Világbajnok családi turbó – Chevrolet Cruze SW 1.4 Turbo

Chevrolet Cruze SW 1.4 Turbo LTZ+ teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megkaptuk a leghasznosabb Cruze-t, a kombikasztnis, 1,4 literes turbómotorral szerelt LTZ+ változatot. Kellemes élmény volt.



Év eleji tesztünkben Kántor kolléga a következőket hiányolta a csokornyakkendős kompaktból, mely hozzá ötajtósként, 1,8-as szívós benzinessel jutott el: légterelők, jobban pakolható raktér, kevésbé iszákos, de dinamikusabb benzinmotor. Hát most megkaptuk, amire vágyott: spoilerek helyett ugyan csak tetősíneket kaptunk, s az 1,4 Turbo is csak kicsivel kisebb étvágyú, de azért jóval dinamikusabb, mint az akkori erőforrás volt. Ráadásul, míg az ő fehérje "csak" LTZ felszereltséget tudott, ezt a meggybordó jószágot LTZ+-szal tömték ki, ami a korábbihoz képest magával hozta az annyira nem fontos bőrüléseket, és az ebben a hidegedő korban igencsak fontos ülésfűtést is.
Hirdetés
Már a Malibut is igen pofás autónak találtam, s most ugyanígy voltam a Cruze-zal is. Így kombiként sokkal arányosabb, mint a formájával kicsit farnehéznek ható ötajtós, s sokkal jobban ki is lehet látni belőle, ami szintén nem hátrány egy autónál. Penge az orra, szép a tetőíve, jól mennek hozzá a tetősínek, vagányak a fekete felnik, szóval jó az egész. A belseje nem sikerült ennyire jól, de annak is megvannak a maga momentumai. A kormány, a középkonzol és a műszerfal pöpec, az ülések lapossága nem pont fedi ízlésemet, kicsit vehették volna ergonomikusabbra kialakításukat. Ugyanakkor jól támasztanak oldalirányban, állíthatóságuk is megfelelő, a helykínálat pedig egyetlen irányt leszámítva hibátlan.


Ezt az egy irányt a hosszan járó hatos kézi váltónak köszönhetjük, hátrafele mutat, és ha az embernek nem lenne könyöke, nem lenne baj. Viszont van, úgyhogy az első, tárolós, SD-kártyahelyes, Auxos, USB-s könyöklő tervezője páros fokozatok kapcsolásakor mindig szóba kerül, s nem a legdicsérőbb jelzők gyűrűjében. Magas a doboz, lehetséges, hogy 15-20 centivel magasabb emberek már könnyen elnyúlnak felette, de szerintem azért több az átlagember, mint a kosaras. Ezt leszámítva jó fogású, 4 irányban állítható kormány, logikusan rendezett gombok és kezelőszervek veszik körül a sofőrt. Külön örömöt jelent a kulcsnélküli nyithatóság és indítás, bár meglepően hosszú idő telik el a külső kilincsre rakott gomb megnyomása és a reteszek oldása között.


Tárolóhely van bőven: a középsőnek csak helyzete bosszantó, méretileg megfelelő, az ajtókba lehet palackokat süllyeszteni, a kesztyűtartón kívül a műszerfal tetején is van egy fedeles rekesz, hátra is jutott könyöklő, pohártartós. A vezető majrévas helyett napszemüvegtartót kapott feje fölé. Ebben a tesztautóban még dohányzó csomag is volt, tisztességes szivargyújtóval, hamushordóval (9190 Ft). A hátsó ajtó felett akasztó, a csomagtér két szélén tenyérnyi műanyag tálcák, a hátsó üléstámla peremén pedig kis műanyag félkörökkel részekre tagolható, esőcsatorna formájú tároló található. Ez utóbbi kivehető, s bár rajta a matrica a kétlépcsős kivétel módjáról, nekem 10 perc alatt sem sikerült kiemelni, úgyhogy helyén maradt. A csomagtér rolója két szintre állítható, s csomagrögzítő háló is rejlik a padló alatt.


