szellőző mellé. Természetesen a hátsó lábtérre sem lehet panasza senkinek, ám ez már az autó külső méreteit elnézve is egyértelmű: az új Qashqai 4425 milliméteres hosszához 2665 milliméteres tengelytávolság, 1835 milliméteres szélesség, illetve 1625 milliméteres magasság társul.
A Qashqai családi autóként is beválik a 4,5 métert közelítő hosszával, az arányai is megfelelnek erre a célra
Az 1,84 méterével még mindig inkább széles, mint magas, ám a 18 centis hasmagasság és az 1,63 méteres magasság már egyértelműen a crossoverek közé sorolja
Éppen ezért azon sem kell meglepődni, hogy a Qashqai e-POWER csomagtartója is tágas, bár a viszonylag alacsonyra csukódó kalaptartó miatt a számok itt is megtévesztőek, mindösszesen 455 litert ír ugyanis a katalógus. Ennek ellenére a valós kapacitásával nincs probléma, ahogy a kombinálhatóságával sem: akár 1415 literes rakteret is kaphatunk a hátsó ülőhelyeket feláldozva.
Csomagtartója bőven elég hellyel szolgál, a padló állítható magasságát egy kreatív polcrendszerrel oldották meg
Az ülések 60:40 arányban dönthetők, az így nyerhető tér padlója pedig majdnem teljesen sík, ha a már említett polcokat felső állásba helyezzük
A Qashqai e-POWER technológiája, az elektromos hajtás hatékonysága tehát főként városi, elővárosi használat során érvényesül, illetve mindez a fékerő visszanyerésével tovább javítható. Autópályán viszont kicsit megemelkedik a fogyasztása, ám ne feledjük, hogy azért mégiscsak 190 lóerőt kapunk 330 newtonméterrel, ami még manapság is megsüvegelendő teljesítmény.
Minden szögből eltalálták a formát
Az autó hátuljára is jutott e-POWER felirat
Összességében a különleges technikájával, a közel prémiumautós extralistájával, illetve tágas utasterével az ára is a helyén van. Az általunk próbált Tekna+ felszereltséggel és fekete tetővel sem éri el ugyanis a 18 milliót. Ráadásul maga a Qashqai már 11 millió forint alatt indul Visia csomaggal, ami alapáron adja a LED-fényszórókat elöl és hátul, a klímát, az adaptív tempomatot intelligens sávelhagyás-gátlóval, illetve gyalogosokat és kerékpárosokat is felismerő vészfékező rendszert. Maga az e-POWER hajtás csak a második, Acenta felszereltségi szinttől rendelhető, így egy hajszállal 14 millió forint alatt indul.
Különleges és érdekes csomag ez a Qashqai, egy próbát mindenképp megér, ha egyszerre szimpatikus a villanyautós vezetési élmény és a hagyományos járművek tömege, illetve kompromisszummentessége
Árak
Tesztmodell alapára
17 149 000 Ft (2023.03.29.)
Tesztautó ára
17 539 000 Ft (2023.03.29.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1497 cm3
Teljesítmény:
140 kW (190 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.90 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.3-5.4 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
960-1010 mm
Belmagasság hátul:
990 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
53 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1440 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1640 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
830 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1497 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
fokozatmentes automata sebességváltó
Teljesítmény:
140 kW (190 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.90 s
CO2-kibocsátás:
120-122 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5.3-5.4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7.3 l/100km
Értem én, hogy e Power meg minden, de 18 mill. egy kvázi alsó középkategóriás divatautóért??!!
Akku „nincs” benne, akkor mitől ilyen drága?
Az autópályán fogyasztás mennyi?
Kb 7-8 literre saccolom.