Villannyal még jobb? – Teszten a SsangYong Torres EVX
Egyszerű családi SUV, vagy terepre született elektromos jármű? Utánajártunk!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Torres benzinmotorral egy ideje már kapható itthon, viszont nemrég megérkezett villanyhajtással is. Ahogy a küllemén is látni, szó sincs egyszerű hajtáslánc cseréről, hiszen a megjelenés is eltér. Vajon mire képes a SsangYong óriása elektromosan?
Mindent a szemnek
Csupán 1,5 centiméterrel ugyan, de még a benzines testvérnél is hosszabb, illetve fél centivel szélesebb. A szélvédő előtt két kapaszkodót szereltek a lemezre, hátul pedig a keményvonalas terepjárókat idézi a pótkeréktartóra hasonlító dombormű a csomagtér-ajtón, ahogy a kilincs is ebbe az irányba mutat, hiszen első ránézésre az ember azt hinné oldalra nyílik. Nos, az optikai illúzió tökéletes, viszont közelebb lépve a kilincset megmarkolva egy apró gombba akad az ember keze. Ezt megmarkolva az autó csipogással jelzi, vette a parancsot, és a teleszkópok elkezdik felfelé tolni az ajtót, hozzáférést adva az alapból 839 literes csomagtérhez.
A keményvonalas külső prémiumos belsőt rejt
A külső dizájn tehát egyértelműen színház, de mi vár bent? A műszerfalon két kijelző található. A 12,3 colos digitális műszeregység mellett egy ugyanekkora átmérőjű multimédiás érintőképernyő kapott helyet. Több kezelőszerv nem is jutott ide a vészvillogó fizikai gombját leszámítva, így értelemszerűen a klíma is kizárólag a középső tablettel vezérelhető. Az infotainment rendszer menüjének kezelése pedig logikus, könnyen megtanulható.
Erősebb a villanyhajtással, de jobb is?
Mielőtt részletesen mesélnék a Torres EVX hatótávjáról és hajtásláncáról, fontos megjegyeznem, hogy az óriási homlokfelület finoman szólva sem válik előnyére, ha a fogyasztásról beszélünk. Ennek ellenére így is ígéretes szám áll a márka honlapján a vonatkozó adat mellett, ugyanis a WLTP ciklus vegyesben 462 kilométert ígér, míg kizárólag urbánus közlekedéssel 635-öt. A tesztidőszak alatt főként utóbbi volt a fókuszban, de gyorsforgalmi útra is kimerészkedtem vele néhány tíz kilométer erejéig. 84 százaléknyi energiát felhasználva 320 kilométert tettem meg vele, és még 80-at érzett magában az autó a korábbi közlekedési sémámra alapozva. Mindezt többségében klíma nélkül, lehúzott ablakkal a kedvező időjárás miatt, viszont, ha mégis a klímavezérlő felé tévedt a kezem a műszeregységen automatikusan 40 kilométert csökkent a hatótáv.
Milyen élmény vele közlekedni?
Ahogyan már említettem, a járókelők érdeklődését rendre felkelti a robusztus megjelenésével, ezért sok érdeklődő pillantást kap. A viszonylag nagy hasmagasság és a lágyan hangolt futómű miatt kissé billegős a tempós kanyarokban, de átlagos körülmények között ez szinte észrevétlen. Viszont a 20 colos felnik a peres abroncsokkal rontják a menetkomfortot, nagyon érzékenyek az úthibákra. Szerencsére 18 colos keréktárcsákkal is kérhető a Torres EVX, amelyek minden bizonnyal nagyobb komfortot nyújtanak. Ezt leszámítva viszont kiváló élmény közlekedni az autóval. Minden manapság elvárható vezetősegéddel felvértezhető, amik további segítséget nyújtanak a kényelmes utazáshoz, és ezek hibátlanul működnek. Egyedül a táblafelismerő pontatlan néha.
Mennyibe fáj?
Az alap Torres EVX 15 999 000 forintról indul. A gazdagabban felszerelt Premium már 17 399 000 forint, viszont még ezt is számos extra toldhatja. A legdrágább mind közül a Tech csomag a maga 549 000 forintos költségével, amely magába foglalja az elektronikusan nyíló csomagtér-ajtót és számos vezetéstámogatót. A 360 fokos kamera és a 20 colos felni a Premium plus pakk része 399 ezer forintért, de további 349 ezer forint a hőszivattyú, 299 ezer forint a szürke bőrkárpit az utastérbe, és 199 ezer extra forint a zöld metálfényezés, illetve 149 ezer forint a kéttónusú fényezés csomag. Így a felextrázott Premium szintű tesztautó végső ára 19 343 000 forint lett. Ehhez viszont a SSangYong bőkezűen 7 év/150 ezer kilométer általános garanciát vállal, míg az akkumulátorra 10 év vagy 1 millió kilométer a jótállás.