Amivel nem vagyok teljesen kibékülve, az az 1,4 literes turbómotor. Alul erőtlen, középtájt elmegy, felül hangos: gondolhatnánk, hogy keveset fogyaszt, mivel főszerkesztőnk ugyanezzel az egységgel, ráadásul egy jóval nehezebb autóban, nevezetesen az Opel Insigniában 6,2 litert produkált, de ehhez persze utánozhatatlanul kíméletes vezetési stílusa is kellett. Igaz, ő sokat autópályázott, a Cruze SW pedig egy pilisi kirándulást leszámítva csak a városban közlekedett, sokszor csúcsforgalomban, így jött ki a 8,9 l/100 km-es tesztátlag, pedig szinte végig hagytam stopstartoló ECO-módban. A futóműve kellemes, jól fekszik az úton, a kanyarokat is viseli, de a kormányzás kicsit lötye, egyenes haladásnál is mindig van kis holtjátéka a kormánykeréknek.
A csúcsmodell 6,25 milliós vételára nem különösebben alacsony, de sok mindent kapunk érte: automata fényszórókat, jól behangolt esőérzékelőt, kritikán aluli grafikával dolgozó, s menet közbeni beállítást nem engedélyező navigációt, segédvonalas parkolókamerát, ülésfűtést, kulcsnélküli nyitást és indítást, tempomatot. A klíma nem kétzónás, de hatékonyan párátlanít, amire szükség is van, mert az autó hatékonyan párásodik. Zenét SD-kártyán is lehet beletolni, a hifi Bluetooth-képes, hangszórókból azért hallottunk már jobbat.

Egy hét bőven elég volt arra, hogy megkedveljem. A könyöklőjét mondjuk átszabatnám, egy jobb váltó, például automata se ártana, s azt se bánnám, ha a kis turbó helyett inkább egy kétliteres szívó benzines (semmiképp sem a hozzá kapható 1,8-as) nyelné be ezt a 9 litert, de tisztességesen megépített, őszinte gép, és ez mindig értékelendő. Kezelőszervei lehetnének kevésbé opelesek, de hát ilyen ez a konszernvilág, ekkora béka még lenyelhető. Városban kellemes, autópályán sem hangos, szolgáltatásai messze túlmutatnak azon, amit belegondolnánk, formája abszolút szerethető. Nem kérdéses, hogy egy Astrát mellétéve melyiket választanám.

Értékelés
Pozitív
Jó forma, tágas utastér, gazdag felszereltség
Negatív
Nagy fogyasztás, bizonytalan egyenesfutás,
Árak
Tesztmodell alapára
5 860 000 Ft (2012.11.24.)
Tesztautó ára
6 256 970 Ft (2012.11.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1364 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 4900 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,5 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4681 mm
Szélesség:
1797 mm
Magasság:
1521 mm
Saját tömeg:
1405 kg
Tengelytáv:
2685 mm
Karosszéria-kivitel:
5 ajtós kombi
Csomagtér:
500-1478 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
930-1030 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1360 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
500-930 mm
Csomagtér hossza:
1010 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1760 mm
Raktérnyílás szélessége:
950 mm
Motor és váltó
Motor:
1,4 Turbo
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1364 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
200 Nm 4900 1/min-nél
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,5 s
CO2-kibocsátás:
134 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    Ülésfűtést csak bőrülés mellé tartom megfizethető értelmes extrának.Bár mióta már egyre több autóhoz elérhető az állófűtés inkább ezt preferálom.

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    Az ülésfűtés nagyon kellemes, de amikor mondjuk szabad ég alatt éjszakázik az autó -20 fokban, na akkor értékelhető a legjobban, mert míg az ülésfűtés fél perc alatt melegít az autó fűtésére még sokat várhatsz. Ráadásul ha nincs, még az ülést is a testednek kell felmelegíteni.

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    Volt kollégámnak, akinek a kocsijával elég sokat mentünk közösen volt ülésfűtése (Suzuki Swiftben). Jópár kilométert megtettem vele, egyszer-kétszer kipróbáltam, szerintem tök felesleges, pláne egy olyan kocsiban, amelyiknek jó a fűtése. Jópár éve egyszer az öcsémtől kaptunk 2 db fűthető ülésvédőt, olyat, ami szívargyújtóról működik. A feleségem néhányszor használta, mert az akkori majdnem 20 éves kocsijában alig-alig volt fűtés. Aztán lett egy majdnem új (2 éves) autója, aminek jó a fűtése, azóta egyetlen egyszer sem használta, pedig ő aztán igazán fázós. Az enyém ki se lett csomagolva. Talán a bőrülésnél lehet értelme, máshol meg azért jó (a gyártónak, kereskedőnek), mert a “nép megveszi”. Ha alapban van egy kocsiban, had legyen, enni nem kér, be úgysem kapcsolnám, de plusz pénz nem adnék érte, akkor inkább választanék más extrát.
    A dísztárcsa lopást nehéz kivédeni, sokan kábelkötegelővel rögzítik, ami lehet, hogy a bicska (vagy olló) nélküli tolvajok ellen hasznos, de azért kellően igénytelen megoldás. Nekem még soha nem loptak el dísztárcsámat, talán vidéken nem lopják annyira.
    Egy kifutó Octaviat simán vennék helyette, a most megjelenő Rapidból még nincs kombi (nem tudom lesz-e?), de meg még jóval olcsóbb is lesz úgy tűnik, és a Rapidnak nagyon jó eddig a sajtója. Nekem is volt F Astra kombim 8 évig, a világból kiment, semmi gondja nem volt, fillérek voltak bele az alkatrészek. A Cruze “ellen” a J Astra kombit gondoltam. Az egy kicsit drágább, de azért minőségibb is, hiszen a Cruze gyakorlatilga az Astra “kistetvére”.

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    1, gondolom nem volt még ülésfűtéses autód
    2, Sajnos a magyarnak a magyar az egyik legnagyobb ellensége. Tehát nem ritka, hogy azért nem tesz fel dísztárcsát, mert a “szomszéd” lelopta. Másrészt nem is biztos, hogy annyira jó, ha a latyakos sár befagy/beszorul mögé
    3, Ehelyett Skoda!? Racionális, elfogadható! Ehelyett Opel!? Soha… (mondjuk 2 Opel után eleve azt mondom, hogy soha többet, tehát valószínűleg elfogult vagyok)

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    Azért ez a 6.25 millió tényleg a csúcsfelszereltség. Megnéztem az árlistát, és 4,9 millióért lehet kapni Cruze kombit ezzel a turbo motorral, igaz abban csak manuális klíma van, és hiányzik egy-két extra, de jellemzően olyanok, amik inkább a parazstvakítás kategóriába tartoznak (pl. ülésfűtés, stb.). De 5,3-5,4 körül van már digitklímás LTZ változat is.
    A fogyasztást én nagyon soknak tartom, nem lehet majdnem 9 liter, ez igencsak “autósújságírós” vezetést feltételez. Szerintem vegyes használatban, normál vezetéssel 7 liter körül kell ennie.
    Amúgy ebben a színben nekem nem tetszik, és nem szép ez a fekete felni sem, messziről kicsit olyan, mint amikor valaki a fekete lemezfelnire nem tesz dísztárcsát (különösen télen járnak így sokan a téligumis szettel), de ugye ezek ízlések és pofonok, van akinek éppen így tetszik.
    Amúgy jó kocsinak tűnik, de ha az Astra kombi nem sokkal drágább (párszáz ezerrel), akkor mindenképpen egy Opelt vennék, ez nem is kérdés, azért mégiscsak más kategória. És 5 millió körül már kapható TSI motoros Octavia kombi is, sőt most van valamilyen akció, és 5 millió alatt hirdetik 2.0 Crdi Octaviakat jó felszereltséggel. Azt is előbb venném, mint a Chevrolet-et.

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    Tudod Fred vannak emberek, akik ugyanannyi pénzt szánnak autóra mint Te, csak el tudnak rugaszkodni a jól bevett magyar Volkswagenizmustól.

    Ja, napi szinten utómunkálom az autód motortípusát, és hidd el van munkám bőőőőőven!

  • 2017.10.30. at 10:54
    Permalink

    Nem tudom mit lehet ebből az árból alkudni, de én Golf Variantot vettem 1,4 TSI 122 LE, jól felszerelve 4,85 millióért. Kicsit figyelve 6l-ből eljár, és a zene is jól szól.

Vélemény, hozzászólás?