Árak
Tesztmodell alapára
17 399 000 Ft (2024.07.30.)
Tesztautó ára
19 343 000 Ft (2024.07.30.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Nyomaték:
339 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,11 s
Végsebesség:
175 km/h
Méretek
Hosszúság:
4715 mm
Szélesség:
1890 mm
Magasság:
1715 mm
Saját tömeg:
1915 kg
Össztömeg:
2410 kg
Terhelhetőség:
505 kg
Tengelytáv:
2680 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
839-1662 l
Motor és váltó
Motor:
Elektromos
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
339 Nm
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
175 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,11 s
Majd akkor lesz ebből az egész elektromos autózásból valami, ha autópályatempóval (értsd: 120-130 km/h) télen is elmegy 400 km-t és mondjuk nem 30-40 percet kell várni a tankolásra (értsd: télen-nyáron minden töltőn egyformán vegye fel minden körülmények között azt a töltőáramot amit ígérnek)…
Maximálisan egyetértek.
Ha minden elektromos autó töltése 0-ról 100 %-ra 10 perc lenne, az egy üdvözítő helyzet lenne. De! Ha állnak előtted 5-en, akkor majd 1 óra múlva kerülsz sorra. Éppen 2 hete volt, hogy tankoltam, és sorban állt 4-5 autó, akik utánam jöttek, abból többen megfordultak, mert nem akartak várni 10-15 percet.
Az sem mellékes, hogy ha nem tudod otthon tölteni csak nyilvános töltőn, akkor a villanyautó üzemeltetése jelentősen drágább, mint egy dízel vagy egy benzines.
Azt ugye felfogtad hogy a villanyautósok többsége nem a „kúton” tölti hanem otthon / munkahelyen / bevásárláskor. A kúton töltés egyedül azoknak gond akik 6-700km felett mennek naponta (magam is közéjük tartozom).
De a „haldokló” nyugaton már az irodák és parkolóházok többségében komoly mennyiségű gyorstöltő áll rendelkezésre. Van ahol ingyen feltöltheted a kocsit miközben bent dolgozol.
Otthon az tudja tölteni, aki családi házban lakik, mert furcsán nézne ki, ha a 8-ról lelógatná valaki a hosszabbítót 🙂
Lehet, hogy van olyan munkahely valahol, ahol lehet tölteni a villanyautót, de ez azért ritka, mint a fehér holló (az nyilván más eset, ha a cégé az autó). Azt el tudom képzelni, hogy az irodaház mélygarázsában lehet tölteni, de akkor azt hónap végén ki fogják számlázni.
Bevásárlás közben is lehet tölteni, csak éppen fizetni kell érte, az igaz, hogy egy kicsit kevesebbet, mint egy nyilvános töltőn. Jelenleg 150-400 Ft között van egy kwh. Ha 250 Ft-os átlagos árral számolunk és 20 kwh/100 km fogyasztással, akkor 100 km 5 ezer Ft-ból jön ki, egy dízel meg 6 literből és 3.600 Ft-ból.
Egy elég részletes összehasonlító tesztben a benzines TORRES a legutolsó lett másik 15 konkurenssel szemben. https://m.youtube.com/watch?v=AGsBRGLJinQ
Lehet csak a magyar sajtó dícséri ennyire a SSANGYONG termékeket.
Kár, hogy spanyolul van, így semmit nem értek belőle, csak a képeket tudom nézni. Egy többségében szubjektív elemekből álló teszten tizedpontok döntenek, ez inkább a tesztelők érzésein alapult. A másik dolog meg az, hogy mindenkinek más a fontos, az egyik embernek az, hogy kényelmes legyen, a másiknak a nagy csomagtartó, a harmadiknak a fogyasztás, van akinek az egyediség, a jó szín stb. Szóval jó ez a teszt, de ahány ember, annyiféle eredmény jönne ki.
A Ssangyong legnagyobb előnye a jó árazás, legalábbis a Korando bevezetésekor nagyon jók voltak, az 5 év garancia és a megbízhatóság, hátránya a magasabb fogyasztás és a nagyobb értékvesztés. Utóbbi csak annak érdekes, aki néhány év után el akarja majd adni, mert nagyobb lesz az értékvesztés, mint mondjuk egy VW vagy Toyota esetében.
Egy korábbi kollégám 4 éve vett egy Korandot, maximálisan elégedett vele, jól megy, nulla hiba, azt ő is elmondta, hogy 10 litert fogyaszt (az igaz, hogy szereti nyomni neki), de nála nem ez a legfőbb szempont. A Torrest szinte minden újságíró dícsérte a teszteken, de az utcákon mégis alig látni ilyen autót. Lehet, hogy nincs meg már a korábbi árelőny.